• Tooticki

Överreagerar jag? Vill höra era åsikter...

Hej,

Jag skulle gärna vilja höra era åsikter om en liten incident mellan mig och en av mina vänner...

Jag och min man bjöd in till ett cocktailparty i samband med min mans födelsedag, vi skickade ut inbjudningarna ca 6 veckor innan. Alla våra vänner hörde av sig inom en vecka och lämnade besked. Sara svarade att det var hennes och sambons sista semestervecka så de visste inte om de skulle vara på resande fot men att de gärna ville lämna besked när de visste närmare. Det var absolut inget problem så vi sade att det var lugnt. 3 dagar innan partyt får jag ett sms att de inte åkt på någon resa men att de hellre ville gå på Way out West så de tackade nej till vårt party.

Jag blev både ledsen och förbannad och upplevde det som väldigt nonchalant, ungefär som om att de väntat på att något roligare skulle dyka upp. Överreagerar jag? Hur skulle du reagerat? Skulle du kunnat göra så mot en nära vän?

Jag mailade henne och förklarade hur jag kände men hon kunde inte alls förstå det, hon tyckte att de hade "säkrat upp" för att kunna vara "spontana" och i slutändan gick de inte på Way out West utan var hemma. Jag däremot kände det som om att vår fest inte var viktig nog att få uppta en plats i deras kalender...

Hjälp mig gärna att förstå hennes sida av saken!

• Svar på tråden Överreagerar jag? Vill höra era åsikter...
  • J D

Har du berättat för henne att det är så du ser det? Även om man själv kan tycka att ngt är svårt att se så är inte alla styrda av samma logik som en själv varför det kan vara nödvändigt att kommunicera tydligt.

Nä, du ska nog inte svara nej, det är väl bättre att kommunicera dina känslor om att hålla det öppet och hur du uppfattar det så att hon har möjlighet att ge sin syn på saken? På så vis kan ni inse saker om varandra vilket gör att gränser respekteras och er relation underlättas.

Tooticki skrev 2008-08-25 15:47:46 följande:
    J D skrev 2008-08-25 15:42:21 följande:
    Jag har lite svårt att förstå att hon inte kunde se min sida av saken och jag tror inte att jag kan acceptera att bli behandlad så här även i framtiden. Hur ska man hantera det då? Ska jag svara "nej" när hon frågar nästa gång om hon kan hålla det öppet? Det skulle ju kännas väldigt konstigt det med...
  • Aleta

Jag hade också reagerat. Det är inte särskilt omtänksamt av henne att ha er som någon slags nödplan. Tre dagar innan har man ju oftast kommit ganska långt med förberedelserna om det är en lite större fest.

Jag antar att hon tar er lite för givna helt enkelt. Några som hon får träffa ofta ändå. Lite egoistiskt att inte kunna se din sida av saken, jag skulle tro att hon hade reagerat som du om det var tvärt om.

Nästa gång, om de ber om mer tid, så sätt ett nytt sista datum så att de blir tvugna att bestämma sig.

Kul med cocktailparty förresten!

• Tooticki

J D skrev 2008-08-25 16:05:23 följande:

Har du berättat för henne att det är så du ser det? Även om man själv kan tycka att ngt är svårt att se så är inte alla styrda av samma logik som en själv varför det kan vara nödvändigt att kommunicera tydligt.Nä, du ska nog inte svara nej, det är väl bättre att kommunicera dina känslor om att hålla det öppet och hur du uppfattar det så att hon har möjlighet att ge sin syn på saken? På så vis kan ni inse saker om varandra vilket gör att gränser respekteras och er relation underlättas.
    Jag mailade som sagt var henne tidigare idag och berättade hur jag kände och hon kunde inte alls förstå det. Känns tråkigt att hon inte kan se min sida av saken när jag öppnade upp för att förstå hur hon resonerar.
  • Daemia

Faktiskt så tycker jag att det är helt okej att svara just "Nej" på frågan om man kan hålla det öppet. Skälet till varför man vill vänta med att svara spelar naturligtvis in så
    "Kan jag vänta med att svara ett par dagar då *sätt in valfri familjegrej* kanske infaller den helgen" - Svar: Ja.
    "Kan jag vänta med att svara ett par dagar då *sätt in valfri möjligt roligare fest/konsert/middag* kanske infaller den helgen" Svar: Nej!

