• AndLisa

Panik! Hjälp!

Vet inte vad jag ska göra! Sambon har blivit uppsagd från sitt jobb pga. arbetsbrist.
    Eftersom jag pluggar är det lite panik nu! Vi har precis flyttat in i vår drömlägenhet som har blivit dyrare än den gamla. Mitt studiebidrag från CSN räcker inte ens till lägenhet + lån varje månad.

Sambon är inte med i a-kassan eller facket tyvärr. Han är första års montör (snart elektriker) och eftersom tiderna har varit så bra för hantverkare länge nu så är det få som är med i fack eller a-kassa.
    Med 1 månads uppsägningstid ser det dystert ut just nu..finns få jobb och många sökande inom elbranschen.

Någon som har något förslag på hur vi ska överleva?
    /Lisa

• Svar på tråden Panik! Hjälp!
  • T RO

Nu vet jag inte hur gamla ni är men Fk ger bostadsbidrag om man är unde 29, som jag har förstått det...

www.forsakringskassan.se/pdf-blankett/5097_2.pdf
    bara att skriva ut och skicka in!
    Var dock noga när ni räknar ut er inkomst, och ta hellre i för mkt än för lite, för annars kan ni bli återbetalningsskyldiga om inkomsten blir större ä ni angett och då kommer den som en klumpsumma i slutet, vilket kan ställa till det mycket för er.

Fattar inte varför de inte kan hjälpa en att räkna efter, jag har använt mina lönespecar som underlag och ÄNDÅ blivit återbetalningsskyldig, de borde ge en en schablonfaktor att multiplicera med så man hamnar på rätt sida strecket. Blä för FK.

AndLisa skrev 2008-11-14 09:44:03 följande:
    Försäkringskassan tvivlar jag på om de ger ut bostadsbidrag till folk utan barn? eller?
  • AndLisa

Tack för länken, får se först om han får något jobb de kommande 3 veckorna, annars ska vi ansöka om bidrag från Fk...är ju alltid något!

• Ore
    AndLisa skrev 2008-11-13 19:04:24 följande:
    Självklart är ett jobb alltid ett jobb...jag menar mer att hans självförtroende skulle krossas av att gå tillbaks till det jobb han en gång lämnat. Han vantrivdes så fruktansvärt under de sista två åren på McDonalds, och lyckades äntligen komma därifrån.DET tror jag kan krossa honom psykiskt att komma tillbaks till...men som det är nu så är det klart man får ta det man får i arbetsväg bara för att få ihop till räkningarna.
    Om han vantrivdes så kan jag förstå att det bär emot att söka jobb där igen. Men det är samtidigt ett frivilligt val, så jag kan inte förstå hur självförtroendet krossas av det. Mitt självförtroende skulle snarare boostas av min egen duktighet, i att i alla fall ha ett jobb och kunna klara mig, även om jag utan egen förskyllan fick lämna det andra jobbet jag hade skaffat mig... Och har han tagit sig ifrån det en gång, så kan han säkert göra det igen.

Jag har haft jobb som inte varit så roliga, och visst är jag glad att ha ett jobb som är roligt och som passar min utbildning nu. Men det skulle krossa mitt självförtroende betydligt mer att gå arbetslös, än att sätta mig i kassan på ICA eller ställa mig på McD och steka hamburgare för att tjäna ihop till brödfödan...
  • 090208

Fick sparken fran McDonken for att jag sjukanmanlde mig... Eller alltsa, jag hade varit sjuk typ 3-4 dagar (sommarjobbade), var sen tillbaka och jobbade i bara nagra dagar. Sen ringde jag till dom en eftermiddag och sa att jag inte kunde komma dan efter. Da skulle jag skaffa sjukintyg sa dom. Men jag var ju inte sjuk, var bara arlig och talade om att jag inte kunde komma och att det var min egen angelagenhet. Gjorde klart for dom att det ar battre an att ljuga och saga att man ar sjuk, nu gav jag dom minst 12 timmars notice (pa svenska??).

Gick dit nagra dagar senare for att kaka, en kompis i kassan sa att hon visste. Visste vada?? Gick och pratade med chefen, han velade sa jag fick saga det. Jo, dom sa att dom inte vill att jag jobbar kvar. Alla andra visste, inte jag. As.

Men vad brydde jag mig, dagen jag inte kunde komma spenderade jag pa Gotlands-farjan som betalar fett mer lon! Och fick ju komma och jobba dar direkt efter McD.
    Visst ljug jag for dom, man kan ju inte saga att man ska provjobba nan annanstans. Jag ringde inte in sjuk iaf...

Oj vilken lang historia av en kort...

