• Stina25

    Jag är så ledsen över underlivet, nån?

    Det här är min historia, jag hoppas non orkar läsa och ge mig tips, råd, erfarenhet även om det bara känns igen lite.

    Så länge jag kan minnas har jag haft problem med samlag därför att jag fått en liten spricka i slidingången och det svider, bränner där och på blygdläpparna efteråt. Hade sex fast jag inte var kär längre med min första sambo (var 20 år) och det pågick 3 år vilket säkert förstört mig. Glidmedel behövdes alltid och jag fick en liten spricka nästan jämt. Det sved och var irriterat. Har haft svamp ett antal ggr, blev rekommenderad glidmedel var jag än gick det var liksom lösningen.

    Smörjt in med idominsalva, barnolja, zinksalva och visst lugnar det men nu har jag även åkt på kondylom (trodde det var svamp och gick till bm), vårtorna försvann efter ett halvår utan behandling och jag blev så glad. Men så kom de tillbaka och de sitter precis vid slidingången därför har jag inte velat behandla ifall det skulle göra mig ännu känsligare efteråt. De försvann dock rätt snabbt då men det kliar och svider och jag känner mig äcklig, nu tror jag de är på gång igen för nu bara bränner det o svider där nere. Känns som jag även stämmer in på vestibulit men inte riktigt, dessutom svårt att avgöra vilket problem som leder till vad.

    Gynekologen säger att kondylomviruset alltid kommer finnas i oss som fått det och att man kan få vårtor hela livet i perioder, men de behöver inte komma alls mer. Jag fick också lätta cellförändringar pga kondylom vilket de tog bort med laser. Jag blir så arg, den enda jag haft sex med utan kondom 8utom i förhållande förstås)! Vi hade sex precis innan jag träffade min nuvarande sambo. Det måste varit honom, orkar inte berätta allt men jag är rätt säker.. Min sambo och jag hade helt underbart sex, jag har aldrig haft det så bra, jag sprack inte en enda gång första månaderna! Sen fick jag vårtorna och det gjorde lite ont, jag började dock må dåligt när jag fick veta att JAG hade fått en könssjukdom, sambon fick sen också vårtor och jag började må riktigt dåligt. Fick cellförändringar ett tag efter och det gjorde mig ännu ledsnare. Vi hade ändå sex en del men sprickan vill inte ge sig och kondylomen som gjort mina slemhinnor ännu klänsligare hjälper inte till! Vi har haft uppehåll länge nu, jag har behadlat sprickan med kortison och den ser bra ut nu men tunn hud. Går hos en gynekolog. Kommer antagligen spricka igen tror jag när vi har sex. Ska också börja med aldara kräm mot kondylomen för att stärka huden där, det är en kräm som stimulerar immunförsvaret och ska stärka huden även då jag inte har vårtor.

    Min nuvarande sambo är helt underbar och pressar mig absolut inte men jag blir så LEDSEN att vi inte kan ha det normalt. Jag är livrädd att det aldrig ska bli bättre och att hans ka lämna mig! Vem orkar leva med att inte kunna älska med varandra? Det har satt sig i huvudet på mig och jag blir rädd när vi närmar oss sex. Vad kan man smörja sig med? har hört om jordnötsolja, vaselin och apotekets intim creme? De med vestibulit verkar använda locobase repair, vad jag läst på andra forum. Nån med erfarenhet? Kram på er alla!

  • Svar på tråden Jag är så ledsen över underlivet, nån?
  • Stina25

    Elsi, tack för ditt svar - hur gick det när du var färdig med aldaran? Blev du hjälpt fast den var jävlig under tiden du använde den? Ångrar du att du använde den?

    Eftersom jag inte har synliga vårtor nu som stör känns det dumt att göra det ännu värre genom en så stark kräm för att stärka huden, fattar inte riktigt hur det ska hjälpa. Känns snarare som man gör huden värre där?? Hmm tror jag struntar i att använda den, synd att jag hann köpa ut den bara för 700 spänn.

  • Masha

    Hade inga problem när jag använde Aldaran, tänk bara på att göra de uppehållen som står i bruksanvisningen. (vad jag minns smörjer man några dagar och gör sedan ett kort uppehåll, smörjer igen o s v). Svider det för mycket så gör då ett längre uppehåll. Däremot skall man inte smörja på "onödiga" ställen utan bara där man faktiskt tror sig ha condylom. Herpes har jag faktiskt aldrig hört talas om som biverkning. Någonsin.

  • sokkerstruten

    Hej jag har vestibulit, men har låtit det vara , jag har haft den sen jag vet 17, jag är i dag 24 jag orkar inte håll apå att göra massa kurer hit och dit, jag mår bara dåligt av att hålla på att bli besviken gång på gång.

