• Boomtown

Sur och ointresserad mor och syster...

Hej allihopa!

Jag kan bli så ledsen på min familj. Framför allt morsan och syrran som jag trodde skulle vara mycket mer intresserade av vårt bröllop. Jag pratar typ aldrig! om bröllopet. För de tycker att det är astråkigt att lyssna på. Ok då. Men så frågade jag om de kunde följa med och hjälpa mig att prova brudklänningar. Dom ville inte! Det var onödigt eftersom det var så lång tid kvar. Men det tar ju tid att sy upp en. Så jag har köpt en oprovad över internet. Jag blir verkligen sårad över detta.

Jag sa till mitt barn att vara tyst när jag pratade och inte avbryta hela tiden. Då hånskrattade hon åt mig och sa att jag undrar nog vem som vill stå i centrum. När jag fick hem klänningen så knöt hon den för löst så den ramlade av mig. Men sa att jag ABSOLUT INTE kunde ha en mindre storlek. Tack för den. Jag fick iallafall skicka tillbaka den för den ramlade ju av. Jag förstår syrrans reaktion, för hon är sotis för att hon inte får gifta sig. är det någon mer som har totalt oengagerad familj? Varför så sura kommentarer? Och det värsta är nog att hon kommer att fjäska och slicka röv på vår bröllopsdag inför övriga gäster. Då kommer det att låta som om hon har varit jättengagerad. Men det lustiga är att min lillebror på 20 år har lagt ner mer tid på mig. Morsan har varit gift 3 gånger och hon bestämde till och med vad vi skulle ha på oss som gäster! Jag kommer inte att nämna en detalj till för henne, så blir hon kanske nöjd!

Mycket babbel blev det. Jag kände väl mest att jag var tvungen att skriva av mig lite och avreagera mig.Hur har ni det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-15 21:01
    Ja om ni tycker att jag ställer för mycket krav på min omgivning så vet jag det nu. Jag ville mest skriva av mig men det fick visst en del att se rött. Inte meningen att göra så många upprörda. Tänkte bara vädra mina innersta tankar lite

• Svar på tråden Sur och ointresserad mor och syster...
  • Boomtown

Tack allihopa för ert stöd. Egentligen så har vi totalt olika smak jag och mor. Men eftersom hon har varit gift 3 gånger så skulle jag verkligen värdesätta hennes råd. Och så trodde jag att hon skulle känna sig delaktig och tycka att det är kul. Igårkväll var jag riktigt ledsen, men kan lova er att jag somnade med ett leende på läpparna drömmandes om vår perfekta dag som jag och gubben ska planera. Här finns det verkligen bittra personer, både i denna tråd och som förpestar andras. Det tycker jag är synd. Man blir faktist ledsen. Även fast jag och andra skriver korkade inlägg så behöver de väl inte c´svara om de blir så irriterade då. En del tjejer har flytt hals över huvud härifrån som nu kanske har märkt. Jättesynd tycker jag. Här ska man ju kunna prata om allt tycker jag. ler?

• Boomtown

jag stavar som en kratta på min nya laptop i mörkret. Eller skulle det stå sist. Inte ler

• dfk

Det är klart att man ska kunna ventilera!
    Du känner dig sårad över att inte få ett stöd av din mamma och syster, det kan jag förstå. De som står en närmast vill man gärna dela med sig av sina tankar och få lite tips. Inget konstigt i det!
    Jag önskar dig all lycka till och försök skaka av dig att bli ledsen av inlägg andra skriver. Vi vill ha dig kvar här och fortsätt gärna att ventilera, det mår man bara bra utav. Annars går man och stänger in känslor.
    Jag antar att det var därför du valde att starta denna tråd.
    Kram

• shakynose
    Boomtown skrev 2008-12-16 06:41:33 följande:
    Tack allihopa för ert stöd. Egentligen så har vi totalt olika smak jag och mor. Men eftersom hon har varit gift 3 gånger så skulle jag verkligen värdesätta hennes råd. Och så trodde jag att hon skulle känna sig delaktig och tycka att det är kul. Igårkväll var jag riktigt ledsen, men kan lova er att jag somnade med ett leende på läpparna drömmandes om vår perfekta dag som jag och gubben ska planera. Här finns det verkligen bittra personer, både i denna tråd och som förpestar andras. Det tycker jag är synd. Man blir faktist ledsen. Även fast jag och andra skriver korkade inlägg så behöver de väl inte c´svara om de blir så irriterade då. En del tjejer har flytt hals över huvud härifrån som nu kanske har märkt. Jättesynd tycker jag. Här ska man ju kunna prata om allt tycker jag. Eller?
    Klart man ska! Men om ALLA ska kunna skriva precis vad de känner, tycker och tänker så får man vara beredd på att läsa en hel del grejer som man själv tycker är korkat/elakt/konstigt. Det följer liksom med demokratipaketet. Som jag för övrigt skulle försvara med mitt liv om jag blev tvungen.

