• En till präst

Vad är en kyrka?

Här och i andra sammanhang diskuteras ofta vad man kan och får göra i en kyrka. Det handlar både om sjäva riten, om musiken, om dekor av olika slag och tekniska hjälpmedel.

Men det som försvårar alla såna diskussioner är att de som skriver verkar ha väldigt olika uppfattning om vad en kyrka är - är det enbart en vacker "lokal" eller är det något mer? Är det MIN lokal för att jag har bokat den och ska gifta mig där, eller är det en plats jag delar med andra människor.

Det är klart att man ser väldigt olika på hur kyrkorummet kan användas och vad man kan göra där om man anser att rummet är heligt och speciellt eller bara är den fond mot vilken ens eget bröllops ska utspela sig.

I en kyrka döps våra barn, vi begraver våra döda och firar gudstjänst varje söndag.

Vi delar kyrkorummet med generationer som levt före oss, och med generationer som ska komma efter oss.
    Som jag ser det tillhör en kyrka alla sina medlemmar, men ingen av oss förfogar själv över den.

Hur tänker ni andra?

• Svar på tråden Vad är en kyrka?
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-11-14 16:19:06 följande:
    Ibland önskar jag verkligen att jag kunde förstå en religös människa! På riktigt! jag var ihop med en kille förut som var väldigt troende. Det funkade inte i längden kan jag lova!Skulle var spännande att se vad/hur ni tänker om vissa saker.
    Hehehe, ser mig inte som särskilt svårbegriplig. Är en ganska enkel människa som gillar att se Doobidoo med familjen och käka varm korv och bröd...
  • MulleNuh

haha jo men nu menar jag inte att ni skulle vara svåra på något sätt.. Eller tjaa, han sa iofs vissa saker som jag gapade åt. Men för han var ju det verkligehet. Och för mig rent hokuspokus!

• Kjell Präst

Däremot finns det förstås en massa fördomar om hur en kristen människa ska vara. Min frus arbetskamrater tror att vi läser Bibeln tillsammans på kvällarna, att man bara sjunger PSALMER i kyrkan och att präster inte får dricka alkohol

• Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-11-14 16:35:28 följande:
    haha jo men nu menar jag inte att ni skulle vara svåra på något sätt.. Eller tjaa, han sa iofs vissa saker som jag gapade åt. Men för han var ju det verkligehet. Och för mig rent hokuspokus!
    Undrar just vad det kan ha varit
  • MulleNuh

Ja jag kan gärna berätta.. Ni tycker säkert också det låter lite som hokuspokus!

När han var liten så var hans ben mycket kortare än den andra. Så hans föräldrar tog dit en man som hade "krafter" av något slag och la handen på hans ben, och så växte det ut!

När man är kär i en som berättar en sådan sak för en så vet man inte alls hur man ska bete sig kan jag lova!

• Esonda

Måste fråga några saker när det gäller just kyrkan.

1.Varför tar man in kollekt när det inte används till vad det ska igentligen? (både i sverige och resten av världen hade nämligen denna diskussion med min svärmor)

2. Dessa regler om bara axlar, brudöverlämning, tatueringar, psalmer, ingångsmusik mm gäller det även om man gifter sig utomhus med en präst?

3.Om man ska gifta sig utomhus kostar det då för att prästen ska komma till just det stället eller hur funkar det igentligen?

Några som jag kom på just nu bara :)

• Kjell Präst
    Esonda skrev 2008-11-14 16:46:55 följande:
    Måste fråga några saker när det gäller just kyrkan. 1.Varför tar man in kollekt när det inte används till vad det ska igentligen? (både i sverige och resten av världen hade nämligen denna diskussion med min svärmor)2. Dessa regler om bara axlar, brudöverlämning, tatueringar, psalmer, ingångsmusik mm gäller det även om man gifter sig utomhus med en präst?3.Om man ska gifta sig utomhus kostar det då för att prästen ska komma till just det stället eller hur funkar det igentligen?Några som jag kom på just nu bara :)
    Dessa frågor passar egentligen bättre i "Prästtråden", men jag kan svara ändå.

1) Förstår inte riktigt frågan. Kollekten går förstås till det ändamål som anges. Möjligen har det ibland hänt att kollekt missbrukats, att något rötägg stulit, förskingrat etc - men det hör naturligtvis till undantagen.

2) En kyrklig vigsel är en kyrklig vigsel om den förrättas av en präst. Sedan må den äga rum i Lunds domkyrka eller ett slakthus på Gotland. Däremot kan man förstås inte visa respekt för ett kyrkorum om man inte befinner sig i ett kyrkorum.

3) Det ska aldrig kosta att prästen kommer, prästen har inte rätt att ta betalt för kyrkliga handlingar (dop,vigsel,begravning). Däremot är det inte alla församlingar/präster som ställer upp på utomhusvigslar - men då hjälper det inte att sticka åt dem en summa pengar
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2008-11-14 16:38:29 följande:
    Ja jag kan gärna berätta.. Ni tycker säkert också det låter lite som hokuspokus!När han var liten så var hans ben mycket kortare än den andra. Så hans föräldrar tog dit en man som hade "krafter" av något slag och la handen på hans ben, och så växte det ut! När man är kär i en som berättar en sådan sak för en så vet man inte alls hur man ska bete sig kan jag lova!
    Ja, jag tycker också att det låter som hokuspokus...
  • Esonda

okey tack så mycket. Jo kollekten har missbrukats regält kan jag lova dig. Speciellt i grekland där de hade dolda kameror och visade sen att prästerna stoppade på sig allt i sockar och kalsoner och gud vet var det hittade för plats. sen när de skulle ut ur kyrkan så hade en av prästerna plockat på sig för mycket så allt ramlade ut. Visades på grekiska nyheterna för inte alls så länge sen.

• Kjell Präst
    Esonda skrev 2008-11-14 19:06:53 följande:
    okey tack så mycket. Jo kollekten har missbrukats regält kan jag lova dig. Speciellt i grekland där de hade dolda kameror och visade sen att prästerna stoppade på sig allt i sockar och kalsoner och gud vet var det hittade för plats. sen när de skulle ut ur kyrkan så hade en av prästerna plockat på sig för mycket så allt ramlade ut. Visades på grekiska nyheterna för inte alls så länge sen.
    Jag talar förstås om Svenska kyrkan. Hur det är utomlands har jag ingen aning om.
Svar på tråden Vad är en kyrka?