• passionsblomman

Uppmaning till alla vinterbrudar

Bara en liten påminnelse: Alla ni som gifter er i dec- feb. Var taktiska och gå med alla frågor och funderingar till era Florister NU.
    Det är nämligen lugnt i butikerna än så länge (utom på Alla Helgons-helgen)

Undvik för guds -och er egen skull sista 2 veckorna i december (eg hela december) för det är så SJUUUKT mycket att göra då så tjejerna i butikerna står där 7 dagar i veckan, typ dygnet runt m planteringsmull upp till armhålorna. De har väldigt lite tid för bröllopsfrågor just då.
    Gå dit nu!! Så ni får den tid och hjälp ni behöver.
    Bara ett råd i allra varmaste välmening.

Lycka till i allt planerande!!

• Svar på tråden Uppmaning till alla vinterbrudar
  • didis
    passionsblomman skrev 2008-10-11 17:13:17 följande:
    Ja, gudarna ska veta att timpenningen för en florist inte brukar vara så hög. mest irriterande är alla de okunninga i branschen som liksom "glömmer" att räkna in den delen. Det gynnar ingen i slutänden.didis. Vi kan byta en lösgom mot en brudbukett, jag lovar!!! BARA du inte går till ICA*bönar och ber*
    Ok, ok!! Jag lovar, INTE ICA!

Om jag inte missminner mig är refernspriset för en protes någonstans runt 6000 kr så det blir en helsikes fin bukett!!
  • passionsblomman

En utav bara helsikes fin och alla corsage och rosblad du kan behöva och så nå´t fint på borden som grädde på moset!

• didis

Eller också kanske du får en rimlig timpenning som omväxling?

passionsblomman skrev 2008-10-11 17:24:35 följande:
    En utav bara helsikes fin och alla corsage och rosblad du kan behöva och så nå´t fint på borden som grädde på moset!
  • Zsarah

Hej, får man fråga dej vilka blommor som passar att ha på ett vinterbröllop? Jag har funderat på rosor, orkidéer och något grönt runt... :)

• passionsblomman
    Zsarah skrev 2008-10-11 17:31:51 följande:
    Hej, får man fråga dej vilka blommor som passar att ha på ett vinterbröllop? Jag har funderat på rosor, orkidéer och något grönt runt... :)
    Det låter väl underbart! Jag skulle satsa på grönt som känns vintrigt till, som tex Ilex (mörkt grön m "taggiga" små blad, lite som rosblad , men alldeles blanka och hur fina som helst), Kuddmossa och mjuken vore också fint... ojoj, nu blir jag inspirerad igen*hejdar min hjärna som skenar iväg*
    (Kuddmosssa... då tänker jag alltså på bordsdek och inte brudbukett..)

Vita blommor och riktigt mörkt grönt vore SÅ fint.
    Även ranunkel, julros och snitthyacinter samt tulpaner är blommor som kan finnas med. Särskilt om du ska ha bordsdek. är tulpaner bara för att hålla priset nere. Vit vaxblomma puffar jag för hellre än brudslöja. Vit amaryllis eller liljor om du vill ha ngt större arr på tex buffebord el likn.
  • passionsblomman
    didis skrev 2008-10-11 17:31:50 följande:
    Eller också kanske du får en rimlig timpenning som omväxling?
    HURRAAAA!
  • BlygBrud

Passionsblomma!!! Hjääääälp!!!

var förbi min florist i dag för att fundera lite över blommor och så. *sträcker stolt på mig för att jag är så duktig*

Hon frågade om jag hade några förslag och önskemål på blommor och att jag skulle fundera tills på måndag när vi träffas!!!!
    Hjälp!!

Jag kan ju inte skilja en maskros från en tulpan!!!! Blommor för mig är sådana där mer eller mindre snygga väldoftande saker som min m2b tar med sig hem allt för sällan...

Vad ska jag säga till henne????
    vad finns det för blommor som går i vitt och silver och mörkgrönt som är snygga???
    Vet en! Murgröna!
    Ja!! jag kommer få en bukett som består av....*trumvirvel* Murgröna!!!
    *ohääääää* hjälp! Panik!
    Var finns det en pekbok för oss "blomsterdummies"??

• passionsblomman
    BlygBrud skrev 2008-10-17 19:41:00 följande:
    Passionsblomma!!! Hjääääälp!!! var förbi min florist i dag för att fundera lite över blommor och så. *sträcker stolt på mig för att jag är så duktig*Hon frågade om jag hade några förslag och önskemål på blommor och att jag skulle fundera tills på måndag när vi träffas!!!! Hjälp!!Jag kan ju inte skilja en maskros från en tulpan!!!! Blommor för mig är sådana där mer eller mindre snygga väldoftande saker som min m2b tar med sig hem allt för sällan... Vad ska jag säga till henne????vad finns det för blommor som går i vitt och silver och mörkgrönt som är snygga???Vet en! Murgröna! Ja!! jag kommer få en bukett som består av....*trumvirvel* Murgröna!!!*ohääääää* hjälp! Panik! Var finns det en pekbok för oss "blomsterdummies"??
    Tjoho! Vad kul att du varit och rekat! Jag tycker först och främst att du ska släppa alla krav på att du ska ha ett blomförslag att lägga fram. Om du vet att du vill att det ska gå i vitt , slilver och mörkgrönt, är ju ni ju en jättebit på väg! Berättade du om färgerna för henne? Det finns precis hur mycket fint som helst att föreslå, men börjar jag rabbla för dig, blir du nog bara stressad!

