• AndLisa

Panik! Hjälp!

Vet inte vad jag ska göra! Sambon har blivit uppsagd från sitt jobb pga. arbetsbrist.
    Eftersom jag pluggar är det lite panik nu! Vi har precis flyttat in i vår drömlägenhet som har blivit dyrare än den gamla. Mitt studiebidrag från CSN räcker inte ens till lägenhet + lån varje månad.

Sambon är inte med i a-kassan eller facket tyvärr. Han är första års montör (snart elektriker) och eftersom tiderna har varit så bra för hantverkare länge nu så är det få som är med i fack eller a-kassa.
    Med 1 månads uppsägningstid ser det dystert ut just nu..finns få jobb och många sökande inom elbranschen.

Någon som har något förslag på hur vi ska överleva?
    /Lisa

• Svar på tråden Panik! Hjälp!
  • AndLisa

Självklart är ett jobb alltid ett jobb...jag menar mer att hans självförtroende skulle krossas av att gå tillbaks till det jobb han en gång lämnat.
    Han vantrivdes så fruktansvärt under de sista två åren på McDonalds, och lyckades äntligen komma därifrån.
    DET tror jag kan krossa honom psykiskt att komma tillbaks till...men som det är nu så är det klart man får ta det man får i arbetsväg bara för att få ihop till räkningarna.

• AndLisa

090208: Vad gjorde du för att få sparken från McDonalds? om man får fråga?
    Kallskänka är väl ett rätt roligt jobb?

• Lady78

AndLisa skrev 2008-11-12 14:27:29 följande:

Sambon är inte med i a-kassan eller facket tyvärr.
    Ville bara förtydliga (fast det kanske ni redan vet) att han hade inte fått någon ersättning om han enbart hade varit med i facket. Det är a-kassan som ger ersättning om man blir arbetslös och man kan vara medlem enbart där och inte i facket, det väljer man själv. Däremot vill facken så klart att man ska vara medlem där också, så frågar du facket brukar de säga att man inte kan vara medlem enbart i a-kassan, vilket alltså är fel.

Vissa fack har en s.k. inkomstförsäkring för de som tjänar över a-kassetaket. I så fall får du extra ersättning från facket, men du måste fortfarande först och främst vara med i a-kassan för att få grundersättningen.

Så vill man spara pengar kan man strunta i facket, men man ska inte strunta i att vara medlem i a-kassan.

Lycka till och hoppas att det ordnar sig för er! Kram!
  • passionsblomman

Den känslan förstår jag, väldigt väl. Men oroa dig inte för mycket!
    Vi klara mer än vi tror och håller man blicken lyft mot framtiden brukar där finnas både ljus och glädje!
    Även en jobbig tid-eller särskilt den ibland-lär en något.
    Hoppas att han ska kunna hitta ett annat jobb än det förra, för jag förstår att det känns som att gå baklänges.

AndLisa skrev 2008-11-13 19:04:24 följande:
    Självklart är ett jobb alltid ett jobb...jag menar mer att hans självförtroende skulle krossas av att gå tillbaks till det jobb han en gång lämnat. Han vantrivdes så fruktansvärt under de sista två åren på McDonalds, och lyckades äntligen komma därifrån.DET tror jag kan krossa honom psykiskt att komma tillbaks till...men som det är nu så är det klart man får ta det man får i arbetsväg bara för att få ihop till räkningarna.
  • Mandalie

Socialen som någon skrev kan de inte få någon hjälp från om de bor i bostadsrätt...

Men tror ni kan klara det där även om det kommer vara jobbigt ett tag. Och jag förstår om han inte vill tillbaks till McD om han redan jobbat där i 6 år innan. Men det är alltid lättare att hitta ett jobb om man redan har ett...

Som andra redan skrivit kan ni ju alltid hyra ut er lägenhet och själva bo i en billig etta under tiden. Självklart inte kul när man precis har flyttat in, men det är iaf en nödlösning om det skulle vara dåligt med pengar en längre period.

Förstår verkligen om du inte kan jobba mer än vad du gör nu, oavsett om de höjer fribeloppet eller inte. Heltidsstudier är jobbiga nog ändå.

• solhatten

Sök bostadsbidrag från försäkringskassan!
    Vet inte hur det funkar i er situation, men vi får ca 2000 i månaden därifrån. (men vi har ett barn och studerar båda. Vi bort dyrt i bostadsrätt dock).

Sen vill jag bara säga att man kan jobba mer än vad CSN "tillåter" Såvitt jag har förstått så måste man betala tillbaka hälften av vad man tjänar "för mycket" vilket innebär att man ändå tjänar på det. Men hinner man inte så hinner man inte!

Lite tips bara...

• AndLisa

ojojoj, här var det många bra tips igen, tänk vad mycket som kan hända här över en natt! Just nu känns det inte lika panik-artat som det gjorde för några dagar sen. Oroskänslan ligger där långt ner i maggropen dock.

Försäkringskassan tvivlar jag på om de ger ut bostadsbidrag till folk utan barn? eller? jag har inte kollat upp det eller så utan det är bara min första reaktion, kanske kan vara bra att kolla upp! Tack.

Passionsblomman: Tack för ditt stöd...blir glad av att läsa dina peppande ord!

Just nu avvaktar vi med spänning på att få höra från de jobben han sökt, på donken var det sista ansökningsdag igår så de kanske hör av sig i dagarna.
    nej, nu till skolan.
    bajj

• Soon and very soon
    090208 skrev 2008-11-13 18:42:33 följande:
    Alla andra svennar har i London verkar ha fatt nat tjusigt snobb-jobb fast dom inte har utbildning. Men jag da?? Jag ar kallskanka. I London. Kul...Och som Ore skrev, han var poppis pa sitt jobb sa han har ju knappast fatt sparken for att han inte skoter sig.Jag daremot har fatt sparken en gang. Fran *tadaa*- McDonald's...
    HAhaha!
  • Soon and very soon

jo lycka till nu, finns det inget annat liknande MCD?? konsum är ok, eller burger king same but diffrent! (kanske felstavat men vem bryr sig) (eller)
    kram

• Sommargrönt

Man kan visst få bostadsbidrag utan barn, jag hade det när jag var student. Men man är väldigt begränsad gällande inkomst, mer än CSN begränsar om jag minns rätt. Vet inte om inkomsten beräknas på hushållet eller per person dock...han kanske kan få?

AndLisa skrev 2008-11-14 09:44:03 följande:
    Försäkringskassan tvivlar jag på om de ger ut bostadsbidrag till folk utan barn? eller? jag har inte kollat upp det eller så utan det är bara min första reaktion, kanske kan vara bra att kolla upp!
Svar på tråden Panik! Hjälp!