• Svartröd

OT-förbannad och ledsen

Suck och blä.
    Jag och min sambo hälsade på hans syster i helgen. De har en liten son och har ganska taskig ekonomi. Därför hade vi sagt att vi skulle dela på matkostnaderna. Så vi gick och handlade och delade på allt rakt av, plus att min sambo betalade sin mat själv eftersom han är vegetarian. Men under hela helgen som vi var där så var dom aviga och korta i tonen mot oss. Vi började undra varför vi överhuvudtaget var ditbjudna. När vi föreslog att vi skulle se en film fick vi till svar: "gör ni det om ni vill."
    Sen kom lördagen och vi skulle äta hotdogs och makaroner eftersom dom hade det hemma och som sagt, hade ont om pengar så vi skulle äta billigt. Min sambo åt resterna av sin vegetariska mat. Men så tog systern fram två stekpannor. "Räcker det inte med en stekpanna till korven?" undrade min sambo. "Jo" svarade hon kort. Sedan tog hon fram bacon och stekte till sig och sin sambo och min sambo fick steka två hotdogs till mig. Detta gjorde mig väldigt arg för man bjuder ju sina gäster det bästa man har, eller frågar åtminstone vad de helst vill ha. Jag hade uppfattningen att vi alla tre skulle äta hotdogs (som faktiskt är ganska äckligt) men så steker de bacon till sig själva som är ganska lyxigt. Jag ångrar att jag inte sa något då utan bara bet ihop.
    De hade också handlat godis till sig själva för över 100 kr, som de åt utan att bjuda. När min sambo frågade om han fick ta fick han till svar att det nästan var slut. (De hade då en till helt oöppnad påse chips kvar)
    Dagen efter när vi skulle åka hem så kände vi att vi verkligen inte blivit välkomnade och behandlade gästvänligt, vi hade fått känna oss som en belastning för dom, som att de tyckte att det var jobbigt att vi var där.
    Då kommer smällen! De vill ha MER pengar av oss för saker vi förbrukat. De börjar räkna upp ost, toapapper, makaronerna och hotdogen från dagen innan, tre glas cola som vi druckit osv.
    Jag blir så arg så jag bara går. Säger inte hejdå utan bara går.

När min sambo ringer för att reda ut vad som hände har de skrivit en lista på ALLT vi förbrukat som dom vill ha pengar för. Där står elförbrukning, vatten till diskmaskinen, lite tacosås och tacokrydda som vi tog hemifrån dom (alltså inte köpte gemensamt), te, osv... Min sambo går med på att betala eftersom de säger att det hela handlar om att de har så ont om pengar.

I efterhand kommer han på det där med godiset, hur kan de köpa godis till sig själva när de har så ont om pengar?

Jag är fortfarande arg och ledsen och förstår inte vad jag kan ha gjort för att förtjäna den här behandlingen. Jag förstår inte heller hur dom kan tycka att detta är ett normalt beteende? Att kräva pengar på detta sättet av sina gäster. Det sjuka är att de vill bara ha 50 kr. Vem står och faller med 50 kr?

Varför gör dom så här mot oss? Och hur ska jag kunna umgås med min sambos familj igen utan att känna mig sårad och arg?

Förlåt att det blev så långt. Jag har pratat med flera av mina vänner om det här, om min mamma. Men ingen kan hjälpa mig med hur jag ska kunna hantera mina känslor. Vad gör jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-12 14:04
    Det ska självklart stå OCH min mamma där i slutet, blir lätt fel när man är upprörd...

• Svar på tråden OT-förbannad och ledsen
  • shakynose
    Svartröd skrev 2008-11-12 14:40:18 följande:
    Dom är tydligen mest arga på mig för att jag inte sa hejdå. Måste jag bita ihop och säga förlåt för det? .......Men min sambos andra syskon har alla jobb och bra ekonomi (dom är äldre) så dom betalar ju allt när dom är på besök. Vi kunde inte göra det, och det känns som att de förväntade sig mer av oss eftersom de andra syskonen inte haft nåt problem i att bjuda på all mat. ......Men det kunde inte vi göra.
    Jag tror att du har svaret på frågan där! De förväntade sig något helt annat än vad det blev och det gick ut över er.

Förklara som det är: Du blev sårad och arg och därför sa du inte hejdå, vill de att du ber om ursäkt så kan du väl göra det om det känns rätt. Men om du förklarar varför så tycker jag egentligen inte att du behöver göra det.
    Förklara sedan också att eran ekonomi inte heller är ett under av överflöd i nuläget men att ni förväntade er att ni skulle hjälpas åt med allt.
  • Bride in England

Om du gick utan att saga hejda och de ar upprorda over det sa maste ni naturligtvis prata om det. Annars ar det du som blir den stora boven i dramat. Forklara for dem att du kande dig ovalkommen och att du inte ar van att betala for toapapper nar du ar gast hos nagon - men att du forstar att de har det daligt stallt. Ni kanske kan komma fram till en losning i framtiden - att ni star for maten tex o de star for resten. Och gor likadant nar de besoker er. Fast om de ar sa petiga med kryddor o toapapper osv sa kanske de inte gar med pa en sadan ospecifik uppdelning - da kanske ni kan acceptera tillsammans att ni ser olika pa pengar och kanske det ar bast att ni bor pa hotell nasta gang ni halsar pa.

