• Avath
    Äldre 1 Sep 17:33
    26471 visningar
    49 svar
    49
    26471

    IBS

    Några här som lider av IBS? Vet att det är många där ute i Sverige som gör det.

    Hur håller ni magen i trim och måendet bra?

    Jag har försökt titta över vad jag äter för orkar inte med mina symptom längre! Min mage sväller upp sig otroligt mycket när jag ätit, och vill inte ha svullen mage som spänner mot klänningen (som är en smula liten men vad gör man inte för den perfekt klänningen). Det enda som jag hittat som jag kan äta utan att må illa/bli svullen av är kokade grönsaker och fullkorns couscous.

    Tips någon?

  • Svar på tråden IBS
  • LillEm
    Äldre 27 Nov 15:48
    #31

    Jag har under många år haft problem med min mage och inte riktigt förstått varför. Efter att ha träffat en läkare så förstod jag att jag antagligen var överkänslig eller allergisk mot något i min kost. Efter att provat diverse uteslutningsmetoder och tester insåg jag att en stor del av mitt problem berodde på mjölkprodukter. Efter att uteslutit alla sorters mjölkprodukter (mjölk, grädde, ost, smör etc) så mår jag så mycket bättre. Äntligen kan jag äta mat och fortfarande må bra efteråt . OBS det räcker inte med låglaktosprodukter för mig då jag antagligen har problem med mjölkprotein. Dessutom äter jag väldigt lite bröd, pasta etc som innehåller gluten.
    Hursomhelst, så rekommenderar jag er att testa att utesluta mjölkprodukter under ett par veckor. Det kan göra underverk.....

  • Brudgu­mmarna
    Äldre 27 Nov 16:13
    #32

    För mig så räcker det att helt undvika osyrade mejeriprodukter, socker, spannmål och frukt (och fylla) så länge jag inte stressar för mycket.

    När jag stressar så finns det inget som fungerar annat än omeprazol, smärtstillande och väldigt lättsmält mat men jag mår ändå riktigt kass.

    Gasbildande mat som baljväxter, kål och liknande stör mig inte alls så länge jag inte kombinerar det med mejeriprodukter.

    Sköter jag kosten och håller stressnivåerna nere så är jag helt symtomfri månader i sträck.

  • Bumlis
    Äldre 27 Nov 17:06
    #33

    Lactiplus är kanon. Vad är Silicea för nått? Kan säkert googla, men det är roligare såhär.


    Troll1 skrev 2008-11-27 15:23:11 följande:
    Två rekommendationer från mig: Lactiplus kapslar och Original Silicea!
  • Troll1
    Äldre 27 Nov 18:04
    #34
    Bumlis skrev 2008-11-27 17:06:33 följande:
    Lactiplus är kanon. Vad är Silicea för nått? Kan säkert googla, men det är roligare såhär.
    Rent kisel och vatten. Lugnar/läker magen. www.silicea.com/se/produkte/original_silicea_balsam.php
    Jag har arbetat med olika prod. i hälsobutik bla. Jag vet många som mår mkt bättre både vid Ulcerös Kolit, IBS osv efter intag av det. Bäst är fastande mage i ett litat glas vatten. Sedan ska man hålla på ett tag, morgon o kväll.
  • Bumlis
    Äldre 27 Nov 18:15
    #35

    Ballt! Jag har ulcerös kolit. Kanske borde prova Silicea.


    Troll1 skrev 2008-11-27 18:04:04 följande:
    Rent kisel och vatten. Lugnar/läker magen. www.silicea.com/se/produkte/original_silicea_... Jag har arbetat med olika prod. i hälsobutik bla. Jag vet många som mår mkt bättre både vid Ulcerös Kolit, IBS osv efter intag av det. Bäst är fastande mage i ett litat glas vatten. Sedan ska man hålla på ett tag, morgon o kväll.
  • Troll1
    Äldre 27 Nov 18:31
    #36
    Bumlis skrev 2008-11-27 18:15:34 följande:
    Ballt! Jag har ulcerös kolit. Kanske borde prova Silicea.
    Det står inte så mkt ingående om hur den verkar, eftersom man inte får lov att skriva "vad som helst", även om man vet mer. (Särskilt inte här i Sverige. ) Däremot så får jag berätta hur folk jag känner blivit hjälpta.
  • Bumlis
    Äldre 27 Nov 18:33
    #37

    Ahaaa! Ska nog kolla upp det. :)


    Troll1 skrev 2008-11-27 18:31:36 följande:
    Det står inte så mkt ingående om hur den verkar, eftersom man inte får lov att skriva "vad som helst", även om man vet mer. (Särskilt inte här i Sverige. ) Däremot så får jag berätta hur folk jag känner blivit hjälpta.
  • Avath
    Äldre 27 Nov 22:29
    #38

    Jag åt nyss en mjölkfri kanelbulle så jag anser att jag gör min mage gott ;)

  • MittiP­rickBr­ud
    Äldre 27 Nov 23:22
    #39

    Är det i hälsokostaffären man hittar sånt eller?


    Troll1 skrev 2008-11-27 18:04:04 följande:
    Rent kisel och vatten. Lugnar/läker magen. www.silicea.com/se/produkte/original_silicea_... Jag har arbetat med olika prod. i hälsobutik bla. Jag vet många som mår mkt bättre både vid Ulcerös Kolit, IBS osv efter intag av det. Bäst är fastande mage i ett litat glas vatten. Sedan ska man hålla på ett tag, morgon o kväll.
  • Bumlis
    Äldre 27 Nov 23:22
    #40

    Japp!


