• love4life

Brudgummens engagemang...

Min käre m2b driver mig galen emellanåt med sitt bristande engagemang! Vi har varit väldigt överens om att vi ska gifta oss, och vill båda ha ett kyrkligt bröllop med en riktig fest. Likaså planerat datum var vi fullständigt överens om. Men vad gäller all planering så är det jag som roddar det mesta. Jag är planeringsfantast, och gillar att lista, fixa, pyssla och ha koll, men samtidigt vill man ju bolla idéer tillsammans, inte att jag fixar något och får hans godkännande... I höstas trodde jag att han skulle engagera sig mer när det börjar närma sig, men icke! Vi gifter oss 16 maj, vilket närmar sig med stormsteg och med 80 gäster finns det är ett och annat att ta tag i. I nuläget har han två uppgifter; fråga sin bror om han vill vara marsalk och prova ut sina kläder. Men inte blir det något gjort...blir så himla irriterad. Någon som har samma "problem"?!

• Svar på tråden Brudgummens engagemang...
  • älskarlivet

Fast vi har en jämn fördelning hemma... Ingen gör mer än den andra, jag skulle aldrig tolerera att jag gjorde mer än min sambo och att han då höll sig undan..

Vi bestämmer allt till bröllopet tillsammans.. Jag skulle aldrig ta något beslut i vår planering om han inte varit delaktig och vice versa..

Svanboet skrev 2009-01-25 10:15:50 följande:
    Jag tror inte det har med jämställdheten att göra... snarare att vi som gärna fixar en sådan fördelning hemma att männen kanske håller sig undan och sedan lägger sig i när det behövs och det är något som är viktigt för dem.T.ex. bryr inte min m2b sig så mycket i datumet, bara vi gifter oss. Sen bryr han sig inte så mycket i färgtemat, det är mer upp till mig MEN maten är viktig för oss båda och vilken dryck som serveras under kvällen. Musiken är lika viktig för oss båda och sådana saker som fotografen, lokalen och övernattningen. Sen finns det ju vissa saker som vi inte lägger oss i för varandra - kläderna får han välja själv och jag väljer min klänning själv. Vi kommer inte se varandra i kläderna innan vi står inför vf. Så han bryr sig, men låter mig som är pysslig pyssla bäst jag vill.
  • love4life

Jag skulle inte kalla det brist på jämställdhet, vi har ett väldigt jämställt förhållande i övrigt. Däremot utgår han ju från sig själv i det här läget; han ser inte vikten av att vara genomtänkt. Och hur får man honom att göra det?!
    Älskarlivet, som inte skulle acceptera att du fick planera det mesta själv; hur skulle du hantera det om din m2b inte förstod att det är mycket att planera och att man behöver vara ute i god tid med vissa saker?!
    Min m2b tycker fortfarande att det är jätte-långt kvar = vi behöver inte ta tag i saker än.
    Inte helt enkelt...=)

• älskarlivet

Fast då skulle jag sätta mig ner med honom och förklara, lägga upp en lista på allt som behövs göra.. Jag hade inte bara accepterat att min m2b inte förstod att vissa saker måste göras tidigt..

Jag hade nog inte fixat leva med en man som inte kunde planera saker heller..

love4life skrev 2009-01-25 10:23:37 följande:
    Jag skulle inte kalla det brist på jämställdhet, vi har ett väldigt jämställt förhållande i övrigt. Däremot utgår han ju från sig själv i det här läget; han ser inte vikten av att vara genomtänkt. Och hur får man honom att göra det?! Älskarlivet, som inte skulle acceptera att du fick planera det mesta själv; hur skulle du hantera det om din m2b inte förstod att det är mycket att planera och att man behöver vara ute i god tid med vissa saker?!Min m2b tycker fortfarande att det är jätte-långt kvar = vi behöver inte ta tag i saker än. Inte helt enkelt...=)
  • soffi73

