• 090208

    Vilka vitaminer ar bra..?

    Tar redan multivitamin med extra jarn.

    Men ar lite nyfiken pa detta. Finns ju sa jakla mycket!
    Nan som kan rekommendera nat som verkligen gor skillnad?

    Mina jarntabletter t.ex, nar jag slutar ta dom kanns det som jag ligger minus 10 koppar kaffe! Behover dom verkligen, sedan tonaren.

  • Svar på tråden Vilka vitaminer ar bra..?
  • 090208

    Jag provade forresten Omega 3 i kapslar for ungefar 100 ar sen. Men rapade bara fisk-smak hela tiden... *uurk*

  • Originalrosen

    090208,
    Om man sover dåligt så kan det bero på magnesiumbrist. För lite sömn är ett av symptomen på just detta. Naturligtvis kan det bero på mycket annat också.

    Både jag själv och och några arbetskollegor har börjat sova rejält mycket bättre sedan vi började med magnesiumtillskott. För egen del gick jag ifrån 4-4,5 timmar per natt till 8-8,5 timmar.

    I många år har jag sovit kanske 6 timmar men för två år sedan hade jag ett trauma och efter det så sov jag bara 4-4,5 timmar per natt tills för några månader sedan. Redan första natten efter att jag hade börjat med magnesium så började jag sova mycket bättre, första veckorna var det väl mer som en "klubbad säl" då hela min kropp var helt uttröttad. Nu börjar jag normalisera sömnen kring 8-8,5 timmar per natt. Gissa att det känns om dagarna och att jag börjar få energi tillbaka!

  • Troll1
    090208 skrev 2008-11-19 21:04:30 följande:
    Jag provade forresten Omega 3 i kapslar for ungefar 100 ar sen. Men rapade bara fisk-smak hela tiden... *uurk*
    Prova en annan sort och ta den gärna i början av en måltid.

    Apropå krom, så har jag samma h...vete emellanåt som du. Jag kör med Ledins variant, den tycker i alla fall jag är bäst.

    Efamol är baserat på Nattljusolja och det är nog ngt liknande din kompis tar. Bra för hormonerna och huden som sagt. Tjejtillskott mkt riktigt.

    Femal blev jag allergisk mot, mkt ovanligt verkar det som. Fick riktigt svår pollenallergiutbrott. Annars vet jag många som har fått bra hjälp mot pms besvär. Jag är sur att jag inte kan ta den...

    Dr Donsbach´s "B-calm" är ett bra tillskott av både kalcium, magnesium, kalium och bor. De samverkar för bästa effekt. Tas gärna på kvällen för god sömn, men jag tar både på morgon o kväll eftersom det hjälper lite även när jag är svullen.

    Mivitotal som jag nämnde förut innehåller det mesta du behöver om du slarvar lite med maten.
  • SweetSun
    090208 skrev 2008-11-19 20:30:43 följande:
    Mineraler later dock fornuftigt. Jag menar, hur annars far man i sig det??.
    Grönsaker och frukt!
  • 090208

    Jag gillar inte gronsaker och frukt. Jag ar val medveten om att det ar super-nyttigt, men kan inte med det. Morotter och applen gar bra. Kanske lite broccoli ibland, och blomkal.

    Jag gillar inte mat! Eller iaf inte nyttig mat. Och jag tycker inte det ar ett dugg kul att det ar sa. Vill ta hand om mig sjalv...

    Mineraler igen... Jag tar multivitamin+ jarn-tabletter, det finns tabletter som heter multivitamin+mineraler, da ar det ju battre med det antar jag. Men orolig att det ar mycket mindre jarn i dom. For jag blir sa trott och deppig utan jarn. Kanske ska prova +mineraler och se hur jag mar.

    Sa TACK for tipset om mineralerna, hade jag inte en tanke pa. Bara vitaminer...

