• Iafia

Det kommer aldrig att hålla för ni är så unga

Jag och sambon träffades dagen efter jag hade fyllt 16, han var redan 16. Vi blev tillsammans och förlovade oss ett år senare (vi båda var då 17 år). Jag är så urless på att höra att vi aldrig kommer att vara tillsammans livet ut och att det aldrig kommer att hålla. Vi är nu båda 24 år och fortfarande tillsammans. VI har inte riktigt bestämt oss för när vi ska gifta oss, eller jo men de thänger en del på ekonomin. Vi har i alla fall börjat titta lite på ringar, klänning och annat vad gäller hur vi vill ha det. Jag var inne själv i en guldsmedsaffär och kolla lite på ringar bara för att se vad det skulle kunna kosta (lite för att kunna sätta uppe en budget). Vi vill båda ha varsinn ring fast min ska ha en sten i oxå. Jag trodde inte att jag skulle bli behandlad sämre bara för att jag är ung (är tyvärr även ganska kort så jag ser kanske yngre ut än vad jag är). Jag fick inte prova någon ring och hon var jätteointresserad av att hjälpa mig. Kunden före mig hade med sig et skrikande barn (jag har absolut inget emot barn) och de hade tydligen varit där inne jättelänge men hon fick jättemycket hjälp och de ringarna som de hade tittat på kryssade försäljaren för i en broschyr. Till mig gav hon bara broschyren och sa titta i den här och kolla priserna på internet. Är inte mina pengar lika mycket värda som äldres? Dessutom har vi köpt våra förlovningsringar i den butiken och då var de hur trevlig som helst. Fast idag fick jag veta att våra ringar tydligen är helt värdelösa. Vi har mönster på dem eftersom vi visste att det skulle dröja tills vi gifte oss ville vi ha något mer än en slät ring. Det var tydligen inte bra när man ska ha en vigselring till. Den är tydligen en tunn modell och det blir enligt dem jättesvårt att kombinera det med en vigselring till. Vi är lite besvikna på våra ringar för de ha vassa kanter och jag trodde att vi kunde slipa dem men det gick inte för att de var så tunna. Kunde de inte sagt det när vi köpte dem att de var tunna och att om vi vill gifta oss så blir det svårt med vigselring? Då hade vi själklart inte köpt dem. Men efter 7 år med samma ring känns det ju inte jättekul att köpa nya, de betyder ju ändå en viss sak.

Jag gick senare till en annan guldsmedsaffär och fick ett jättepositivt bemötande. Hon tyckte det var jättekul att vi fortfarande var tillsammans och hjälpte mig visa olika alternativ och jag fick prova några ringar till min ring och det kändes inte alls konstigt att våran är tunn (mer än att jag väldigt gärna skulle vilja ha den lite mer rundad på kanterna men det går ju inte). Hittade en slät ring med samma form som de vi redan har. Så om vi ska ha dem ska min sambo ha en slät vigselring och jag slät med en sten i. Tror att det kommer att bli jättefint.

Jo, jag vet att man brukar ha förlovningsringen slät och vigselringen med mer mönster/stenar/diamanter i men nu får vi gör det bästa av situationen.

Varför ska många "äldre" vuxna säga hela tiden att det aldrig kommer att hålla? Nu sa ju inte butiksförsäljaren det rakt ut men det märktes så tydligt ändå. Jag trodde att man skulle få slippa det nu, vi är trots allt 24 år och varit tillsammans i 8 år och förlovade i 7 år. Det känns så nedvärderande att höra att vi är så unga så det kommer att ta slut.

Oj det blev väldigt långt, kände bara för att gnälla av mig lite. Hoppas jag la det i rätt del av forumet.

• Svar på tråden Det kommer aldrig att hålla för ni är så unga
  • Bride in England

Maste bara tillagga att jag hade tagit illa upp som 19-arig student ocksa - vad har enfaldiga tanter i smyckesaffarer for ratt att doma folk efter aldern? Jag kanske var en valdigt smyckesintresserad 19-aring, eller vad som helst. Systembolagstanter ska vi bara inte tala om...

