• En till präst

    Vad är en kyrka?

    Här och i andra sammanhang diskuteras ofta vad man kan och får göra i en kyrka. Det handlar både om sjäva riten, om musiken, om dekor av olika slag och tekniska hjälpmedel.

    Men det som försvårar alla såna diskussioner är att de som skriver verkar ha väldigt olika uppfattning om vad en kyrka är - är det enbart en vacker "lokal" eller är det något mer? Är det MIN lokal för att jag har bokat den och ska gifta mig där, eller är det en plats jag delar med andra människor.

    Det är klart att man ser väldigt olika på hur kyrkorummet kan användas och vad man kan göra där om man anser att rummet är heligt och speciellt eller bara är den fond mot vilken ens eget bröllops ska utspela sig.

    I en kyrka döps våra barn, vi begraver våra döda och firar gudstjänst varje söndag.

    Vi delar kyrkorummet med generationer som levt före oss, och med generationer som ska komma efter oss.
    Som jag ser det tillhör en kyrka alla sina medlemmar, men ingen av oss förfogar själv över den.

    Hur tänker ni andra?

  • Svar på tråden Vad är en kyrka?
  • Tooticki
    MulleNuh skrev 2008-11-14 14:34:04 följande:
    Nej men man har blivit kallad larvig osv. Vilket iofs inte rör mig i ryggen. Jag blev bara lite paff.Alltså anledningen till att jag sitter i alla dessa trådar och spånar om just detta med överlämning osv handlar inte om att jag verkligen måste ha det och verkligen vill det.. Jag tycker bara det är lite roligt! Jag är helt inställd på att prästen säger nej.. Blir nog förvånad om han/hon säger ja! Jag förväntar mig bara ETT ja den dagen och det är förhoppningsvis av min m2b!
    Fast brudöverlämning hör egentligen inte hemma i denna diskussion utan handlar ju mer om jämställdhet och respekt för de människor som kämpat för kvinnans frigörelse långt innan någon av oss var födda!
  • MulleNuh

    Trodde denna diskussion handlade om kyrkan. Och allt där till.

  • Tooticki
    MulleNuh skrev 2008-11-14 15:24:17 följande:
    Trodde denna diskussion handlade om kyrkan. Och allt där till.
    Nu har vi kanske hamnat lite OT och dessutom verkar vi vara ensamma i denna tråden just nu. Jag kan inte göra annat än föra fram min åsikt vilket jag har gjort, alla andra får ansvara för att göra sina röster hörda.
  • MulleNuh

    ja ja ja.. Det gäller väl mig me! Ja vi verkar vara ensamma. Så jag försvinner också nu!

    Tjingeling!

  • Kjell Präst

    Gud bor förstås inte i kyrkan. Det går alldeles utmärkt att fira gudstjänster på andra platser än i kyrkor. Men kyrkorummet är för mig ändå ett speciellt rum, där man inte gör vad som helst. Det är speciellt tack vare att där firas gudstjänster, där finns symboler som påminner om det heliga och där läses ur den heliga skriften. Man bör därför visa vördnad för kyrkorummet, man lägger inte kläder på altaret till exempel, eller har keps på sig i kyrkan. Jag tycker inte heller att svordomar passar in i kyrkorummet.
    Är man i kyrkorummet respekterar man det heliga, och den betydelse rummet har för en troende människa.
    Med detta sagt kan jag absolut inte se vad som skulle vara så förskräckligt med ett par bara axlar, exempelvis, eller en djup urringning. Respekt för kyrkorummet kan visas på andra sätt än genom klädseln.

  • En till präst

    Respekten för kykorummet visas lite olika i olika kulturer. I Sverige har vi vant oss vid mer avklätt, tex axlar och knän, men i Taize vänjer sig våra ungdomar snabbt vid att klä på sig när de går in i kyrkan.

    I Sverige anser många fortfarande att man inte ska svära eller bära keps i kyrkan, medan en del konfirmander med extremt låg kyrkvana tycker att det är ofattbart hur man kan ställa såna krav på dem - mössan är ju en del av deras personlighet!

  • Kjell Präst

    En till präst skrev 2008-11-14 16:06:37 följande:


    En del konfirmander med extremt låg kyrkvana tycker att det är ofattbart hur man kan ställa såna krav på dem - mössan är ju en del av deras personlighet!
    Sant. Och det är ju bland annat kyrkvana vi vill att de ska få i och med konfirmationsläsningen.
  • En till präst

    Kjell Präst skrev 2008-11-14 16:09:23 följande:


    En till präst skrev 2008-11-14 16:06:37 följande:
    Sant. Och det är ju bland annat kyrkvana vi vill att de ska få i och med konfirmationsläsningen.
    Exakt. Och i det ingår ju att förstå att det finns ett sammanhang som är större än varje individ.
  • MulleNuh

    Ibland önskar jag verkligen att jag kunde förstå en religös människa! På riktigt! jag var ihop med en kille förut som var väldigt troende. Det funkade inte i längden kan jag lova!

    Skulle var spännande att se vad/hur ni tänker om vissa saker.

  • PennyJenny

    Kyrkan tillhör alla och är öppen för alla för det ingår i den kristna tron tycker jag, men under vilkoret att man också respekterar de regler som sätts upp, både av praktisk art och de som är av mer religös art. I svenska kyrkans kyrkobyggnadet är det svenska kyrkan som styr. I pingstkyrkans kyrkor är det pingstkyrkan.

    För mig är kyrkan ett heligt rum, men ett rum som rymmer alla olika sorters känslor. Det ska finnas plats för stillhet så väl som tjo och tjim, tårar som skratt. Allt får inte plats på samma gång, men det ryms ändå inom kyrkans väggar.

    Jag vet mycket väl att det finns många som ser kyrkobyggnaden som just bara en byggnad. För de flesta är den också en vacker byggnad. Många vill gifta sig där utan att tro på gud och har inga problem med att delta i en sermoni som har en religös grund och utformning. Jag ser inget konstigt i det, men jag tycker rent av illa om de som håller på och konstrar och ska bryta/tänja på de regler som finns, som har attityden " det är mitt bröllop, jag gör som jag vill" med mera. Är man i kyrkan får man också vara så god och acceptera de regler och former som finns där.

    Men sedan finns ju problematiken med saker som befinner sig i grå zonen. Bara axlar tex. I dag ser samhället väldigt annorlunda på det och kyrkan har kanske just ingen inställning i frågan (vet inte, är inte så insatt) men det finns många som anser att det ska vara påklätt. Där får man ett problem när en ska som kanske eg inte har med religionen eller är av praktis art har blivit en norm i kyrkan men som kanske inte är kyrkans egen utan mer en allmän uppfattning. Och då blir det ju svårt att säga vem som har rätt och fel.

    Sedan är det aldrig fel att ställa en fråga och ha ett önskemål på utformning i sin vigsel, men man måste kunna ta ett nej och acceptera att kyrkan ser annorlunda på saken än man själv. Men det går ju för troende som icke-troende.

Svar på tråden Vad är en kyrka?