• Lilla7an

    Vad har ni för preventivmedel?

    Jag har två barn och ammar fortfarande den yngsta men börjar nu fundera på vad jag ska ha för preventivmedel.
    P-piller känns inte som ett alternativ eftersom jag ätit det i många år förut och min man blev tokig på mitt humör!
    Nu undrar jag vad ni har för p-medel och hur nöjda ni är med det?

  • Svar på tråden Vad har ni för preventivmedel?
  • Sebastiána

    Kondom. Jag mår inte bra av p-piller och kondom har ju inga biverkningar. Vi är supernöjda!

  • Tit

    Hormonspiral!!! Jag skulle kunna bli talskvinna för den -jag älskar den. Inga biverkningar som jag fick av p-piller, jag behöver bara tänka på den en gånga vart 5 år när den skall bytas och i övrigt har den gjort min besvärliga och smärtsamma menstration nästan obefintlig. Dessutom älskar jag att den är så säker!

  • silvera

    Det beror ju på vad man gör det till...


    Vi2alltid skrev 2008-09-03 12:54:21 följande:
    usch.... va tråkigt jag skulle tycka om det juh! :P
  • JBB

    Kopparspiral har jag numera, jag fick ovanligt mycket blödningar av p-ring bland annat. Kopparspiralen slipper jag ta ut varje månad, slipper tänka på om jag tagit ett piller, den sitter där den sitter tills BM eller jag själv vill ta ut den

  • SandrahjärtaTony

    Jag har haft väldig tur, och hittat rätt direkt. Började med p-piller för 5 år sen och har sen dess ätit Celeste. Känner inte av några biverkningar, och påverkar inte mitt humör.

  • Mubii

    Jag hade p-ring innan, men gick upp för lätt, plus att sexlusten minskade och PMS:en var rätt jobbig. Nu har jag p-dator och det funkar superbra! Inga arificiella hormoner och sånt "trams", men å andra sidan "bara" 94% säkerhet. Eller om det är 96%... står på nätet om du googlar på P-dator.

  • Kärlek ger näring åt själen

    som mig då


    Sebastiána skrev 2008-09-03 13:15:49 följande:
    Kondom. Jag mår inte bra av p-piller och kondom har ju inga biverkningar. Vi är supernöjda!
  • EhjärtarE

    Först åt jag cerazette, men fick massa blödningar av det, annars mådde jag bra. Sen körde vi kondom i några månader, men min sambo tyckte inte det var skönt vilket ledde till att vi "fuskade" en massa. Nu äter jag neovletta, men trivs inte riktigt med dem heller, minskad lust och viktuppgång, så jag ska dit på fredag och få nått nytt. Suck! Tänk om jag aldrig hittar något bra?

  • Duchess

    Jag har p-stav, och tycker att det är bra. Man behöver inte tänka på att komma ihåg piller, och den funkar även om jag haft magsjuka

    Planen är dock att maken ska sterilisera sig. När det är klart tar jag ut p-staven.

  • Kärlek ger näring åt själen

    En nyfiken fråga bara till er där mannen ska sterilisera sig. hur kommer det sig att mannen gör det men inte ni? *ta nu inte detta fel* jag har hela tiden sagt att får vi inga barn när jag är 35 så steriliserar jag mig. Är nyfiken på hur det kommer sig att mannen gör det

  • Tooticki

    Det är mycket lättare för mannen, plus att han kan ångra sig i 5 år. En steriliserad kvinna får ofta kraftiga biverkningar (för tidigt klimakterie t ex) och ökad risk för vissa typer av cancer.

  • Duchess

    Det är ett enklare ingrepp på mannen, så det är av praktiska skäl som han får sterilisera sig. Instämmer alltså med Tooticki, som vanligt

  • erika26
    Tooticki skrev 2008-09-03 15:33:26 följande:
    Det är mycket lättare för mannen, plus att han kan ångra sig i 5 år. En steriliserad kvinna får ofta kraftiga biverkningar (för tidigt klimakterie t ex) och ökad risk för vissa typer av cancer.
    Va, ångra sig?
  • didis

    Jag har auskulterat under en manlig sterilisering, det gjordes med lokalbedövning, patienten hade dock fått lugnade medel innan så han fick ligga kvar på avdelningen några timmar efteråt.

    Hela ingreppet tog ca 20 minuter och de avklippta sädesledarna fick han med sig hem i en burk (såg ut som cm-lång spagetti).

    För en kvinna är det en bukoperation under narkos med de risker som alla bukoperationer/narkoser innebär.

  • Tooticki
    erika26 skrev 2008-09-03 17:45:27 följande:
    Va, ångra sig?
    Ja, i de flesta fall går det att "laga" sädesledaren om man gör det inom fem år. Ingen garanti dock.
  • gustafmatilda

    Jag använder p-ring. Den funkar bra men jag har svårt att hålla min idealvikt och har aldrig upplevt något egentligt PMS-humör innan jag började. Å andra sidan är min enorma mensvärk nästan borta, så det väger upp en hel del. Men det skulle vara skönt att slippa fylla kroppen med hormoner. Kondom har jag aldrig gillat riktigt, och kopparspiral vill de inte sätta in förrän efter första barnet. Hur är det med hormonspiral där? Annars kanske det får bli en p-dator för mig i framtiden...

  • Zsarah

    Om du ammar ännu så får du inte ta vad som helst. jag ammar ännu och jag blev rekomenderar minipiller (eftersom vi ville skaffa syskon till dottern ganska tidigt) men om ni inte planerar flera barn på några år så kanske koppparspiral vore nått?
    Minipiller innehåller mindre hormoner så man måste vara noga med att ta de samma tid varje dag, men sen när man vill börja med bebisverkstaden så finns inte hormonerna så länge kvar i kroppen som det kan göra med p-piller:)

Svar på tråden Vad har ni för preventivmedel?