• Sommar bruden

Vill bara berätta för TS att du inte är ensam om att få hör att det aldrig kommer att hålla för att vi va så unga när vi mötes (jag 16 och min sambo 19). Idag har vi varit tillsammans i 6 år bott ihop i 2år och förlovade i 1år. Vi ska gifta oss om ca 1 1/2 år, så nu öntligen börjar folk inse att vi faktiskt tror på vårt förhållande! Jag har med en vännina (25 år) som gifter sig i sep 2009, försökt komma in och pröva brudklänningar för att jag ska veta vad jag vill ha och passar i och hon vill köpa NU. Men vi blir avvisade och blir tillsagda att komma tillbaka när bröllopet verkligen närmar sig!!! Tror de då inte att vi kommer att genomföra bröllopet för att vi ser så unga ut?! Vi kommmer iallafall inte tillbaka till den butiken.

Man får väl helt enkel "tuffa till sig" :)

• Iafia

Det är så väldigt intressant att läsa om fler par som inte har blivit trodda på allvar för att ni är/ser unga ut. Jag sitter bara och läser och skriver knappt själv.

Det är så märkligt att det här händer så många. Borde inte affärerna vara vana vid att det även kan vara unga som gifter sig? Eller rättare sagt som de anser vara unga, för jag tycker inte att jag är för ung för att gifta mig.

Jag tänker faktiskt tuffa till mig och säga ifrån. Tänker inte bli illa behandlad bara för att någon tycker att jag är för ung. Jag har ju märkt nu att jag inte är ensam om "problemet" särbehandling på grund av ålder och det känns stärkande.

Det är oxå väldigt kul att läsa om par som varit tillsammans väldigt många år och träffades unga.

• MulleNuh

Men detta med att en brudbutik sa att ni ska komma tillbaka när det är på allvar håller jag med om! Har man inget datum bokat så kan man komma när det är dags! MEN det gäller ju gammal som ung. Har ju inte med åldern att göra precis.

• Sommar bruden

ska kanske tillägga att min vännina HAR satt datum, och hon ska iväg och bo utomlands i 6 mån och måste då ha det mesta fixat då det kommer våra ca 3 mån kvar till bröllopet.

Man kanske får ta med sin blivande make som får charma dessa otroligt sura butiksbiträdena:)

• MulleNuh

Men gud.. 6 månader innan är väl inget?!?
    Sommar bruden skrev 2008-11-11 09:06:04 följande:

ska kanske tillägga att min vännina HAR satt datum, och hon ska iväg och bo utomlands i 6 mån och måste då ha det mesta fixat då det kommer våra ca 3 mån kvar till bröllopet.Man kanske får ta med sin blivande make som får charma dessa otroligt sura butiksbiträdena:)
  • Bride in England
    MulleNuh skrev 2008-11-11 16:10:12 följande:
    Men gud.. 6 månader innan är väl inget?!? Sommar bruden skrev 2008-11-11 09:06:04 följande:
    Haller med - dessutom kan val inte tanten i affaren bestamma over vad andra brudpar vill gora? Dummaste jag hort.
  • Ore

Häpnar över vad ni skriver, att butiker kan behandla er så...

Mitt råd är att tuffa till er, och säga ifrån på skarpen. "nu är det så att jag ska gifta mig då och då, och jag vill ha en klänning och det verkar som att ni säljer sådana här. Kan du hjälpa mig med det eller ska jag vända mig till något ställe som faktiskt vill sälja en klänning?".

Samtidigt, just brudbutiker, måste vara extremt utsatt för Kinakonkurrensen. Typ att folk kommer in och provar en massa klänningar för att se vad de passar i, och sedan inte köper något. Det måste vara frustrerande i längden att fortsätta ge bra service, samtidigt som man känner att ens verksamhet inte fungerar... Risken finns att de måste börja ta en avgift för att prova, om de inte lyckas sälja sina klänningar.

• J D
    Ore skrev 2008-11-11 16:27:46 följande:
    Häpnar över vad ni skriver, att butiker kan behandla er så... Mitt råd är att tuffa till er, och säga ifrån på skarpen. "nu är det så att jag ska gifta mig då och då, och jag vill ha en klänning och det verkar som att ni säljer sådana här. Kan du hjälpa mig med det eller ska jag vända mig till något ställe som faktiskt vill sälja en klänning?". Samtidigt, just brudbutiker, måste vara extremt utsatt för Kinakonkurrensen. Typ att folk kommer in och provar en massa klänningar för att se vad de passar i, och sedan inte köper något. Det måste vara frustrerande i längden att fortsätta ge bra service, samtidigt som man känner att ens verksamhet inte fungerar... Risken finns att de måste börja ta en avgift för att prova, om de inte lyckas sälja sina klänningar.
    De behöver ju uppenbarligen ändra affärsmodell men om de är för dåligt uppdaterade på marknaden får de väl dö ut långsamt då. Om de hade varit lite mer up to date så hade de skapat ett showroom och direktkontakt i Kina så kunde de skapat en fullt hållbar business model enligt min åsikt. Vara sur är ju bara fjantigt. Har inte testat klänningar än men om de fånar sig så suck för dem.
  • fidar

