• Boomtown

    Min gubbe bryr sig inte nämnvärt om bröllopet, snyft

    Min gubbe blev överlycklig när jag friade. Men vi har inte samma förväntningar på brölllopet. För hans del kan han lika gärna ta det borgeligt i vanliga kläder utan fest. Jag vill ha allt och lite till. Min drömklänning är hittad. Jag vill se ut som en prinsessa, vilken tjej vill inte det (INTE bokstavligt talat!) Men min kille säger att han har ju sett mig förut så det blir nog inte så annorlunda.Då känner jag mig så töntig när jag kommer i värsta bröllopsutstyrseln. Jag vill ju att han ska tycka att jag är vacker. Ja du blir så fin så, säger han, mig spelar det ingen roll hur du ser ut. Det är inte det jag vill höra. Han gillar inte en massa prål heller. Chansen är stor att jag kommer stå att gråta och känna mig töntig på bröllopsdagen. Ingen mer som känner så här? Hör alla andra tjejer som säger att deras killar höll på att svimma när de såg dem i kyrkan för att de var så vackra. Det kommer min inte att göra. I vanliga fall ger han mig komplimanger och är jättesnäll. Men bröllopet är han totalt ointresserad av. Det är din grej/dröm säger han. Fixa ihop något du.Känns inte alls kul ju. Syrran och morsan + kompisar är inte överdrivet intresserade dom heller. Detta är inget kul. Oj, det blev ett långt inlägg, men var tvungen att prata av mig. Tur att ni finns

  • Svar på tråden Min gubbe bryr sig inte nämnvärt om bröllopet, snyft
  • kassandra

    Men är det inte så att män inte har den där drämmen på grund av att dom är män och vi redan som små vaggas in i prinsessa värden av snövit och askungen medans killarna fastnar för fantomen spindelmannen och acke inge rysch pyrsch där inte !

  • Boomtown
    kassandra skrev 2008-07-20 19:49:38 följande:
    Men är det inte så att män inte har den där drämmen på grund av att dom är män och vi redan som små vaggas in i prinsessa värden av snövit och askungen medans killarna fastnar för fantomen spindelmannen och acke inge rysch pyrsch där inte !
    Visst är det så!
  • kassandra

    men du måste få han att förstå vad som tjäns viktigtför dig då kanske han börjar försöka hjälpa dig då han märker att det gör dig glad och är viktigt för dig !Det gäller bara att ta det på rätt sätt och rätt tillfälle.

  • Brölloputomlands

    Jag har haft lite samma problem som du. Min blivande vill gifta sig, men är inte ett dugg intresserad av att planera själva bröllopet. Han ser inte alls det romantiska i ett stort bröllop, utan får ångest av tanken att stå inför massor med människor. Detta har lett till heta diskussioner hemma hos oss. Jag vill förstås inte "tvinga" honom till mitt drömbröllop och han är orolig för att göra mig besviken. Nu har vi enats om en bra kompromiss. Vi ska gifta oss på en strand utomlands och ha en middag för närmsta familjen när vi kommer hem. Förhoppningsvis även en brakfest för vännerna om budgeten tillåter.

    Jag är helt övertygad om att din kille kommer tycka att du är den vackraste i världen i din klänning på bröllopsdagen, även om han inte kan uttrycka det just nu.
    Vi får hämta inspiration hos varandra här på bt när våra blivande män inte orkar diskutera väsentligheter som bordsdekorationer och klänningar!

  • Herr Nilsson

    Jag är lycklig över att få gifta mig. Jag är uppfylld av stor längtan efter bröllopsdagen. Jag vill fira att VI funnit varandra och vill lova att leva tillsammans. På bröllopsdagen firar vi detta tillsammans med vänner. (Jag har svårt att hantera de inbjudna som inte prioriterar bröllopet; har de i god tid fått inbjudan så borde de kunnat planera in sin närvaro... Vill man inte dela glädjen med oss?)

    Jag vill att bröllopsdagen är fylld med glädje och fest. Det är ingen uppvisning eller föreställning. Det är en festdag. Vi planerar denna fest för att det är en av livets största stunder. Därför vill jag att det skall vara lite extra finess på firandet.

    När jag hör om brudgummar som säger att de inte bryr sig, så väcks inom mig en undran om de inte är lite rädda för uppmärksamheten, för arbetet eller för vad andra skall tycka om deras beteende. Har tveksamheten sin grund i sådant, då är det nog läge att lyfta fram att bröllopet inte är en uppvisning.

    För övrigt: Påminner man sig själv om att bröllopsdagen inte är en föreställning, då blir det lättare att njuta av festligheterna själv. Då är risken mindre att man 'ser sig själv genom kameralinsen'. Då kan man vara närvarande på riktigt...

  • Tant Doris

    Det är precis samma sak här. Min blivande säger att han lika gärna tar vigselceremonin i kommunhuset på 5 sekunder.
    Han tycker att alla klänningar ser likadana ut och skulle helst själv gifta sig i svarta jeans och svart t-shirt.

    Däremot vill han ha fest och levande musik. Utan "lekar" och div. överraskningar förstås.

    Vi kompromissar litegrann: han lägger sig bara i planeringen när det är någon detalj "han brinner för" (och det är inte många, haha), vi ska ha levande musik vid festen, vi har svart som en färg i färgtemat för att han ska "trivas" lite mer osv..

