• Svartröd

OT-förbannad och ledsen

Suck och blä.
    Jag och min sambo hälsade på hans syster i helgen. De har en liten son och har ganska taskig ekonomi. Därför hade vi sagt att vi skulle dela på matkostnaderna. Så vi gick och handlade och delade på allt rakt av, plus att min sambo betalade sin mat själv eftersom han är vegetarian. Men under hela helgen som vi var där så var dom aviga och korta i tonen mot oss. Vi började undra varför vi överhuvudtaget var ditbjudna. När vi föreslog att vi skulle se en film fick vi till svar: "gör ni det om ni vill."
    Sen kom lördagen och vi skulle äta hotdogs och makaroner eftersom dom hade det hemma och som sagt, hade ont om pengar så vi skulle äta billigt. Min sambo åt resterna av sin vegetariska mat. Men så tog systern fram två stekpannor. "Räcker det inte med en stekpanna till korven?" undrade min sambo. "Jo" svarade hon kort. Sedan tog hon fram bacon och stekte till sig och sin sambo och min sambo fick steka två hotdogs till mig. Detta gjorde mig väldigt arg för man bjuder ju sina gäster det bästa man har, eller frågar åtminstone vad de helst vill ha. Jag hade uppfattningen att vi alla tre skulle äta hotdogs (som faktiskt är ganska äckligt) men så steker de bacon till sig själva som är ganska lyxigt. Jag ångrar att jag inte sa något då utan bara bet ihop.
    De hade också handlat godis till sig själva för över 100 kr, som de åt utan att bjuda. När min sambo frågade om han fick ta fick han till svar att det nästan var slut. (De hade då en till helt oöppnad påse chips kvar)
    Dagen efter när vi skulle åka hem så kände vi att vi verkligen inte blivit välkomnade och behandlade gästvänligt, vi hade fått känna oss som en belastning för dom, som att de tyckte att det var jobbigt att vi var där.
    Då kommer smällen! De vill ha MER pengar av oss för saker vi förbrukat. De börjar räkna upp ost, toapapper, makaronerna och hotdogen från dagen innan, tre glas cola som vi druckit osv.
    Jag blir så arg så jag bara går. Säger inte hejdå utan bara går.

När min sambo ringer för att reda ut vad som hände har de skrivit en lista på ALLT vi förbrukat som dom vill ha pengar för. Där står elförbrukning, vatten till diskmaskinen, lite tacosås och tacokrydda som vi tog hemifrån dom (alltså inte köpte gemensamt), te, osv... Min sambo går med på att betala eftersom de säger att det hela handlar om att de har så ont om pengar.

I efterhand kommer han på det där med godiset, hur kan de köpa godis till sig själva när de har så ont om pengar?

Jag är fortfarande arg och ledsen och förstår inte vad jag kan ha gjort för att förtjäna den här behandlingen. Jag förstår inte heller hur dom kan tycka att detta är ett normalt beteende? Att kräva pengar på detta sättet av sina gäster. Det sjuka är att de vill bara ha 50 kr. Vem står och faller med 50 kr?

Varför gör dom så här mot oss? Och hur ska jag kunna umgås med min sambos familj igen utan att känna mig sårad och arg?

Förlåt att det blev så långt. Jag har pratat med flera av mina vänner om det här, om min mamma. Men ingen kan hjälpa mig med hur jag ska kunna hantera mina känslor. Vad gör jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-12 14:04
    Det ska självklart stå OCH min mamma där i slutet, blir lätt fel när man är upprörd...

• Svar på tråden OT-förbannad och ledsen
  • Svartröd

Vi har redan bestämt att vi ska betala. Det är ju struntpengar. Men att de faktiskt sätter sig ned och skriver ned allt vi förbrukat får mig att känna att jag inte var välkommen (kändes inte så när vi var där) och absolut inte kommer att vara välkommen igen. Och det är ju ändå min sambos syster det handlar om. Jag kommer ju träffa henne när familjen träffas och nu känns det verkligen som hon sagt att jag inte är välkommen in i familjen. Så tolkar jag det. Det känns som att hon vill göra mig illa, annars kunde hon väl ha bitit ihop om 50 kr. Att inte bjuda och dessutom ge mig sämre mat än hon ger sig själv och sin sambo ser jag också som ett avvisande.

Det handlar inte om pengarna, det handlar om att jag känner mig avvisad helt enkelt.

