• Svartröd

OT-förbannad och ledsen

Suck och blä.
    Jag och min sambo hälsade på hans syster i helgen. De har en liten son och har ganska taskig ekonomi. Därför hade vi sagt att vi skulle dela på matkostnaderna. Så vi gick och handlade och delade på allt rakt av, plus att min sambo betalade sin mat själv eftersom han är vegetarian. Men under hela helgen som vi var där så var dom aviga och korta i tonen mot oss. Vi började undra varför vi överhuvudtaget var ditbjudna. När vi föreslog att vi skulle se en film fick vi till svar: "gör ni det om ni vill."
    Sen kom lördagen och vi skulle äta hotdogs och makaroner eftersom dom hade det hemma och som sagt, hade ont om pengar så vi skulle äta billigt. Min sambo åt resterna av sin vegetariska mat. Men så tog systern fram två stekpannor. "Räcker det inte med en stekpanna till korven?" undrade min sambo. "Jo" svarade hon kort. Sedan tog hon fram bacon och stekte till sig och sin sambo och min sambo fick steka två hotdogs till mig. Detta gjorde mig väldigt arg för man bjuder ju sina gäster det bästa man har, eller frågar åtminstone vad de helst vill ha. Jag hade uppfattningen att vi alla tre skulle äta hotdogs (som faktiskt är ganska äckligt) men så steker de bacon till sig själva som är ganska lyxigt. Jag ångrar att jag inte sa något då utan bara bet ihop.
    De hade också handlat godis till sig själva för över 100 kr, som de åt utan att bjuda. När min sambo frågade om han fick ta fick han till svar att det nästan var slut. (De hade då en till helt oöppnad påse chips kvar)
    Dagen efter när vi skulle åka hem så kände vi att vi verkligen inte blivit välkomnade och behandlade gästvänligt, vi hade fått känna oss som en belastning för dom, som att de tyckte att det var jobbigt att vi var där.
    Då kommer smällen! De vill ha MER pengar av oss för saker vi förbrukat. De börjar räkna upp ost, toapapper, makaronerna och hotdogen från dagen innan, tre glas cola som vi druckit osv.
    Jag blir så arg så jag bara går. Säger inte hejdå utan bara går.

När min sambo ringer för att reda ut vad som hände har de skrivit en lista på ALLT vi förbrukat som dom vill ha pengar för. Där står elförbrukning, vatten till diskmaskinen, lite tacosås och tacokrydda som vi tog hemifrån dom (alltså inte köpte gemensamt), te, osv... Min sambo går med på att betala eftersom de säger att det hela handlar om att de har så ont om pengar.

I efterhand kommer han på det där med godiset, hur kan de köpa godis till sig själva när de har så ont om pengar?

Jag är fortfarande arg och ledsen och förstår inte vad jag kan ha gjort för att förtjäna den här behandlingen. Jag förstår inte heller hur dom kan tycka att detta är ett normalt beteende? Att kräva pengar på detta sättet av sina gäster. Det sjuka är att de vill bara ha 50 kr. Vem står och faller med 50 kr?

Varför gör dom så här mot oss? Och hur ska jag kunna umgås med min sambos familj igen utan att känna mig sårad och arg?

Förlåt att det blev så långt. Jag har pratat med flera av mina vänner om det här, om min mamma. Men ingen kan hjälpa mig med hur jag ska kunna hantera mina känslor. Vad gör jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-12 14:04
    Det ska självklart stå OCH min mamma där i slutet, blir lätt fel när man är upprörd...

• Svar på tråden OT-förbannad och ledsen
  • Bumlis

Otroligt. Har varit med om liknande, fast dessa två berättelser är snäppet värre.
    Det jag har väldigt svårt för är folk som går runt och är purkna utan att säga varför. (Refererar till TS berättelse) Om det var så att de behövde ännu mer pengar (fast jag fattar inte detta med godiset för 100 kunde de väl sagt det? Varför bjuder man över folk om man ska gå runt och sura? Då är det väl lika bra att strunta i att ha över folk. Eller säga rakt ut att man behöver pengar för luften gästerna andas.
    Jag hade nog reagerat likadant som TS och varit så paff att jag glömt bort att säga hej då eller inte orkat om någon hade gett mig en nota på toapapper och grillkrydda. Visst, ta betalt för det, men nämn det innan och berätta hur situationen ser ut. Fast näe, vatten och el?!??!!? Jag dör.