    Jag förstår att det är jobbigt med kondylomen, det finns ju extra östrogensalva som man kan smörja in med som finns på apoteket som stärker sköra slämhinnor.Det kör många av mina vestibulit kompisar med och locobas, vitt vasselin i olika omgångar.

    och som alla andra säger, bara barnolja i underlivet när man trättar sig och undvik rakning oxå.. men det är ju självklara saker!

    Ha på dig bommulstrosor, luftiga kläder, försök undvika tajta jeans, när du är hemma försök så ofta du kan att gå i bara kjol och inga trosor, sov utan trosor m.m och använd parfymfritt, för känslig hud tvättmedel.

    Allt detta är ju säkert självklarheter för dig.. men bara en liten påminnelse kanske...

  • sokkerstruten

    kommer utbrotten eller blir du sämre i underlivet när du känner dig stressad?

  • Stina25

    Jag blir så glad varje gång jag går in här att jag inte är ensam! Tråkigt att det drabbat oss men tillsamans känns det ju bättre. STress påvkerar min mage, jag tror jag har IBS, iaf har jag det enligt läkaren jag var hos. Det bröt ut efter att jag tagit bort cellförändringarna, har mått dåligt sen dess och oroar mig hela tiden för nya. Jag känner ofta av i magen om det är något och jag får också finnar direkt jag stressar, men där nere har jag inte tänkt på det.

    Aldaran vet jag inte än hur jag gör med, kanske är det värt att prova men läser man i bipacket står det att herpes kan utlösas och hon på apoteket sa som sagt att de flesta har osynlig herpes och denna kräm kan utlösa det, även om det är väldigt ovanligt. Hur länge använde du aldaran Masha? Jag har ju inga synliga vårtor nu så det är lite svårt att veta när de är borta hehe, men max 16 veckor får ju krämen användas. Jag sa att jag skulle prova 4 veckor men återigen, det känns som att de, gynekologerna, ger en nån jäkla kur för att bli av med en! Hur ska jag veta om det är bättre efter fyra veckor eller om jag skulle fortsatt 16 veckor??

  • Masha

    Jag använde Aldara i några veckor, ett tips är ju att prova några veckor eller en "kur" och sedan gå tillbaks till gynekologen så han får testa om det är borta. Enligt min gyn skall Aldara också stärka slemhinnor och immunförsvaret där nere.

  • Stina25

    Ok men Masha, hur gick det för dig? Är du nöjd med resultatet och har du fått tillbaka vårtor efter det? Jag är lite skeptisk just för att jag inte har några vårtor, jag vet ju var det satt men jag är rädd att det ska bränna och fritera bort huden, vårtor syns ju inte. Menn det var ju just det där att stärka som var grejen men jag vet inte.

    Nån som vet ifall man får gå till gyn i andra städer förresten?

  • sokkerstruten

    Ja då det är klart du får det, bara att boka tid eller gå till gyn akuten, men kanske bäst att boka tid då dom kan ta hand om dig bättre!

  • Freckles
    sokkerstruten skrev 2008-08-08 17:50:06 följande:
    [citat]
    Hej jag har vestibulit, men har låtit det vara , jag har haft den sen jag vet 17, jag är i dag 24 jag orkar inte håll apå att göra massa kurer hit och dit, jag mår bara dåligt av att hålla på att bli besviken gång på gång.

    Jag har också vestibulit, fick diagnosen i november men lidit av besvären i nästan tio år nu utan att veta vad det varit och utan att någon annan (olika gynekologer) heller visste. Sokkerstruten, hur kan du låta det vara? Det gör ju så förbaskat ont. Jag lät det också visserligen vara för att ingen kunde hjälpa mig och hade i stort sett gett upp hoppet när jag äntligen fick hjälp. Vad är det för kurer du hållt på med? Egna eller professionell hjälp? Jag har medicin idag, salva samt tabletter, utöver det använder jag mig av avslappning och mentalträning som är oerhört viktigt när det kommer till oss som haft vestibulit så länge för efter flera års lidande sitter det väldigt mycket i huvudet på oss också. Jag lider verkligen med dig och du är värd (alla oss är värda!) att få hjälp med våra problem i underlivet.
  • Masha

    Ja, jag är nöjd, jag är ju besvärsfri numera. Var bara försiktig under behandlingen, gör de uppehåll man skall göra och be gärna gynekologen skriva ut bedövningssalva också.


    Stina25 skrev 2008-08-10 16:02:15 följande:
    Ok men Masha, hur gick det för dig? Är du nöjd med resultatet och har du fått tillbaka vårtor efter det? Jag är lite skeptisk just för att jag inte har några vårtor, jag vet ju var det satt men jag är rädd att det ska bränna och fritera bort huden, vårtor syns ju inte. Menn det var ju just det där att stärka som var grejen men jag vet inte. Nån som vet ifall man får gå till gyn i andra städer förresten?
  • sokkerstruten

    Nej alltså jag/vi har inte samlag utan bara typ vanligt sex som oral tex och det är inget jag eller min kille saknar. Vi har det jättebra ändå!

