• Trulsa79

Är det fräckt att skriva dikter om pengagåva i inbjudan?

Funderar på att ha en liten dikt med i inbjudan där det framgår att vi helst av allt vill ha resebidrag istället för en ev present. Jag har knepat ihop en dikt utifrån olika dikter jag hittat här på Bt. Vad tycker ni är det fräckt och otrevligt att ha med en sån?

Vi tänkte ge Er ett litet tips
    På hur Ni problem med en ev. gåva löser vips!
    Vi önskar att ni fyller er plats på stolen,
    men kanske ger ett litet bidrag för vår bröllopsresa till ?solen?.
    Ett litet svin efter vigseln på ett bord kommer stå,
    valfritt bidrag han genom ryggen kan få.

• Svar på tråden Är det fräckt att skriva dikter om pengagåva i inbjudan?
  • Pingst09

Ja det är svårt...vi vill inte heller ha mer grejoer att ställa i skåpen så vi har skrivit så här på vår hemsida:

"Vår högsta önskan är att ni vill dela denna underbara dag med oss. Att äta och dricka gott och att ha det trevligt i glada vänners lag är vår mening med denna fest. Er närvaro är present nog och är mer värt än alla brödrostar och kristallvaser i världen.
    Om ni nu ändå vill uppvakta oss på vår dag uppskattar vi ett birdag till vår planerade resa till Platanyas, Kreta i september. Ett försök till att förlänga sommaren ytterligare...
    Annars är upplevelser och presentkort till vår husrenovering välkommet.
    Men som sagt, er närvaro är mer än nog!"

• Quicksand

absolut, visst kommer dom att göra det...så ja det är lite svårt med hur man ska skriva, men maila gärna om du skulle komma på något bättre....

• tessan1982

Jag tyckte det lät toppen!
    Tycker ni ska skriva precis så.. annars bara ångrar ni er om informationen inte kommer ut och folk köper massa vaser och annat krafs som ni inte vill ha.
    Jag skulle personligen inte tycka det vore några problem, eller uppleva det som tiggeri (utan snarare en hjälp!) om brudparet klargjorde vad dom önskade sig i bröllopspresent.
    Det är väl inte konstigare än att lämna in en önskelista till duka el liknande!? det har ju folk gjort i alla tider..

• Pingst09

Fast när jag nu läser det så här tror jag att jag ska ändra "presenter" till gåvor...

• wunja gbg

Annars, om man vill skriva detta som dikt är min personliga favorit:

Vår högsta önskan är
    att bli make och maka,
    och att släkt och vänner
    ska få vara med och bevaka.
    Vi tänkte ge ett litet tips,
    på hur ni problem med
    en eventuell gåva löser vips.
    Vi har grubblat och funderat,
    och vårt hushåll grundligt studerat.
    Man kan snabbt konstatera
    att vi behöver inte mycket mera!
    Er närvaro är nog,
    men om ni än mer vår dag vill hylla,
    en slant till en bröllopsresa
    vår framtid kan förgylla!

Jag tycker den är så fin, eftersom den verkligen betonar att det viktigaste är att gästerna kommer. Den kommer jag nog själv att använda mig av.

• Trulsa79

wunja gbg skrev 2009-01-08 21:59:13 följande:

Annars, om man vill skriva detta som dikt är min personliga favorit:Vår högsta önskan är att bli make och maka,och att släkt och vänner ska få vara med och bevaka.Vi tänkte ge ett litet tips,på hur ni problem med en eventuell gåva löser vips.Vi har grubblat och funderat,och vårt hushåll grundligt studerat.Man kan snabbt konstateraatt vi behöver inte mycket mera!Er närvaro är nog,men om ni än mer vår dag vill hylla,en slant till en bröllopsresa vår framtid kan förgylla!Jag tycker den är så fin, eftersom den verkligen betonar att det viktigaste är att gästerna kommer. Den kommer jag nog själv att använda mig av.
    Den har jag ju plockat en och annan rad av, men vill undvika att nämna att vi inte behöver mer till hushållet eftersom svärmor med flera garanterat kommer köpa det ändå, så vi vill inte låta otacksamma.
  • Luucie

Personligen tycker jag man kan ha fantasi nog att faktiskt önska sig något annat också och inte bara pengar...ge folk som vill köpa något minnesvärt en möjlighet till det och ge ett par förslag...

Det behöver inte vara en brödrost...kan vara bidrag till sådant man annars inte skulle unna sig eller sådant man alltid behöver, en tavla, skulptur, fina bestick, uppläggningsfat, fina lakan, orchidéer, biobiljetter, barnvakt och presentkort på middag...

Finns hur mycket som helst man kan önska sig om man bara har lite fantasi.

Att ge pengar kan kännas jobbigt för många då man kanske inte har råd att ge så mycket som man skulle vilja...

Sen för att svara på frågan...Tycker inte att du behöver skriva någon dikt alls. Bättre att skriva "vill du ge en gåva så önskar vi oss bidrag till en resa". Och visst skulle ni ha infoblad? Inte skriva det i inbjudan..

• Trulsa79

Ja, en tavla skulle man ju kunna önska sig. Annars vill vi verkligen inte ha någon pryl, vi har det vi behöver. Vi är inte så mycket för dyra tallrikar och glas och annat min kusin fick av släkten i bröllopspresent. Resor däremot är något vi älskar att göra och gör så ofta vi får tillfälle. Vårat hus består av prylar från resor och inte släktklenoder.

Har börjat tveka på dikten och man kanske bara skulle skriva "vill du ge en gåva så önskar vi oss bidrag till en resa" Det kommer isåfall stå i infobladet.

• vofflis

Utmärkt ide tycker jag,inte alls fräckt.Lycka till

Trulsa79 skrev 2009-01-08 19:33:54 följande:
    Funderar på att ha en liten dikt med i inbjudan där det framgår att vi helst av allt vill ha resebidrag istället för en ev present. Jag har knepat ihop en dikt utifrån olika dikter jag hittat här på Bt. Vad tycker ni är det fräckt och otrevligt att ha med en sån?Vi tänkte ge Er ett litet tipsPå hur Ni problem med en ev. gåva löser vips!Vi önskar att ni fyller er plats på stolen,men kanske ger ett litet bidrag för vår bröllopsresa till ?solen?. Ett litet svin efter vigseln på ett bord kommer stå,valfritt bidrag han genom ryggen kan få.
  • MulleNuh

Jag tycker folk här inne ska skita i vad andra önskar sig!! Va fan! ursäkta mig men tröttsamt att folk inte kan få önska sig pengar om dom vill eller en uppblåsbar barbara eller en minigris!!

Svar på tråden Är det fräckt att skriva dikter om pengagåva i inbjudan?