• Bumlis

Var inte meningen att trycka in en smiley mitt i texten.

• puppis

Förlåt men jag har skrattat en lång stund...! Det var de mest patetiska människor jag har hört talas om. Bryt kontakten omedelbart och om de ringer och vill reda ut det hela kan ni hänvisa till att de får ersätta er för telefonkostnader i så fall...

Snark vilka människor!

• Småland09

Jag säger bara HERREGUD! Hur snål får man bli! Både TS och sockerstrutens historia visar ju på folk utan hyfs! OK om man har dåligt med pengar men inte faan går man o köper godis då, då lägger man väl hellre 100 spänn på att köpa lite vettig mat!

o inte faan går man o kräver sina gäster på betalt för toapapper.. vadå skulle ts ha med sig en rulle eller? Nää, systern o hennes kille har INGEN hyfs, tror knappast de har med sig toapapper eller betalar el om de kommer på besök.. usch för såna här människor!

• Toblerone

Alltså.. jag blir alldeles stum! HUR kan man göra så?
    Jag hajjar att man kan vara rent av fattig ibland men VARFÖR i hela friden bjöd dom dit er då? Eftersom du skrev tidigare i tråden Ts att syrrans andra syskon brukar betala för all mat osv när dom hälsar på hos dom så kanske dom förväntade sig samma sak av er? Det kanske var därför dom bjöd er överhuvudtaget, för att få sig en helg med gratis mat..

• shakynose
    Toblerone skrev 2008-11-12 19:16:09 följande:
    Alltså.. jag blir alldeles stum! HUR kan man göra så?Jag hajjar att man kan vara rent av fattig ibland men VARFÖR i hela friden bjöd dom dit er då? Eftersom du skrev tidigare i tråden Ts att syrrans andra syskon brukar betala för all mat osv när dom hälsar på hos dom så kanske dom förväntade sig samma sak av er? Det kanske var därför dom bjöd er överhuvudtaget, för att få sig en helg med gratis mat..
    Eller så tänkte dom dela på ALL mat rakt av? Även godis och middagen den andra dagen? Kanske blev de purkna för att de åt av DERAS mat på lördagen när de sagt att de skulle dela på allt? Och att de därför svarade genom att skicka den där löjliga räkningen efteråt..
    Sokkerstruten: Vilken historia! Jag dog av skratt!:) Nej så gör man faktiskt inte, det skulle t.o.m. jag gå med på...
  • FrökenDagg

Ja, hjälp vilken underlig situation! Det är ju ingen tvekan om att de betedde sig minst sagt oartigt, men framför allt underligt. Det är klart att det inte är du (ts) som ska be om ursäkt. Men att försöka närma er dom igen tror jag att ni vinner mest på i längden. Att vara osams med så nära släktingar kan ta mer energi än vad det gör att försöka leva med dom.

Jag tror att det skulle bli minst upprört om ni förklarar vad som gjorde er ledsna. Snarare än att typ kalla dom snåla eller nåt. Och föreslå en lösning till framtida träffar. Typ: bestämma en klar budget, kolla om de VERKLIGEN vill ha besök just då. Ja, inte vet jag...

Jag funderade på om de är medvetet detaljfixerade gällande kostnaden för att göra ett statement? Har de blivit irriterade över att behöva dela på bensinkostnader eller liknande förut och vill "ge igen"? Nåt måste ju förklara det udda beteendet. Annars är de ju bara galna!

• Svartröd

Min sambo har pratat ut med systern nu, känns lite bättre...

Listan visade sig vara något de skrivit ihop i ilska och som inte var tänkt som något som skulle läsas upp för oss. Sen hade hennes sambo (som tydligen var argast) läst upp den ändå. Systern höll med om att det var oerhört löjligt att kräva pengar av oss i efterhand men det var flera andra missförstånd som låg bakom att det slutade såhär. Hon sa uppriktigt förlåt för det här med baconet och sa att hon bara tagit fram det för att det var kort datum på dom och inte tänkt på att jag kanske hellre ville haft det. Hade det inte varit för den konstiga stämningen så hade jag ju kunnat be om att få bacon.

Det hela handlar i slutändan om en rad löjliga missförstånd som också grundar sig mycket i deras syskonrelation och hur deras familj fungerar. Systern och min sambo kom överrens om att tillsammans jobba för att det ska bli bättre stämning.