  • SweetSun

    gillar inte?? Åh jösses jag skulle må jättedåligt om jag inte åt frukt och grönt! jag lovar att skulle du lära dig att äta det skulle du bli piggare och orka mer! samt få ordning på dina brister! Även om vissa preparat är bra, är de inte i närheten av att äta färsk frukt och grönt.

  • 090208

    Jag VET det! *suck*

    Gillar inte smaken av det helt enkelt. Gillar inte bar heller, ar den enda i varlden som inte gillar jordgubbar!

    Tycker inte ens om ol, fatta att folk blir chockade... Ingen forlust dock, ol ar inte sarskilt nyttigt.

  • JustMeAndMyLove

    Läste en forskningsraport om vitaminer.
    Tyvärr tar kroppen inte alls upp så mycket som man kunde önska av tabletter.
    Sen går man miste om mycket fiber etc som man annars får av frukt och grönsaker.

    Bäst att äta grönt och varrierat :) då får du även i dig mycket annat

  • SweetSun

    apropå jordgubbar; de första som kommer på säsongen, sådär härligt söta, doppade i vit choklad...mums!

  • 090208

    Jag skulle valdigt garna vilja tycka om allt nyttigt Och ogilla choklad!

    Men antar att jag ar mer eller mindre som alla andra. Det verkar pa manga som att det nyttiga inte ar gott, och tvartom...

  • JustMeAndMyLove

    Oftast handlar det om vad man vant sin kropp vid.
    Testa att ta en nyttig vecka eller två och testa sen att äta det du vanligtvis tycker är jättegott. Man blir ganska förvånad över hur ens smaksinne och sötsug har förändrats!


    090208 skrev 2008-11-20 23:00:53 följande:
    Jag skulle valdigt garna vilja tycka om allt nyttigt Och ogilla choklad!Men antar att jag ar mer eller mindre som alla andra. Det verkar pa manga som att det nyttiga inte ar gott, och tvartom...
  • SweetSun

    Jag kan säga att jag åt jättelite grönsaker innan jag gick över till min "hälsolinje". och det är som sagt en vana. när man vant sig kan man inte vara utan! och att äta onyttigmat, med härdade fetter pch socker, gör så att man tappar mycket av sina smaklökars funktion. Man kan helt enkelt inte känna den goda smaken av färsk frukt o.s.v.

    Med andra ord, man måste späka sig i ett par veckor iaf för att få tillbaka sin kropps funktioner.

    Lite läskigt idag att folk inte äter hälsosammare. jag hörde på Tv för nåt tag sen, att den nya generationen är den som kommer att dö före sina föräldrar..läskigt!!

  • Troll1
    TS: Jag kan rekommendera Mivitotal plus. Den innehåller allt i en flytande (mer lättupptaglig form). Har tidigare jobbat som butiksansvarig i många år i hälsobutik och har terapeututbildningar bakom mig + ett intresse sedan barnsben när det gäller vit/min. Sedan är jag en göttegris ändå. Det är väl för att man ska ha balans i livet...
    Läs mer här: www.mivitotal.se/index.php&sida=vad_ar
    Så om du vill ta ett preparat, istället för flera olika, så rek jag det.
  • dfk

    Jag tycker också att Mivitotal slår det mesta.
    Den innehåller inte järn, men Donbauchs menar att det som finns i Mivitotal hjälper kroppen att ta upp järnet lättare ur kosten.
    Järntillskott är egentligen inget du ska behöva tillföra kroppen om det inte är så att du har uttalad järnbrist.
    Troll1 här har du en till godisråtta...

  • Troll1
    dfk skrev 2008-11-21 16:40:46 följande:
    Jag tycker också att Mivitotal slår det mesta.Den innehåller inte järn, men Donbauchs menar att det som finns i Mivitotal hjälper kroppen att ta upp järnet lättare ur kosten.Järntillskott är egentligen inget du ska behöva tillföra kroppen om det inte är så att du har uttalad järnbrist.Troll1 här har du en till godisråtta...
    Skönt att höra att man inte e ensam. Räcka ut tungan
Svar på tråden Vilka vitaminer ar bra..?