• nni

mme Plantier skrev 2008-11-12 14:12:03 följande:

JA du vad säger man.. Detta får du helt enkelt sätta dig över på något sätt. Jag tycker det är mest pinsamt för deras del att uppföra sig så tramsigt.För att göra det hela ännu mer pinsamt för dem hade jag åkt dit och gett dem femtio kronor och varit vänlig och lite "klapp på huvudet" aktig.. Sen hade jag aldrig åkt dit igen.
    Så kan man också göra :P
  • Tooticki
    Svartröd skrev 2008-11-12 14:18:37 följande:
    Vi har redan bestämt att vi ska betala. Det är ju struntpengar. Men att de faktiskt sätter sig ned och skriver ned allt vi förbrukat får mig att känna att jag inte var välkommen (kändes inte så när vi var där) och absolut inte kommer att vara välkommen igen. Och det är ju ändå min sambos syster det handlar om. Jag kommer ju träffa henne när familjen träffas och nu känns det verkligen som hon sagt att jag inte är välkommen in i familjen. Så tolkar jag det. Det känns som att hon vill göra mig illa, annars kunde hon väl ha bitit ihop om 50 kr. Att inte bjuda och dessutom ge mig sämre mat än hon ger sig själv och sin sambo ser jag också som ett avvisande. Det handlar inte om pengarna, det handlar om att jag känner mig avvisad helt enkelt.
    Det är dem som har problem, det har troligtvis inte med er att göra! Sätt dig över det!
  • mme Plantier

Det klart det känns tråkigt, men en sådan persons åsikt känns ju inte som om den är helt verklighetsförankrad i det stora hela och kanske ngt du bara ska försöka rycka på axlarna åt? Lägg ingen energi på det du, finns mkt vettigare saker att ägna sig åt.

• nni
    Det handlar inte om pengarna, det handlar om att jag känner mig avvisad helt enkelt.
    Jag har själv ett distansförhållande numera till min svägerska. p g a olika anledningar. Hon har gjort mig både arg/förbannad/besviken samtidigt. Så gör inte vänner avsiktligt. Inte mina iaf.
    Du behöver ju inte umgås med henne. Ge henne pengarna, om du vill säg att det e rent ut sagt helt befängt o att de bemött er på ett avvisande sätt o varför. Om hon inte har något bra att komma med så räcker det med att träffas på "familjemiddagar" kanske.
  • shakynose
    Vi har redan bestämt att vi ska betala. Det är ju struntpengar. Men att de faktiskt sätter sig ned och skriver ned allt vi förbrukat får mig att känna att jag inte var välkommen (kändes inte så när vi var där) och absolut inte kommer att vara välkommen igen. Och det är ju ändå min sambos syster det handlar om. Jag kommer ju träffa henne när familjen träffas och nu känns det verkligen som hon sagt att jag inte är välkommen in i familjen. Så tolkar jag det. Det känns som att hon vill göra mig illa, annars kunde hon väl ha bitit ihop om 50 kr. Att inte bjuda och dessutom ge mig sämre mat än hon ger sig själv och sin sambo ser jag också som ett avvisande. Det handlar inte om pengarna, det handlar om att jag känner mig avvisad helt enkelt.
    Jag tycker att du ska försöka släppa det! Visst är det märkligt och osnyggt, men skit i det!
    Du bet ihop, åkte hem och ni betalade. End of story.

Blir ni "bjudna" dit igen kan ni ju erbjuda er att köpa med toapapper och diskmedel eller annat som kan behövas, och kanske erbjuda er att betala för all mat? Skulle jag gjort om jag ville värna om mina relationer inom familjen iaf. Det kan ju faktiskt vara så att det här med pengar är skitjobbigt för dem, och att se deras godis/läsk/kryddor konsumeras har kanske gjort dem jättestressade. Men det är ju inte så lätt att påpeka för alla direkt. Kanske... Jag vet inte! Har aldrig varit så fattig själv, men jag kan lätt förstå mig att det är jobbigt att inte ha några pengar.

I alla fall: Låt inte 50 spänn bli anledningen till att familjen splittras! Särskilt som du själv säger att pengarna inte spelar någon roll. Var den bättre svägerskan helt enkelt!:)
  • Aleta

Eförbrukning och vatten till diskmaskinen?!
    Hade de inte tänkt diska om ni inte varit där och hade de suttit i mörker utan värme?

Att de dessutom har råd med godis till sig själva för 100:- men inte kan bjuda er på toapapper, el och ost m m för 50:- är helt sjukt. Det känns ju inte som om de tyckte att ni var särskilt välkomna som gäster.

Jag förstår att du är chockad och besviken. Det svåra är nu att släppa detta och gå vidare.
    Försök att tänka att det ät de som är konstiga och att du helt enkelt inte vill ödsla tid och energi på att älta detta.