    Jag har inte använt någonting förutom bedövningsalva förr när jag var yngre och övat lite själv med hjälp av en liten stav, men nej ingat annat än det. Jag var med på en botox studie på kk /shalgrenska hälften fick botox sprutor i underlivet och hälften fick saltlösning jag fick saltlösninge så klart! ;)
    men jag har inte någon information om studien är klar eller ej!!

    Men vad var det för tabletter du har, jag har inte varit hos gyn på flera år! Kanske behöver friska upp mina kuskaper om nya metoder! hehe


    Freckles skrev 2008-08-10 19:12:37 följande:
    [citat]Hej jag har vestibulit, men har låtit det vara , jag har haft den sen jag vet 17, jag är i dag 24 jag orkar inte håll apå att göra massa kurer hit och dit, jag mår bara dåligt av att hålla på att bli besviken gång på gång. Jag har också vestibulit, fick diagnosen i november men lidit av besvären i nästan tio år nu utan att veta vad det varit och utan att någon annan (olika gynekologer) heller visste. Sokkerstruten, hur kan du låta det vara? Det gör ju så förbaskat ont. Jag lät det också visserligen vara för att ingen kunde hjälpa mig och hade i stort sett gett upp hoppet när jag äntligen fick hjälp. Vad är det för kurer du hållt på med? Egna eller professionell hjälp? Jag har medicin idag, salva samt tabletter, utöver det använder jag mig av avslappning och mentalträning som är oerhört viktigt när det kommer till oss som haft vestibulit så länge för efter flera års lidande sitter det väldigt mycket i huvudet på oss också. Jag lider verkligen med dig och du är värd (alla oss är värda!) att få hjälp med våra problem i underlivet.
  • Stina25

    Nu ska jag äntligen få hjälp! Jag har återigen vänt mig till landstinget och det enda jag gjorde när jag var där var att gråta. Antagligen fattade de väl hur jäkla jobbigt det är och jag får dels en samtalskontakt och en remiss till vulvamottagningen. Händer det inget där så är det väl bara att ge upp för mer "självhjälp" tror jag inte det finns att göra...

  • elsi

    Stina 25,
    Äntligen!!! thank god... jag lider med dig...
    Hålla kontakt hät och berätter hur det går eller hör av dig via min gästbok.

    Själv är jag lite bättre nu igen men jag är väldigt skör därnere, och det finns ett litet området .. där det borde kännas skönt... som jag kan knappt röra själv och sömnen i trosorna mm är jätte jobbiga,
    det är tråkigt, och jag är ledsen över att "det" bli aldrig riktigt skönt någonsin igen.. men jag sprickar inte för tillfälligt tack o lov...

    lycka till gumman

  • Freckles

    Stina25!! Grattis! Vad skönt för dig. Tråkigt bara att man ska behöva gråta innan folk fattar att man verkligen lider och menar allvar med sina problem.
    Lycka till nu och hoppas att du kan få bukt med dina problem.

    elsi! Vad bra att du blivit lite bättre, fast det verkar ju tyvärr vara en bit kvar. Har du provat att lägga i ett trosskydd där skarven i trosan går? Kanske skaver det inte då på samma sätt. Xylocain är en bedövningssalva, har du provat att smörja området med det så kanske det inte behöver kännas så mycket...
    Usch, jag lider så med dig...Kram!

  • sokkerstruten

    Tyvärr så täpper trosskydd till ännu mera, och låter inte området luftas, vilket slutar med att ph värdet sjunker och det kan börja klia.

    Så länge man har besvär ska man försöka ha det så naturligt och luftigt som möjligt...

  • elsi

    Jag har hittat HM briefs för flickor 170cm i grått vit och svart., 3 pack, de har ingen konstig sömn! Ren bommul (nästani alla fall)
    Förresten varför lägger designers sömnen där??? antigen som en stacket som går tvärs över eller som en pinna som ligga rakt upp

    och när det gäller mitt litet litet område, så bli huden lätt rå,, menjag ska prova bedövnings salva,,,
    nej nu måste jag jobba!!!!!!!

  • Freckles

    Designers har inga problem med underlivet tydligen!!!!


    elsi skrev 2008-08-29 07:09:42 följande:
    Jag har hittat HM briefs för flickor 170cm i grått vit och svart., 3 pack, de har ingen konstig sömn! Ren bommul (nästani alla fall)Förresten varför lägger designers sömnen där??? antigen som en stacket som går tvärs över eller som en pinna som ligga rakt uppoch när det gäller mitt litet litet område, så bli huden lätt rå,, menjag ska prova bedövnings salva,,, nej nu måste jag jobba!!!!!!!
Svar på tråden Jag är så ledsen över underlivet, nån?