• AndLisa

Panik! Hjälp!

Vet inte vad jag ska göra! Sambon har blivit uppsagd från sitt jobb pga. arbetsbrist.
    Eftersom jag pluggar är det lite panik nu! Vi har precis flyttat in i vår drömlägenhet som har blivit dyrare än den gamla. Mitt studiebidrag från CSN räcker inte ens till lägenhet + lån varje månad.

Sambon är inte med i a-kassan eller facket tyvärr. Han är första års montör (snart elektriker) och eftersom tiderna har varit så bra för hantverkare länge nu så är det få som är med i fack eller a-kassa.
    Med 1 månads uppsägningstid ser det dystert ut just nu..finns få jobb och många sökande inom elbranschen.

Någon som har något förslag på hur vi ska överleva?
    /Lisa

• Svar på tråden Panik! Hjälp!
  • T RO

Nu vet jag inte hur gamla ni är men Fk ger bostadsbidrag om man är unde 29, som jag har förstått det...

www.forsakringskassan.se/pdf-blankett/5097_2.pdf
    bara att skriva ut och skicka in!
    Var dock noga när ni räknar ut er inkomst, och ta hellre i för mkt än för lite, för annars kan ni bli återbetalningsskyldiga om inkomsten blir större ä ni angett och då kommer den som en klumpsumma i slutet, vilket kan ställa till det mycket för er.

Fattar inte varför de inte kan hjälpa en att räkna efter, jag har använt mina lönespecar som underlag och ÄNDÅ blivit återbetalningsskyldig, de borde ge en en schablonfaktor att multiplicera med så man hamnar på rätt sida strecket. Blä för FK.

AndLisa skrev 2008-11-14 09:44:03 följande:
    Försäkringskassan tvivlar jag på om de ger ut bostadsbidrag till folk utan barn? eller?
  • AndLisa

Tack för länken, får se först om han får något jobb de kommande 3 veckorna, annars ska vi ansöka om bidrag från Fk...är ju alltid något!

• Ore
    AndLisa skrev 2008-11-13 19:04:24 följande: