• Tooticki

Överreagerar jag? Vill höra era åsikter...

Hej,

Jag skulle gärna vilja höra era åsikter om en liten incident mellan mig och en av mina vänner...

Jag och min man bjöd in till ett cocktailparty i samband med min mans födelsedag, vi skickade ut inbjudningarna ca 6 veckor innan. Alla våra vänner hörde av sig inom en vecka och lämnade besked. Sara svarade att det var hennes och sambons sista semestervecka så de visste inte om de skulle vara på resande fot men att de gärna ville lämna besked när de visste närmare. Det var absolut inget problem så vi sade att det var lugnt. 3 dagar innan partyt får jag ett sms att de inte åkt på någon resa men att de hellre ville gå på Way out West så de tackade nej till vårt party.

Jag blev både ledsen och förbannad och upplevde det som väldigt nonchalant, ungefär som om att de väntat på att något roligare skulle dyka upp. Överreagerar jag? Hur skulle du reagerat? Skulle du kunnat göra så mot en nära vän?

Jag mailade henne och förklarade hur jag kände men hon kunde inte alls förstå det, hon tyckte att de hade "säkrat upp" för att kunna vara "spontana" och i slutändan gick de inte på Way out West utan var hemma. Jag däremot kände det som om att vår fest inte var viktig nog att få uppta en plats i deras kalender...

Hjälp mig gärna att förstå hennes sida av saken!

• Svar på tråden Överreagerar jag? Vill höra era åsikter...
  • dfk

Tråkigt då att hon inte alls förstår dig nu.
    Du får väl låta det "svalna" lite och sedan bestämma om du vill ta upp det igen, eller om du väljer att släppa taget om det.
    Det är inte så lätt när det är någon man tycker mycket om, men det är bra att vara ärlig och tala om att "jag uppfattade dig såhär/mina känslor är såhär..." Tycker att du hittils har hanterat det rätt. Det är värre om du kanske blivit sur och arg och inte varit öppen inför henne. Nu har du ju ändå gett henne en chans att sätta sig in i dina känslor.
    Du har varit tydlig och sagt vad du tycker, men hon kan inte förstå det.
    Vad mer kan du göra just nu?
    Ge henne lite utrymme och fundera lite själv hur viktigt det är för dig att hon ska förstå dig.

Vad jag förstår skulle du inte göra likadant mot henne?

• Tooticki
    dfk skrev 2008-08-25 17:09:08 följande:
    Vad jag förstår skulle du inte göra likadant mot henne?
    Nej, absolut inte! Om jag blir bjuden på något så kollar jag kalendern och kan jag så tackar jag ja, ibland kan det vara tillställningar man inte känner sig 100% sugen på men jag ser det som så att är det min vän så vill jag anstränga mig för henne/honom och det blir så roligt som man gör det!
  • dfk

Kanske det här är ett slags "avstamp" i er relation som vänner. Att antingen är hon din vän eller så är hon mer en kompis/bekant.
    Jag har tyvärr själv haft sk vänner, men ibland tvingas man att inse att man helt enkelt inte behöver såna vänner längre.
    Hoppas att det löser sig mellan er!

• Soon and very soon

lycka till nu. låter skumt tycker jag.

• Jenqvist

Tycker helt klart att du nästa gång hon vill hålla en inbjudan öppen antingen säga nej eller ge henne ett nytt svarsdatum, dock inte för långt bort från första OSA:t. Alltså "Ja, det går bra men kan du återkomma med besked om en vecka, så jag kan planera festen". Då ger du henne heller inte möjlighet att vänta till sista minuten att bestämma sig för att det kommer något roligare (din och de flestas tolkning). Det är stor skillnad på att ha en coctailfest och bara bjuda in till vanlig fest (alltså "Det är fredag alltså är det fest - fest) tycker jag, speciellt som festen hade en orsak - din mans födelsedag.
    Är det första gången hon gör så här eller gör hon ofta så till bjudningar?

Lycka till!

• Celeste97

Ur hennes synvinkel har hon nog gjort rätt:

Hon bad om att få återkomma med senare OSA till er och du sa att det var okej. Hon hörde av sig hela 3 dagar före festen, tyckte nog att det var ganska lagom "god tid" ifall ni skulle handla mat och dricka, och skrev att de inte skulle dyka upp på festen. Vilket de heller inte gjorde.
    End of story.

