• Trulsa79

Är det fräckt att skriva dikter om pengagåva i inbjudan?

Funderar på att ha en liten dikt med i inbjudan där det framgår att vi helst av allt vill ha resebidrag istället för en ev present. Jag har knepat ihop en dikt utifrån olika dikter jag hittat här på Bt. Vad tycker ni är det fräckt och otrevligt att ha med en sån?

Vi tänkte ge Er ett litet tips
    På hur Ni problem med en ev. gåva löser vips!
    Vi önskar att ni fyller er plats på stolen,
    men kanske ger ett litet bidrag för vår bröllopsresa till ?solen?.
    Ett litet svin efter vigseln på ett bord kommer stå,
    valfritt bidrag han genom ryggen kan få.

• Svar på tråden Är det fräckt att skriva dikter om pengagåva i inbjudan?
  • MulleNuh

Nej inte i inbjudan..

Livaa skrev 2009-01-11 18:48:40 följande:
    Jag e lite ny på det här och sitter med planering just nu.Ska man alltså skriva med önskelista (om man nu vill ha en jäkla vas) eller önskemål om bidrag till bröllopsresan - och liknande, i inbjudan? Blir det inte ett helt A4, eller snarare en hel bok? Hur gör ni?
  • MulleNuh

Eller det finns ju vissa som gör inbjudan med flera sidor. Som en liten "bok"! Då kan man ju få med allt.

• shakynose
    Jag e lite ny på det här och sitter med planering just nu.Ska man alltså skriva med önskelista (om man nu vill ha en jäkla vas) eller önskemål om bidrag till bröllopsresan - och liknande, i inbjudan? Blir det inte ett helt A4, eller snarare en hel bok? Hur gör ni?
    Nej, man brukar inte skriva in sånt i inbjudan. Om man inte har värdar som traditionellt brukar vara de som håller i allt sånt så kan man bifoga ett infoblad. Men en inbjudan brukar bara innehålla namn, plats, tid o datum och ev. klädkod.
  • Stolpen
    Luucie skrev 2009-01-10 18:26:09 följande:
    Visst hade jag bara kunnat svara att "ja jag tycker det är fräckt"...Men tyckte att det var lite mer kreativt att ge några förslag på annat man kan önska sig.Budget diskuteras ju flitigt här på BT..hur allt ska bli så billigt som möjligt...Varför utgå ifrån att gästerna har det bättre ställt och vill skänka pengar?Och kom inte och säg att man ju får välja själv hur mycket man ska ge...det är ju lika självklart som att man inte vill skänka för litet..därav problemet!
    Men det är väl ingen annan förutom brudparet som vet hur mkt var och en av gästerna har lagt! Vad spelar det för roll? Kan dom lägga 200 kronor på en tavla tillexempelt så kan dom väl istället lägga dom 200 kronorna i ett kuvert?
  • Stolpen
    Luucie skrev 2009-01-10 18:26:09 följande:
    Visst hade jag bara kunnat svara att "ja jag tycker det är fräckt"...Men tyckte att det var lite mer kreativt att ge några förslag på annat man kan önska sig.Budget diskuteras ju flitigt här på BT..hur allt ska bli så billigt som möjligt...Varför utgå ifrån att gästerna har det bättre ställt och vill skänka pengar?Och kom inte och säg att man ju får välja själv hur mycket man ska ge...det är ju lika självklart som att man inte vill skänka för litet..därav problemet!
    Men det är väl ingen annan förutom brudparet som vet hur mkt var och en av gästerna har lagt! Vad spelar det för roll? Kan dom lägga 200 kronor på en tavla tillexempelt så kan dom väl istället lägga dom 200 kronorna i ett kuvert?
  • Trulsa79
    Det är jag som skrivit fel i TS. Denna dikt kommer att stå i infobladet. Vi har inga värdar utan det är vi själva som tar hand om vilka som kommer eller inte och då även frågor om ev presenter.
  • Trulsa79
    Stolpen skrev 2009-01-11 20:19:51 följande:
    Släkten på min sambos sida och våra vänner ger ofta presentkort på födelsedagar, inflyttningfester o liknande. Det är ju också att ge pengar.
  • Babajaga

Jag skulle tycka att det var helt ok. Jag hade sett det som en variant av kuvertbröllop (heter det väl?) och det är jag för.

• Trulsa79
    Babajaga skrev 2009-01-11 23:32:35 följande:
    Jag skulle tycka att det var helt ok. Jag hade sett det som en variant av kuvertbröllop (heter det väl?) och det är jag för.
    Tycker väl inte riktigt att det är som ett kuvertbröllop, för då betalar du ju för att få komma på festen. Vi står ju för festens kostnader, men istället för att få en vas så önskar vi oss pengar till en resa.
  • Anciii

Jag tycker att det är okej att önska sig pengar o d skulle jag oxå vilja göra men jag vill inte att det ska uppfattas fel, vissa i familjen tycker att jag ska skriva det i korten andra inte.. jag kommer förmodligen inte att göra det eftersom jag alltid har haft svårt för att fråga människor om pengar.. Jag önskar mig inget speciellt så pengar hade varit bäst men frågar de däremot vad jag vill ha så kommer jag säga helst inga elektriska maskiner.. det viktigaste är ändå att de kommer och inte vad de har med sig..

• momi boki

absolut inte, idag är de populöört att önska sig present kort eller pengar, man har ju allt i ett hushåll för de mesta! =) vi har oxå skrivit önskan om pengar och inte gåvor osv

• lillabruden

jag skrev in vår önskan om bidrag istället för gåvor i inbjudan. Jag tycker inte det blev konstigt. Finns i mitt galleri

• Carrod

Jag tycker själv när jag har varit på bröllop att det smidigaste är att ge ett kuvert med pengar. Smidigast för mig och bättre för paret som kan köpa något som verkligen vill ha.
    Tycker inte det är "fult" med att önska sig pengar. Tror att det bara underlättar för alla. Vill man köpa en present i stället så är det väl ingen som hindrar den personen att göra det.
    Men det finns ju risk med att man får något som man redan har eller ngt som man inte vill ha.

• Silka

Hej!
    Vi har varit på sju olika bröllop nu inom kort, med olika umgängeskrets och alla brudparen har i vackra ord skrivit att de önskar sig pengar i gåva på inbjudan. Vi tycker att det är helt ok, jag har inte upplevt att någon tyckt annat på de fester vi varit på!
    Jag tycker att det är jättebra att de skriver vad de vill ha så slipper de att hålla på och byta grejerna sen.
    Bröllopsgåva var förr oftast en sak till hushållet, men iom att de flesta som gifter sig nu har varit tillsammans länge och redan bor ihop är ju pengar ett naturligt önskemål.

Jättefin dikt btw!

Svar på tråden Är det fräckt att skriva dikter om pengagåva i inbjudan?