• Småland09

Bara axlar i kyrkan?

Den brudklänningen jag har hittat är axelbandslös, görläcker och jag VILL ha den (har dock inte provat den än så jag är inte 100 än)..

Mammas kommentar var "du kan inte ha bara axlar i kyrkan". Är det verkligen så fortfarande? Eller är det bara "gammaldags"? tror det följer med en liten sjal till klänningen så jag kan ju ha den på mig i så fall.
    Verkligen ingen big deal men jag blev lite nyfiken

• Svar på tråden Bara axlar i kyrkan?
  • J D

Äsch, man får väl tillämpa vanliga principer om hur man klär sig smakfullt- om man har bart på ett ställe har man täckt på ett annat. Dvs. har man en långklänning så kan man gott kosta på sig bara axlar.

Förstår inte varför det skulle vara ett brott mot det heliga rummet- skulle det då anses vara för sexuellt laddat? Det är i så fall uttryck över vad som anses sexigt inom vår kultur (och knappast ett uttryck för religionen som sådan) och som följd kanske det ska anses lite mer oheligt om man ser lite mer ut som det perfekta skönhets-/sexidealet också då .

• En till präst

Måste nog säga att det är helheten som är mer avgörande än en speciell klänningsmodell. Det man vill slippa är ju en klädstil som skriker SEX med stora bokstäver.

Om någon kombinerar för många sexiga atribut, tex djup urringning fram, djup urringning bak med synlig tatuering som tittar fram, höga klackar OCH massor av smink och löshår kan det bli för mycket av det goda.

En ärmlös klänning buren på ett mer smakfullt sätt kan se helt ok ut. Sen måste jag ju erkänna att jag blir lika förvånat glad och tacksam de gånger en brud väljer att visa respekt mot det kyrkorummet genom att bära en sjal över axlarna under vigseln.

• Esonda

En till präst skrev 2008-11-13 23:29:05 följande:

djup urringning bak med synlig tatuering som tittar fram,
    Uräkta men menar du på att visa ryggen och att man dessutom visar en Tatuering är för sexigt????
  • En till präst
    Esonda skrev 2008-11-13 23:54:11 följande:
    Uräkta men menar du på att visa ryggen och att man dessutom visar en Tatuering är för sexigt????
    Nej, jag drog fram en hel rad med saker som TILLSAMMANS blir för mycket. Tatueringar är inte sexigt alls enligt min åsikt.
  • Esonda

okey då förstår jag mycket bättre.

• En till präst

En till präst skrev 2008-11-14 00:01:43 följande:

Nej, jag drog fram en hel rad med saker som TILLSAMMANS blir för mycket. Tatueringar är inte sexigt alls enligt min åsikt.
    (Viskar) Det är bara sååååå vedervärdigt fult!
    (Men det är min högst privata åsikt)
  • Esonda

En till präst skrev 2008-11-14 00:07:15 följande:

En till präst skrev 2008-11-14 00:01:43 följande:
    (Viskar) Det är bara sååååå vedervärdigt fult!(Men det är min högst privata åsikt)
    Det tycker min pappa med ;) jag förstår och respekterar andras åsikter om detta.
  • Hofsan

Sen måste jag ju erkänna att jag blir lika förvånat glad och tacksam de gånger en brud väljer att visa respekt mot det kyrkorummet genom att bära en sjal över axlarna under vigseln.
    Men varför är det att visa respekt bara för att man "skyler" axlarna i kyrkan? Gud har väl skapat oss nakna en gång i tiden eller? Varför skulle han ta illa upp över att man visar axlarna??
    Har han sagt det till någon?
  • Burre Präst
    Hofsan skrev 2008-11-14 09:29:49 följande:
    En till präst skrev 2008-11-13 23:29:05 följande:Men varför är det att visa respekt bara för att man "skyler" axlarna i kyrkan? Gud har väl skapat oss nakna en gång i tiden eller? Varför skulle han ta illa upp över att man visar axlarna??Har han sagt det till någon?
    Respekt är något underligt. Det handlar väldigt ofta om kultur, dvs något vi lär oss eller som det finns en gemensam överenskommelse om.

