• Iafia

Det kommer aldrig att hålla för ni är så unga

Jag och sambon träffades dagen efter jag hade fyllt 16, han var redan 16. Vi blev tillsammans och förlovade oss ett år senare (vi båda var då 17 år). Jag är så urless på att höra att vi aldrig kommer att vara tillsammans livet ut och att det aldrig kommer att hålla. Vi är nu båda 24 år och fortfarande tillsammans. VI har inte riktigt bestämt oss för när vi ska gifta oss, eller jo men de thänger en del på ekonomin. Vi har i alla fall börjat titta lite på ringar, klänning och annat vad gäller hur vi vill ha det. Jag var inne själv i en guldsmedsaffär och kolla lite på ringar bara för att se vad det skulle kunna kosta (lite för att kunna sätta uppe en budget). Vi vill båda ha varsinn ring fast min ska ha en sten i oxå. Jag trodde inte att jag skulle bli behandlad sämre bara för att jag är ung (är tyvärr även ganska kort så jag ser kanske yngre ut än vad jag är). Jag fick inte prova någon ring och hon var jätteointresserad av att hjälpa mig. Kunden före mig hade med sig et skrikande barn (jag har absolut inget emot barn) och de hade tydligen varit där inne jättelänge men hon fick jättemycket hjälp och de ringarna som de hade tittat på kryssade försäljaren för i en broschyr. Till mig gav hon bara broschyren och sa titta i den här och kolla priserna på internet. Är inte mina pengar lika mycket värda som äldres? Dessutom har vi köpt våra förlovningsringar i den butiken och då var de hur trevlig som helst. Fast idag fick jag veta att våra ringar tydligen är helt värdelösa. Vi har mönster på dem eftersom vi visste att det skulle dröja tills vi gifte oss ville vi ha något mer än en slät ring. Det var tydligen inte bra när man ska ha en vigselring till. Den är tydligen en tunn modell och det blir enligt dem jättesvårt att kombinera det med en vigselring till. Vi är lite besvikna på våra ringar för de ha vassa kanter och jag trodde att vi kunde slipa dem men det gick inte för att de var så tunna. Kunde de inte sagt det när vi köpte dem att de var tunna och att om vi vill gifta oss så blir det svårt med vigselring? Då hade vi själklart inte köpt dem. Men efter 7 år med samma ring känns det ju inte jättekul att köpa nya, de betyder ju ändå en viss sak.

Jag gick senare till en annan guldsmedsaffär och fick ett jättepositivt bemötande. Hon tyckte det var jättekul att vi fortfarande var tillsammans och hjälpte mig visa olika alternativ och jag fick prova några ringar till min ring och det kändes inte alls konstigt att våran är tunn (mer än att jag väldigt gärna skulle vilja ha den lite mer rundad på kanterna men det går ju inte). Hittade en slät ring med samma form som de vi redan har. Så om vi ska ha dem ska min sambo ha en slät vigselring och jag slät med en sten i. Tror att det kommer att bli jättefint.

Jo, jag vet att man brukar ha förlovningsringen slät och vigselringen med mer mönster/stenar/diamanter i men nu får vi gör det bästa av situationen.

Varför ska många "äldre" vuxna säga hela tiden att det aldrig kommer att hålla? Nu sa ju inte butiksförsäljaren det rakt ut men det märktes så tydligt ändå. Jag trodde att man skulle få slippa det nu, vi är trots allt 24 år och varit tillsammans i 8 år och förlovade i 7 år. Det känns så nedvärderande att höra att vi är så unga så det kommer att ta slut.

Oj det blev väldigt långt, kände bara för att gnälla av mig lite. Hoppas jag la det i rätt del av forumet.

• Svar på tråden Det kommer aldrig att hålla för ni är så unga
  • esset50

När min tjej blev stoppad i en rutinkontroll, så sa polisen "Men, men, har DU körkort?" Hon ser inte en dag äldre ut än 12...
    Själv åkte jag till halva priset på bussen tills jag var i 7e mån, då gick det inte längre...

• Hammerman

esset50 skrev 2008-11-09 18:33:26 följande:

När min tjej blev stoppad i en rutinkontroll, så sa polisen "Men, men, har DU körkort?" Hon ser inte en dag äldre ut än 12...Själv åkte jag till halva priset på bussen tills jag var i 7e mån, då gick det inte längre...
    Heh, efter det att jag fyllde 12 fick jag tålmodigt förklara för busschauffören att jag faktiskt inte behövde betala för vuxenbiljett riktigt än. I den åldern hade man ju inga ID-handlingar heller.

