• love4life

Brudgummens engagemang...

Min käre m2b driver mig galen emellanåt med sitt bristande engagemang! Vi har varit väldigt överens om att vi ska gifta oss, och vill båda ha ett kyrkligt bröllop med en riktig fest. Likaså planerat datum var vi fullständigt överens om. Men vad gäller all planering så är det jag som roddar det mesta. Jag är planeringsfantast, och gillar att lista, fixa, pyssla och ha koll, men samtidigt vill man ju bolla idéer tillsammans, inte att jag fixar något och får hans godkännande... I höstas trodde jag att han skulle engagera sig mer när det börjar närma sig, men icke! Vi gifter oss 16 maj, vilket närmar sig med stormsteg och med 80 gäster finns det är ett och annat att ta tag i. I nuläget har han två uppgifter; fråga sin bror om han vill vara marsalk och prova ut sina kläder. Men inte blir det något gjort...blir så himla irriterad. Någon som har samma "problem"?!

• Svar på tråden Brudgummens engagemang...
  • älskarlivet

Läs mitt inlägg nummer 18. Det är anledningen till att jag tror att många män inte hjälper till i planeringen.. De tillåts inte göra det..

Linn74 skrev 2009-01-25 10:34:16 följande:
    Att planera bröllop och att vara jämställd i hemmet har i mina ögon inget med varandra att göra. Jag är planeringsfreak och min m2b är mer av uppfattningen att "det ordnar sig". Därmed inte underförstått att jag kör fler timmar med dammsugaren än vad han gör.
  • momi boki

välkommen till klubben jag har identiska problem som dig,, de gör mig rasande. killen har inte ens tala om att vi ska gifta oss för hans familj medans min vet han är just nu i kroatien men sin familj och inbjudningarn aär postade så när dom kommer hem ligger inbjudan i deras brevlåda,, hans val om han talar om nu denna vecka eller så får dom veta de på tisdag han har inte heller fråga sin vän om han vill vara toastmaster och vi gifter oss 18-7-09 så frågar jan inte på¨tisdag har jag bestämt att vi inte ska ha nån toast master,,, och du ör nog int eensam om att stå och planera allt,,, är nog ganska vanligt tror de flesta killar låter bli att lägga sig i våran stora dag, de tror nog de blir bäst om vi får som vi vill fast vi tjatar på dom ..

• älskarlivet

Fast det är ju inte bara brudarnas dag... Vad då att vi ska få som vi vill? För mig är det så självklart att detta är något vi gör tillsammans. Det är inte MIN dag utan VÅR dag..

momi boki skrev 2009-01-25 10:35:51 följande:

välkommen till klubben jag har identiska problem som dig,, de gör mig rasande. killen har inte ens tala om att vi ska gifta oss för hans familj medans min vet han är just nu i kroatien men sin familj och inbjudningarn aär postade så när dom kommer hem ligger inbjudan i deras brevlåda,, hans val om han talar om nu denna vecka eller så får dom veta de på tisdag han har inte heller fråga sin vän om han vill vara toastmaster och vi gifter oss 18-7-09 så frågar jan inte på¨tisdag har jag bestämt att vi inte ska ha nån toast master,,, och du ör nog int eensam om att stå och planera allt,,, är nog ganska vanligt tror de flesta killar låter bli att lägga sig i våran stora dag, de tror nog de blir bäst om vi får som vi vill fast vi tjatar på dom ..
  • didis

Men om ni gifter er i maj ÄR det ju gott om tid att ordna kläder!?

Hos oss är det tvärtom - han är projektledare på jobbet och klarar han att ro iland flermiljonersprojekt där så klara han att ordna ett bröllop! Jag har dessutom för mycket att göra på jobbet så jag hinner inte springa och kolla kläder här och pynt där.

Och garanterat - det gästerna minns är om det är god stämning och att det var en rolig fest, inte vilken mat som åts eller om färgerna var perfekt koordinerade i festhäftet. Helt ärligt kan jag inte påminna mig vilken mat jag ätit på de senaste festerna men jag minns dansen och hur roligt det var!!

• Tx2

I vårt fall så har vi löst det genom att se det som ett projekt, vi är ju inte vana att arbeta ihop så det har varit kul och utmanande. Började med att lista fem saker var som vi prioriterade för att få reda på vad den andre ville ha så att vi båda kände att det är vårt bröllop. Jag blev projektledaren, har kollat upp vad vi behöver ta itu med/när och fördelat arbetsuppgifter mellan oss och "bokat" möten mellan oss för att diskutera. Givit oss båda deadlines, oftast har han skött sig bättre än mig. Har funkat jättebra, sedan kan jag märka att det har blivit ett helt annat engagemang nu när det närmar sig.

Shit, det här lät stelt. Men har funkat bra för oss och jag tror att vi båda känner att vi bidragit (jag lite mer för att jag tycker att det är kul att fundera på detaljer) och att dagen blir som vi vill/önskar.

• Livsvinst

Förmodligen en av de största fördelarna för mig är att jag gifter mig med en annan tjej - och vi är minst lika intresserade av att det blir bra på alla sätt och vis, ända in i minsta detalj. Skönt att ha någon att bolla med och fixa och trixa med

/ Joanna

www.livsvinst.se

• Linn74

Jo, där håller jag helt med dig. Men det jag svarade på var ditt tidigare inlägg, nr 11.

älskarlivet skrev 2009-01-25 10:35:36 följande:
    Läs mitt inlägg nummer 18. Det är anledningen till att jag tror att många män inte hjälper till i planeringen.. De tillåts inte göra det..
  • Sååå lurade
    älskarlivet skrev 2009-01-25 10:37:06 följande:
    Fast det är ju inte bara brudarnas dag... Vad då att vi ska få som vi vill? För mig är det så självklart att detta är något vi gör tillsammans. Det är inte MIN dag utan VÅR dag..momi boki skrev 2009-01-25 10:35:51 följande:
    Men det är inte självklart att man vill samma saker för det och därför heller inte samma intresse att engagera sig i det.

I vårt fall är det JAG som vill ha den här typen av bröllop, kyrka, vit klänning och hela baletten. Min M2B skulle nöja sig med att gå till rådhuset och tycka att det var lika betydelsefullt. Men han vet att detta är lite av en dröm för mig och ger mig den gåvan att få genomföra detta. Men då måsta jag också har förståelse för att han inte är så intresserad av färgerna på servetter etc...

Han litar på mig och hjälper till om jag ber om hjälp (har även tagit på sig vissa saker som sitt projekt) och jag är glad att jag får göra detta.
  • momi boki

min kille låter mig sköt allt sen ha han bara gett mig hans önskemål

• Vill nu

Här är det likadant! Jag som kollar upp det mesta och får ok:at av sambon.
    Tror helt enkelt att de inte är lika intresserade av detaljer. De flesta jag känner har haft liknande "problem". Männen tycker helt enkelt att huvdsaken att jag blir gift, får mat och alkohol med goda vänner, så är det lugnt sen. De förstår inte att alla småbeslut är viktiga! Typ färg på servetter, hur vi åker från kyrkan osv osv

Svar på tråden Brudgummens engagemang...