• Tooticki

Överreagerar jag? Vill höra era åsikter...

Hej,

Jag skulle gärna vilja höra era åsikter om en liten incident mellan mig och en av mina vänner...

Jag och min man bjöd in till ett cocktailparty i samband med min mans födelsedag, vi skickade ut inbjudningarna ca 6 veckor innan. Alla våra vänner hörde av sig inom en vecka och lämnade besked. Sara svarade att det var hennes och sambons sista semestervecka så de visste inte om de skulle vara på resande fot men att de gärna ville lämna besked när de visste närmare. Det var absolut inget problem så vi sade att det var lugnt. 3 dagar innan partyt får jag ett sms att de inte åkt på någon resa men att de hellre ville gå på Way out West så de tackade nej till vårt party.

Jag blev både ledsen och förbannad och upplevde det som väldigt nonchalant, ungefär som om att de väntat på att något roligare skulle dyka upp. Överreagerar jag? Hur skulle du reagerat? Skulle du kunnat göra så mot en nära vän?

Jag mailade henne och förklarade hur jag kände men hon kunde inte alls förstå det, hon tyckte att de hade "säkrat upp" för att kunna vara "spontana" och i slutändan gick de inte på Way out West utan var hemma. Jag däremot kände det som om att vår fest inte var viktig nog att få uppta en plats i deras kalender...

Hjälp mig gärna att förstå hennes sida av saken!

• Svar på tråden Överreagerar jag? Vill höra era åsikter...
  • Daemia

Spontant för henne kanske...men egoistiskt mot festarrangören.
    Om jag hade stått som värdinna för ett cocktailparty hade jag varit lagom glad åt gästers eventuella "spontanitet".
    Ju mera spontana de bestämmer sig för att vara - desto mer arbete för mig.

Tooticki skrev 2008-08-25 16:22:56 följande:
    Att de inväntade någon roligare är min tolkning, det höll hon inte med om. Hennes ursäkt var att de ville kunna vara spontana... Men i mina ögon är det samma sak!
  • Daemia

...och att dessutom känna att man är ett "tredje-hands-val" efter resa och festival hade jag definitivt betackat mig all spontanitet

• vixen not a tramp

Tänk om alla var "spontana", lagom kul!!!

• J D

Mm, men det är det ju inte i hennes ögon. Saken är att även om vi är många här som resonerar exakt som du i hur man beter sig så gör inte din vän det och då måste ni tillsammans komma överens om vissa förhållningsregler för hur er relation skall se ut i t.ex. sådana här fall.

Jag skulle själv ha blivit oerhört sårad men alla är som sagt inte lika. Om du anser att det är ett helt oacceptabelt beteende (dvs. att du inte kan tänka dig att kompromissa med din och hennes sanning) och du inte får ut ngt annat av henne så tycker jag att du ska bryta. Annars kommer hon bara att ta energi.

Tooticki skrev 2008-08-25 16:22:56 följande:
    Att de inväntade någon roligare är min tolkning, det höll hon inte med om. Hennes ursäkt var att de ville kunna vara spontana... Men i mina ögon är det samma sak!
  • Tooticki

Tack för ert stöd och era åsikter, jag kommer nog aldrig kunna förstå den sidan hos henne då jag gillar att planera och väljer att vara spontan när det inte betyder att rata någon vän/familjemedlem etc.

Kanske kommer detta att blåsa över och vår vänskap återhämta sig, kanske inte, just nu orkar jag inte engagera mig i något av det!

• Tooticki

J D skrev 2008-08-25 16:30:02 följande:

Mm, men det är det ju inte i hennes ögon. Saken är att även om vi är många här som resonerar exakt som du i hur man beter sig så gör inte din vän det och då måste ni tillsammans komma överens om vissa förhållningsregler för hur er relation skall se ut i t.ex. sådana här fall. Jag skulle själv ha blivit oerhört sårad men alla är som sagt inte lika. Om du anser att det är ett helt oacceptabelt beteende (dvs. att du inte kan tänka dig att kompromissa med din och hennes sanning) och du inte får ut ngt annat av henne så tycker jag att du ska bryta. Annars kommer hon bara att ta energi.
    Jag är beredd att prata om det och är säker på att om hon varit någorlunda tillmötesgående hade jag ganska snart glömt denna incident men hon verkar inte ens intressera sig för att se min sida av saken och då tappar jag intresset för att sätta upp förhållningsregler...
  • lottis77

Oförskämt gjort. Hoppas hon förstår att hennes beteende sårar... Hoppas också att er fest blev lyckad och att ni hade superkul!

• dfk

Jag skulle också ta illa vid mig om min vän gjorde så.
    Det kanske inte ligger så mycket allvar från hennes sida av att göra så, men om hon känner dig tillräckligt som din vän borde hon ha förstått att du skulle uppfatta det som nonchalant.
    Jag tror att vi har olika värderingar över hur vi ska vara gentemot varann och det ska väl vara ok, men i det här fallet så
    är det inte ett så snällt sätt.
    Det är då bättre att säga från början att jag kan/vill inte svara ja för att vi vill inte vara uppbokade, är det ok att vi kanske trillar in spontant? Så hade du och din man fått tagit ställning till det själva.
    Det kanske inte heller är första gången hon gör såhär eller?

• Tooticki
    dfk skrev 2008-08-25 16:47:08 följande:
    Jag skulle också ta illa vid mig om min vän gjorde så. Det kanske inte ligger så mycket allvar från hennes sida av att göra så, men om hon känner dig tillräckligt som din vän borde hon ha förstått att du skulle uppfatta det som nonchalant.Jag tror att vi har olika värderingar över hur vi ska vara gentemot varann och det ska väl vara ok, men i det här fallet så är det inte ett så snällt sätt.Det är då bättre att säga från början att jag kan/vill inte svara ja för att vi vill inte vara uppbokade, är det ok att vi kanske trillar in spontant? Så hade du och din man fått tagit ställning till det själva.Det kanske inte heller är första gången hon gör såhär eller?
    Nja, hon är ganska bra på att försöka klämma in grejer innan och efter man ska ses så hon ofta blir sen och ofta har saker att skynda i väg till när man är ute och fikar etc. Det är något som jag ibland kan uppfatta som litet jobbigt och vid ett tillfälle sagt ifrån om och då förstod hon absolut och bad om ursäkt.
  • tolonta

Man måste förstå att det är litet oförskämt att först be om uppskov ifall man är på resa, sedan tacka nej p.g.a. att man föredrar att göra en annan sak, och sedan ändå stanna hemma.

Som värdinna så uppskattar man om folk hör av sig i tid. Hade en vän till mig tackat nej, men att saker och ting ändrat sig så att de kan komma ändå så skulle jag nog vilja att de hörde av sig och kollade om det var ok att de kom ändå. Då skulle man ju i alla fall förstå att de verkligen ville komma... Om det inte löser sig med mat och liknande kanske de i alla fall kan komma litet senare.

Det är märkligt att hon inte förstår att deras vilja att "vara spontana" indirekt innebär att de inte prioriterar att umgås med sina vänner...

Jag håller helt med dig, tooticki, att spontan kan man vara när man inte har något annat inplanerat.

Svar på tråden Överreagerar jag? Vill höra era åsikter...