Måste allt vara en kamp???
Hej på er!
Måste bara lätta mitt hjärta!
Jag har varit tillsammans med min sambo i sex år och vi är förlovade. Ibland är jag världens lyckligaste och är helt säker på att vi är rätt för varandra. Men sen kommer det dagar då jag undrar om jag kommer att orka. Problemet är att det känns som att vi är så olika i grunden. För mig är det självklart att jag gör karriär och att vi delar på allt i hemmet och att jag fattar beslut lika mycket som han även om det rör typiskt "manliga" grejer som t.ex. bilar eller tv-apparater eller vad det nu kan vara. (Alltså som enligt honom är "manliga".) Jag är helt enkelt inte intresserad av att ha utpräglade könsroller och jag vill framförallt inte att kommande barn ska växa upp i en sådan familj. Problemet är att han aldrig skulle säga rakt ut att han tycker att vi ska ha olika roller eller att han tycker att vissa saker är "kvinnogöra" eftersom han vet att jag blir galen då. Dock känns det som att han egentligen tycker det. Det märks på hans handlande ibland och på små kommentarer etc. Det känns som att vi båda känner att detta är ett stort problem som egentligen inte går att lösa, därför går vi runt och tiger om det. Jag tror egentligen att ingen av oss kan slappna av och vara sig själv. Det är inga stora saker men jag vill ha en man som alltid är på min sida. Det känns inte som han är det fullt ut om han inte är för jämlikhet. Om jag får sparken när jag blir gravid känns det ju liksom konstigt att han säger: "Jamen det förstår du ju att företaget inte har råd att ha kvar dig om du ska ha barn..." Självklart skulle han ju inte säga det men ni förstår vad jag menar! Det känns som att allt är en kamp, det kommer framförallt kanske att bli det när vi får barn. Då ställs ju verkligen sånt på sin spets och det är ju inte så kul att börja tjafsa om föräldraledighet när man väl sitter med barnet i famnen. Suck! Jag älskar honom verkligen och vi har det bra men det är så energikrävande att vara orolig för allt detta! Det påverkar ju resten av förhållandet också (speciellt sexlivet) Krånglar jag till det för mycket eller? Jag kanske ska försöka ta livet som det kommer istället?
Någon som känner igen sig???