• Avath
    Äldre 1 Sep 17:33
    26474 visningar
    49 svar
    49
    26474

    IBS

    Några här som lider av IBS? Vet att det är många där ute i Sverige som gör det.

    Hur håller ni magen i trim och måendet bra?

    Jag har försökt titta över vad jag äter för orkar inte med mina symptom längre! Min mage sväller upp sig otroligt mycket när jag ätit, och vill inte ha svullen mage som spänner mot klänningen (som är en smula liten men vad gör man inte för den perfekt klänningen). Det enda som jag hittat som jag kan äta utan att må illa/bli svullen av är kokade grönsaker och fullkorns couscous.

    Tips någon?

  • Svar på tråden IBS
  • Avath
    Äldre 3 Sep 22:33
    #21

    Det låter ju rätt enkelt =0) ska prova det

  • Smålan­d09
    Äldre 4 Nov 22:42
    #22

    Vilka bra tips! Min sambo har IBS och lider väldigt mkt av det i perioder. han har precis fått antidepressiva medel utskrivet av läkaren eftersom IBS tydligen är påverkat av stress (nervtrådar i magen går upp till hjärnan).. han tycker det verkar ok än så länge men har tipsat honom om era tips nu med så han kanske ska testa lite där med..
    Så jobbigt det där!!

  • Sofink­a
    Äldre 5 Nov 09:45
    #23

    Hejhej!
    Har diagnoserna IBS och funktionell dyspepci, dvs kronisk diarré och illamående. Det som hjälper mig i krissituationer är en kombo av Imodium plus, Omeprazol och febernedsättande. Hittepå som Proviva funkar inte på mig, det är alldeles för mycket socker som verkar negativt på mag/tarmkanalen. Det är omtvistat om bakterierna överlever den sura miljön i magsäcken överhuvudtaget, forskning visar att mycket få bakteriestammar faktiskt överlever där. Jag skulle rekommendera Holistics Lactovital, vars bakteriekapslar inte löser upp sig förrän i tjocktarmen och därmed kan bakterierna verka opåverkade. Annars har jag som så många andra upplevt förbättringar om man undviker vetemjöl, kaffebröd och kaffe, alkohol och småätande. Dessutom syrlig frukt, typ apelsinjuice, som känns som att dricka syra. För mig hjälper att äta ordentlig lagad mat i stora portioner på regelbundna tider. Fet mat, dvs feta mjölkprodukter ska också undvikas, medan olja går jättebra- det känns som om det smörjer inifrån.
    Men när det är som värst funkar bara bananer och knäckebröd...och kokta grönsaker, som någon nämnde.

    Det är ju suveränt om vi kunde dela med oss lite närmre av varandras erfarenheter så att man kan få tips av fler i samma situation. Min bästa vän har ulcerös colit och har forskat mycket kring diagnosen, så jag brukar använda mig av hennes erfarenheter för att underlätta i min egen vardag. Har man svåra tarminflammationer, t ex, kan det bero på svårigheter att ta till sig D-vitamin från solljus och ett tillskott av D-vitamin kan därför förbättra tillståndet betydligt. Iom att IBS är en "slasktrattdiagnos" kan det därför vara bra att ta till sig erfarenheter från andra områden. Tyvärr blir man ofta behandlad för sina symptom i vården istället för att gå till botten med de bakomliggande orsakerna.

  • MittiP­rickBr­ud
    Äldre 10 Nov 23:02
    #24

    Vilken bra tråd!
    Jag har ganska svår IBS, diagnostiserad för ca 5 år sedan, sjukskriven på heltid just nu. Det är verkligen jättejobbigt! Jag har gått upp mycket i vikt pga detta, för jag kan inte äta så mk grönsaker och nyttigheter, blir sämre av för mk fibrer helt enkelt. Men lite fibrer måste ju tarmarna få jobba med annars blir jag i stället förstoppad och det är inte heller kul. Jag växlar mellan diarré och förstoppning och har dessutom _alltid_ ont, mer eller mindre, men alltid ont. Jag har fått olika mediciner, som fungera sådär, och i perioder bättre , i perioder sämre. Det som är värst är just när magen är sådär uppblåst så att man ser ut att vara höggravid samtidigt som man har sjuuukt ont. Då tar jag en tablett som heter propavan. Den ska hjälpa gaserna att komma ut. Inolaxol är ett bulkmedel som också har fungerat ok ibland men inte alltid.