Jag hoppas att det inte är försent att reparera vår relation som från början ändå var riktigt bra. Vi får väl se....

• Aleta

Så skönt att de har pratat ut om saken.

Där ser man vad det kan leda till om man skriver av sig när man är arg och sedan inte river sönder det man skrivit.

• 090208

Jag hade inte gett dom ett enda ore, och inte bett om ursakt for nanting. Och ignorerat dom i fortsattningen.

Antar att dom ar bjudna att ata och dricka gratis pa brollopet..?

• ario

oj, va snålt!!! kan man leva sådär?

jag skulle iallfall aldrig sätta min fot där igen:)

• ario

hahah, det måste vara ett skämt, iallafall..henne hade jag banlyst från bröllopet!

• totte38

men herregud!*sitter och gapar* nu verkar det ju som att ni rett ut situationen men hade jag varit du hade jag berättat hur du känner det redan på plats.
    Beter de sig sådär så är det ju ingen ide att man kommer och hälsar på...det var ju inte bara en pengafråga verkar det som, om de var sura hela helgen?!

Detta är en viktig relation men man ska inte behöva ta vad som helst.Nej jag hade bitit ifrån ordentligt om jag vore du.

• Lucia05

Jag hade aldrig åkt dit igen.

• didis

Helt ärligt - vi levde under studietiden med två barn och låg flera tusen under socialbidragsnormen. Men att bete sig sådär hade jag aldrig gjort!!

Hellre bjuda på potatis o purjolökssoppa och billigt vin (har vi gjort) än att bete sig så fruktansvärt otrevligt!!

Det måste ligga något mer bakom deras beteende än bara dålig ekonomi, att de är avundsjuka på er eller något annat.

• 090208

Gaaahahahah, vad PINSAMT!! Jag dooor av asgarv!!!

sokkerstruten skrev 2008-11-12 16:55:12 följande:
    nu har jag inte läst allt vad alla andra har skrivit men jag har en liknande situation! Fast med ett par gamla "vänner"! Jag och mitt ex skulle käka tackos tillsammans med ett annat par. Vi åkte och handlade tillsammans alla ihopa. Jag och mitt ex gick före i affären och plockade det vi skulle ha till tacosen. Vi kom först till kassan så vi betalade ju.. no biggie! Våra vänner kom strax efter oss och sa att dom hade köpt glass , maränger och bananer till efterätt och en cola. Ok vad gott tänkte vi och sa att jaha vi köpte ju cola, det var ju dumt. Men det går väl åt tänkte vi...vi tänkte inte mera på det. Dom betalade ju efterrätten och vi all mat till tacosen... det var ju lungt.När vi var mätta och glada hemma hos oss efter tacosen, så reser våra vänner upp och säger att nä nu ska dom nog gå hem och käka efterrätt, dom tog glassen från vår frys, marängerna och bananerna och colan och gick! what! paffa som vi var så blev det bara jaja ok hej då.. där stod vi med all disk, 300-400 kr fattigare och snyvade på efterrätten! så gör man väl inte????!!!Sen när vi
  • 090208

Det dar later ju bara som en radda ursakter fran syrrans sida tycker jag.

Svartröd skrev 2008-11-13 23:53:59 följande:
    Min sambo har pratat ut med systern nu, känns lite bättre...Listan visade sig vara något de skrivit ihop i ilska och som inte var tänkt som något som skulle läsas upp för oss. Sen hade hennes sambo (som tydligen var argast) läst upp den ändå. Systern höll med om att det var oerhört löjligt att kräva pengar av oss i efterhand men det var flera andra missförstånd som låg bakom att det slutade såhär. Hon sa uppriktigt förlåt för det här med baconet och sa att hon bara tagit fram det för att det var kort datum på dom och inte tänkt på att jag kanske hellre ville haft det. Hade det inte varit för den konstiga stämningen så hade jag ju kunnat be om att få bacon.Det hela handlar i slutändan om en rad löjliga missförstånd som också grundar sig mycket i deras syskonrelation och hur deras familj fungerar. Systern och min sambo kom överrens om att tillsammans jobba för att det ska bli bättre stämning.Jag hoppas att det inte är försent att reparera vår relation som från början ändå var riktigt bra. Vi får väl se....
Svar på tråden OT-förbannad och ledsen