• Snäckan4

Jag håller inte alls med varken Shakynose eller Bride in England!

Det är de som har problem inte ni! Behandlar de er så illa så tycker jag absolut inte att du ska be om ursäkt för att du gick utan att säga hejdå! Man har heller inte råd med godis för 100 kr om man måste ta betalt för toapapper och grillkrydda. Man måste faktiskt prioritera och om de prioriterar godis framför en god relation med familjen ska ni inte krypa för dem. Och absolut inte erbjuda er att betala för dem också hela helgen. Ni är ju studenter, ni har säkerligen lika ont om pengar.

Usch jag tycker de har betett sig riktigt illa och visat vilken sorts relation de vill ha och då kan nog tyvärr inte ni göra något. Det måste finnas vilja till god relation hos båda.

• Bride in England

Jag menar inte alls att de ska be om ursakt och ga pa tarna infor dem - utan att eftersom TS gick utan att saga hejda sa verkar det ha blivit missuppfattat som att hon var otrevlig - nar i sjalva verket de var orsaken till hennes irritation. Men eftersom de ar vuxna manniskor sa kan det ju vara vart att satta sig over det hela och inte sanka sig till deras niva, det loser ju ingenting overhuvudtaget. Ibland far man behandla omogna manniskor pa ett mer moget satt

Jag har erfarenhet av att vara sa fattig att jag nastan kanner angest infor att ha gaster som anvander toapapper. Det var pa tiden jag var student och tyckte att lyx betydde en cola till maten en gang i veckan. Darfor tycker jag att TS kan ge dem en andra chans (alla fortjanar den andra chans) och om det fortfarande kanns knepigt, strunta for all del i relationen.

Snäckan4 skrev 2008-11-12 15:29:07 följande:
    Jag håller inte alls med varken Shakynose eller Bride in England! Det är de som har problem inte ni! Behandlar de er så illa så tycker jag absolut inte att du ska be om ursäkt för att du gick utan att säga hejdå! Man har heller inte råd med godis för 100 kr om man måste ta betalt för toapapper och grillkrydda. Man måste faktiskt prioritera och om de prioriterar godis framför en god relation med familjen ska ni inte krypa för dem. Och absolut inte erbjuda er att betala för dem också hela helgen. Ni är ju studenter, ni har säkerligen lika ont om pengar. Usch jag tycker de har betett sig riktigt illa och visat vilken sorts relation de vill ha och då kan nog tyvärr inte ni göra något. Det måste finnas vilja till god relation hos båda.
  • shakynose
    Snäckan4 skrev 2008-11-12 15:29:07 följande:
    Jag håller inte alls med varken Shakynose eller Bride in England! Det är de som har problem inte ni! Behandlar de er så illa så tycker jag absolut inte att du ska be om ursäkt för att du gick utan att säga hejdå! Man har heller inte råd med godis för 100 kr om man måste ta betalt för toapapper och grillkrydda. Man måste faktiskt prioritera och om de prioriterar godis framför en god relation med familjen ska ni inte krypa för dem. Och absolut inte erbjuda er att betala för dem också hela helgen. Ni är ju studenter, ni har säkerligen lika ont om pengar. Usch jag tycker de har betett sig riktigt illa och visat vilken sorts relation de vill ha och då kan nog tyvärr inte ni göra något. Det måste finnas vilja till god relation hos båda.
    Precis! Viljan till en god relation är viktigast, så varför inte börja hos sig själv? Hur kan du veta att de inte vill ha en bra relation bara för att de prioriterar annorlunda? Jag skulle aldrig kunna ställa några villkor på hur andra sköter sin ekonomi för att vi ska kunna umgås. Särskilt inte när det handlar om en struntsumma! De valde att lägga 100 spänn på godis istället för på god middag till gästerna, det är allt! Jag tycker inte att DET är att behandla andra riktigt illa! Möjligtvis att man har taskig koll på ekonomi, men inte att man inte har viljan till goda relationer med sin familj.

Det visar man däremot om man hårdnackat anser att man blivit dåligt behandlad och vägrar vidare umgänge till följd av en konflikt angående toapapper och godis och vem som skulle betala vad.

TS: Prata med dem om det eller släpp det! Men sluta känna dig avvisad och sårad, för det gör det bara drygt för dig och din sambo!
  • Tooticki

shakynose skrev 2008-11-12 15:39:14 följande:

Precis! Viljan till en god relation är viktigast, så varför inte börja hos sig själv? Hur kan du veta att de inte vill ha en bra relation bara för att de prioriterar annorlunda? Jag skulle aldrig kunna ställa några villkor på hur andra sköter sin ekonomi för att vi ska kunna umgås. Särskilt inte när det handlar om en struntsumma! De valde att lägga 100 spänn på godis istället för på god middag till gästerna, det är allt! Jag tycker inte att DET är att behandla andra riktigt illa! Möjligtvis att man har taskig koll på ekonomi, men inte att man inte har viljan till goda relationer med sin familj.Det visar man däremot om man hårdnackat anser att man blivit dåligt behandlad och vägrar vidare umgänge till följd av en konflikt angående toapapper och godis och vem som skulle betala vad.TS: Prata med dem om det eller släpp det! Men sluta känna dig avvisad och sårad, för det gör det bara drygt för dig och din sambo!
    Jag skulle snarare säga att det är ett typiskt utbrott av det vanliga "det spelar ingen roll hur man behandlar sin familj". Relationen till familjen är lika viktig att respektera och värdesätta som till sina vänner om man vill att den ska vara god. Om man behandlar sina vänner på samma sätt så lär man knappast ha några kvar efter ett tag.

