• Småland09

Bara axlar i kyrkan?

Den brudklänningen jag har hittat är axelbandslös, görläcker och jag VILL ha den (har dock inte provat den än så jag är inte 100 än)..

Mammas kommentar var "du kan inte ha bara axlar i kyrkan". Är det verkligen så fortfarande? Eller är det bara "gammaldags"? tror det följer med en liten sjal till klänningen så jag kan ju ha den på mig i så fall.
    Verkligen ingen big deal men jag blev lite nyfiken

• Svar på tråden Bara axlar i kyrkan?
  • Duchess

Jag har också tillbringat många dagar i kyrkan (alla årstider), och jag hade en sjal över axlarna när jag gifte mig. Det fanns flera skäl till det. Det allra viktigaste var att jag inte ville frysa. Om det är riktigt varmt ute så är ändå gamla stenkyrkor ofta svala inuti. Jag vägrade riskera frysa på min bröllopsdag!

Mina invändningar mot axelbandslösa klänningar har väldigt lite med vett&etikett att göra. För egen del handlar det mest om att jag tycker att nästan alla klänningar ser likadana ut nuförtiden. Axelbandslösa, lätt draperade samt en inte alltför vid kjol. Det är trist att så få vågar sticka ut.

För övrigt är det verkligen inte alla brudar med axelbandslösa klänningar som verkligen klär i dem. Jag själv skulle ha sett ut som en degklump om jag inte haft axelband och en stadig BH. Fram för mer ärmar! (ja, även puffärmar, fjosok )

artist skrev 2008-11-11 23:13:18 följande:
    Jag tror (slå mig om jag har fel) att de som framför allt nuförtiden har problem med baraxlat är antingen rejält konservativt kristna eller människor som sällan går i kyrkan, och därigenom har en förutfattad mening om vad som "gäller". För mig som tillbringat många varma sommardagar i kyrkan skulle det vara bisarrt att sitta med en sjal över axlarna/kofta jämt. Gud gillar mig ändå, med eller utan bara axlar .
  • Sebastiána

Enligt tradition ska man ju inte ha bara axlar i kyrkan och i katolska helst inte heller visa knäna. Jag har dock varit på katolska bröllop där det förekommit många bara axlar och bara knän.

Egentligen skulle man ju kunna vara naken i kyrkan utan att Gud skulle bli förnärmad. Gud vet ju ändå hur vi ser ut och är väl nöjd med sin skapelse. Däremot kan ju andra bli lite stötta

Vad jag vill ha sagt är att jag tycker att baraxlat generellt är OK. Om man vet att många av gästerna skulle fryna på näsan åt det kan man i så fall ha sjal på sig i kyrkan och ta av den till festen.

• silvergirl22

Ja...om nu Gud inte gillar bara axlar, varför föds vi då så? Det kan ju vara en fundering, även om man som jag inte tror på skapelseberättelsen.

Jag ska ha axelbandslöst eftersom jag älskar mina axlar och vill visa upp dem. Tror inte att varken prästen eller någon av gästerna tar illa vid sig av det.

Och Duchess: Man kan ha en baraxlad klänning och ändå sticka ut, vänta bara!

• Hofsan
    allehanda skrev 2008-11-11 22:49:50 följande:
    Jag som själv inte är flugviktare tycker att det är bottenfult med bara axlar på en +modell,lite självkritik måste även jag få ha!
    Hehe javisst!
  • patti87

självklart kan du ha baraaxlar i kyrkan! ;)

• Småland09

Oj vilken diskussion och vad många olika åsikter..
    Jag har fått inprogrammerat att man "ska" ha något över axlarna - är uppväxt i jerusalem.. eller jönköping heter det ja
    Har bott därifrån nu i ett par år men ska nu gifta mig i djupaste småland (där det verkar vara mer kristet än i jkpg) och min mammas kommentar förvånade mig faktiskt eftersom jag själv inte tycker det är någon fara..
    Ska dock gifta mig i en gammal stenkyrka som någon skrev om ovan - och då kanske man fryser.. får nog avgöra det beroende på väder och känsla den dagen

• Hofsan
    Småland09 skrev 2008-11-12 18:46:40 följande:
    Oj vilken diskussion och vad många olika åsikter.. Jag har fått inprogrammerat att man "ska" ha något över axlarna - är uppväxt i jerusalem.. eller jönköping heter det ja Har bott därifrån nu i ett par år men ska nu gifta mig i djupaste småland (där det verkar vara mer kristet än i jkpg) och min mammas kommentar förvånade mig faktiskt eftersom jag själv inte tycker det är någon fara.. Ska dock gifta mig i en gammal stenkyrka som någon skrev om ovan - och då kanske man fryser.. får nog avgöra det beroende på väder och känsla den dagen
    Tro mig, du kommer inte att frysa. Du kommer inte att fokusera dig på det jag lovar! Du är som i ett rus när du befinner dig i kyrkan.
  • Småland09
    Hofsan skrev 2008-11-12 19:04:38 följande:
    Tro mig, du kommer inte att frysa. Du kommer inte att fokusera dig på det jag lovar! Du är som i ett rus när du befinner dig i kyrkan.
    hihi, I can't wait
Svar på tråden Bara axlar i kyrkan?