    MittiPrickBrud skrev 2008-11-27 23:22:16 följande:
    Är det i hälsokostaffären man hittar sånt eller?
  • MittiP­rickBr­ud
    Äldre 27 Nov 23:29
    #41

    Tack för tipset!

  • Pillan­74
    Äldre 28 Nov 09:07
    #42

    Hej, jag har också magproblem. Känns skönt att veta att man inte är ensam. Vad det är ännu vet jag inte säkert ännu går på utredningar. Ganska så less, hållit på sedan i maj och gjort undersökningar, inga trevliga sådana. Ont i magen har jag haft så länge jag kommer ihåg. Fick en diagnos för många år sedan att det var stressmage. Opererades i maj för endometrios och blev efter några dagar senare tvärdålig,blev inlagd i då jag hade diarrér ca 48 st/dygn. Så illa har det aldrig förrut varit men 5-10 ggr/dag är absolut inget ovanligt. Gjorde en röngen då och då såg man att tjocktarmen var svårt inflammerad. Det tråkiga är väl att dels har man alltid ont i magen och behöver alltid veta var toaletten är men att man inte på kuppen kunde få vara smal också, det tycker jag är riktig orättvisst.

  • Sofink­a
    Äldre 28 Nov 10:15
    #43

    Silicea kan jag också rekommendera, tror att det bidrar till att sänka pH i magsäcken och binder onda ämnen från att spöka runt. Det lugnar iallfall...

  • Troll1
    Äldre 28 Nov 10:31
    #44

    Just, det absorberar skadliga ämnen och för det med sig ut. Vet personer som gett det även till sina husdjur vid magproblem. En god sak är också att det är bra för hår, hud och naglar. Det innehåller mkt mer lättupptagligt kisel än de där hårtabletterna.

    Det här är också intressant: wwwc.aftonbladet.se/halsa/0008/05/nymat.html
    De är goda med.

  • Bumlis
    Äldre 28 Nov 10:36
    #45

    Var köper man Magiform?


    Troll1 skrev 2008-11-28 10:31:08 följande:
    Just, det absorberar skadliga ämnen och för det med sig ut. Vet personer som gett det även till sina husdjur vid magproblem. En god sak är också att det är bra för hår, hud och naglar. Det innehåller mkt mer lättupptagligt kisel än de där hårtabletterna.Det här är också intressant: wwwc.aftonbladet.se/halsa/0008/05/nymat.htmlDe är goda med.
  • Troll1
    Äldre 28 Nov 17:11
    #46
    Bumlis skrev 2008-11-28 10:36:33 följande:
    Var köper man Magiform?
    Förut endast i hälsobutik, men det kan hända att livsmedelshandeln har den också numera.
  • MittiP­rickBr­ud
    Äldre 1 Dec 23:54
    #47

    Jag tycker att det är svårt att kombinera mat som är okej för min mage med min önskan om att gå ner i vikt!
    Eftersom jag har svårt för fibrer och måste välja bort en massa olika grönsaker så är det jättesvårt att äta rätt. Hur gör ni?

    De födoämnen jag har extra svårt för är
    bönor
    lök
    vitlök
    paprika
    gurka
    kål
    svamp
    linser
    allt som är fiberrikt
    allt som är gasbildande

    Vad 17 äter man??

  • Lally
    Äldre 3 Jul 16:25
    #48
    Avath skrev 2008-11-11 01:01:53 följande:
    Jag skulle rekommendera till alla som lider av IBS eller liknande att hitta en duktig akupunktör. Jag gick hos en för mina rygg besvär förut och han fick bort smärtan och de bakomliggande orsakerna (känslor som stoppar upp energi flödet)... något som allehanda läkare, mediciner och sjukgymnaster inte kunnat hjälpa mig med.

    Så nyligen när min IBS helt enkelt tog över mitt liv för mycket så ringde jag upp honom (något jag borde gjort för länge sen) och har nu varit där två gånger och är MYCKET bättre. Han har en ny teknik som en kines har klurat fram som tygligen ska funka mot alla slags magbesvär. Min akupunktör hade provat den på två andra patienter och både hade förbättrats markant.

    Jag med!!!! Jag kan äta utan att må hemskt illa, jag kan äta VAD JAG VILL! utan att får panik ont i magen. Jag har mer energi och jag går på toa oftare utan att det är obehagligt.

    Han sa att en till två behandlingar till och så borde alla mina besvär vara borta.

    "Nackdelen" till behandlingarna är ju att jag måste bearbeta de känslor som har gjort så att jag har IBS. Emotionell stress sätter ju sig ofta i magen.

    Jag är på väg mot ett friskare liv. Jag hoppas någon annan här inspireras till att låta sig prova på andra sätt att laga sig själva utan mediciner och västerländska doktorer.

    =0) Jag är väldigt glad. Jag kan äta choklad!
    Det låter mycket intressant! Vad heter din akupunktör?? Det är en fruktansvärd sjukdom som förstör... =( Min sambo har lidit av det i flera år och nu orkar vi snart inte mer... Har ni några tips så är vi öppna för att testa allt!!! (Känns iof redan som vi testat allt...) Men tipsa oss gärna!
    Kram
  • moa201­2
    Äldre 3 Jul 17:14
    #49

    jag har fått IBS konstaterat av läkare och lider av samma som dig ..illamående och svullnar direkt efter mat..har dock på sista tiden märkt att det hjälper som jag gör nu..har uteslutit pasta,ris,potatis och bröd ..alltså kolhydrater !..dricker endast loka och vatten och te  inga sötsaker...och tränar minst 30 min varje dag..
    äter väl mer åt LCHF hållet men håller inte koll som dem gör och äter inte så mycket fett..
    vad som är A & O är att äta sakta och inte stressa vid måltidsintag... 

Svar på tråden IBS