Jag tycker istället du ska försöka formulera lite mer om vilken stil du har som person, vilken känsla , stort/litet bröllop, vad för klänning och så. utifrån den bilden hon får av dig och att hon också ser din längd och lite så, bör hon kunna hitta en typ av bukett som skulle passa dig, och då i nästa steg föreslå blomsorter.

Vill du får du gärna bolla vidare med mig i helgen här, så du känner att du har lite mer på fötterna. Annars ska du i princip inte behöva kunna annat än hålla i buketten, resten sköter hon!
  • BlygBrud
    passionsblomman skrev 2008-10-17 22:12:29 följande:
    Jag tycker istället du ska försöka formulera lite mer om vilken stil du har som person, vilken känsla , stort/litet bröllop, vad för klänning och så. utifrån den bilden hon får av dig och att hon också ser din längd och lite så, bör hon kunna hitta en typ av bukett som skulle passa dig, och då i nästa steg föreslå blomsorter.Vill du får du gärna bolla vidare med mig i helgen här, så du känner att du har lite mer på fötterna. Annars ska du i princip inte behöva kunna annat än hålla i buketten, resten sköter hon!
    OK så jag tar med mig en bild på Klänningen Klänningen som jag redan köpt!! och sedan överlämnar jag mig i hennes trygga kompetenta händer?

Är ju så jag vill ha det, så blev lite skärrad när hon undrade om blomsorter.

Men då litar jag på hennes yrkeskunskap och hoppas på att hon förstår mina flummiga beskrivningar av en vit/silver/mörkgrön bukett som ska vara som ett litet vattenfall.
  • passionsblomman

Förstår hon inte så har hon ingen fantasi! Jag får jättefina bilder i mitt huvud. Ibland blir jag GALEN på att jag inte kan vifta och visa och rita och... Jobbigt med distansispiration...

• BlygBrud
    passionsblomman skrev 2008-10-18 00:00:55 följande:
    Förstår hon inte så har hon ingen fantasi! Jag får jättefina bilder i mitt huvud. Ibland blir jag GALEN på att jag inte kan vifta och visa och rita och... Jobbigt med distansispiration...
    hmm kan vi göra ett experiment??
    Vid en bestämd tid sätter vi oss och mediterar över var sin chokladkaka (mörk) och synkroniserar våra hjärnvågor...

Ser framför mig hur jag ställer mig upp och kan benämna alla växter här hemma vid namn. (Och förfäras över det bedrövliga skick de befinner sig i)
  • altervattnet

på tal om vinterbröllop ..
    vi ska gifta oss i April och jag är GALEN i färgen lila. Hade då tänkt ha någon bukett med rosor i vitt och lila- kan man blanda dessa färger eller ska man hålla sig till en färg?
    Vill ha en bukett som man kan torka och spara :)

Sedan en fråga... ska man ha samma typ av blommor på bordet som man har i buketten? Vill nämligen ha rosor i buketten, men funderar att bara ha några tulpaner i vaser på bordet- dessa i lila :) sedan kommer det stå ljus servetter vattenkannor, vin salt och peppar på bordet, vill inte att det ska bli för rörigt.

Borden är ganska smala...

• passionsblomman

Brudbuketten: Jättefint att blanda olika rosor! kanke tom två olika lila nyanser plus vita?, akta dig dock för att blanda i för många andra material, utan välj något grönt och /eller ett småblommigt kvistmaterial som tex murgröna och Vaxblomma i lila som kontrast.

Borden: Tycker det låter som en strålande idé med tulpaner. det blir både vackert och betydligt billigare än om du valt rosor. Färgen knyter ju ihop med buketten, och det behöver inte alls vara ens så heller om man inte vill. Det kommer inte att bli rörigt.

altervattnet skrev 2008-12-15 21:25:15 följande:
    på tal om vinterbröllop ..vi ska gifta oss i April och jag är GALEN i färgen lila. Hade då tänkt ha någon bukett med rosor i vitt och lila- kan man blanda dessa färger eller ska man hålla sig till en färg? Vill ha en bukett som man kan torka och spara :)Sedan en fråga... ska man ha samma typ av blommor på bordet som man har i buketten? Vill nämligen ha rosor i buketten, men funderar att bara ha några tulpaner i vaser på bordet- dessa i lila :) sedan kommer det stå ljus servetter vattenkannor, vin salt och peppar på bordet, vill inte att det ska bli för rörigt.Borden är ganska smala...
  • altervattnet

vaxblomma ? va är det för blomma- har du någon bild ?

• passionsblomman

Ja, i mitt galleri finns det exempel på den. Om du pekar på bilderna syns namnet på respektive blomma!

altervattnet skrev 2008-12-16 22:06:39 följande:
    vaxblomma ? va är det för blomma- har du någon bild ?
Svar på tråden Uppmaning till alla vinterbrudar