Att visa respekt för kyrkorummet handlar både om respekten inför Gud men också respekten för de som brukar (och har brukat) kyrkorummet. Nakenhet i kyrkorummet för modets skull, för att man vill visa upp sig eller vad det nu kan vara för orsak är inte särskilt respektfullt mot de som har kyrkorummet som ett rum för bön och gudstjänst. Och vigseln är ju faktiskt en gudstjänst.

Visst har Gud skapat oss nakna och han har även skapat sex. Men jag hoppas du håller med mig om att det inte betyder att det är OK att ha sex i kyrkorummet.
  • MulleNuh

Jag har tatueringar. Jag sminkar mig "mycket" men smakfullt. Jag kommer troligtvis ha bara axlar. Dock gillar jag inte att visa tuttklyftan!!

Så fan va tacky jag kommer va då!! (tvivlar starkt)

• En till präst
    Hofsan skrev 2008-11-14 09:29:49 följande:
    Men varför är det att visa respekt bara för att man "skyler" axlarna i kyrkan? Gud har väl skapat oss nakna en gång i tiden eller? Varför skulle han ta illa upp över att man visar axlarna??Har han sagt det till någon?
    Burre har svarat rätt bra på frågan, om det är en fråga.
    Jag blir alltid glad när någon brud eller brudpar visar att de förstår att kyrkan är något mer än en vacker kuliss till DERAS stora dag.
  • MulleNuh

Men herrejisses.. En brud kanske har en speciell smak bara!! VAD har det med kyrkan som kuliss att göra??

En till präst skrev 2008-11-14 12:12:42 följande:

Burre har svarat rätt bra på frågan, om det är en fråga.Jag blir alltid glad när någon brud eller brudpar visar att de förstår att kyrkan är något mer än en vacker kuliss till DERAS stora dag.
  • Esonda

haha. jadu mullenhu. jag kommer som tur är inte stå I kyrkan när jag gifter mig. För jag kommer ha både djup urigning fram (inte så överdrivet) och djup urigning bak som kommer visa hela ryggen där jag kommer at ha stora vingar. (Ska börja på dom imorgon) och dessutom kommer jag vara sminkad mycket men som du säger smakfullt. ;)

• MulleNuh

haha..

Nä men jag tycker det är hemskt faktiskt att höra präster klanka ner på tjejers stilar bara för att DOM inte gillar den just.

Esonda skrev 2008-11-14 12:15:28 följande:
    haha. jadu mullenhu. jag kommer som tur är inte stå I kyrkan när jag gifter mig. För jag kommer ha både djup urigning fram (inte så överdrivet) och djup urigning bak som kommer visa hela ryggen där jag kommer at ha stora vingar. (Ska börja på dom imorgon) och dessutom kommer jag vara sminkad mycket men som du säger smakfullt. ;)
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-11-14 12:14:24 följande:
    Men herrejisses.. En brud kanske har en speciell smak bara!! VAD har det med kyrkan som kuliss att göra??En till präst skrev 2008-11-14 12:12:42 följande:
    Jag startar en ny tråd i ämnet, för nu börjar det här svälla.
  • MulleNuh

Do it!

En till präst skrev 2008-11-14 12:18:10 följande:

Jag startar en ny tråd i ämnet, för nu börjar det här svälla.
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2008-11-14 12:17:31 följande:
    haha.. Nä men jag tycker det är hemskt faktiskt att höra präster klanka ner på tjejers stilar bara för att DOM inte gillar den just.
    Jag var ganska tydlig med att min åsikt att tatueringar är fult är helt och hållet min egen åsikt. Andra tycker det är snyggt och har hela kroppen full. Fine.

Det jag försökte få fram, utan att lyckas, är att det mindre handlar om en speciell klänningsmodell eller mode, utan mer om en helhet - precis som vid alla andra tillfällen.
  • MulleNuh

Ja, men nu har jag iaf svarat i din andra tråd.. Det är himla mycket ot här nu..
    En till präst skrev 2008-11-14 13:05:13 följande:

Jag var ganska tydlig med att min åsikt att tatueringar är fult är helt och hållet min egen åsikt. Andra tycker det är snyggt och har hela kroppen full. Fine.Det jag försökte få fram, utan att lyckas, är att det mindre handlar om en speciell klänningsmodell eller mode, utan mer om en helhet - precis som vid alla andra tillfällen.
Svar på tråden Bara axlar i kyrkan?