• Limbolight

Vet inte hur jag ska säga det till mina föräldrar....

Har ett litet problem.. eller för mig ganska stort..
    Saken är den att jag ställde in vårt bröllop i augusti i år pga av min sambos alkoholproblem. Mina föräldrar hade då erbjudit sig att betala för festen, men sa i samma veva att de inte ställde upp på ett bröllop med de förutsättningarna. Nu har vi kommit tillrätta med problemet och bestämt nytt datum, men jag vet inte hur jag ska berätta det för dem. Tänk om de inte vill ställa upp en gång till? Har nog inte möjlighet att spara ihop de pengarna själva... Vad tror ni? Nån som har ett bra tips på hur man kan lägga fram det lite fint?

• Svar på tråden Vet inte hur jag ska säga det till mina föräldrar....
  • Carmilla79

Om du inte ska ha en traditionell fest, varför inte bara boka bord/avskilt rum på någon trevlig restaurang? Oftast har ju restauranger ett avskilt bord för större sällskap och det kan ju bli jättetrevligt det med. Då får ni ändå dela dagen med de ni står nära.

Om du älskar honom och är beredd att stå honom bi genom alkoholproblemen (han kan skatta sig lycklig med dig vid sin sida isåfall), så gift er och ha en så trevlig dag ni bara kan med era nära och kära. Bjud in era föräldrar, men räkna inte med att de nödvändigtvis vill bekosta festen och respektera detta.

Jag kan förstå dina föräldrar till en del, de bryr sig om dig och dina barn och jag tror de känner att om de betalar hela bröllopet är det ett tecken på att de "backar upp" att du gifter dig med någon som inte rett ut sina alkoholproblem. Att ni ändå gifter är kanske något de ändå räknar med och respekterar, men just det att de inte aktivt vill "uppmuntra" förrän din sambo fått professionell hjälp och fått lite mer rätsida på sina problem. Jag tror inte heller att man kan lösa alkoholproblem på tre månader, tar mycket längre tid, men beror också på vidden av det förstås.
    Personligen skulle jag nog också väntat längre än tre månader eftersom det ju måste funnits en ganska bra anledning till att ni avbröt bröllopet första gången. Då hade jag hellre uppmuntrat honom och stöttat så gott jag kunnat och satt bröllopet i andrahand. För båda parters skull, för då skulle jag och han kunna koncentrera oss på att få honom må bra. Bröllop är ju ganska stressande i sig och att då koncentrera sig på två så stora saker kanske är extra stressande? Bara min personliga åsikt, inget annat.

Lycka till iallafall!

• älskarlivet

Räknar ni med att föräldrarna ska betala festen? Det är väl något man tacksamt tar emot då, men som man kanske inte kan räkna med?

Limbolight skrev 2008-11-20 19:36:31 följande:
    nu är i alla fall kyrkan bokad..... så nu får föräldrarna tycka vad de vill.. vill de inte betala så får vi strunta i festen, gifta blir vi ju i alla fall....Jag litar på min sambo. Och även om han skulle få ett återfall nån gång, så är det inget jag eller någon annan kan hindra. inte ens han själv. Sen spelar det ingen roll om vi är gifta eller inte.Jag älskar honom i alla fall, och jag vet att han vill vårt bästa.
  • Limbolight

jag räknar inte med någonting och har aldrig gjort. Men förra gången erbjöd de sig att betala för mat och lokal,samt musiken. (har skilda föräldrar).

tycker bara att det hade känts bra att de stod bakom oss....

• Brudens mamma

Vill bara påpeka att man FÅR inga återfall, dom tar man. Och 3 månader är väldigt kort tid.
    Varför är det så viktigt att gifta sig så snabbt? Har du en hög livförsäkrig som faller ut om han går bort?

• JustMeAndMyLove

Det där va rent ut sagt elakt!
    Sånt där kan du inte sitta och skriva till folk!

Brudens mamma skrev 2008-12-12 20:19:21 följande:

Varför är det så viktigt att gifta sig så snabbt? Har du en hög livförsäkrig som faller ut om han går bort?
  • Brudens mamma

Det är inte alls elakt. Detta är förmodligen vuxna människor som ska gifta sig. Varför i hela fridens namn är de det allra viktigaste i hennes liv?
    Att inte våga berätta för sina föräldrar bevisar ju bara att hon vet någonstans innerst inne att det inte är 100 rätt att göra det hon gör. Hade det varit det hade hon bara sagt att så här e det, basta!! Han har söpet till men nu e det ok. Men hon gör inte det! Hon står inte för det!!
    För min del får vem som helst över 18 gifta sig, bara man vet varför.

• JustMeAndMyLove

Det var ironikst och elakt enligt min mening.
    Om du läst tråden så ser du att de varit tillsammans i väldigt många år, att det skulle kosta dem pengar att inte gifta sig pga presentkort etc.
    Ett giftermål kan vara viktigt men också ska det vara praktiskt.

Och hennes föräldrar kankse inte är särskilt informerade om vad alkoholism innebär etc. Det vet ju ingen här något om. Har ens föräldrar massa förutfattade meningar skulle man nog inte direkt våga gå dit och lägga fram en sån här sak hur som helst.

Brudens mamma skrev 2008-12-12 20:33:03 följande:

Det är inte alls elakt. Detta är förmodligen vuxna människor som ska gifta sig. Varför i hela fridens namn är de det allra viktigaste i hennes liv?Att inte våga berätta för sina föräldrar bevisar ju bara att hon vet någonstans innerst inne att det inte är 100 rätt att göra det hon gör. Hade det varit det hade hon bara sagt att så här e det, basta!! Han har söpet till men nu e det ok. Men hon gör inte det! Hon står inte för det!! För min del får vem som helst över 18 gifta sig, bara man vet varför.
  • JustMeAndMyLove

Och vem fan går till sina föräldrar och säger att så här är det, basta? Speciellt när det gäller pengfar? Man kan ju inte ta för givet att de ska betala

Brudens mamma skrev 2008-12-12 20:33:03 följande:

Det är inte alls elakt. Detta är förmodligen vuxna människor som ska gifta sig. Varför i hela fridens namn är de det allra viktigaste i hennes liv?Att inte våga berätta för sina föräldrar bevisar ju bara att hon vet någonstans innerst inne att det inte är 100 rätt att göra det hon gör. Hade det varit det hade hon bara sagt att så här e det, basta!! Han har söpet till men nu e det ok. Men hon gör inte det! Hon står inte för det!! För min del får vem som helst över 18 gifta sig, bara man vet varför.
Svar på tråden Vet inte hur jag ska säga det till mina föräldrar....