• JustMeAndMyLove

Bjuda alla? Etik och moral vs. känslor

Jag är en tjej som ska ingå partnerskap med min fästmö. Vi tänker hålla ceremoni samt bjudning som ett bröllop med undantaget att vi har en partnerskapsförättare istället för vigselförrättare.

Hur som helst.
    Nu ser vi över listan på inbjudna till ceremoni och middag och jag kan inte förmå mig att skriva in min lillasyster.

Min familj är väldigt mån om att det inte syns på ytan men min syster och hennes pojkvän är homofober så det bara blixtrar om det. Jag får inte träffa deras dotter då "hon kan få ideér för sig om vad som är acceptabelt" och förra julen blev en katastrof då jag hade med min färstmö med mig. Jag gav henne en kyss på kinden som tack för en present och då blev det ett ramaskri utan dess like.

Nu ska vi ha en dag för att fira VÅR kärlek. Men min familj proppsar på att vi ska bjuda min homofobiska syster. För det är "det rätta" att göra. Med andra ord: Min familj skulle tycka det var pinsamt om det kom fram hur det låg till.

DESSUTOM kommer inte min mamma om min pappa tar med sin väldigt, väldigt unga fru. *suck*

Hela saken drar en tråkig känsla över det som jag vill ska vara den bästa dagen i våra liv.

Någon mer som har en hopplös familj?

• Svar på tråden Bjuda alla? Etik och moral vs. känslor
  • JustMeAndMyLove

Tack för de värmande orden! Jag ska försöka att se det som det är. Hon har en åsikt och det måste hon få ha. Jag kan inte ändra på det och det är ingen ide att må dåligt för det.
    Jag hoppas bara att hon någon gång ändrar sig och vem vet, bröllopet är inte förän 2010. Skulle hon komma med en ursäkt, och säga att hon ändrat sig så finns det en plats ledig...

passionsblomman skrev 2008-11-22 20:40:07 följande:
    Det gör mig ont att höra att din egen syster ser det på det sättet! Verkligen sorgligt. Jag förstår att du inte bjuder dem. Hoppas ni får möta en framtid full av kärlek och att den också kan innebära att de som inte kan glädjas med er nu, kan hitta en annan inställning.Just nu får du istället hålla tillgodo med alla oss på BT som tycker det är underbart att du ska gifta dig!
  • passionsblomman

Ja det hoppas jag att det blir så! Hon är väl rätt ung också va? Kanske hinner hon mogna lite.

JustMeAndMyLove skrev 2008-11-22 21:15:20 följande:
    Tack för de värmande orden! Jag ska försöka att se det som det är. Hon har en åsikt och det måste hon få ha. Jag kan inte ändra på det och det är ingen ide att må dåligt för det.Jag hoppas bara att hon någon gång ändrar sig och vem vet, bröllopet är inte förän 2010. Skulle hon komma med en ursäkt, och säga att hon ändrat sig så finns det en plats ledig...
  • Augusti2010
    JustMeAndMyLove skrev 2008-11-22 21:15:20 följande:
    Tack för de värmande orden! Jag ska försöka att se det som det är. Hon har en åsikt och det måste hon få ha. Jag kan inte ändra på det och det är ingen ide att må dåligt för det.Jag hoppas bara att hon någon gång ändrar sig och vem vet, bröllopet är inte förän 2010. Skulle hon komma med en ursäkt, och säga att hon ändrat sig så finns det en plats ledig...
    Tycker din inställning är så härlig! Jag hade nog inte varit lika diplomatisk om min syster sagt så till mig.. Jag är helt säker på att allt kommer att lösa sig till det bästa, så klok som du låter! Hoppas ni får ett underbart bröllop.
  • JustMeAndMyLove

Ja hon är väldigt ung, hon var bara 17 när hon fick sin dotter på julaftinsmorgonen för snart två år sedan. Så mycket kan hända innan 2010. :)

passionsblomman skrev 2008-11-22 21:41:53 följande:
    Ja det hoppas jag att det blir så! Hon är väl rätt ung också va? Kanske hinner hon mogna lite.
  • passionsblomman

Oj! Ja mycket!!! Vi på BT väntar med spänning!

