• MilosMamma

Tycker du att du har mycket lån?

Skulle vara kul o se vad folk tycker är Mycket Lån beroende på vart man bor och huspriserna där osv.

Hur mycket lån har ni och vad betalar ni i månaden till banken?

Vi bor i Östergötland, köpte nyligen ett hus för 1,6 Miljoner det tycker jag är Extremt mycket pengar, det är ju inte så att vi inte har råd men faen va pengar de är, helst skulle jag inte vilja ha något lån, kanske nått på 300 000 men hus i den prisklassen finns inte här tyvärr.

Vi har som sagt lån på 1,6 milj och betalar ca 10 000 till banken varge månad.

• Svar på tråden Tycker du att du har mycket lån?
  • passionsblomman
    MilosMamma skrev 2008-10-07 16:10:44 följande:
    passionsblomma: Egenföretagare?Lakalhyrorna här i stan är dyra tycker jag men inget mot de där, fan ja jobbade i en liten butik som gick sådär o där va hyran på 10 000 det tyckte jag var hiskligt dyrt.
    Kommer att bli framöver, men lokalhyrorna gör sitt till för att jag och kollegan kommer att satsa på ett annat koncept än trad. butik. Men visst blir det ettt annat ljus över priset på en brudbukett...?
  • propp
    MilosMamma skrev 2008-10-07 09:18:49 följande:
    Vi bor i Östergötland, köpte nyligen ett hus för 1,6 Miljoner det tycker jag är Extremt mycket pengar
    Var i Östergötland bor du? Vi bor i Linköping och köpte vår bostadsrätt för 1,1 miljon... Man får ju knappt ett hus här för under 2 milj så tycker ändå att 1,6 låter "billigt" för ett hus i Östergötland.
  • J D
    passionsblomman skrev 2008-10-07 16:14:08 följande:
    Kommer att bli framöver, men lokalhyrorna gör sitt till för att jag och kollegan kommer att satsa på ett annat koncept än trad. butik. Men visst blir det ettt annat ljus över priset på en brudbukett...?
    Tycker det snarare blir ett annat ljus över varför man försöker hålla kvar i en traditionell affärsmodell när det ger ohållbara priser vilket får kunderna att överväga en massa andra alternativ.

Antar att jag och fästmannen kommer köpa första huset för kring 3 miljoner i Gbg. Inget jag ens känner är konstigt utan om vi skulle komma undan med det skulle jag vara mkt nöjd. Har inte så mkt annat val än att köpa hus direkt efter studierna eftersom det inte finns några hyresrätter...
  • passionsblomman

Det är väl så med precis allt hantverk att vissa gärna Gör Det Själv. Annars skulle alla tidningar och TV program knappast ägna så mycket tid åt Så Här Gör Du -reportage.
    Det är väl jättekul och bara folk blir nöjda.

Vad man måste inse anser jag är, att anlitar man ett proffs kommer man att få betala för den tid som går åt.
    I det sammanhanget debiterar de allra flesta florister alldeles för lite. (Kolla vad elektriker, rörmokare eller varför inte en advokat har för timpenning i jämförelse.)

Att ha en blomsteraffär och hoppas att folk kommer dit m i sina "blomärenden" i både glädje och sorg är nog lika självklart för merparten som att man går och kikar efter en skoaffär när man ska köpa dojjor.

Jag vill ut ur butiksmiljön efter många år där och vill gärna se om det är möjligt att satsa mer riktat, dvs mot festarrangemang osv. Jag är inte så säker på att jag kommer att kunna konkurrerea med låga priser, utan hoppas att det ska vara andra saker som får framtida kunder att välja mig.

Långt och helt OT, men ändå.

• anne på grönkulla

Vi har lån på 90% av en bostadrätt i Stockholm som vi köpte för ca 1 1/2 miljon för snart 5 år sen. Vi betalar flera tusen mer i månaden nu än i början, pga räntan. Men marginal har vi fortfarande.

Sen har jag studielån, men makens (som var mycket lägre) har vi betalat av. Inag andra lån - möjligen får vi höja dem lite om föreningen ska bygga balkong och vi bestämmer oss för att vara med. Lån till konsumtion är det ingen av oss som skulle drömma om, men vi har alltid kunnat spara varje månad. Just nu pratar vi om hur vi ska kunna höja den buffert vi har, dvs vårt kortsiktga sparande.

• fröken sjunfors

Milosmamma: Jag ljög faktiskt lite när jag skrev kom jag på Det är med driftkostnader som det blir 10 000kr i månaden, på ett ungefär. Allt är ju väldigt färskt just nu så jag hoppas verkligen att det kommer att stämma

• MilosMamma
    propp skrev 2008-10-07 16:58:57 följande:
    Var i Östergötland bor du? Vi bor i Linköping och köpte vår bostadsrätt för 1,1 miljon... Man får ju knappt ett hus här för under 2 milj så tycker ändå att 1,6 låter "billigt" för ett hus i Östergötland.
    Haha ja men så bor vi inte i stan heller utan i Skärblacka.
  • MilosMamma

fröken sjunfors skrev 2008-10-08 07:44:44 följande:

Milosmamma: Jag ljög faktiskt lite när jag skrev kom jag på Det är med driftkostnader som det blir 10 000kr i månaden, på ett ungefär. Allt är ju väldigt färskt just nu så jag hoppas verkligen att det kommer att stämma
    aha vårat med driften blir typ 12500, enligt alla beräckningar vi gjort skulle det ligga på 13 000 men då gjorde vi beräckningar på hur mycket det gick åt av familjen som bodde här innan dom var 2 vuxna o 2 ganska stora barn som duschade väääldigt länge o hade asvarmt på inne.
    Vi tar hellre ett par extra strumpor och tänder värmeljus och en brasa, så jag tror nog vi kommer bo billigare ändå, =)
  • Robina67

vi köpte ett gavelradhus (185kvm) år 2004 i Västerort i Stockholm. Vi fick betala 2.250.000 för det. Så vi har lån på 2 miljoner. Betalar 12.000 per månad till banken...

• Madam Mim

Vi köpte en bostadsrätt i Stockholm för 2040000:- för två år sedan. Vi har idag lån på 1800000:- och vi har helt rörlig ränta. Jag är inte det minsta orolig eller ångerfull. Kanske pga att vi räknade med stora marginaler.

Svar på tråden Tycker du att du har mycket lån?