Tooticki skrev 2008-08-25 15:47:46 följande:
    J D skrev 2008-08-25 15:42:21 följande:Jag har lite svårt att förstå att hon inte kunde se min sida av saken och jag tror inte att jag kan acceptera att bli behandlad så här även i framtiden. Hur ska man hantera det då? Ska jag svara "nej" när hon frågar nästa gång om hon kan hålla det öppet? Det skulle ju kännas väldigt konstigt det med...
  • J D

Aha, ok, ja, då är det ju svårt- kanske ska testa att prata med henne på telefon eller helst in person innan du ger upp helt dock. Kan ju vara så att försvarsställningen går på i första skedet också. Hon kanske har smält det bättre imorgon.

Annars skulle jag låta henne sippra bort och inte ta energi. Men först skulle jag ha velat prata utan anklagelser från något håll. Mail/sms är så svårt när man ska kommunicera sådana här saker tycker jag (och då är jag ändå van att formulera mig extremt tydligti mitt yrke).

Tooticki skrev 2008-08-25 16:13:41 följande:
    J D skrev 2008-08-25 16:05:23 följande:
    Jag mailade som sagt var henne tidigare idag och berättade hur jag kände och hon kunde inte alls förstå det. Känns tråkigt att hon inte kan se min sida av saken när jag öppnade upp för att förstå hur hon resonerar.
  • J D

Ja, självklart ska det vara OK att sätta ett OSA-datum som man faktiskt får hålla sig till!

Daemia skrev 2008-08-25 16:14:20 följande:
    Faktiskt så tycker jag att det är helt okej att svara just "Nej" på frågan om man kan hålla det öppet. Skälet till varför man vill vänta med att svara spelar naturligtvis in så "Kan jag vänta med att svara ett par dagar då *sätt in valfri familjegrej* kanske infaller den helgen" - Svar: Ja."Kan jag vänta med att svara ett par dagar då *sätt in valfri möjligt roligare fest/konsert/middag* kanske infaller den helgen" Svar: Nej!
  • vixen not a tramp
    Daemia skrev 2008-08-25 16:14:20 följande:
    Faktiskt så tycker jag att det är helt okej att svara just "Nej" på frågan om man kan hålla det öppet. Skälet till varför man vill vänta med att svara spelar naturligtvis in så "Kan jag vänta med att svara ett par dagar då *sätt in valfri familjegrej* kanske infaller den helgen" - Svar: Ja."Kan jag vänta med att svara ett par dagar då *sätt in valfri möjligt roligare fest/konsert/middag* kanske infaller den helgen" Svar: Nej!
    Skulle vilja hålla med så många, för här har det haglat smarta synpunkter, men det här är verkligen SÅ sant!

Du är inte ensam Tooticki om att sådana "vänner"...
  • Daemia

Ja faktiskt.
    Ligger mormor döende eller om tant Asta som bott i LångtBortiStan de senaste 40 åren är på väg hem har man fullgott skäl att kanske vilja vänta en dag eller två med sitt svar....men att vänta in någon "roligare" är oerhört beige.

J D skrev 2008-08-25 16:18:03 följande:

Ja, självklart ska det vara OK att sätta ett OSA-datum som man faktiskt får hålla sig till!
  • Tooticki

Att de inväntade någon roligare är min tolkning, det höll hon inte med om. Hennes ursäkt var att de ville kunna vara spontana... Men i mina ögon är det samma sak!

• vixen not a tramp
    Tooticki skrev 2008-08-25 16:22:56 följande:
    Att de inväntade någon roligare är min tolkning, det höll hon inte med om. Hennes ursäkt var att de ville kunna vara spontana... Men i mina ögon är det samma sak!
    Japp, i det här fallet är det absolut samma sak!!!
Svar på tråden Överreagerar jag? Vill höra era åsikter...