    Vad gäller mat vet jag att lök, vitlök, bönor, linser, paprika, kål, allt som är gasbildande, är big no no. Sedan finns det sånt som går ibland och ibland leder till totalkaos.

    Maten kan man ju ändå göra ngt åt, men det stressrelaterade, det är värre! För tyvärr så reagerar ju IBS-magar ofta på stress. I alla fall är det så för mig.

    Alla tips på det där med att få magen mindre svullen m ottages med tacksamhet! Vill kunna känna mig fin på den stora dagen utan att se gravid ut.

    (faktum är att jag denna höst har köpt ett par gravidjeans som regleras med resår i midjan och kan bli större eller mindre beroende på dagsformen, bästa köpet någonsin!)

  • Avath
    Äldre 11 Nov 01:01
    #25

    Jag skulle rekommendera till alla som lider av IBS eller liknande att hitta en duktig akupunktör. Jag gick hos en för mina rygg besvär förut och han fick bort smärtan och de bakomliggande orsakerna (känslor som stoppar upp energi flödet)... något som allehanda läkare, mediciner och sjukgymnaster inte kunnat hjälpa mig med.

    Så nyligen när min IBS helt enkelt tog över mitt liv för mycket så ringde jag upp honom (något jag borde gjort för länge sen) och har nu varit där två gånger och är MYCKET bättre. Han har en ny teknik som en kines har klurat fram som tygligen ska funka mot alla slags magbesvär. Min akupunktör hade provat den på två andra patienter och både hade förbättrats markant.

    Jag med!!!! Jag kan äta utan att må hemskt illa, jag kan äta VAD JAG VILL! utan att får panik ont i magen. Jag har mer energi och jag går på toa oftare utan att det är obehagligt.

    Han sa att en till två behandlingar till och så borde alla mina besvär vara borta.

    "Nackdelen" till behandlingarna är ju att jag måste bearbeta de känslor som har gjort så att jag har IBS. Emotionell stress sätter ju sig ofta i magen.

    Jag är på väg mot ett friskare liv. Jag hoppas någon annan här inspireras till att låta sig prova på andra sätt att laga sig själva utan mediciner och västerländska doktorer.

    =0) Jag är väldigt glad. Jag kan äta choklad!

  • MittiP­rickBr­ud
    Äldre 11 Nov 12:47
    #26

    Avath, jag har förut provat akupunktur pga rygg och nackbesvär. Det var positivt, så det låter ju intressant om det finns såna resultat som du beskriver även på IBS!

    Vad är det för speciell metod du pratar om? Har den ngt namn, är det bara han som kan den?

  • 200803­01
    Äldre 27 Nov 14:34
    #27

    Vad gör dom för att ställa en diagnos på om man har det eller inte?

  • SweetS­un
    Äldre 27 Nov 15:03
    #28

    ag har nog IBS, elelr ja jag har inte fått nån direkt diagnaos, emn syptomen passar.

    Jag blir uppblåst när jag ätit och ibland krampar magen och jag kan få sitta på toaletten en hel förmiddag. Jag hade förr hemsk förstoppning, kunde gå upp till 8 dagar ibland.

    Jag var ständigt öm i området under naveln.

    MEN, det jag ville komma fram till, var att efter jag började med GI, dvs inget socker eller mjöl, så avtog problemen dramatiskt! Jag tror säkert att skulle jag även sluta med rött kött skulle det bli ännu bättre, men det har jag inte karaktär till
    Jag håller även på med homeopati så det tog bort alla mina uppstötningar jag hade, samt illa måendet efter måltider.

  • JPerle­stam
    Äldre 27 Nov 15:08
    #29

    Jag har också IBS och låter bli vetemjöl, för mycket mjölk, fett, juice och frukt, rött kött. Måste även gå promenader varje dag för att hålla igång magen.
    Stress gör också att du mår sämre. Jag syndar ibland när jag vet att jag har råd att gå runt med en svullen magen.
    Nu dagarna innan bröllopet går jag på "avgiftning" och äter bara sallad, kyckling, havregröt, GI musli och dricker vatten. GI- kost passar mycket bra för oss med IBS om man minskar på fettet....

  • Troll1
    Äldre 27 Nov 15:23
    #30

    Två rekommendationer från mig: Lactiplus kapslar och Original Silicea!

Svar på tråden IBS