• Småland09

Bara axlar i kyrkan?

Den brudklänningen jag har hittat är axelbandslös, görläcker och jag VILL ha den (har dock inte provat den än så jag är inte 100 än)..

Mammas kommentar var "du kan inte ha bara axlar i kyrkan". Är det verkligen så fortfarande? Eller är det bara "gammaldags"? tror det följer med en liten sjal till klänningen så jag kan ju ha den på mig i så fall.
    Verkligen ingen big deal men jag blev lite nyfiken

• Svar på tråden Bara axlar i kyrkan?
  • Augusti2010
    Hammerman1 skrev 2008-11-10 20:08:12 följande:
    Underbart! Det jag reagerade på var Augusti2010 tal om kyrkliga traditioner och att underkasta sig vad prästen anser korrekt i så godtyckliga fall som axlarnas vara eller inte vara. Åsikten att en bar axel kränker rummets "helighet" är vi väl för upplysta för att tro idag, mmmkay? Frid vare med er!
    Jag pratade inte om kyrkliga traditioner, då jag inte är särskilt väl bevandrad i dessa, bara att man av tradition (visste inte av vilket slag, men det har vi nu fått svar på) bör skyla axlarna i kyrkan. Vidare sa jag knappast att man ska "underkasta sig vad prästen anser korrekt". Att man kan fråga prästen syftade mer till att det ju är denne som förrättar vigseln och bör ha koll på sådana eventuella traditioner, och att jag för egen del skulle tycka det kändes bättre med täckta axlar om en sådan sed enligt prästen bör följas. Det verkade ju inte vara någon big deal för TS.

Tacksam om du fortsättningsvis (om tillfälle kommer) kan låta bli att förvränga mina ord i dina inlägg.
  • Hammerman

På vilket sätt har jag förvrängt dina ord? Det var inte meningen att måla ut dig på något sätt, uppfattade du det så ber jag isåfall om ursäkt. Frågan var varför skylda axlar bör åtlydas på prästlig befallning, och vi har redan fått klarhet i att de flesta präster verksamma i Svenska Kyrkan inte kräver detta (vilket iofs reflekteras i utbudet av bröllopsklänningar). Saken är alltså utagerad.

• Augusti2010

Hammerman: Genom att hävda att jag pratar om kyrkliga traditioner och framförallt att jag påstått att man ska underkasta sig vad prästen anser korrekt. Tycker att den versionen av mitt inlägg ger ett ganska förvrängt intryck.

Men fine, frågetecknen har iaf retts ut.

• Fjosok

Varför alla brudklänningar är axelbandslösa kan jag mycket enkelt svara på. På 90-talet så var det typ 50% puffärm 30% sjalkragar, 10%spetsärm och 10% annat, inklusive baraxlade modeller. Idag är det tvärtom och har varit sedan ca 1999-2000. En solklar reaktion på det prinsessiga modet som var men det har gällt ganska länge nu.

Jag anser att äldre stilar är mer romantik och mindre röda mattan, dagens klänningar kan vara Hollywood ganska rakt av. Mer glamour än fairy tale.

Och när det gäller bara axlar i kyrkan tycker jag nej, men det är absolut ingen känslig fråga. :)

// Fjosok, som gillar prinsesig bröllopsdesign :)

• Hofsan

Jag har varit på ganska många bröllop och ALLA utom en(hon gifte sig i nån slags dräkt) har haft bara axlar inklusive jag själv på mitt eget bröllop.
    Tycker det är fint när man visar upp sina axlar och för mig handlade det inte om mode utan för att jag tycker det är fult med ärmar på klänningar överhuvudtaget och så tycker jag att det är kvinnligare med axelbandslösa klänningar.

• allehanda
    Hofsan skrev 2008-11-11 16:46:35 följande:
    Jag har varit på ganska många bröllop och ALLA utom en(hon gifte sig i nån slags dräkt) har haft bara axlar inklusive jag själv på mitt eget bröllop.Tycker det är fint när man visar upp sina axlar och för mig handlade det inte om mode utan för att jag tycker det är fult med ärmar på klänningar överhuvudtaget och så tycker jag att det är kvinnligare med axelbandslösa klänningar.
    Jag som själv inte är flugviktare tycker att det är bottenfult med bara axlar på en +modell,lite självkritik måste även jag få ha!
  • Myrmor

amen!!

allehanda skrev 2008-11-11 22:49:50 följande:
    Jag som själv inte är flugviktare tycker att det är bottenfult med bara axlar på en +modell,lite självkritik måste även jag få ha!
  • FrökenDagg

Lustigt. Jag tycker att man absolut inte ska ha bara axlar i kyrkan. Det konstiga är att jag anser mig vara så långt ifrån en konservativ person man kan komma i de flesta andra sammanhang. Så jag blir lite förvånad över att jag känner mig som en moraltant i denna fråga.

Tycker att en kyrka är ett ett alldeles för högtidlig ställe för att ha så lite kläder på sig som det faktiskt blir med bara axlar. Som att ha baddräkt bara. Nämen, jag är ju verkligen en tant!! Haha! Måste läsa i morgon igen och se om jag fortfarande håller med mig själv...

• Myrmor
    Jag tror (slå mig om jag har fel) att de som framför allt nuförtiden har problem med baraxlat är antingen rejält konservativt kristna eller människor som sällan går i kyrkan, och därigenom har en förutfattad mening om vad som "gäller". För mig som tillbringat många varma sommardagar i kyrkan skulle det vara bisarrt att sitta med en sjal över axlarna/kofta jämt. Gud gillar mig ändå, med eller utan bara axlar .
    FrökenDagg skrev 2008-11-11 23:06:49 följande:
    Lustigt. Jag tycker att man absolut inte ska ha bara axlar i kyrkan. Det konstiga är att jag anser mig vara så långt ifrån en konservativ person man kan komma i de flesta andra sammanhang. Så jag blir lite förvånad över att jag känner mig som en moraltant i denna fråga. Tycker att en kyrka är ett ett alldeles för högtidlig ställe för att ha så lite kläder på sig som det faktiskt blir med bara axlar. Som att ha baddräkt bara. Nämen, jag är ju verkligen en tant!! Haha! Måste läsa i morgon igen och se om jag fortfarande håller med mig själv...
  • FrökenDagg

Det kändes skönt att höra! Skakar av mig tant-känslan och har ändrat åsikt i frågan om bara axlar. Jag (som tillhör kategorin som sällan går i kyrkan) vill helst inte ha samma åsikt som magdalena Ribbing nämligen. Av princip. För 17, kanske man kan ha bar underkropp på bröllopet till och med?

artist skrev 2008-11-11 23:13:18 följande:
    Jag tror (slå mig om jag har fel) att de som framför allt nuförtiden har problem med baraxlat är antingen rejält konservativt kristna eller människor som sällan går i kyrkan, och därigenom har en förutfattad mening om vad som "gäller". För mig som tillbringat många varma sommardagar i kyrkan skulle det vara bisarrt att sitta med en sjal över axlarna/kofta jämt. Gud gillar mig ändå, med eller utan bara axlar .
Svar på tråden Bara axlar i kyrkan?