• AndLisa

Panik! Hjälp!

Vet inte vad jag ska göra! Sambon har blivit uppsagd från sitt jobb pga. arbetsbrist.
    Eftersom jag pluggar är det lite panik nu! Vi har precis flyttat in i vår drömlägenhet som har blivit dyrare än den gamla. Mitt studiebidrag från CSN räcker inte ens till lägenhet + lån varje månad.

Sambon är inte med i a-kassan eller facket tyvärr. Han är första års montör (snart elektriker) och eftersom tiderna har varit så bra för hantverkare länge nu så är det få som är med i fack eller a-kassa.
    Med 1 månads uppsägningstid ser det dystert ut just nu..finns få jobb och många sökande inom elbranschen.

Någon som har något förslag på hur vi ska överleva?
    /Lisa

• Svar på tråden Panik! Hjälp!
  • AndLisa

Självklart är ett jobb alltid ett jobb...jag menar mer att hans självförtroende skulle krossas av att gå tillbaks till det jobb han en gång lämnat.
    Han vantrivdes så fruktansvärt under de sista två åren på McDonalds, och lyckades äntligen komma därifrån.
    DET tror jag kan krossa honom psykiskt att komma tillbaks till...men som det är nu så är det klart man får ta det man får i arbetsväg bara för att få ihop till räkningarna.

• AndLisa

090208: Vad gjorde du för att få sparken från McDonalds? om man får fråga?
    Kallskänka är väl ett rätt roligt jobb?

• Lady78

AndLisa skrev 2008-11-12 14:27:29 följande:

Sambon är inte med i a-kassan eller facket tyvärr.
    Ville bara förtydliga (fast det kanske ni redan vet) att han hade inte fått någon ersättning om han enbart hade varit med i facket. Det är a-kassan som ger ersättning om man blir arbetslös och man kan vara medlem enbart där och inte i facket, det väljer man själv. Däremot vill facken så klart att man ska vara medlem där också, så frågar du facket brukar de säga att man inte kan vara medlem enbart i a-kassan, vilket alltså är fel.