• Limbolight

Vet inte hur jag ska säga det till mina föräldrar....

Har ett litet problem.. eller för mig ganska stort..
    Saken är den att jag ställde in vårt bröllop i augusti i år pga av min sambos alkoholproblem. Mina föräldrar hade då erbjudit sig att betala för festen, men sa i samma veva att de inte ställde upp på ett bröllop med de förutsättningarna. Nu har vi kommit tillrätta med problemet och bestämt nytt datum, men jag vet inte hur jag ska berätta det för dem. Tänk om de inte vill ställa upp en gång till? Har nog inte möjlighet att spara ihop de pengarna själva... Vad tror ni? Nån som har ett bra tips på hur man kan lägga fram det lite fint?

• Svar på tråden Vet inte hur jag ska säga det till mina föräldrar....
  • Brudens mamma

Allt handlar om pengar. Är det inte föräldrarna så är det vad som förloras på presentkort. Nog måste det väl vara trevligare att gifta sig under lugnare former än så?
    Jag menar inte hon ska gå till föräldrarna och kräva pengar. Dom är vuxna och får göra sina egna val i livet. Har nu föräldrarna gett dom ett ultimatum så får man göra sitt eget val. Antingen betalar vi eller så gifter vi oss senare.
    Svårare än så är det inte.

• JustMeAndMyLove

Det behöver inte bara handla om pengar för att man vill vara praktisk.

Brudens mamma skrev 2008-12-12 20:44:04 följande:

Allt handlar om pengar. Är det inte föräldrarna så är det vad som förloras på presentkort. Nog måste det väl vara trevligare att gifta sig under lugnare former än så?Jag menar inte hon ska gå till föräldrarna och kräva pengar. Dom är vuxna och får göra sina egna val i livet. Har nu föräldrarna gett dom ett ultimatum så får man göra sitt eget val. Antingen betalar vi eller så gifter vi oss senare.Svårare än så är det inte.
  • Brudens mamma

Praktiskt är att ta på galonbyxor på barnen och gummistövlar när det regnar. Det är inte praktiskt att gifta sig för att spara in några hundralappar.

• JustMeAndMyLove

Det må vara din åsikt men har man ett bröllop planerat och ekonomin fixad så är det väl inget fel med att skjuta uppdet tre månader?
    Du kan inte alls se hur man kan göra en sån sak?

Brudens mamma skrev 2008-12-12 20:56:52 följande:

Praktiskt är att ta på galonbyxor på barnen och gummistövlar när det regnar. Det är inte praktiskt att gifta sig för att spara in några hundralappar.
  • Brudens mamma

Ekonomin var inte fixad, det var det som var problemet ju. Har du inte läst tråden?

• JustMeAndMyLove

vad jag läst var att hennes föräldrar tänkte ställa upp med pengar men så ställdes bröllopet in pga av hans problem.

Brudens mamma skrev 2008-12-12 21:06:45 följande:

Ekonomin var inte fixad, det var det som var problemet ju. Har du inte läst tråden?
  • Brudens mamma
    Limbolight skrev 2008-11-20 19:36:31 följande:
    nu är i alla fall kyrkan bokad..... så nu får föräldrarna tycka vad de vill.. vill de inte betala så får vi strunta i festen, gifta blir vi ju i alla fall....Jag litar på min sambo. Och även om han skulle få ett återfall nån gång, så är det inget jag eller någon annan kan hindra. inte ens han själv. Sen spelar det ingen roll om vi är gifta eller inte.Jag älskar honom i alla fall, och jag vet att han vill vårt bästa.
    Detta får jag i alla fall till att ekonomin inte är ordnad. Festen blir bara av om föräldrarna betalar. Eller har jag helt fel?
  • JustMeAndMyLove

Jag syftar till innan de sköt upp planerna.

"Saken är den att jag ställde in vårt bröllop i augusti i år pga av min sambos alkoholproblem. Mina föräldrar hade då erbjudit sig att betala för festen, men sa i samma veva att de inte ställde upp på ett bröllop med de förutsättningarna."

Brudens mamma skrev 2008-12-12 22:10:52 följande:

Detta får jag i alla fall till att ekonomin inte är ordnad. Festen blir bara av om föräldrarna betalar. Eller har jag helt fel?
  • Brudens mamma

Dom ser kanske mågämnet med andra klarare ögon. Det brukar vara så. Jag känner ingen av dom men OM det varit min dotter så hade jag nog hoppats på att hon tog det liiiiiite lugnare. OCh efter så många år tillsammans varför kan man då inte vänta lite till??

• JustMeAndMyLove

Som sagt det kan ingen här svara på.
    Man behöver inte snorkiga kommentarer när man söker stöd och råd i ett problem. Något TS fått massor av.

Brudens mamma skrev 2008-12-12 22:20:30 följande:

Dom ser kanske mågämnet med andra klarare ögon. Det brukar vara så. Jag känner ingen av dom men OM det varit min dotter så hade jag nog hoppats på att hon tog det liiiiiite lugnare. OCh efter så många år tillsammans varför kan man då inte vänta lite till??
  • Brudens mamma

Jag är absolut inte snorkig.
    När jag gifte mig för över 20 år sedan fick jag inte själv välja vilken klänning jag ville ha. SVärmor tyckte till och gubben höll med. Än i dag kan det reta mig till förbannelse trots vi varit skilda i många år.
    Vad jag menar är: Varför nöja sig med mindre än vad man vill ha?? Bröllopsdagen ska vara en av dom bästa i ens liv som man ska tänka tillbaka till och njuta av....Varför ska då några sketna pengar avgöra att man tvunget ska gifta sig NU?
    Vem vill sitta om 5 år och undra varför man inte hade en fest? Varför man inte har några bilder mer än från fotografen på en bästa dag?? JO för att man snålade!!!!