JustMeAndMyLove skrev 2008-11-22 21:46:43 följande:
    Ja hon är väldigt ung, hon var bara 17 när hon fick sin dotter på julaftinsmorgonen för snart två år sedan. Så mycket kan hända innan 2010. :)
  • Småland09

Åh vad trist att din syster beter sig så! Att hon har så bestämda åsikter och kallar er ceremoni en fars - jättesorgligt! Hoppas att allt ordnar sig till det bästa!! Kom ihåg att det är ER dag och NI ska må bra - mår ni bättre om hon inte är där så ska hon inte vara där!

• MiMio

Du..! När det gäller ER dag, så gäller inga moralochetikregler. Det är ni som gäller och om det är någon som är tyken, så hör de inte hemma där.
    Jag inser självklart att det är lättare sagt än gjort, men till syvende och sist så ser jag ingen anledning till att bjuda människor som ändå inte kommer att uppskatta er bröllopsdag för den perfekta dag det ska vara. Stor kram på dig!

• Jiel o Deps

Nu har jag bara läst ditt inlägg och inte alla kommentarer...
    Jag tycker du ska strunta i din lillasyster. Det kommer bli en av era bästa dagar och skulle hon komma (mot all förmodan) skulle det nog bara sänka er. Försök att förklara det för din mor också.

Vill du att din fars mycket unga fru ska få vara med så bjud henne. Förklara för din mor varför och skulle hon ändå inte vilja komma så är det hennes förlust.
    Låter enkelt, men det vet jag att det inte är. Tänk bara ut hur NI vill ha det, sedan får alla andra rätta sig efter det.

Grattis iaf!

• JustMeAndMyLove

Tack för era inlägg :)
    Det är skönt att få "bekräftat" att det inte är fel att tänka på sig själv ibland :)

• BlygBrud
    JustMeAndMyLove skrev 2008-11-28 20:31:51 följande:
    Tack för era inlägg :) Det är skönt att få "bekräftat" att det inte är fel att tänka på sig själv ibland :)
    Ibland ska man unna sig att vara fullblodsegoist.

Vi måste luska ut datum och plats för ert bröllop, så kan hela BT-gänget stå där och hurra när ni kommer.

Du kommer känna igen mig och Passionsblomma, det är de två Tanterna längst fram med rosa pompoms.
    Kort sagt: Oavsett vad din syster tycker, tänker eller gör: Vi stöttar dig och önskar er Lycka Till!
  • passionsblomman

*viftar för fullt*
    BlygBrud skrev 2008-12-06 21:45:48 följande:
    Ibland ska man unna sig att vara fullblodsegoist. Vi måste luska ut datum och plats för ert bröllop, så kan hela BT-gänget stå där och hurra när ni kommer. Du kommer känna igen mig och Passionsblomma, det är de två Tanterna längst fram med rosa pompoms. Kort sagt: Oavsett vad din syster tycker, tänker eller gör: Vi stöttar dig och önskar er Lycka Till!
  • JustMeAndMyLove

Så länge pompomsen går i grönt och rosa som bröllopet så blir ju det finnemang!
    haha

BlygBrud skrev 2008-12-06 21:45:48 följande:
    Ibland ska man unna sig att vara fullblodsegoist. Vi måste luska ut datum och plats för ert bröllop, så kan hela BT-gänget stå där och hurra när ni kommer. Du kommer känna igen mig och Passionsblomma, det är de två Tanterna längst fram med rosa pompoms. Kort sagt: Oavsett vad din syster tycker, tänker eller gör: Vi stöttar dig och önskar er Lycka Till!
Svar på tråden Bjuda alla? Etik och moral vs. känslor