Enda misstaget var alltså att hon berättade för dig varför de inte kom på festen. Ett skäl som var luddigt formulerat och som för dig och säkert många andra inte kändes okej. Man kan tycka att en kompis födelsedagsfest (åtminstone av ren artighet) ska prioriteras högre än att spontant gå på konsert. Att du reagerar på det och blir ledsen är naturligt!

Om din vän verkligen är en vän är det ju möjligt att hon inte alls menade att er fest skulle vara tråkigare än en konsert (även om det känns som en enkel tolkning). Hon och hennes kille var kanske bara trötta sista veckan och ville ta det lugnt?

• Babajaga

Det var egoistiskt gjort av din kompis. Hur skulle det vara om du var lika "spontan" med coktailinbjudan? Typ ringer 1 timme innan det börjar å säger att din man fyller år och detta ska ni fira genom att ha ett coktailparty för honom. Då hade hon haft kort om tid att hitta t.ex. en fin present till din man, hitta vilka kläder hon skall ha på sig etc. Och om det nu vore så att ni t.ex. är ett sammansvetsat gäng där ni bjuder alla i gänget i god tid utom din kompis+hennes kille 1 timme innan för att NI kände för att vara spontana, hade hon tagit illa upp då?

• Sebastiána

Jag hade också reagerat. När jag fyllde 25 hade jag en middag där jag fixade allt själv för första gången. När jag håller på att lägga upp förrätten på tallrikarna ringer en av gästerna och säger att han inte kommer. Han sa inte direkt varför men mellan raderna förstod jag att han tyckte att det var för krångligt - jag hade festen i mina föräldrars hus 50 minuters tågfärd från staden jag bodde i...men det visste han ju om flera veckor tidigare. Att lämna återbud på så dåliga grunder en kvart innan middagen började är så nonchalant och din kompis är också nonchalant som skickar ett SMS bara någon dag innan festen. Hon kunde åtminstone ringt.

• Tooticki

Tack alla för att ni har gett bra synpunkter!

Jag har känt mig osäker på hur jag ska gå vidare med vår vänskap men jag kom på ett sätt, vi startade en vinklubb tillsammans förra hösten och nu bestämde jag att det är min tur att hålla i nästa provning. På så sätt träffas vi bland vänner nästa gång så slipper det bli stelt och vi kan ta pulsen på varandra lite grann.

Däremot har hon halkat ganska långt ner på min prioriteringslista nu och jag kommer inte anstränga mig överdrivet mycket för att vi ska ses framöver. Kanske ska börja komma försent till och med... *funderar*

• 090208

Min bastis kom inte pa min 20-arsdag eftersom hon skulle ut och festa med sin kusin som hon inte traffat pa sa hiiimla lange. Hon hade vetat i typ 3 ar att jag skulle fylla 20 den lordagen. Blev himla pissed off saklart

Dom 2 senaste gangerna jag varit hemma (bor i London och kommer hem cirkus 3 ggr om aret...) sa har hon varit uppbokad pa gym och festande med jobbet. Helt otroligt! Skiter i henne nu.

Sa du ar inte ensam. Varfor kunde inte din kompis hort av sig nar dom andrade sig och inte skulle ivag, hon hade val fatt komma anda. Hon kanske inte kunde ga pa det dar andra en annan kvall? Eller jag vet inte...

• Havsro

Det kan ju faktiskt också vara så att det ligger något annat bakom - och att det inte är så enkelt som att hon dissat dig. Jag förstår fullt ut att du blir besviken, men du kanske helt enkeltska, i lugn och ro, säga till henne att hon hade säkert sina skäl, men att du blev ledsen för att du så gärna hade velat ha henne där.

Jag har en kompis som i perioder får otrolig stressångest (har varit utbränd) och med henne så vet jag att i vissa perioder kan hon inte boka in saker utan måste få känna sig för samma dag, vad hon orkar - jag vet att hon inte gör det för att på nått sätt såra, utan det är hennes sätt att orka. Så jag är glad de gånger hon är med och de gånger hon gör annat så är det okej! Hoppas det löser sig på allra bästa sätt för er båda!

• Lillsnufflan

Ja, vad säger man... Folk kan bete sig klumpigt ibland.