Ha ha, maste skratta, trodde först det var mig och min sambo som du beskrev love4life;) Kunde inte beskrivit min egen situation bättre. Min kille har filosofin " det kan vi göra sen/ det ordnar sig" hela tiden och det gör mig fullkomligt vansinnig! Han tycks tro att allt fixar sig av sig självt typ. Jag är en planerings människa och älskar och planera och har ingenting emot att dra största lasset när det gäller planeringen, men samtidigt resonerar jag som att det är ju VART bröllop och inte bara mitt och jag VILL att han ska vara med i planeringen. Tyvärr sa förlitar han sig alldeles för mig pa mig för att han vet att jag tycker om att fixa och dona och planera. Han hjälper mig när jag ber honom, ex kolla upp fotografer, kontakta kyrkan etc , men det är ALLTID under massa protester och ojande.

• love4life
    soffi73 skrev 2009-01-25 10:25:29 följande:
    Ha ha, maste skratta, trodde först det var mig och min sambo som du beskrev love4life;) Kunde inte beskrivit min egen situation bättre. Min kille har filosofin " det kan vi göra sen/ det ordnar sig" hela tiden och det gör mig fullkomligt vansinnig! Han tycks tro att allt fixar sig av sig självt typ. Jag är en planerings människa och älskar och planera och har ingenting emot att dra största lasset när det gäller planeringen, men samtidigt resonerar jag som att det är ju VART bröllop och inte bara mitt och jag VILL att han ska vara med i planeringen. Tyvärr sa förlitar han sig alldeles för mig pa mig för att han vet att jag tycker om att fixa och dona och planera. Han hjälper mig när jag ber honom, ex kolla upp fotografer, kontakta kyrkan etc , men det är ALLTID under massa protester och ojande.
    Skönt att höra att man inte är ensam! Och jag säger som du; jag drar gärna det stora lasset, men önskar att han åtminstone tog upp saker rörande bröllopet till diskussion emellanåt, och inte bara när han "tvingas" att ta ställning för att jag frågar!
  • aikidoaasa

Vad säger ni tjejer? Ska vi hoppas på att den UK/USA trenden ska komma hit med "groomzillas"? Tydligen börjar männen där borta bli mer och mer intresserade av den dagen och vill vara med och planera... gärna allt!

• heddax

Har min m2b här bredvid mig just nu och han fick sig ett gott skratt av igenkänning när han läste inläggen. Han har faktiskt frågat sin marskalk, men inga kläder är klara. Det han är engagerad i ang festen är drycken, musiken och ljuset *suck* Skönt för mig att läsa att det inte bara är min m2b som inte är så intresserad av att planera- dock underlättar det ju inte mitt fixande!

• älskarlivet

Jag tror många gånger det handlar om att låta mannen vara delaktig.. Jag har sett för många gånger här inne att någon brud skriver "JAG planerar bröllop".. Hmm, är man inte två om en sådan sak? Är det inte "VI planerar bröllop"..? Annars utesluter man ju direkt mannen.

• love4life
    älskarlivet skrev 2009-01-25 10:25:26 följande:
    Fast då skulle jag sätta mig ner med honom och förklara, lägga upp en lista på allt som behövs göra.. Jag hade inte bara accepterat att min m2b inte förstod att vissa saker måste göras tidigt..Jag hade nog inte fixat leva med en man som inte kunde planera saker heller..
    Det lustiga i situationen är ju att hans sätt att vara "laid-back" är en av hans mest positiva sidor i övrigt. I vardagen tar det ner mig på jorden, och får mig att se lättare på saker och ting än vad jag gjort tidigare. Men som sagt, rörande bröllopsplanering så driver den sidan mig till vansinne!
  • Linn74

Att planera bröllop och att vara jämställd i hemmet har i mina ögon inget med varandra att göra. Jag är planeringsfreak och min m2b är mer av uppfattningen att "det ordnar sig". Därmed inte underförstått att jag kör fler timmar med dammsugaren än vad han gör.

Svar på tråden Brudgummens engagemang...