• AndLisa

Panik! Hjälp!

Vet inte vad jag ska göra! Sambon har blivit uppsagd från sitt jobb pga. arbetsbrist.
    Eftersom jag pluggar är det lite panik nu! Vi har precis flyttat in i vår drömlägenhet som har blivit dyrare än den gamla. Mitt studiebidrag från CSN räcker inte ens till lägenhet + lån varje månad.

Sambon är inte med i a-kassan eller facket tyvärr. Han är första års montör (snart elektriker) och eftersom tiderna har varit så bra för hantverkare länge nu så är det få som är med i fack eller a-kassa.
    Med 1 månads uppsägningstid ser det dystert ut just nu..finns få jobb och många sökande inom elbranschen.

Någon som har något förslag på hur vi ska överleva?
    /Lisa

• Svar på tråden Panik! Hjälp!
  • AndLisa

tror inte det...inte vad jag kan läsa mig till iallafall! Dock bara kvalificerad till grundersättning vilket är 320 kr. per dag...inte mycket men alltid något!

• september2009bröllop

men om man blir uppsagd pga arbetsbrist brukar man inte nästan alltid få ersättning från företaget då?

• AndLisa
    september2009bröllop skrev 2008-11-12 15:06:47 följande:
    men om man blir uppsagd pga arbetsbrist brukar man inte nästan alltid få ersättning från företaget då?
    Vet inte riktigt hur du menar, jag är inte så insatt i det där. Företaget han jobbar på är ett ganska litet företag och han har uppsägningstid i 1 månad enligt avtal, på det får han dessutom självklart sina semesterpengar. Någon ersättning har jag inte hört talas om?
    Någon som vet?
  • Augusti2010

Någon lagstadgad rättighet till ersättning finns inte. Har inte heller hört om att det skulle vara det vanliga, men visst får man kanske det på de riktigt stora företagen. Står det inget i anställningsavtal eller kollektivavtal (som omfattar även honom även om han inte är med i facket) så är det bara tack och adjö som gäller. Har svårt att tro att ett litet företag skulle ha möjlighet till något sådant. Man måste faktiskt se saker ur arbetsgivarens synvinkel ibland, särskilt om det är småföretagare. För arbetstagarna finns så mycket skydd, LAS (som bl.a. ger rätt till längre uppsägningstid ju längre man arbetat), a-kassa osv...

Jag är säker på att det löser sig på något sätt, förstår att det inte känns kul att låna, men om det är enda utvägen är det nog ändå det bästa alternativet. Tycker inte ni ska göra er av med bostaden, detta är antagligen bara ett tillfälligt tillstånd, och då kommer ni att ångra er. Möjligen kanske ni kan ta en billig hyresrätt och hyra ut bostadsrätten i andra hand om det inte löser sig snart?

• 090208

Hyr ut tjusiga lgh:en och bo i en trang etta... ;) Na, inte kul nar man precis flyttat in... Skulle ni gjort innan i sa fall, lata nan annan betala lanet...

Hoppas du bor i en stad dar det anda finns bra med jobb.

• J D
    AndLisa skrev 2008-11-12 14:41:06 följande:
    Överleva kommer vi göra om det så är med hjälp av våra familjer, men jag hatar att låna pengar. Tyvärr finns det inte många billigare lägenheter...vi fick denna sjukt billigt och har bara 600 000 i lån på den. Så flyttar vi någon annanstans kommer det bli dyrare.Jag har ett extrajobb som jag jobbar på så mkt jag får för CSN, men det blir ju inte så mkt.Han har sökt jobb på McDonalds, som han har jobbat på i 6 år innan. Jag känner dock att hans självförtroende kommer krossas om han börjar där igen. Självklart kommer han att ta det om det är sista chansen men just nu känns allt bara så uppgivet!
    Efter nyår får du iaf jobba lite mer när fribeloppet höjs till typ det dubbla om jag minns rätt. Sedan är det väl antagligen bättre för dina studier och således på lång sikt att han jobbar på ngt mindre kvalificerat jobb än att du sabbar studierna med att jobba för mkt extra.

• AndLisa

Tack för alla vänliga svar:)...Nej somsagt, jag kan inte tänka mig att han skulle få någon ersättning. Hans chef har varit jättebra sålänge han har jobbat och ville verkligen inte släppa honom, men det är inget vi förväntar oss eftersom vi vet att chefen också har det tufft nu.

hehe...nej lägenheten lämnar vi bara i allra värsta fall, hellre säljer vi av grejer!
    Hmm...det med att fribeloppet skulle höjas visste jag faktiskt inte. Måste gå in och kolla på CSN om det där. Vore ju jättebra om det är så. Det är dock svårt att jobba extra när man pluggar heltid + totalt 3 timmars restid varje dag + plugg hemma. Som det är nu jobbar jag på helgerna men annars skulle det inte gå ihop:D. Självklart tar han hellre ett "skitjobb" än låter min skola bli lidande.

Tack för allt support!
    Kram på er

• passionsblomman

Jag vill bara säga att jag förstår så himla väl vad det är för känsla som sätter sig i maggropen! Det ärinte roligt att bli av med jobbet.
    Synd med facket bara.. jag hoppas det snabbt dyker upp något han kan kasta sig över bara för att dra in brödfödan!Så fär "drömjobet" komma sedan.
    Lycka till!

• Ore
    AndLisa skrev 2008-11-12 14:41:06 följande:
    Jag känner dock att hans självförtroende kommer krossas om han börjar där igen. Självklart kommer han att ta det om det är sista chansen men just nu känns allt bara så uppgivet!
    Tråkig situation, att bli av med jobbet. Men så är det ju tyvärr under lågkonjunkturer. Och även om det känns hemskt, så kan företagen inte ha kvar all personal och samtidigt överleva som företag. Och överlever inte företaget så är alla jobb förlorade...

Men jag är litet frågande till det som jag citerade ovan... Varför skulle hans självförtroende krossas av det? Han har ju inte skött sitt jobb dåligt, utan tvärtom. Det är varken hans eller chefens fel att de tyvärr inte kan ha kvar honom. Och anställningslagar säger sist in, först ut, om man inte kan motivera särskild kompetens... Så det är ingen anledning att hans självförtroende skulle krossas. Ett jobb hjälper ju er ekonomi, och så får han leta efter ett sådant jobb som han vill ha. Kanske firman återanställer honom om tiderna snart börjar se ljusare ut?
  • 090208

Haller med ovanstaende. Man maste jobba helt enkelt. Jag har inte heller nat nice jobb, himla oglamourost. Alla andra svennar har i London verkar ha fatt nat tjusigt snobb-jobb fast dom inte har utbildning. Men jag da?? Jag ar kallskanka. I London. Kul...

Och som Ore skrev, han var poppis pa sitt jobb sa han har ju knappast fatt sparken for att han inte skoter sig.
    Jag daremot har fatt sparken en gang. Fran *tadaa*- McDonald's...

Svar på tråden Panik! Hjälp!