• JustMeAndMyLove

Det är klart, jag själv, eller jag och M tänker just så. Därför ska vi ha bröllopet 2010 som tidigast, vi vill ha det fint, inte lyxigt men så att vi båda känner att wow, den här dagen blev precis som vi tänkt oss!

Jag hakade upp mig på din livförsäkringskommentar. Sånt där kan såra otroligt mycket, även om du bara är en främling på internet så är gör såna kommentarer ont.
    TS har blivit utsatt i den här tråden anser jag. Hon ber om råd och får hela sitt förhållande ifrågasatt av totala främlingar. Vi är vuxna människor och inte barn som inte vet bättre än att vara elak...

Men jag förstår din syn på saken och själv kan jag tycka att just jag hade väntat ifall föräldrarna sagt nej till att stödja bröllopet. Men det är förtåss upp till var och än, och man kan aldrig fullt ut förstå och sätta sig in i en annans situation
    Brudens mamma skrev 2008-12-12 22:51:43 följande:

Jag är absolut inte snorkig. När jag gifte mig för över 20 år sedan fick jag inte själv välja vilken klänning jag ville ha. SVärmor tyckte till och gubben höll med. Än i dag kan det reta mig till förbannelse trots vi varit skilda i många år.Vad jag menar är: Varför nöja sig med mindre än vad man vill ha?? Bröllopsdagen ska vara en av dom bästa i ens liv som man ska tänka tillbaka till och njuta av....Varför ska då några sketna pengar avgöra att man tvunget ska gifta sig NU?Vem vill sitta om 5 år och undra varför man inte hade en fest? Varför man inte har några bilder mer än från fotografen på en bästa dag?? JO för att man snålade!!!!
  • lillabruden

Verkar som att din egen ånger över ditt bröllop tar över....Verkar ju inte som att TS känner att hon kommer att ångra sig fruktansvärt om festen inte blir av...

Och till TS kan jag bara säga att vill ni ha billiga tips så bara säg till!

Jag är absolut inte snorkig. När jag gifte mig för över 20 år sedan fick jag inte själv välja vilken klänning jag ville ha. SVärmor tyckte till och gubben höll med. Än i dag kan det reta mig till förbannelse trots vi varit skilda i många år.Vad jag menar är: Varför nöja sig med mindre än vad man vill ha?? Bröllopsdagen ska vara en av dom bästa i ens liv som man ska tänka tillbaka till och njuta av....Varför ska då några sketna pengar avgöra att man tvunget ska gifta sig NU?Vem vill sitta om 5 år och undra varför man inte hade en fest? Varför man inte har några bilder mer än från fotografen på en bästa dag?? JO för att man snålade!!!!
  • wiii

VARFÖR måste just bröllopsdagen vara en av de bästa i ens liv? klart att man ska ha roligt och känna sig lycklig, men är inte det viktigaste att man fortsätter att vara lyckliga tillsammans, snarare än att man är lyckliga en dag?
    Min fasta övertygelse är att man kan få en fin dag med nära och kära utan att lägga massor av pengar, och att man kan känna sig nöjd med det :)

• Troll1

Ähum, förlåt om jag ställer en lite närgången fråga. (Kanske ngn annan ställt den förut?)

Om din kille hade såpass mkt alkoholproblem så att ni tom ställde in bröllopet pga dem, så känns det lite för snart att börja planera en såpass stor sak som bröllop (och fest) redan nu. Hade jag varit som ni så hade jag nog avvaktat lite och kanske hunnit spara en del/önska sig pengar eller saker till bröllopet ii födelsedagspresent osv. Kanske dina föräldrar känner sig oroliga att det skulle haverera igen med tanke på alkoholproblemen? Jag kan förstå om de är tveksamma till att skjuta till pengar om det finns osäkerhet kvar. Är han helt nykter nu? Jag tycker personligen att man ska köra med öppna kort och att du pratar igenom det hela med dina föräldrar.

Som sagt, det är min åsikt. Jag respekterar såklart om TS tänker annorlunda.

Lycka Till!

• lillabruden

Troll1, På frågan om han är helt nykter.... när det gäller missbruk oavsett vad det är, så är det ju skitsvårt att inte få återfall. Dem flesta alkolister får återfall. Jag tror det är en svår fråga för vem som helst att svara på, även han själv, om han nyss insett problemet och börjat arbeta på det.
    Tycker absolut du har en bra poäng i vad du säger!

• Brudens mamma

Jag kan inte låta bli att reagera på alla som säger att man får ett återfall. Mat TAR ett återfall och det är en enorm skillnad.
    Jag önskar er lycka till och hoppas han fixar det.

• JustMeAndMyLove

Jag tror de flesta är medveten om det, dock säger man vanligtvis att man får återfall. Löjligt att det sa vara så himla noga med att det är missbrukarens fel in i minsta stavelse, det vet man alldeles bra själv ändå

Brudens mamma skrev 2008-12-30 13:22:33 följande:

Jag kan inte låta bli att reagera på alla som säger att man får ett återfall. Mat TAR ett återfall och det är en enorm skillnad.Jag önskar er lycka till och hoppas han fixar det.
Svar på tråden Vet inte hur jag ska säga det till mina föräldrar....