Bra att du gläds åt ditt bröllop istället för att låta de bittra knäppisarna (bäde här på bt och irl) komma åt dig!
  • capu

Jag har samma problem med min mamma. Hon har oxå skilt sig (2ggr)
    Hon är inte alls intresserad och tycker att det är så himla tidigt än (gifter oss oxå i aug 09) så det är inte värt att prata om. Tror att det har med bitterhet att göra, men samtidigt så tycker jag att man alltid ska glädjas med sina barn. Känner ibland att hon är avundsjuk på mig för att jag har det bra. Nu har hon träffat nån hon bor med och det funkar bra, så hon börjar bli bättre.
    Men som nån sa innan, det gör ont när man inte får den respons från sina föräldrar man hoppas på.

• Boomtown

Du får prata med oss här istället
    Vi skiter i våra knäppa morsor, eller hur? Det är väl så som ovanstående talare säger att man får ta emot alla möjliga knäppa kommentarer och åsikter.

capu skrev 2008-12-16 09:56:20 följande:
    Jag har samma problem med min mamma. Hon har oxå skilt sig (2ggr)Hon är inte alls intresserad och tycker att det är så himla tidigt än (gifter oss oxå i aug 09) så det är inte värt att prata om. Tror att det har med bitterhet att göra, men samtidigt så tycker jag att man alltid ska glädjas med sina barn. Känner ibland att hon är avundsjuk på mig för att jag har det bra. Nu har hon träffat nån hon bor med och det funkar bra, så hon börjar bli bättre. Men som nån sa innan, det gör ont när man inte får den respons från sina föräldrar man hoppas på.
  • shakynose
    capu skrev 2008-12-16 09:56:20 följande:
    Jag har samma problem med min mamma. Hon har oxå skilt sig (2ggr)Hon är inte alls intresserad och tycker att det är så himla tidigt än (gifter oss oxå i aug 09) så det är inte värt att prata om. Tror att det har med bitterhet att göra, men samtidigt så tycker jag att man alltid ska glädjas med sina barn. Känner ibland att hon är avundsjuk på mig för att jag har det bra. Nu har hon träffat nån hon bor med och det funkar bra, så hon börjar bli bättre. Men som nån sa innan, det gör ont när man inte får den respons från sina föräldrar man hoppas på.
    Visst är det tråkigt att du och din mamma har olika uppfattning. Särskilt om du vill ha och behöver hennes hjälp.
    Samtidigt så tycker jag att det är lite orättvist av dig att säga att "man alltid ska glädjas med sina barn"! Känslor är känslor och det är inte upp till någon annan att bestämma eller ens tycka något om vad man "ska" känna. Det trasslar till det i många relationer och är så onödigt.
    Men visst har ni all rätt i världen att vara besvikna på att reaktionerna inte blev som ni ville. Det säger jag inget om.
  • capu
    shakynose skrev 2008-12-16 10:29:52 följande:
    Visst är det tråkigt att du och din mamma har olika uppfattning. Särskilt om du vill ha och behöver hennes hjälp.Samtidigt så tycker jag att det är lite orättvist av dig att säga att "man alltid ska glädjas med sina barn"! Känslor är känslor och det är inte upp till någon annan att bestämma eller ens tycka något om vad man "ska" känna. Det trasslar till det i många relationer och är så onödigt.Men visst har ni all rätt i världen att vara besvikna på att reaktionerna inte blev som ni ville. Det säger jag inget om.
    Hur kan det vara orättvist? Bara för att hennes äktenskap 2 gånger har gått åt skogen och att hon nu är för gammal för att gifta sig ska väl inte behöva gå ut över mig. Ingen skilsmässa har haft med mig att göra och jag tycker det känns tråkigt att hon inte kan vara glad över att hennes enda dotter gifter bara för att hon har inte är gift.
  • shakynose
    capu skrev 2008-12-16 20:59:57 följande:
    Hur kan det vara orättvist? Bara för att hennes äktenskap 2 gånger har gått åt skogen och att hon nu är för gammal för att gifta sig ska väl inte behöva gå ut över mig. Ingen skilsmässa har haft med mig att göra och jag tycker det känns tråkigt att hon inte kan vara glad över att hennes enda dotter gifter bara för att hon har inte är gift.
    Att hennes dåliga känslor inte ska gå ut över dig tycker jag också är självklart.

