Ett tips till TS och alla andra, som precis som jag, har en man som känns oengagerad: Ta på dig rollen som projektledare och dela ut uppgifter. Sätt en deadline för när uppgiften ska vara klar.
Det kan låta stelt och trist och man önskar kanske att det ska vara romantiskt och spontant att planera ett bröllop, men det är så skönt och praktiskt och underlättar så mycket! Min m2b är exakt som ni beskriver, i allt, och vi pratade om det och han förklarade att han hade svårt att ta tag i sakerna som rör bröllopet eftersom han inte är där än, mentalt. Han har svårt att säga hur han vill ha vigseln t ex, för han har inte kommit så långt i tankarna.
I alla fall, jag insåg att det enklaste var att jag tog på mig rollen som projektledare. Så jag skickar ut små kallelser till bröllopsmöte på mail och där skriver jag vilka frågor vi ska ta upp så att han hinner fundera lite på det. Exempelvis: Hur vill vi utforma vigseln? Vilken musik vill vi ha?
Ja allt som ska planeras, men självklart inte på samma möte. Utan några stora poster och några små.
Sen sitter vi ner och pratar. Ibland har vi kunnat bestämma på en gång, ibland har vi fått skjuta på frågan till nästa möte.
Eftersom jag är projektledare är han cateringansvarig. Jag har ansvar för att kontakta vf, han för något annat osv.
Vi har haft våra möten varannan månad, men nu när det börjar närma sig blir det oftare.
Jag upptäckte att det här var ett bra sätt att få honom att engagera sig, och för oss att dela upp arbetet. Bara att jag har huvudansvaret.
Jag tror att om det inte är uttalat vem som ska göra vad så blir det inte gjort alls. Det är precis som vilket annat projekt som helst på jobbet eller så.
För oss har det här verkligen funkat, och vänner som precis har gift sig blir avundsjuka och önskar att de gjorde likadant, för det hade sparat på mycket stress, tårar och bråk.
Lycka till!