Jag hade också blivit grinig och känt mig bortprioriterad, men vad göra? Hon tycker nog bara att hon är en härligt fri och impulsiv person som gör vad som faller henne in. Och jag skulle tippa på att hon tycker att hon sagt till i god tid (dvs. hon sa "jag vet inte").

Jag känner ju inte din vän, men jag har en känsla av att hon inte tänker särkilt mycket på hur hennes handlingar påverkar andra personer alls. Hon reflekterade säkert inte över att det skulle ha underlättat för dig om hon hört av sig tidigare. Eller över att hon sårade dig genom att tala om att hon valde en konsert framför ert coctailparty. Hade hon gjort det hade hon väl haft vett att ringa och säga "Vi har tyvärr fått förhinder" eller "Det har kört ihop sig, det är så mycket saker som krockar för oss den helgen" eller något annat neutralt (har jag kört med ganska frekvent med själv eftersom mina vänner har betydligt fler fester än jag som har barn orkar med).

Om det händer igen kanske det är smart att göra som flera redan har föreslagit, ge henne ett nytt OSA-datum, så du slipper överraskningar så kort inpå. Om du vill fortsätta umgås med henne förståss. Om du även tidigare känt att hon inte prioriterat er vänskap är det kanske inte mödan värt att anstränga sig själv...

• Lillsnufflan

Hmmm... även om jag kommer med dåliga ursäkter gör jag ju det innan OSA-datumet...

• Tooticki
    Havsro skrev 2008-08-26 18:25:08 följande:
    Det kan ju faktiskt också vara så att det ligger något annat bakom - och att det inte är så enkelt som att hon dissat dig. Jag förstår fullt ut att du blir besviken, men du kanske helt enkeltska, i lugn och ro, säga till henne att hon hade säkert sina skäl, men att du blev ledsen för att du så gärna hade velat ha henne där.Jag har en kompis som i perioder får otrolig stressångest (har varit utbränd) och med henne så vet jag att i vissa perioder kan hon inte boka in saker utan måste få känna sig för samma dag, vad hon orkar - jag vet att hon inte gör det för att på nått sätt såra, utan det är hennes sätt att orka. Så jag är glad de gånger hon är med och de gånger hon gör annat så är det okej! Hoppas det löser sig på allra bästa sätt för er båda!
    Om du läser hela tråden så kan du se att jag har tagit upp det med henne och fått svaret att de "ville kunna vara spontana på sin semester".

Att en person som är sjuk eller lider av utbrändhet/depressioner etc inte alltid klarar att genomföra det den personen planerat har jag full förståelse för, men min vän är den mest vitala, friska person jag någonsin mött så det är inte fallet här.
  • Havsro

Jo jag har läst hela tråden, och det jag menar är bara att det kanske är vad hon säger till dig, men det kanske inte är hela sanningen.

Min vän är också frisk, vital och energisk, men ibland blir saker som jag tycker är inget - för mycket för henne. Ledsen om jag gjorde dig upprörd - jag tar inte hennes sida på nått sätt. Tycker bara det är tråkigt att om man är goda vänner inte kunna reda ut sådant

• Tooticki
    Havsro skrev 2008-08-27 12:21:06 följande:
    Jo jag har läst hela tråden, och det jag menar är bara att det kanske är vad hon säger till dig, men det kanske inte är hela sanningen.Min vän är också frisk, vital och energisk, men ibland blir saker som jag tycker är inget - för mycket för henne. Ledsen om jag gjorde dig upprörd - jag tar inte hennes sida på nått sätt. Tycker bara det är tråkigt att om man är goda vänner inte kunna reda ut sådant
    Ah, då förstår jag dig bättre, men i just detta fallet så vet jag att det inte finns något sånt bakomliggande. Hade det däremot funnits det så hade jag aldrig ställt henne till svars, så grym är jag inte
  • feministbrud

Jag har läst tråden och funderat ett tag. Många här har sagt kloka saker. Jag tycker INTE att du överreagerar. Dock bör man när liknande saker händer fundera över hur man vill ha relationen till sin vän.