Du och din sambo bör sätta er ner och i lugn och ro bestämma er för hur ni ska förhålla er till hans syster med familj.
    Hur ska ni göra om de bjuder in er igen? Ska ni tacka nej eller ställa upp regler med dem innan ni kommer dit.
    Ska ni bjuda in dem till er?

Det enklaste är förstås att strunta i det som har hänt men se till att inte hamna i en sådan situation med dem igen.
    Ni kanske bara ska ses hemma hos hans föräldrar eller andra syskon om sådana finns.

• Tooticki
    shakynose skrev 2008-11-12 14:29:36 följande:
    Jag tycker att du ska försöka släppa det! Visst är det märkligt och osnyggt, men skit i det!Du bet ihop, åkte hem och ni betalade. End of story.Blir ni "bjudna" dit igen kan ni ju erbjuda er att köpa med toapapper och diskmedel eller annat som kan behövas, och kanske erbjuda er att betala för all mat? Skulle jag gjort om jag ville värna om mina relationer inom familjen iaf. Det kan ju faktiskt vara så att det här med pengar är skitjobbigt för dem, och att se deras godis/läsk/kryddor konsumeras har kanske gjort dem jättestressade. Men det är ju inte så lätt att påpeka för alla direkt. Kanske... Jag vet inte! Har aldrig varit så fattig själv, men jag kan lätt förstå mig att det är jobbigt att inte ha några pengar.I alla fall: Låt inte 50 spänn bli anledningen till att familjen splittras! Särskilt som du själv säger att pengarna inte spelar någon roll. Var den bättre svägerskan helt enkelt!:)
    Fast där håller inte jag med. Om de verkligen inte hade haft pengar hade de väl inte inte ätit godis för 100 spänn SJÄLVA (!) och sen krävt pengar för grillkrydda! Har man inte råd att förlora x antal korn grillkrydda så har man inte råd med godis heller tycker jag.

Om jag hade haft så ont om pengar att jag inte kunde bjussa på de rutorna extra toapapper så hade jag inte bjudit hem folk alls förrän jag sparat ihop pengar (toapapper!) för att kunna ta emot gäster utan betalning.
  • Svartröd

Dom är tydligen mest arga på mig för att jag inte sa hejdå. Måste jag bita ihop och säga förlåt för det? I det läget var jag så arg så jag kokade och kunde inte annat än att bara bita ihop och ta mig därifrån.
    Till saken hör att jag och min sambo också är studenter och har börjat spara till vårt bröllop. Vi ska också betala ringarna som vi beställt. Så dealen var från början att dela på kostnaderna för helgen, det kändes mest rättvist.

Men min sambos andra syskon har alla jobb och bra ekonomi (dom är äldre) så dom betalar ju allt när dom är på besök. Vi kunde inte göra det, och det känns som att de förväntade sig mer av oss eftersom de andra syskonen inte haft nåt problem i att bjuda på all mat. Men sånna förväntningar kan man väl inte ha på sina gäster, då är det ju inte konstigt om det blir dålig stämning.

Som nån skrev, det måste plågat dom oerhört så fort vi använde något som var deras för dom tycker att de har så lite pengar att de inte kan avvara något. Ska man få god stämning får man komma och betala för dom också så att dom kan slappna av och njuta av att man är där och tar hand om dom.

Men det kunde inte vi göra.

• shakynose
    Tooticki skrev 2008-11-12 14:33:22 följande:
    Fast där håller inte jag med. Om de verkligen inte hade haft pengar hade de väl inte inte ätit godis för 100 spänn SJÄLVA (!) och sen krävt pengar för grillkrydda! Har man inte råd att förlora x antal korn grillkrydda så har man inte råd med godis heller tycker jag. Om jag hade haft så ont om pengar att jag inte kunde bjussa på de rutorna extra toapapper så hade jag inte bjudit hem folk alls förrän jag sparat ihop pengar (toapapper!) för att kunna ta emot gäster utan betalning.
    Så kan man ju tycka! Och visst är det osnyggt av dem på alla sätt. Men jag skulle aldrig i min dag ha reagerat med mer än en axelryckning åt deras dåliga prioriteringar. Det är deras problem. Vill de ha pengar av mig när jag kommer på besök för att det kostar dem extra så får de det. Skulle aldrig komma på tanken själv dock. Men å andra sidan så brukar jag vara väldigt noga med att alltid erbjuda mig att betala för allt om jag vet att någon har det sämre ställt än jag. Så det brukar liksom inte bli några räkningar skickade i efterhand.

Men att jag inte skulle göra så själv innebär inte att jag tar mig tid att sitta och känna mig sårad för att folk fattar dåliga beslut angående privatekonomin. Hjälp dem istället! Särskilt om de är nära familj.
Svar på tråden OT-förbannad och ledsen