Om du inte ska ha en traditionell fest, varför inte bara boka bord/avskilt rum på någon trevlig restaurang? Oftast har ju restauranger ett avskilt bord för större sällskap och det kan ju bli jättetrevligt det med. Då får ni ändå dela dagen med de ni står nära.
Om du älskar honom och är beredd att stå honom bi genom alkoholproblemen (han kan skatta sig lycklig med dig vid sin sida isåfall), så gift er och ha en så trevlig dag ni bara kan med era nära och kära. Bjud in era föräldrar, men räkna inte med att de nödvändigtvis vill bekosta festen och respektera detta.
Jag kan förstå dina föräldrar till en del, de bryr sig om dig och dina barn och jag tror de känner att om de betalar hela bröllopet är det ett tecken på att de "backar upp" att du gifter dig med någon som inte rett ut sina alkoholproblem. Att ni ändå gifter är kanske något de ändå räknar med och respekterar, men just det att de inte aktivt vill "uppmuntra" förrän din sambo fått professionell hjälp och fått lite mer rätsida på sina problem. Jag tror inte heller att man kan lösa alkoholproblem på tre månader, tar mycket längre tid, men beror också på vidden av det förstås.
Personligen skulle jag nog också väntat längre än tre månader eftersom det ju måste funnits en ganska bra anledning till att ni avbröt bröllopet första gången. Då hade jag hellre uppmuntrat honom och stöttat så gott jag kunnat och satt bröllopet i andrahand. För båda parters skull, för då skulle jag och han kunna koncentrera oss på att få honom må bra. Bröllop är ju ganska stressande i sig och att då koncentrera sig på två så stora saker kanske är extra stressande? Bara min personliga åsikt, inget annat.
Lycka till iallafall!