    Ingen av oss vill gifta oss kyrkligt så där var vi överens på en gång

    I början planerade jag väldigt mycket och han blev nästan less på allt mitt prat. Nu har jag lugnat ner mig och kommer med någon fråga/kommentar/undran lite då och då och då svarar han gärna

    Hoppas det löser sig för er!

  • Soon and very soon

    vet hur du har det!! har oxå startat liknande tråd här... men nu får jag gilla läget. hitta andra att diskutera o drömma med. mannen vaknar nog när det närmar sig .

  • Efter 11 år är det min tur

    Jag har inte läst igenom allas svar men jag hoppas att mitt kan ge dig lite mer mod...
    Min man var exakt lika dan som din,ville helst att jag skulle köpa min klänning på HM för jag är ju som din gubbe säger fin i vadsom...öh det är klart att man vill känna sig som en prinsessa en gång i sitt liv.
    Sagt och gjort jag köpte min klänning ändå och jag precis som du trodde jag inte på några större ulägg från min karl...Han blev helt såld,har aldrig tittat på mig på ett sådant sätt förut,sa säkert hundra ggr att jag va vacker...
    Han säger idag att han ångrar inte en sekund att jag köpte en riktig brudklänning med hela kittet.
    Ska man gifta sig så ska man...
    Lycka till

  • 20090801

    Min sambo fick sig en tankeställare i helgen, han har inte velat planera eller vara delaktig men när vi var runt och kollade festlokalerna som JAG hade preliminärbokat så slog han bakut. Visst blev jag ledsen men det var det värt för att få honom att få upp ögonen för hur viktigt det är att båda är delaktiga under planeringen så att det blir bra för alla parter. Nu hittade vi ett annat ställe som VI ville vara på och för en billig peng så nu är det VI som planerar och inte bara jag.

    Min blivande svärmor blev ordentligt sur på m2b för att han inte hade deltagit och gjorde klart för honom att denna dagen är en stor dag i mitt liv. Det klargjordes att detta är en dag som jag längtat efter sedan jag var barn och att prinsessdrömmen nog alltid har funnits där. Min blivande svärmor är underbar och vet exakt vilka knappar hon ska trycka på för att få sin son att förstå allvaret i denna situationen.

  • aikidoaasa
    20090801 skrev 2008-08-17 10:34:17 följande:
    Min blivande svärmor blev ordentligt sur på m2b för att han inte hade deltagit och gjorde klart för honom att denna dagen är en stor dag i mitt liv. Det klargjordes att detta är en dag som jag längtat efter sedan jag var barn och att prinsessdrömmen nog alltid har funnits där. Min blivande svärmor är underbar och vet exakt vilka knappar hon ska trycka på för att få sin son att förstå allvaret i denna situationen.
    Men hade det inte varit bättre om hon sagt att det var ER stora dag... det är ju ändå två som ska gifta sig. Han ska inte nöja sig med mindre än att det blir hans bästa dag i sitt liv också.
  • ThePlupps

    Är det inte så män är rent generellt? Min är också rätt så ointresserad men jag tycker det är så kul att planera och fixa själv så jag bryr mig inte. Jag vet ju att han är sån redan innan så jag har inga stora förväntningar på att han helt plötsligt ska bry sig bara för den här sakens skull. Han är bra på sååå många andra sätt. Jag kollar ju givetvis av vissa saker med honom vad gäller bröllopet och i vissa val har han varit med och sagt sitt, men på det hela har han lämnat över till mig.

  • didis
    ThePlupps skrev 2008-08-17 11:22:02 följande:
    Är det inte så män är rent generellt? Min är också rätt så ointresserad men jag tycker det är så kul att planera och fixa själv så jag bryr mig inte. Jag vet ju att han är sån redan innan så jag har inga stora förväntningar på att han helt plötsligt ska bry sig bara för den här sakens skull. Han är bra på sååå många andra sätt. Jag kollar ju givetvis av vissa saker med honom vad gäller bröllopet och i vissa val har han varit med och sagt sitt, men på det hela har han lämnat över till mig.
    Nja jag vet inte om det är så generellt. Maken arbeter som projektledare och är den som vanligen står som ansvarig för planeringen hemma.

    Jag är jättebra på att ha idéer och dra igång projekt men det är maken som genomför dem eller i vart fall avslutar dem...
  • Boomtown

    Jag tycker att det känns lite mer i hjärtat när man inte har nån att dela det med. Visst, jag är ute i lite väl god tid. Men ändå. Jag har ingen som vill prata om bröllop med mig

  • 20090801

    Det var så hon menade men hon liksom jag vet att han bara skulle vilja gifta sig på typ Arlanda och sedan sticka iväg. Jag har själv fösökt att förklara hur mycket lättare det blir om han är delaktig, jag begär inte att han ska vara lika engagerad som jag men iaf tycka till så att det blir vår fest och inte min.


    aikidoaasa skrev 2008-08-17 10:43:02 följande:
    Men hade det inte varit bättre om hon sagt att det var ER stora dag... det är ju ändå två som ska gifta sig. Han ska inte nöja sig med mindre än att det blir hans bästa dag i sitt liv också.
Svar på tråden Min gubbe bryr sig inte nämnvärt om bröllopet, snyft