Nej, blod är inte tjockare än vatten säger jag!
  • olof

om jag ska vara arlig, sa forstar jag inte hur ni lyckats undvika att diskutera detta under helgen?? Nar det tex fanns en chipspase kvar, varfor sa ingen at dem att det 'kan ju uppfattas som vaaaldigt underligt det ni haller pa med'... eller att fortsatta diskutionen nar de tva stekpannorna akte fram och du fick sitta dar oh ata annat. Det verkar ju som att det finns en del att ventilera, jag hade nog aldrig stannat om jag kannt mig ovalkommer. Jag skulle fragat, ar det nagot vi missuppfattat med helgen, for ni verkar ju arligt talat ratt missnojda??? Kan inte sambon ha ett snack med sin egen syster eller? Om ni sager att ni kanner pa ett visst satt, MASTE de ju bemota det, och sa vips har man en sk diskusion. Hepp!

• Bride in England

Citerar det for det slog huvudet pa spiken

olof skrev 2008-11-12 16:13:25 följande:
    om jag ska vara arlig, sa forstar jag inte hur ni lyckats undvika att diskutera detta under helgen?? Nar det tex fanns en chipspase kvar, varfor sa ingen at dem att det 'kan ju uppfattas som vaaaldigt underligt det ni haller pa med'... eller att fortsatta diskutionen nar de tva stekpannorna akte fram och du fick sitta dar oh ata annat. Det verkar ju som att det finns en del att ventilera, jag hade nog aldrig stannat om jag kannt mig ovalkommer. Jag skulle fragat, ar det nagot vi missuppfattat med helgen, for ni verkar ju arligt talat ratt missnojda??? Kan inte sambon ha ett snack med sin egen syster eller? Om ni sager att ni kanner pa ett visst satt, MASTE de ju bemota det, och sa vips har man en sk diskusion. Hepp!
  • sokkerstruten

nu har jag inte läst allt vad alla andra har skrivit men jag har en liknande situation! Fast med ett par gamla "vänner"!

Jag och mitt ex skulle käka tackos tillsammans med ett annat par. Vi åkte och handlade tillsammans alla ihopa. Jag och mitt ex gick före i affären och plockade det vi skulle ha till tacosen. Vi kom först till kassan så vi betalade ju.. no biggie!

Våra vänner kom strax efter oss och sa att dom hade köpt glass , maränger och bananer till efterätt och en cola. Ok vad gott tänkte vi och sa att jaha vi köpte ju cola, det var ju dumt. Men det går väl åt tänkte vi...vi tänkte inte mera på det. Dom betalade ju efterrätten och vi all mat till tacosen... det var ju lungt.

När vi var mätta och glada hemma hos oss efter tacosen, så reser våra vänner upp och säger att nä nu ska dom nog gå hem och käka efterrätt, dom tog glassen från vår frys, marängerna och bananerna och colan och gick!

what! paffa som vi var så blev det bara jaja ok hej då.. där stod vi med all disk, 300-400 kr fattigare och snyvade på efterrätten!

så gör man väl inte????!!!

Sen när vi

• Aleta
    sokkerstruten skrev 2008-11-12 16:55:12 följande:
    nu har jag inte läst allt vad alla andra har skrivit men jag har en liknande situation! Fast med ett par gamla "vänner"! Jag och mitt ex skulle käka tackos tillsammans med ett annat par. Vi åkte och handlade tillsammans alla ihopa. Jag och mitt ex gick före i affären och plockade det vi skulle ha till tacosen. Vi kom först till kassan så vi betalade ju.. no biggie! Våra vänner kom strax efter oss och sa att dom hade köpt glass , maränger och bananer till efterätt och en cola. Ok vad gott tänkte vi och sa att jaha vi köpte ju cola, det var ju dumt. Men det går väl åt tänkte vi...vi tänkte inte mera på det. Dom betalade ju efterrätten och vi all mat till tacosen... det var ju lungt.När vi var mätta och glada hemma hos oss efter tacosen, så reser våra vänner upp och säger att nä nu ska dom nog gå hem och käka efterrätt, dom tog glassen från vår frys, marängerna och bananerna och colan och gick! what! paffa som vi var så blev det bara jaja ok hej då.. där stod vi med all disk, 300-400 kr fattigare och snyvade på efterrätten! så gör man väl inte????!!!Sen när vi
    Nej, så gör man verkligen inte!
Svar på tråden OT-förbannad och ledsen