• Trulsa79

Är det fräckt att skriva dikter om pengagåva i inbjudan?

Funderar på att ha en liten dikt med i inbjudan där det framgår att vi helst av allt vill ha resebidrag istället för en ev present. Jag har knepat ihop en dikt utifrån olika dikter jag hittat här på Bt. Vad tycker ni är det fräckt och otrevligt att ha med en sån?

Vi tänkte ge Er ett litet tips
    På hur Ni problem med en ev. gåva löser vips!
    Vi önskar att ni fyller er plats på stolen,
    men kanske ger ett litet bidrag för vår bröllopsresa till ?solen?.
    Ett litet svin efter vigseln på ett bord kommer stå,
    valfritt bidrag han genom ryggen kan få.

• Svar på tråden Är det fräckt att skriva dikter om pengagåva i inbjudan?
  • Trulsa79
    MulleNuh skrev 2009-01-09 13:44:57 följande:
    Jag tycker folk här inne ska skita i vad andra önskar sig!! Va fan! ursäkta mig men tröttsamt att folk inte kan få önska sig pengar om dom vill eller en uppblåsbar barbara eller en minigris!!
    En minigris till trädgården hade ju varit gulligt
  • MulleNuh

Ja.. Nä men faktiskt.. Det är väl dumt att sitta här och säga vad folk bör och inte bör önska sig?!?!?

Trulsa79 skrev 2009-01-09 14:07:57 följande:
    En minigris till trädgården hade ju varit gulligt
  • Luucie
    MulleNuh skrev 2009-01-09 13:44:57 följande:
    Jag tycker folk här inne ska skita i vad andra önskar sig!! Va fan! ursäkta mig men tröttsamt att folk inte kan få önska sig pengar om dom vill eller en uppblåsbar barbara eller en minigris!!
    Visst hade jag bara kunnat svara att "ja jag tycker det är fräckt"...
    Men tyckte att det var lite mer kreativt att ge några förslag på annat man kan önska sig.

Budget diskuteras ju flitigt här på BT..hur allt ska bli så billigt som möjligt...Varför utgå ifrån att gästerna har det bättre ställt och vill skänka pengar?
    Och kom inte och säg att man ju får välja själv hur mycket man ska ge...det är ju lika självklart som att man inte vill skänka för litet..därav problemet!
  • Solochmåne

Jag hade med dikten "Vår högsta önskan är att bli make maka...."
    Vill absolut inte ha flera pryttlar att ställa in i skåpet, och en resa är ju det vi verkligen vill ha. Håller helt med MulleNuh

• MTTM
    Pingst09 skrev 2009-01-08 20:15:43 följande:
    Ja det är svårt...vi vill inte heller ha mer grejoer att ställa i skåpen så vi har skrivit så här på vår hemsida:"Vår högsta önskan är att ni vill dela denna underbara dag med oss. Att äta och dricka gott och att ha det trevligt i glada vänners lag är vår mening med denna fest. Er närvaro är present nog och är mer värt än alla brödrostar och kristallvaser i världen. Om ni nu ändå vill uppvakta oss på vår dag uppskattar vi ett birdag till vår planerade resa till Platanyas, Kreta i september. Ett försök till att förlänga sommaren ytterligare... Annars är upplevelser och presentkort till vår husrenovering välkommet. Men som sagt, er närvaro är mer än nog!"
    Jag tycker att detta var superbra formulerat! (även om presenter skulle ändras till gåvor )

Jag tycker att det är helt ok att önska sig bidrag till bröllopsresan. ALLA kommer ju ändå att köpa något - bättre då att de lägger pengarna på det man verkligen vill ha än på en vas som man aldrig kommer att använda...
  • Pingst09

Ja, jag gillar inte det här med dikter på rim någe vidare så därför skrev jag så där på fliken "Önskelista" på vår hemsida... Det är mera våran stil... Likaså har vi ingen dikt ang att det är barnfritt utan har kort och gott skrivit att vi önskar oss en kväll med våra vuxna vänner.

• Duchess

Word. Jag förstår inte heller varför det ska diktas och rimmas. Det är mycket enklare att säga som det är, utan rim.

Pingst09 skrev 2009-01-10 22:33:56 följande:
    Ja, jag gillar inte det här med dikter på rim någe vidare så därför skrev jag så där på fliken "Önskelista" på vår hemsida... Det är mera våran stil... Likaså har vi ingen dikt ang att det är barnfritt utan har kort och gott skrivit att vi önskar oss en kväll med våra vuxna vänner.
  • shakynose

Ja, jag tycker inte att man skriver sånt i inbjudan. Vare sig det är i diktform eller inte!

• Livaa

Jag e lite ny på det här och sitter med planering just nu.

Ska man alltså skriva med önskelista (om man nu vill ha en jäkla vas) eller önskemål om bidrag till bröllopsresan - och liknande, i inbjudan? Blir det inte ett helt A4, eller snarare en hel bok? Hur gör ni?

• Besservvisser

Är det fräckt att på ett så uppenbart sätt önska sig pengar? Nej. Det är faktiskt oförskämt.

Svar på tråden Är det fräckt att skriva dikter om pengagåva i inbjudan?