• Limbolight

Vet inte hur jag ska säga det till mina föräldrar....

Har ett litet problem.. eller för mig ganska stort..
    Saken är den att jag ställde in vårt bröllop i augusti i år pga av min sambos alkoholproblem. Mina föräldrar hade då erbjudit sig att betala för festen, men sa i samma veva att de inte ställde upp på ett bröllop med de förutsättningarna. Nu har vi kommit tillrätta med problemet och bestämt nytt datum, men jag vet inte hur jag ska berätta det för dem. Tänk om de inte vill ställa upp en gång till? Har nog inte möjlighet att spara ihop de pengarna själva... Vad tror ni? Nån som har ett bra tips på hur man kan lägga fram det lite fint?

• Svar på tråden Vet inte hur jag ska säga det till mina föräldrar....
  • mme Plantier

Njae, tänkte bara i allmänhet..
    Om ni känt varandra länge och har ett långt förhållande borde det ju vara så som du känner att han har kanske kommit till insikt med sitt problem.
    Om ni inte direkt hade träffats länge är ju det där väldigt svårt att bedöma..
    Klurade bara lite i allmänhet då jag själv har levt under lång tid i ett förhållande med alkoholproblem ..

• 2time

Det är väl klart att det gör skillnad. Hade du svarat ½ år och vi är 20 så hade man ju absolut tänkt att det var för snabbt. Nu blir det ju en helt annan sak,ni är vuxna, känner varandra utan och innan, har barn. Då kan jag mycket mer förstå att du vågar lita på honom. Lycka till!

Villemoa skrev 2008-11-18 11:42:25 följande:
    Varför undrar du det? mme Plantier skrev 2008-11-18 10:56:26 följande:
  • Limbolight

Ja, Jag litar faktiskt på honom. Han har verkligen förändrats på många sätt och enbart till det bättre.

Någon som hra tips på hur man kunde lägga fram det lite snyggt för föräldrarna?

• agtiwi

Ni kanske kan börja lite försiktigt. Kanske bjuda dina föräldrar på middag någon kväll där din m2b visar upp sitt "nya" jag och ni får en heltrevlig kväll tillsammans. Sen kanske ni kan avvakta någon vecka och se om dina föräldrar påpekar att de sett någon skillnad hos din m2b. Efter den väntan så kanske du och din m2b kan åka till dina föräldrar någon dag/kväll och sätta er ner tillsammans allihop och diskutera. Tror det är viktigt att din m2b är med i så fall.
    Så skulle nog jag gjort..

• pandis81

har man inte råd att spara till ett bröllop så ska man inte gifta sig, ta inte förgivet att dina föräldrar betalar festen.

Tror att alkoholproblem sitter längre in än att det går att lösa på tre månader.
    Tycker att ni gör det lite förhastat.

jag hade hellre förlorat pengar än att hasta mig in i något som ändå kanske inte funkar i längden om inte alla problem är lösta.

Har själv haft alkoholproblem i familjen och det tog mycket längre tid att lösa än tre månader. Det är verkligen en kamp varje dag.

• agtiwi

Om ni inte får bukt med det hela och dina föräldrar inte vill ställa upp så finns ju möjligheten att sälja kläderna och presentkorten och spara dessa pengar till framtiden. Visst kommer ni förlora några kronor på det, men bättre det än att allt går om intet.

• Cape

Det här är en fråga som du måste känna efter själv i. Och där det bara är du och din m2b som kan bestämma.

Du känner din sambo bäst och vet ifall han kan klara det. Tänk bara på att ifall han är en "riktig" alkoholist så kan pressen att inte få falla tillbaka göra just att han börjar dricka igen. Att sätta press på folk brukar inte alltid vara så lyckat i dessa sammanhang. Han måste själv vilja detta och vara fullständigt motiverad.

Gå på din magkänsla.

Jag har själv haft alkoholister på nära håll och vet vad det kan göra för en familj så jag förstår verkligen ditt dilemma trots att situationen för mig inte alls var densamma.

Lycka till.

• T3ZZ

Jag har läst några inlägg och jag kan hålla med om att tre månader är en väldigt kort tid att bli av med alkoholproblem. Men du känner honom bäst.
    Du säger att du vill ha bröllopet fort bara för presentkorten och kläderna kan bli för små. Sälj dom är mitt råd då om bröllopet inte blir av då ni tänkt.

• Limbolight

nu är i alla fall kyrkan bokad..... så nu får föräldrarna tycka vad de vill.. vill de inte betala så får vi strunta i festen, gifta blir vi ju i alla fall....

Jag litar på min sambo. Och även om han skulle få ett återfall nån gång, så är det inget jag eller någon annan kan hindra. inte ens han själv. Sen spelar det ingen roll om vi är gifta eller inte.

Jag älskar honom i alla fall, och jag vet att han vill vårt bästa.

• Limbolight

Har börjat fundera på alternativ om mina föräldrar nu inte vill bistå med pengar...
    vi blir max 30 personer. Nån som har något roligt förslag på vad man kan göra istället för att ha en traditionell fest?

Svar på tråden Vet inte hur jag ska säga det till mina föräldrar....