• MilosMamma

Tycker du att du har mycket lån?

Skulle vara kul o se vad folk tycker är Mycket Lån beroende på vart man bor och huspriserna där osv.

Hur mycket lån har ni och vad betalar ni i månaden till banken?

Vi bor i Östergötland, köpte nyligen ett hus för 1,6 Miljoner det tycker jag är Extremt mycket pengar, det är ju inte så att vi inte har råd men faen va pengar de är, helst skulle jag inte vilja ha något lån, kanske nått på 300 000 men hus i den prisklassen finns inte här tyvärr.

Vi har som sagt lån på 1,6 milj och betalar ca 10 000 till banken varge månad.

• Svar på tråden Tycker du att du har mycket lån?
  • Brudgummarna

Jag har studielån på 14000 kr som jag räknar med ha betalt av till sommaren.

Just i dessa räntetider så känns det rätt fint. Fast jag skulle gärna ha hus också men vill vänta tills vi hittar det perfekta.

• fröken sjunfors

Milosmamma: Jag hoppas också kunna få ner driftskostnaderna, de som bodde här innan var två vuxna o tre barn, vi är två vuxna och en hund ;D Det var VRÅLvarmt när vi flytta in, det första vi gjorde var att skruva ner till normalt o sen får man ju använda filt o tofflor om det skulle behövas. Ska bli intressant o se om det blir någon skillnad

• Tindre
    Robina67 skrev 2008-10-08 08:58:46 följande:
    vi köpte ett gavelradhus (185kvm) år 2004 i Västerort i Stockholm. Vi fick betala 2.250.000 för det. Så vi har lån på 2 miljoner. Betalar 12.000 per månad till banken...
    Jag misstänker att ni amorterar på lånet i den summan då? *klurar*
  • Anna  Sol

Vi har 1,8 mille i lån, för en 4:a i Stockholms närförort. Visst fan är det mycket pengar för vi har även lagt in 500 000 kontant i lägenheten.

• anne på grönkulla

Kan lägga till att vi betalar ca 7000 varje månad till banken för lånen (varav kanske 1200 är amortering dvs långsiktigt sparande) och drygt 3000 till bostadsrättsföreningen. För oss var det viktigt att ha lägre avgift och högre egen insats när vi letade boende och så kommer vi nog tänka framöver också.

• pandis81

Köpte lägenhet i en förort i Stockholm 2006. Och har 100 000 i lån till banken. Betalar mesta möjliga till banken varje månad. För att bli av med det så snart som möljigt för att så småningom kunna köpa radhus/villa.

• Robina67

Yes, vi amorterar på lånen, vi har bundet lån förutom en liten del. Känns helt OK

Tindre skrev 2008-10-08 14:19:28 följande:
    Jag misstänker att ni amorterar på lånet i den summan då? *klurar*
  • JPerlestam

Vi har 1,4 milj i lån. Köpte hus i Limhamn, ett av Malmös populäraste områden för lite mer än ett år sedan. Huset är värderat till minst det dubbla men vi fick köpa det för taxeringsvärdet av min morfar som ägde det innan. Av mina svärföräldrar fick vi 300000 i present som täckte lagfart och renovering av hela huset. Betalar ca 8000kr i månaden i amorteringar och räntor. Har fjärrvärme, alltid svalt i huset och relativt låga driftskostnader. Inga andra lån så jag skulle nog säga att vi har det bra! Bundna räntor har vi också, på 5 och 10 år. =)

• didis

Huset köpte vi billigt för 10 år sedan, under miljonen men vi har byggt ut och renoverat under förra och nuvarande året så lånet är nu uppe i 3 milj ca. Så nätta 14.000/månad i huslån blir det...

Å så studielån på det, vi betalar tillsammans ca 3.000/månad till CSN.

Det är tur vi tjänar bra båda två, än så länge verkar makens jobb tryggt och jag tjänar ju i proportion till hur mycket jag jobbar som egenföretagare. Tack o lov är lokalhyrorna lägre än passionsblommans, ca 7500:-/mån för 100 kvm men jag leasar utrustning för 15.000/mån ytterligare 4 år. Så det gäller att jobba på...

• passionsblomman
    didis skrev 2008-10-10 16:53:01 följande:
    Huset köpte vi billigt för 10 år sedan, under miljonen men vi har byggt ut och renoverat under förra och nuvarande året så lånet är nu uppe i 3 milj ca. Så nätta 14.000/månad i huslån blir det...Å så studielån på det, vi betalar tillsammans ca 3.000/månad till CSN.Det är tur vi tjänar bra båda två, än så länge verkar makens jobb tryggt och jag tjänar ju i proportion till hur mycket jag jobbar som egenföretagare. Tack o lov är lokalhyrorna lägre än passionsblommans, ca 7500:-/mån för 100 kvm men jag leasar utrustning för 15.000/mån ytterligare 4 år. Så det gäller att jobba på...
    Butikshyror och för den delen butikspriser i den här stan är så långt bortom mina möjligheter att haka på, så jag och min kollega planerar ett alternativt sätt att få vara så kreativa som vi vill. Vi hoppas kunna serva folk i sammanhang där man tex jobbar på plats och annars utgå ifrån en ateljé som kollegan redan har. Nu har jag ju blivit varslad dessutom så det är kanske dags nu... Men låna till det går INTE och bygga ser ju också lite mörkt ut just nu...

Tror inte ni för övrigt att hela skiten som pågår bara blir ÄNNU värre när det är det ENDA som är på TV hela tiden? Jag menar som en självuppfyllande profetia,som skrämmer oss till att sluta hålla hjulen igång? Eller?
  • Paeonia

Har lån på ca 900 000 det är då lån på villa, bil samt studielån.

Betalar ca 6500 tusen i månaden på alltihop. Det är då endel amorteringar i det.

Köpte hus -98 då huspriserna här utanför Västerås fortfarande var låga. Vårat hus har nu stigit i värde så det är värt bra mycket mer än vad vi har lån på

Vi skulle verkligen behöva en nyare bil men det bär emot att ta ett lån till fast de flesta vi känner har betydligt mer lån än vi. Vi har god marginal dessutom men att passera 1 miljoners gränsen känns jobbigt.....

• esset50

Har lån på drygt 300 000:-. Det är huslånet, som vi betalat på i 20 år.
    Här där vi bor får man pynta ca 600 000 - 800 000 för ett ordinärt hus. Vi har renoverat både de stora sakerna och de små, så huset är i gott skick och värt en del. Inte aktuellt med försäljning i dagsläget.
    Några andra lån har vi inte. Men vi sparar till bilbyten, (och till min nästa häst förstås) och till div större övr utgifter. Vi har inte jättehöga löner, så vi har utgifter som matchar dessa.

Svar på tråden Tycker du att du har mycket lån?