Nu är jag 23 och ser ut som 37 minst. Hur fan jag ser ut när jag fyller 50 törs jag inte ens spekulera i.

Jag måste ha levt ett hårt liv.
  • esset50

Livet är hårt men orättvist!

• esset50

Kunde du handla vad du ville på systemet då?
    Jag kan numera handla om jag vill, utan leg.

• Hammerman

Jag kunde köpa snus innan jag fyllde 18, Systemet vågade jag mig dock inte på (och hade väl inget direkt behov av det heller då i princip alla jag umgicks med på fritiden är och var 5-6 år äldre än mig )

Att beställa på krogen i Danmark vid fyllda 15 var inget problem, men jag vet iofs inte om dom har några åldersgränser alls i det glada leverpastejlandet i söder.

• Krystal

Men folk kan väl inte tycka att det är "ungt" att gå i giftasplaner när man är 24? Speciellt inte när man man varit tillsammans i flera år.

• J D
    Krystal skrev 2008-11-09 21:30:57 följande:
    Men folk kan väl inte tycka att det är "ungt" att gå i giftasplaner när man är 24? Speciellt inte när man man varit tillsammans i flera år.
    Jodå, för det är ungt i högutbildade kretsar. Sedan tycker jag såklart att det är fånigt att tänka så men jag är ju ngt partisk .
  • Söderbruden

Jag kan säga att jag precis fyllt 25, ska gifta mig i mars, bor i Stockholms innerstad OCH är högutbildad. Blev klar med skolan innan jag fyllt 23 och har haft ett riktigt bra jobb i 2 år. Har även hunnit med att bo och jobba utomlands i 2 år, innan jag tog min universitetsexamen. Träffade min blivande man när jag var 20. Det här med ålder börjar stå mig upp i halsen, alla gör det som känns mest rätt för dem! Vet egentligen inte vad jag ville säga med detta, men om man hunnit med väldigt mycket fast man nyss fyllt 25 och varit tillsammans med sin blivande i 5 år, varför ska man vänta? För att andra "tycker" det? För att man blir någon som bryter mot statistiken? I Stockholm är det också så att man anses vara ung mamma om man får barn innan 30 (minst), jag tycker inte att det är riktigt klokt...

• J D
    Söderbruden skrev 2008-11-09 23:11:42 följande:
    Jag kan säga att jag precis fyllt 25, ska gifta mig i mars, bor i Stockholms innerstad OCH är högutbildad. Blev klar med skolan innan jag fyllt 23 och har haft ett riktigt bra jobb i 2 år. Har även hunnit med att bo och jobba utomlands i 2 år, innan jag tog min universitetsexamen. Träffade min blivande man när jag var 20. Det här med ålder börjar stå mig upp i halsen, alla gör det som känns mest rätt för dem! Vet egentligen inte vad jag ville säga med detta, men om man hunnit med väldigt mycket fast man nyss fyllt 25 och varit tillsammans med sin blivande i 5 år, varför ska man vänta? För att andra "tycker" det? För att man blir någon som bryter mot statistiken? I Stockholm är det också så att man anses vara ung mamma om man får barn innan 30 (minst), jag tycker inte att det är riktigt klokt...
    Japp, jag tycker också det är sjukt. Jag kommer vara 23 när vi gifter oss (min fästman 25) och har då en femårig utbildning bakom mig, Och inte har vi varit ihop i några fem år heller , utan i kanppt 1½ när vi gifter oss.
  • Bride in England

Ojoj ja jag kanner igen mig i en del utav det du beskriver, namligen att jag ser mkt yngre ut an jag ar. Jag ar 29 men folk verkar ibland tro att jag ar hur liten som helst (ar ocksa kort), speciellt om jag inte har sa mycket make-up pa mig och bekvama, ej moderiktiga, klader. Jag var i stan med mamma en dag ett halvar innan vart brollop eller sa, och vi gick in i en smyckesaffar for att kolla pa parlhalsband till mig med matchande orhangen. Detta var i maj med en massa nybakade studenter overallt, och tanten i affaren trodde utan tvekan att jag var ute efter nagot till min student. Hon rekommenderade plastparlor for att 'jag kanske trottnar pa parlor efter ett tag'. Det var nastan skrattretande. Jag gjorde en STOR grej av att namna mitt brollop bade tva och tio ggr. Tanten maste da har forstatt men hon sa ingenting, inte grattis eller nagonting. Suck!

Svar på tråden Det kommer aldrig att hålla för ni är så unga