jag är 24 och min fästman kommer vara 25 när vi gifter oss. vi har också fått höra att vi "är rätt unga" vilket är ganska irriterande. vart går gränsen då? måste man vara 30 för att det skall vara "OK" att gifta sig för att folk inte skall ha något att tycka (visserligen så tycker folk alltid något har jag märkt när det gäller bröllopsplanering)

jag tycker vi gifter oss i en bra ålder. Sen när vi är klara med våra utbildningar eller när det känns rätt kan vi skaffa familj sen. Huvudsaken vi känner att det känns rätt och att vi tror på oss.

vi tror :)

förlåt.. blev lite smått upprörd bara ;)

lycka till alla :)

• Bride in England

Forr i tiden gifte sig kvinnor nar de var 15-16, undrar vad tanterna i affaren skulle tycka om det! 24-25 ar val inte alls ungt! Jag tyckte jag var gammal nar jag gifte mig vid 28 och tyckte det var pa tiden Sen ska ingen doma nagon annan, sarskilt om man inte ens kanner personerna. Nej, jag sager som jag brukar saga, mer kundserviceutbildning at svenska folket.

• Ashley

Jag tror att det kan handla om att de tror att man kanske ångrar val av klänning, inte man! Jag hoppas det iaf! Jag var också ung, 18 när vi träffades för över fyra år sedan så jag känner med er. Hoppas jag inte möter samma behandling när vi börjar planera bröllopet på allvar!
    Sommar bruden skrev 2008-11-10 16:27:59 följande:

Vill bara berätta för TS att du inte är ensam om att få hör att det aldrig kommer att hålla för att vi va så unga när vi mötes (jag 16 och min sambo 19). Idag har vi varit tillsammans i 6 år bott ihop i 2år och förlovade i 1år. Vi ska gifta oss om ca 1 1/2 år, så nu öntligen börjar folk inse att vi faktiskt tror på vårt förhållande! Jag har med en vännina (25 år) som gifter sig i sep 2009, försökt komma in och pröva brudklänningar för att jag ska veta vad jag vill ha och passar i och hon vill köpa NU. Men vi blir avvisade och blir tillsagda att komma tillbaka när bröllopet verkligen närmar sig!!! Tror de då inte att vi kommer att genomföra bröllopet för att vi ser så unga ut?! Vi kommmer iallafall inte tillbaka till den butiken.Man får väl helt enkel "tuffa till sig" :)
  • 090208

Ni har ju anda varit ihop ett tag, sa vad ar problemet??

En eventuell skilsmassa ar ju din huvudvark, ingen annans. Visst att man kanske kommer med sina grejer och flyttar in hos mamma ett tag, men det gor ju folk hela tiden nar man gor slut. For omgivningen spelar det val ingen som helst roll!!! Drabbar dom ej varre an vanligt. Sa vad gnaller dom om..? "Skot ditt..." tycker jag!

• Tooticki

Jag har inte läst tråden men jag tycker att du i största möjliga mån ska strunta i olyckskorparna, om de är påstridiga kan du helt enkelt fråga varför personen i fråga inte visar er relation respekt!?

Om DU oroas av kommentarerna kan det vara för att du innerst inne har en oro för att det faktiskt inte är rätt, och då kan det vara bra att pausa i planerandet och försöka reda ut sina känslor först!

• Iafia

Jag oroas inte av kommentarerna jag är bara arg på dem. Vi har hört dessa kommentarer om att det aldrig kommer att hålla i 8 års tid och det är både tråkigt och irriterande. Det är ingen annan som ska döma om ett förhållande ska hålla eller inte men jag blir så trött på att höra dessa kommentarer hela tiden och att inte bli tagen på allvar.

Svar på tråden Det kommer aldrig att hålla för ni är så unga