• AndLisa

Ore: jag förstår vad du menar, men är det verkligen ett fritt val? om det står mellan det och att vara arbetslös så är det klart att det känns bättre att jobba, men det är inte hans egna fria val att bli uppsagd från sitt nuvarande jobb vid en tidpunkt när det inte finns några andra jobb än just McD. Jaja..det är egentligen ingen idé att diskutera varför han skulle må dåligt för jag VET att han han skulle må dåligt. Jag vet också att han, om det inte finns några andra jobb, kommer att börja där om han blir erbjuden.

090208: haha...rätt gjort! Man tycker ju att du hade kunnat få byta din tid med någon annan då. Okej om du hade ringt en halvtimme innan hade kanske inte varit så sjyst, men med så lång tid emellan borde det ju löst sig!

• Höstbrud-07

Jag vill bara säga om det dsär med soc att det är inte omöjligt för att man har en viss typ av boende utan det är ekonomin som helt avgör. Under en kort period kan man nog få viss hjälp även om man har ett dyrare boende men man måste alltid ha tömt övriga tillgångar först osv.

• Augusti2010

Höstbrud-07 skrev 2008-11-15 11:22:42 följande:

Jag vill bara säga om det dsär med soc att det är inte omöjligt för att man har en viss typ av boende utan det är ekonomin som helt avgör. Under en kort period kan man nog få viss hjälp även om man har ett dyrare boende men man måste alltid ha tömt övriga tillgångar först osv.
    Det är väl just där skon klämmer, man har ju en ganska värdefull tillgång i en bostadsrätt. Bara att sälja, tycker nog soc. Men jag är ingen expert på de reglerna.
  • Höstbrud-07

Jo, om man hamnar i ett längre behov av bistånd och kan flytta till något billigare, då måste man förstås göra det. Men annars om det är en kort period blir det ju en avvägning på att det kostar mycket pengar att flytta också och man får ju alltid en viss tid på sig att flytta och kan få bistånd under tiden.

Men generellt finns det alltså ingen regel om att bistånd avslås för att man bor i BR eller hus utan det är ekonomin som avgör.

"En villa eller en bostadsrätt bör endast betraktas som realiserbar tillgång vid bedömning av rätten till ekonomiskt bistånd om en försäljning bedöms kunna ge ett intäktsöverskott som motiverar åtgärden och det finns möjlighet att ordna annat boende. Även om ett överskott talar för en försäljning kan en sådan vara olämplig av andra skäl. Om socialtjänsten bedömer att behovet av ekonomiskt bistånd blir kortvarigt kan det
    vara olämpligt att betrakta bostaden som en realiserbar tillgång." (förarbetena till socialtjänstlagen)

Augusti2010 skrev 2008-11-15 16:13:42 följande:
    Höstbrud-07 skrev 2008-11-15 11:22:42 följande:
    Det är väl just där skon klämmer, man har ju en ganska värdefull tillgång i en bostadsrätt. Bara att sälja, tycker nog soc. Men jag är ingen expert på de reglerna.
  • momi boki

hejsan , jag tycker ni ska gå till försäkringskassan o ansöka om bostadsbidrag plus att ni kan gå till sos/ ekonomiskt bistånd och få beviljade pengar till han får ett jobb de är inte roligt men ni kommer klara eran ekonomi o utgifter och leva normal och som sagt de är ju bara för en kort period sen är ett råd att omg gå med i a kassan nästa gång

• pallasathena

En fundering bara.
    Om det är så att han kan få jobb på McDonalds igen men inte vill jobba där, så finns det väl en risk om han skulle varit med i a-kassan att de skulle föreslå honom att söka såna jobb. Om han då avböjde lär han väl inte få a-kassa, eftersom han inte vill ta jobb han kan anses lämpad för?

• Höstbrud-07

Nej, om han nekar att söka jobb han blir anvisad kan han förlora rätten till a-kassa. Samma sak om man söker ekonomiskt bistånd. Man är skyldig att göra vad man kan för sin egn försörjning innan samhället hjälper till.

pallasathena skrev 2008-11-24 07:26:58 följande:
    En fundering bara.Om det är så att han kan få jobb på McDonalds igen men inte vill jobba där, så finns det väl en risk om han skulle varit med i a-kassan att de skulle föreslå honom att söka såna jobb. Om han då avböjde lär han väl inte få a-kassa, eftersom han inte vill ta jobb han kan anses lämpad för?
  • AndLisa

hejhej! såg precis nu att det har skrivits mer i min tråd! Sambon har fått förlängning på jobbet nu för de fick in ett stort jobb från landstinget. Nu har han också fått besked om löneförhöjning så nu pustar vi ut litegrann!
    tack för att ni bryr er!
    Kram

• passionsblomman

Vad skönt att höra!!!

AndLisa skrev 2008-12-07 21:35:43 följande:
    hejhej! såg precis nu att det har skrivits mer i min tråd! Sambon har fått förlängning på jobbet nu för de fick in ett stort jobb från landstinget. Nu har han också fått besked om löneförhöjning så nu pustar vi ut litegrann!tack för att ni bryr er!Kram
Svar på tråden Panik! Hjälp!