Men jag tycker att det är orättvist att förvänta sig en viss känsla av någon. Eller som du sa "jag tycker att man alltid ska glädjas med sina barn" Man kan inte bestämma vad någon annan ska känna. Även om det är ens mamma. Visst är det tråkigt om hon inte är glad för din skull, men känslor är känslor och de har man alltid rätt till. Ibland kan man inte ens bestämma själv över hur man känner. Hoppas att du förstår vad jag menar!
  • Finyare

Ja, här sitter man med liknande problem. Har berättat för min far och syster, och m2b's mamma. Min pappa blev överlycklig och har redan börjat fundera på tal, svärmor blev minst lika glad! Syrran hoppas jag på att hon vill bli tärna, hon svarade: "bara jag slipper ha skitful klänning så..." och snackade vidare om att jag säkert inte skulle ha råd (är egen företagare, hon gillar inte det riktigt). Mamma har jag gett små ledtrådar hittils, men när hon fällde kommentaren "den dagen, den sorgen" så har jag blivit lite nervös för att berätta det för henne. Trodde hon skulle bli glad, men jag hade visst fel.
    Så jag kan säga att jag känner igen mig i TS's problem. Tycker att det är tråkigt att dem inte kan försöka engagera sig lite i alla fall. Det är ju trots allt en lycklig/stor dag när man gifter sig!

• Boomtown
    Finyare skrev 2008-12-21 13:39:59 följande:
    Ja, här sitter man med liknande problem. Har berättat för min far och syster, och m2b's mamma. Min pappa blev överlycklig och har redan börjat fundera på tal, svärmor blev minst lika glad! Syrran hoppas jag på att hon vill bli tärna, hon svarade: "bara jag slipper ha skitful klänning så..." och snackade vidare om att jag säkert inte skulle ha råd (är egen företagare, hon gillar inte det riktigt). Mamma har jag gett små ledtrådar hittils, men när hon fällde kommentaren "den dagen, den sorgen" så har jag blivit lite nervös för att berätta det för henne. Trodde hon skulle bli glad, men jag hade visst fel. Så jag kan säga att jag känner igen mig i TS's problem. Tycker att det är tråkigt att dem inte kan försöka engagera sig lite i alla fall. Det är ju trots allt en lycklig/stor dag när man gifter sig!
    Så man är inte ensam om de här problemen alltså. Det är inte en dugg trevlig situation. Snacka om glädjedödare. Det handlar inte om att de ska hoppa upp och ned och klappa händerna men ett leende och ett par trevliga ord hade ju inte suttit fel. Och så blir jag så irriterad på alla ironiska kommentarer.

Lycka till iallafall
  • Hoffsennanen Tottoplex
    Besservvisser skrev 2008-12-15 20:45:24 följande:
    Varför hörde du inte med olika sömmerskor/skräddare angående att sy upp en klänning? Varför tog du för givit att din syrra vet exakt hur lång tid det tar? Du får nog skylla dig själv om du rusar in i ett halvspikat klänningsköp innan du tar reda på all info om att sy upp.Personligen tycker jag att det är ASTRÅKIGT att prata bröllop. Både ditt och mitt. När min mamma och vänner försöker prata om det andrar jag samtalsämnet.Ditt bröllop är intressant bara för dig (och förhoppningsvisst din blivande). Varför väntar du att andra ska hoppa upp och ner och klappa händer bara de får chansen att prata bröllop med dig? Du påstår att du pratar inte mycket om bröllopet, men jag slår vad att det inte är sant. Du pratar nog mycket mer om det än du tror.
    du låter inte alltför glad över ditt bröllop...
Svar på tråden Sur och ointresserad mor och syster...