• LadyLuck

beräknat födelsadatum och vigseldatum!!

Hej! Jag undrar om någon här gift sig höggravid eller precis då ni fått barn? Vilket är bäst,med stor magen eller med liten bebis? :)

• Svar på tråden beräknat födelsadatum och vigseldatum!!
  • Vi2iJuli

J D skrev 2008-12-10 09:38:04 följande:

Men hur orkar folk jobba då? En person bör väl kunna planera åtminstone. Den som tar hand om barnet kan väl dyka upp bara isf. Man borde kunna låta barnet sova hos släkting/annan barnvakt en natt innan bröllopet så man ej är totalförstörd, eller?
    Det e skillnad på att jobba å ta hand om ett barn.
    Ett barn kräver jobb dygnet runt, du har rast när du går på toa.. om ens då!
    Jag skulle personligen inte vilja lämna bort min son för lite planering... han har varit med mig dygnet runt sen dag 1 (plus 9 mån. i magen ).
  • J D

Vi2iJuli skrev 2008-12-10 20:25:15 följande:
    J D skrev 2008-12-10 09:38:04 följande: Det e skillnad på att jobba å ta hand om ett barn.Ett barn kräver jobb dygnet runt, du har rast när du går på toa.. om ens då! Jag skulle personligen inte vilja lämna bort min son för lite planering... han har varit med mig dygnet runt sen dag 1 (plus 9 mån. i magen ).

Det var inte så jag menade (även om jag tror att vissa jobb faktiskt är mer krävande än att ta hand om åtminstone vissa barn, men det är en annan diskussion).

Jag menade- hur orkar minst en av personerna i förhållandet gå till jobbet när man har barn? Uppenbarligen går det ju- då borde ju den personen kunna planera bröllopet också. Om en person oftast både jobbar och planerar bröllopet i dagsläget.

• Vi2iJuli

J D skrev 2008-12-11 09:21:33 följande:

Det var inte så jag menade (även om jag tror att vissa jobb faktiskt är mer krävande än att ta hand om åtminstone vissa barn, men det är en annan diskussion).Jag menade- hur orkar minst en av personerna i förhållandet gå till jobbet när man har barn? Uppenbarligen går det ju- då borde ju den personen kunna planera bröllopet också. Om en person oftast både jobbar och planerar bröllopet i dagsläget.
    Jag planerar vårat nu under den tiden gossen sover.
    När man har en nyfödd är det inte lika lätt.. då vet man inte när dom ska sova, hur länge dom ska sova, å fast dom ätit nyss kan dom vakna 15 min. senare om man sitter i telefon å då ska dom ha mat NU å inte sen! :)
    Blir man stressad kan mjölken sina också, det är inget bra om man tänkt amma. Dessutom känner barnen av att man är stressad å då blir dom vääääääldigt gringa å stressade dom med.
    Nä, JAG hade personligen njutit av den första tiden som en liten familj.. det är sååå mkt smm händer med dom bara under det 1:a året. :)
    Mab hinner gifta sig tids nog. :)
  • J D

Vi2iJuli skrev 2008-12-11 16:39:37 följande:
    J D skrev 2008-12-11 09:21:33 följande: Jag planerar vårat nu under den tiden gossen sover.När man har en nyfödd är det inte lika lätt.. då vet man inte när dom ska sova, hur länge dom ska sova, å fast dom ätit nyss kan dom vakna 15 min. senare om man sitter i telefon å då ska dom ha mat NU å inte sen! :)Blir man stressad kan mjölken sina också, det är inget bra om man tänkt amma. Dessutom känner barnen av att man är stressad å då blir dom vääääääldigt gringa å stressade dom med.Nä, JAG hade personligen njutit av den första tiden som en liten familj.. det är sååå mkt smm händer med dom bara under det 1:a året. :)Mab hinner gifta sig tids nog. :)

Men jag menar inte att den som tar hand om barnet ska planera. Kan inte mannen planera om kvinnan tar hand om barnet eller tvärtom?

• Vi2iJuli

J D skrev 2008-12-12 12:51:49 följande:

Men jag menar inte att den som tar hand om barnet ska planera. Kan inte mannen planera om kvinnan tar hand om barnet eller tvärtom?
    Jo säkert.. men hur många karlar har lust med att planera ett? :)
    Min gubbe är inte så där jätteintresserad.. han skulle kunna gifta sig i en koja ute i skogen om han fick bara vi blir gifta.
  • J D

Vi2iJuli skrev 2008-12-12 20:27:58 följande:
    J D skrev 2008-12-12 12:51:49 följande: Jo säkert.. men hur många karlar har lust med att planera ett? :)Min gubbe är inte så där jätteintresserad.. han skulle kunna gifta sig i en koja ute i skogen om han fick bara vi blir gifta.

