• JustMeAndMyLove

Bjuda alla? Etik och moral vs. känslor

Jag är en tjej som ska ingå partnerskap med min fästmö. Vi tänker hålla ceremoni samt bjudning som ett bröllop med undantaget att vi har en partnerskapsförättare istället för vigselförrättare.

Hur som helst.
    Nu ser vi över listan på inbjudna till ceremoni och middag och jag kan inte förmå mig att skriva in min lillasyster.

Min familj är väldigt mån om att det inte syns på ytan men min syster och hennes pojkvän är homofober så det bara blixtrar om det. Jag får inte träffa deras dotter då "hon kan få ideér för sig om vad som är acceptabelt" och förra julen blev en katastrof då jag hade med min färstmö med mig. Jag gav henne en kyss på kinden som tack för en present och då blev det ett ramaskri utan dess like.

Nu ska vi ha en dag för att fira VÅR kärlek. Men min familj proppsar på att vi ska bjuda min homofobiska syster. För det är "det rätta" att göra. Med andra ord: Min familj skulle tycka det var pinsamt om det kom fram hur det låg till.

DESSUTOM kommer inte min mamma om min pappa tar med sin väldigt, väldigt unga fru. *suck*

Hela saken drar en tråkig känsla över det som jag vill ska vara den bästa dagen i våra liv.

Någon mer som har en hopplös familj?

• Svar på tråden Bjuda alla? Etik och moral vs. känslor
  • Sebastiána

Du ska inte bjuda din lillasyster... och faktiskt, om hon är en sådan homofob som du beskriver så vill hon nog inte komma heller. Jag har en del människor som är gay i min bekantskapskrets och tyvärr ett par homofober också. De skulle aldrig gå på ett bröllop mellan två homosexuella eftersom de tycker att det är gravt onaturligt.

Det är väldigt trist att din egen syster av alla människor har dessa åsikter, men det är svårt att göra något åt. Jag tror att ni båda mår bäst av att hon inte är där. Om hon inte accepterar er relation varför ska hon då vara med på den fest som hålls just för att hylla er relation?

• JustMeAndMyLove

Ja det är just det frågan handlar om. Ska man göra det som känns rätt eller det som rent "moralikst" är rätt.
    Jag börjar driva ifrån synsättet som jag haft förr. Att blod är tjockare än vatten.
    Vissa dagar känns det självklart att jag ska vara "den bättre människan" och bjuda henne. Och bara hoppas på att hon tackar nej.

Men sen spelar det in att vi är en Isländsk familj med en hårdare uppfostran vad det gäller etikett. Jag brukar skratta åt familjens prålande och spelande på släktmidagar och liknande för det är så långt ifrån det jag tror på. Jag avskyr falska fronter och den fina ytan. Men jag kan inte ändra på hur min familj är.

Nu är min mammas generation lite mer avslappnad än mormors. Och jag hoppas på att det kommer accepteras att min syster inte vill komma. Men det är inte så säkert. Hon har samma press på sig som jag att göra det rätta och känner jag mormor och de rätt så är det att bita ihop och dyka upp.

Men - nu vill jag inte ha den sortens bröllop. Och ärligt talat så funderar jag på att bara bjuda dem som jag verkligen VILL ha där.

Nu när jag blir äldre och flyttat från hemstaden känns det liksom inte så stort att göra släkten besviken.

Blev långt svar det här :) hehe, tack för svaret!

Sebastiána skrev 2008-11-17 11:13:36 följande:
    Du ska inte bjuda din lillasyster... och faktiskt, om hon är en sådan homofob som du beskriver så vill hon nog inte komma heller. Jag har en del människor som är gay i min bekantskapskrets och tyvärr ett par homofober också. De skulle aldrig gå på ett bröllop mellan två homosexuella eftersom de tycker att det är gravt onaturligt.Det är väldigt trist att din egen syster av alla människor har dessa åsikter, men det är svårt att göra något åt. Jag tror att ni båda mår bäst av att hon inte är där. Om hon inte accepterar er relation varför ska hon då vara med på den fest som hålls just för att hylla er relation?
  • Pizan

Jag tycker inte att du ska känna att du behöver bjuda nån som inte respekterar er kärlek. Det finns andra mindre viktiga dagar då du kan försöka "omvända henne" utan att riskera att er viktiga dag blir förstörd om det inte fungerar.
    Bjud dem som kommer att få er att må bra.

Hoppas din systers intolerans bara beror på att hon är ung och att hon mognar så småningom och inser att det viktigaste är att du är med nån som gör dig lycklig.

• JustMeAndMyLove

Jag hoppas det med :)
    Mest för hennes dotters skull. Fördommar brukar ha en tendens att gå i arv tyvärr.

