• En till präst

Vad är en kyrka?

Här och i andra sammanhang diskuteras ofta vad man kan och får göra i en kyrka. Det handlar både om sjäva riten, om musiken, om dekor av olika slag och tekniska hjälpmedel.

Men det som försvårar alla såna diskussioner är att de som skriver verkar ha väldigt olika uppfattning om vad en kyrka är - är det enbart en vacker "lokal" eller är det något mer? Är det MIN lokal för att jag har bokat den och ska gifta mig där, eller är det en plats jag delar med andra människor.

Det är klart att man ser väldigt olika på hur kyrkorummet kan användas och vad man kan göra där om man anser att rummet är heligt och speciellt eller bara är den fond mot vilken ens eget bröllops ska utspela sig.

I en kyrka döps våra barn, vi begraver våra döda och firar gudstjänst varje söndag.

Vi delar kyrkorummet med generationer som levt före oss, och med generationer som ska komma efter oss.
    Som jag ser det tillhör en kyrka alla sina medlemmar, men ingen av oss förfogar själv över den.

Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Vad är en kyrka?
  • MulleNuh

Joo.. Det var inget skoj alls..

passionsblomman skrev 2008-11-14 22:22:58 följande:
    Usch! Nu vill jag nästan gråta! STACKARS henne!
  • En till präst

Mmm - jag har aldrig varit med om att någon skändat en grav där en kär anhörig vilar, men jag har varit med om alltför många gånger att människor skändar den kyrka som är kär för mig.

• Kjell Präst

Lite OT, men apropå vandaliserade gravstenar: Var i Riga med jobbet nyss och guiden berättade hur det varit under den ryska ockupationstiden. Ockupationsmakten som slagit sig ner intill en kyrkogård tyckte inte om utsikten (den påminde väl om deras egen dödlighet), så de jämnade helt enkelt kyrkogården med marken och planterade en park ovanpå. Tala om att våldta ett folk!

• MulleNuh

men fy fan! (ursäkta prästerna) Va vidrigt..
    Kjell Präst skrev 2008-11-14 22:26:40 följande:

Lite OT, men apropå vandaliserade gravstenar: Var i Riga med jobbet nyss och guiden berättade hur det varit under den ryska ockupationstiden. Ockupationsmakten som slagit sig ner intill en kyrkogård tyckte inte om utsikten (den påminde väl om deras egen dödlighet), så de jämnade helt enkelt kyrkogården med marken och planterade en park ovanpå. Tala om att våldta ett folk!
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-11-14 22:29:53 följande:
    men fy fan! (ursäkta prästerna) Va vidrigt..:
    Inget att ursäkta. Fy fan, instämmer!
  • passionsblomman

Åh! Det tror jag att jag såg om på tv i en dokumentär. Det är ju bara helt fruktansvärt!
    Hoppas ni ursäktar att jag skenade iväg med Ot (fast för mig hör det nära ihop på sitt sätt)

Kjell Präst skrev 2008-11-14 22:26:40 följande:

• Burre Präst
    Esonda skrev 2008-11-14 19:06:53 följande:
    okey tack så mycket. Jo kollekten har missbrukats regält kan jag lova dig. Speciellt i grekland där de hade dolda kameror och visade sen att prästerna stoppade på sig allt i sockar och kalsoner och gud vet var det hittade för plats. sen när de skulle ut ur kyrkan så hade en av prästerna plockat på sig för mycket så allt ramlade ut. Visades på grekiska nyheterna för inte alls så länge sen.
    Kollekten i Svenska Kyrkan behandlas med stor noggrannhet. Varje kollekt räknas av två personer som båda skriver under i kollektboken. I vår kyrkan faxar vi sedan en kopia av den sidan i kollektboken till kansliet (som sköter bokföringen bl.a.), kollekten räknas en gång till innan pengarna sätts in på banken och sedan betalas vidare till det ändamål de ska till.

Allt kontrolleras förstås av både förtroendevalda och professionella revisorer.

Faktum är att kollekterna behandlas med större noggrannhet än vad de flesta företag lägger ner på sin kontanthantering, just för att det är gåvomedel; Det får inte finnas någon anledning att misstänka att pengar kommer på avvägar!

Jag tror inte ens Janne Josefsson skulle kunna misstänkliggöra Svenska Kyrkan på den punkten.
  • Sebastiána

Kyrkolokalen kan aldrig vara DIN lokal för att du har bokat den. Kyrkan är en helgedom precis som en moské eller en synagoga. Vigseln är en gudstjänst. Jag har inte läst hela tråden. Jag antar att flera redan påpekat detta.

• Sebastiána

OT. För många år sedan begicks ett inbrott i en liten kyrka i min hemstad. Alla värdesaker var bortplockade eller inlåsta, så det enda tjuvarna fick med sig var en flaska alkoholfritt nattvardsvin. Eftersom det snöat var det ingen svår match att spåra dem heller så de åkte fast!

