flora82 skrev 2008-07-16 20:16:16 följande:
du som verkar ha koll på saker jag var inne på tullens hemsida och där tolkade jag det som att man får betala direkt innan man får sina grejer. Men det går emot vad många skriver här? kan företag som fedex eller liknade göra lite som de vill? har du koll? eller någon annan?
Posten och andra fraktföretag har bara olika rutiner... När Fedex levererar paket till Sverige, så är de notoriskt duktiga med att följa reglerna, och skickar ut en faktura på tull och moms efteråt.
Posten har en annan hantering, jag (som bor i hyreshus) brukar få hämta paketen på utlämningsstället, och betalar då tull och moms direkt då ("löser ut" paketet). Jag har inte varit med om att de kommer ut med paketet, men posten skickar i alla fall inga fakturor efteråt. Så om du inte behöver betala för att få paketet så ska det inte komma något efteråt, om posten levererar. I alla fall har jag aldrig hört talas om att man får betala i efterhand.
Kan inte svara för övriga fraktbolag, eftersom jag själv bara har erfarenhet från Fedex.