Pizan skrev 2008-11-18 03:35:52 följande:
    Jag tycker inte att du ska känna att du behöver bjuda nån som inte respekterar er kärlek. Det finns andra mindre viktiga dagar då du kan försöka "omvända henne" utan att riskera att er viktiga dag blir förstörd om det inte fungerar.Bjud dem som kommer att få er att må bra.Hoppas din systers intolerans bara beror på att hon är ung och att hon mognar så småningom och inser att det viktigaste är att du är med nån som gör dig lycklig.
  • Augusti2010

Jag tycker att du ska göra det som känns rätt, men jag tror inte riktigt det är så enkelt att bara strunta i att bjuda henne som vissa säger. Du säger att hon är ung och kanske omogen. Då uppför man sig ibland på sätt som man kommer ångra djupt när man "växt upp". Att inte bjuda sin egen syster på sitt bröllop är en väldigt stark markering som kan få konsekvenser i längden. Jag tycker att du ska fundera på vilken relation du vill ha till din syster i framtiden. För om hon inte blir bjuden på ditt bröllop kan jag tänka mig att hon inte kommer att anstränga sig så mycket för att ni ska ha en bra relation. Medan det motsatta - att ändå bjuda henne - mycket väl kan resultera i en mycket bättre relation och att hon och hennes omvärderar sina åsikter.

Jag tycker det du skrev om att bjuda henne och prata med henne innan lät sunt. Om hon/de är öppen för en förändring till det bättre kommer de och uppför sig som folk på bröllopet. Om inte behöver de inte dyka upp. Det är deras val som du inte kan göra något åt, men då har hon iaf fått en chans.

• JustMeAndMyLove

Ja.. det är ju det sundaste att göra. Men så finns det i bakhuvudet: Tänk om det bara blir kaos.

Jag har lite svårt att ta upp det med henne också. Jag vill inte ta för givet att de skulle ställa till en scen! Det känns som en förolämpning mot henne. Men sen vet jag ju hur det blir med alkohol och fasader. För jag har svårt att tro att hon kan acceptera oss på riktigt. Och jag vet att det är omöjligt för hennes pojkvän att göra det.
    svårt svårt svårt. Men skönt att få ventilera med er alla!

Augusti2010 skrev 2008-11-18 07:51:18 följande:
    Jag tycker att du ska göra det som känns rätt, men jag tror inte riktigt det är så enkelt att bara strunta i att bjuda henne som vissa säger. Du säger att hon är ung och kanske omogen. Då uppför man sig ibland på sätt som man kommer ångra djupt när man "växt upp". Att inte bjuda sin egen syster på sitt bröllop är en väldigt stark markering som kan få konsekvenser i längden. Jag tycker att du ska fundera på vilken relation du vill ha till din syster i framtiden. För om hon inte blir bjuden på ditt bröllop kan jag tänka mig att hon inte kommer att anstränga sig så mycket för att ni ska ha en bra relation. Medan det motsatta - att ändå bjuda henne - mycket väl kan resultera i en mycket bättre relation och att hon och hennes omvärderar sina åsikter. Jag tycker det du skrev om att bjuda henne och prata med henne innan lät sunt. Om hon/de är öppen för en förändring till det bättre kommer de och uppför sig som folk på bröllopet. Om inte behöver de inte dyka upp. Det är deras val som du inte kan göra något åt, men då har hon iaf fått en chans.
  • passionsblomman

Jag håller helt och hållet med Augusti2010!
    Och jag förstår till fullo att det inte alls är ett lätt beslut!
    Lycka till!

• JustMeAndMyLove

Så vart det så att jag inte bjuder min syster eller hennes man. Tyvärr.. blev lite besviken över reaktionen från henne. Hon anser det inte vara "ett riktigt bröllop" utan en "fars" och hon känner inte att hon skulle komma om jag så betalade henne....

Det var det de....

• shakynose
    JustMeAndMyLove skrev 2008-11-22 13:28:01 följande:
    Så vart det så att jag inte bjuder min syster eller hennes man. Tyvärr.. blev lite besviken över reaktionen från henne. Hon anser det inte vara "ett riktigt bröllop" utan en "fars" och hon känner inte att hon skulle komma om jag så betalade henne....Det var det de....
    Tråkigt!
  • passionsblomman

Det gör mig ont att höra att din egen syster ser det på det sättet! Verkligen sorgligt. Jag förstår att du inte bjuder dem. Hoppas ni får möta en framtid full av kärlek och att den också kan innebära att de som inte kan glädjas med er nu, kan hitta en annan inställning.

Just nu får du istället hålla tillgodo med alla oss på BT som tycker det är underbart att du ska gifta dig!

JustMeAndMyLove skrev 2008-11-22 13:28:01 följande:
    Så vart det så att jag inte bjuder min syster eller hennes man. Tyvärr.. blev lite besviken över reaktionen från henne. Hon anser det inte vara "ett riktigt bröllop" utan en "fars" och hon känner inte att hon skulle komma om jag så betalade henne....Det var det de....
Svar på tråden Bjuda alla? Etik och moral vs. känslor