Tyvärr kostade det en hel del att reparera de gamla fina fönstren som slagits in.

• Esonda

Burre Präst skrev 2008-11-17 10:11:57 följande:

Kollekten i Svenska Kyrkan behandlas med stor noggrannhet. Varje kollekt räknas av två personer som båda skriver under i kollektboken. I vår kyrkan faxar vi sedan en kopia av den sidan i kollektboken till kansliet (som sköter bokföringen bl.a.), kollekten räknas en gång till innan pengarna sätts in på banken och sedan betalas vidare till det ändamål de ska till.Allt kontrolleras förstås av både förtroendevalda och professionella revisorer.Faktum är att kollekterna behandlas med större noggrannhet än vad de flesta företag lägger ner på sin kontanthantering, just för att det är gåvomedel; Det får inte finnas någon anledning att misstänka att pengar kommer på avvägar!Jag tror inte ens Janne Josefsson skulle kunna misstänkliggöra Svenska Kyrkan på den punkten.
    Okey tack för att ge mig lite mer info om kollekten.
    Men en sak till som jag inte förstår riktigt...
    Varför måste psalmerna vara så sakta? och oftas så har jag hört att tonerna inte stämmer (då jag inte hade somnat :P)

bara undrar lite...
  • Kjell Präst
    Esonda skrev 2008-11-25 20:26:50 följande:
    Burre Präst skrev 2008-11-17 10:11:57 följande:
    Okey tack för att ge mig lite mer info om kollekten. Men en sak till som jag inte förstår riktigt...Varför måste psalmerna vara så sakta? och oftas så har jag hört att tonerna inte stämmer (då jag inte hade somnat :P) bara undrar lite...
    Alla psalmer går inte sakta - men visst går de väl generellt långsammare än annan musik
  • En till präst

Många psalmer går sakta. Det har att göra med att alla psalmer inte är skrivna de sista 10 åren. En del är så gamla som 1000 år.

Men alla psalmer går verkligen inte sakta!

Det som sägs om att "tonerna inte stämmer" som en del äldre säger, har nog att göra med att när vi fick en ny psalmbok 1986 så återställdes en del psalmers tonsättning till hur de ursprungligen skrevs av resp tonsättare.

Den äldre generationen hade alltså vant sig vid att en del psalmer var bearbetade för att passa den tidens musiksmak.

• Esonda

okay.. bra och veta.

på piano är alla låtar jag hört fina... och kan spelas lite snabbare än vanligt...

• En till präst
    Esonda skrev 2008-11-25 20:48:38 följande:
    okay.. bra och veta. på piano är alla låtar jag hört fina... och kan spelas lite snabbare än vanligt...
    Schyst. Jag tycker också om piano. Det gör dessvärre inte så många musiker. Orgeln är roligare att spela på och erbjuder fler möjligheter, menar de...
  • En till präst

Åter till ämnet:

För mig är det inte alls ett problem att människor vill gifta sig i kyrkan utan att själv vara troende. De allra flesta av dessa har ändå respekt för att kyrkan är ett rum för tillbedjan, att vigseln är en gudstjänst och att jag är troende.

Problematiskt blir det först när människor bortser från att kyrkan har ett liv året runt, och att Deras Stora Dag bara är en av alla dagar då människor samlas till gudstjänst.

• Fjosok

På min första PKV sa en brioder från Umeå, som inte var direkt nån stor sångare, om hur han upplevde att psalmer är uppbygda och hur han gjorde för att hänga med.

"Det börjar rakt och sen går det upp i mitten, ner igen mot slutet och en liten snabb truddelutt innan versen är slut, sen börjar det om".

Det värsta är att på äldre psalmer har han helt rätt

• passionsblomman
    Fjosok skrev 2008-11-25 22:05:31 följande:
    På min första PKV sa en brioder från Umeå, som inte var direkt nån stor sångare, om hur han upplevde att psalmer är uppbygda och hur han gjorde för att hänga med."Det börjar rakt och sen går det upp i mitten, ner igen mot slutet och en liten snabb truddelutt innan versen är slut, sen börjar det om".Det värsta är att på äldre psalmer har han helt rätt
  • Tooticki
    Fjosok skrev 2008-11-25 22:05:31 följande:
    På min första PKV sa en brioder från Umeå, som inte var direkt nån stor sångare, om hur han upplevde att psalmer är uppbygda och hur han gjorde för att hänga med."Det börjar rakt och sen går det upp i mitten, ner igen mot slutet och en liten snabb truddelutt innan versen är slut, sen börjar det om".Det värsta är att på äldre psalmer har han helt rätt
    Underbart!
Svar på tråden Vad är en kyrka?