Min fästman skulle då kunna göra det och man behöver ju inte förutsätta att alla andra män är helt inkapabla. De kan ju uppenbarligen ta hand om barn med tanke på det ökade föräldraledighetuttaget vilket också många kvinnor verkar tycka är helt omöjligt.

Så mitt svar till TS blir alltså- det går säkert alldeles utmärkt så länge ni är två om att planera bröllopet och ta hand om barnet.

• LadyLuck

Ännu en gång tackar jag för alla inlägg! Vi ska till MVC 7 januari och bestämmer oss nog då. :)

• Pizan

Jag skulle inte heller planera in det direkt efter förlossningen. Dels har man ju avslag, dsv man blöder i 1-2 månader efteråt och amning tar all kraft. Jag orkade knappt med att folk kom på besök, hade aldrig orkat med en hel bröllopsdag med fest och allt.

När min yngsta son föddes så fick han gulsot så istället för att vara 1 dygn på BB så blev vi kvar på neotal i över en vecka. Man vet ju aldrig hur det blir.

• Vi2iJuli

Haha, jaa min gubbe var då lika trött som jag var i början när sonen kom. Hade bara blivit pannkaka av alltihopa, han orkade ju knappt ta sig till jobbet på morronen!

J D: Har ni barn?

Pizan skrev 2008-12-15 03:09:39 följande:
    Jag skulle inte heller planera in det direkt efter förlossningen. Dels har man ju avslag, dsv man blöder i 1-2 månader efteråt och amning tar all kraft. Jag orkade knappt med att folk kom på besök, hade aldrig orkat med en hel bröllopsdag med fest och allt.När min yngsta son föddes så fick han gulsot så istället för att vara 1 dygn på BB så blev vi kvar på neotal i över en vecka. Man vet ju aldrig hur det blir.
  • J D

Vi2iJuli skrev 2008-12-15 15:53:10 följande:
    Haha, jaa min gubbe var då lika trött som jag var i början när sonen kom. Hade bara blivit pannkaka av alltihopa, han orkade ju knappt ta sig till jobbet på morronen! J D: Har ni barn?

Nej, vi har inte barn men jag har syskon som jag har sett växa upp. Jag vet att min pappa mkt väl skulle ha orkat/hunnit att ro ihop ett bröllop om det hade varit aktuellt. Sedan kanske man inte orkar med världens största bröllop direkt efter födseln men man orkar nog med ett mindre, det tror jag nog. Kanske inte alla orkar, men alla orkar inte jobba 60-80h i veckan heller direkt efter barnets födsel så det finns ju många individuella faktorer.

Som sagt: min klasskompis på juristlinjen födde barn och kom tillbaka på två veckor (deras första barn för övrigt). Och den kursen lägger man minst 50h i veckan på om man vill ha högsta betyg (och det fick hon med råge).

Anyway, jag tror att TS har fått lite input nu och det är ju bra .

• LadyLuck

Hej hej!
    Nu har vi bestämt oss :)
    Planerad födsel 29 juli
    Vigsel 29 augusti
    Känns toppen!!
    Tack för alla råd och kommentarer!!

• Fröken Kumla

INNAN bebis helt klart, man vet ju inte i vilket skick man är efter förlossningen och hur lång tid det tar innan man känner sig som en människa igen.

Men som nån sa tidigare, ha i beräkningarna att bebis kan komma tidigare. De har ju en tendens att komma när man minst anar det. För mig gick vattnet vecka 35 (34+4) och dottern föddes i vecka 36 (35+2). Surprise!

• Fröken Kumla

Jaha, ni har redan bestämt er! Grattis och lycka till med allt, bröllopsplanering, förlossning och vigsel. Kanske blir dop i samma veva då?

• LadyLuck

Hej!
    Vad roligt att du insåg det lite senare :)
    Vi måste bygga lite på landet, där vi ska ha festen, innan bröllopet så då har vi hela sommaren på oss plus att vi har tid att koncentrera oss på magen före brölloppet vilket jag tycker är super skönt...jag har en tendens att bli stressad därför beslöt vi oss för att ta vigseln sist.....Blir nog jätte bra för hag har bestämt att det ska gå jätte bra :)

• J D
    LadyLuck skrev 2009-01-13 18:08:04 följande:
    Hej hej!Nu har vi bestämt oss :)Planerad födsel 29 juliVigsel 29 augustiKänns toppen!!Tack för alla råd och kommentarer!!
    Grattis! Och som jag har sagt hela tiden så tror jag att det kommer att gå alldeles utmärkt, lycka til!
Svar på tråden beräknat födelsadatum och vigseldatum!!