Många av mina vänner har gjort saker som har gjort mig ledsen, precis som i ditt fall. I vissa fall har jag låtit det vara och sedan glömt bort händelsen och slutat vara irriterad på personen. I andra fall har jag tagit upp det för diskussion. I det sistnämnda fallet har det gått så långt att diskussionen ledde till gräl som ledde till hårda ord som ledde till att vänskpen inte gick att reparera. Vi försökte, men det gick helt enkelt inte. För många hårda ord var yttrade.

Vissa människor har ett beteende som man ibland kan störa sig väldigt mycket på, men ibland kan de positiva sakerna överväga och då kanske man helt enkelt ska strunta i de negativa om man fortfarande vill vara vänner.

Jag har bland mina egna vänner förlåtit för grövre saker än i ditt fall (det är givetvis subjektivt, men i mitt perspektiv så var det det) och inte förlåtit enkare saker. Du har fösökt att ta upp det men mötts av totalt oförstånd. Kanske har du kommit till punkten när du måste välja, ta en fajt som kan paja allt, eller gå vidare och inse att hon är sådan men du tycker om henne ändå.

Jag vet inte om du blev klokare av detta

• Tooticki
    feministbrud skrev 2008-08-27 12:37:30 följande:
    Jag har läst tråden och funderat ett tag. Många här har sagt kloka saker. Jag tycker INTE att du överreagerar. Dock bör man när liknande saker händer fundera över hur man vill ha relationen till sin vän. Många av mina vänner har gjort saker som har gjort mig ledsen, precis som i ditt fall. I vissa fall har jag låtit det vara och sedan glömt bort händelsen och slutat vara irriterad på personen. I andra fall har jag tagit upp det för diskussion. I det sistnämnda fallet har det gått så långt att diskussionen ledde till gräl som ledde till hårda ord som ledde till att vänskpen inte gick att reparera. Vi försökte, men det gick helt enkelt inte. För många hårda ord var yttrade.Vissa människor har ett beteende som man ibland kan störa sig väldigt mycket på, men ibland kan de positiva sakerna överväga och då kanske man helt enkelt ska strunta i de negativa om man fortfarande vill vara vänner.Jag har bland mina egna vänner förlåtit för grövre saker än i ditt fall (det är givetvis subjektivt, men i mitt perspektiv så var det det) och inte förlåtit enkare saker. Du har fösökt att ta upp det men mötts av totalt oförstånd. Kanske har du kommit till punkten när du måste välja, ta en fajt som kan paja allt, eller gå vidare och inse att hon är sådan men du tycker om henne ändå.Jag vet inte om du blev klokare av detta
    Tack för ditt inlägg, du bidrar med ett bra perspektiv på det hela.

Jag har bestämt mig för att inte fightas över detta, det har gått såpass lång tid nu och jag har sagt till henne vad jag känner vilket jag utgår från kommer betyda att hon förstår om hon får ett nej nästa gång hon vill skjuta på beskedet.

Jag får ta henne för den hon är men jag kommer inte anstränga mig lika mycket för att komma i tid etc i fortsättningen eftersom de sakerna inte är viktiga för henne.

Tack!
  • feministbrud

Jag förstår att du känner dig irriterad nu, men tro mig, irritationen går över snabbare än ett upplsitande gräl om saker skulle göra.

Men som sagt, du kan ju själv välja att inte osa hennes inbjudningar förrän du verkligen vet att inget roligare har dykt upp

Tooticki skrev 2008-08-27 12:40:54 följande:
    Tack för ditt inlägg, du bidrar med ett bra perspektiv på det hela.Jag har bestämt mig för att inte fightas över detta, det har gått såpass lång tid nu och jag har sagt till henne vad jag känner vilket jag utgår från kommer betyda att hon förstår om hon får ett nej nästa gång hon vill skjuta på beskedet.Jag får ta henne för den hon är men jag kommer inte anstränga mig lika mycket för att komma i tid etc i fortsättningen eftersom de sakerna inte är viktiga för henne.Tack!
  • Tooticki
    feministbrud skrev 2008-08-27 12:46:15 följande:
    Jag förstår att du känner dig irriterad nu, men tro mig, irritationen går över snabbare än ett upplsitande gräl om saker skulle göra.Men som sagt, du kan ju själv välja att inte osa hennes inbjudningar förrän du verkligen vet att inget roligare har dykt upp
    Precis min tanke!
Svar på tråden Överreagerar jag? Vill höra era åsikter...