• Vicka81

Betala skatt på utlandsvaror (USA) , regel eller undantag?

Jag har aldrig förut beställt från usa och vet att man får skatta om de kontrolleras i tullen. Ni som brukar beställa, hur ofta får man skatta? Kollar de alla varor eller mest stickprover? Jag har såklart räknat med denna merkostnad (gäller ringar) men lever såklart på hoppet att få lite bonuspengar till övers

• Svar på tråden Betala skatt på utlandsvaror (USA) , regel eller undantag?
  • flora82

men hur är det med tullavgiften/momsen? får man faktura i efterhand, samtidigt eller före? För det ringde nyss och de sa att de hade ett paket från USA till mig, men de nämnde inget om faktura. Jag kan inte så mkt om reglerna eller hur det går till.. ngn som vet?

• Mrs Mommy

Man kan få faktura hem efter om man fått levererat tex av Fedex.
    Har också varit med om att få betala för att hämta ut paket på posten.
    Vet inte om man kan få betala direkt om de levereras till dörren.
    Om det skulle vara så tror jag att de meddelar dig först hur mycke pengar du ska ha hemma.

flora82 skrev 2008-07-16 16:32:49 följande:
    men hur är det med tullavgiften/momsen? får man faktura i efterhand, samtidigt eller före? För det ringde nyss och de sa att de hade ett paket från USA till mig, men de nämnde inget om faktura. Jag kan inte så mkt om reglerna eller hur det går till.. ngn som vet?
  • T3ZZ

Jag fick betala vid dörren när dom kom med ett paket från USA. Men en gång var ja inte hemma så då fick ja en avi där d stod att ja skulle betala en viss summa bla tull å moms när ja hämta det hos posten

• flora82

Mrs Mommy skrev 2008-07-16 16:57:11 följande:

Man kan få faktura hem efter om man fått levererat tex av Fedex.Har också varit med om att få betala för att hämta ut paket på posten.Vet inte om man kan få betala direkt om de levereras till dörren.Om det skulle vara så tror jag att de meddelar dig först hur mycke pengar du ska ha hemma.
    De nämnde inget i telefonen när de ringde. Men de poängterade att det kom ifrån USA om det nu betyder nåt men då hoppas jag verkligen att de skulle ha meddelat i förväg, han borde väl sagt det i telefonen. Jag har inga kontanter hemma.

kan fakturan komma i efterhand.. utan vetskap från min sida om du förstår vad jag menar?
  • flora82
    T3ZZ skrev 2008-07-16 17:15:12 följande:
    Jag fick betala vid dörren när dom kom med ett paket från USA. Men en gång var ja inte hemma så då fick ja en avi där d stod att ja skulle betala en viss summa bla tull å moms när ja hämta det hos posten
    men meddelade dem dig innan? för de har inte sagt nåt till mig.. jag har ingen uttagsautomat där jag bor och jag cyklar inte nu iväg hehe
  • Mrs Mommy

Du får en avi som typ postförskott där det står vad du ska betala för att hämta paketet.

Sorry att jag svarade på frågan ställd till någon annan.

flora82 skrev 2008-07-16 17:19:51 följande:
    men meddelade dem dig innan? för de har inte sagt nåt till mig.. jag har ingen uttagsautomat där jag bor och jag cyklar inte nu iväg hehe
  • flora82

Mrs Mommy skrev 2008-07-16 17:23:09 följande:

Du får en avi som typ postförskott där det står vad du ska betala för att hämta paketet.Sorry att jag svarade på frågan ställd till någon annan.
    nu hänger jag inte med, var det detta eller förra inlägget osm inte varmenat till mig?

jag frågar ändå. de ska leverera paketet till mig i morgon, han ringde i dag, och han nämnde inget om pengar..
  • T3ZZ

flora82
    jag var inte hemma när dom ville lämna paket till mej så då brukar dom lämna ett avi i brevlådan där d står att paketet kommit och om du behöver betala något.
    Ifall dom inte sa ngt om hur mkt du ska betala så ska du no inte göra d heller. eller så var det en semestervikarie som ringde å inte visste hur hon/han skulle göra =P.
    D e la bara att gå dit, dom tar betalkort om du har d.

• flora82
    T3ZZ skrev 2008-07-16 18:35:32 följande:
    flora82jag var inte hemma när dom ville lämna paket till mej så då brukar dom lämna ett avi i brevlådan där d står att paketet kommit och om du behöver betala något. Ifall dom inte sa ngt om hur mkt du ska betala så ska du no inte göra d heller. eller så var det en semestervikarie som ringde å inte visste hur hon/han skulle göra =P.D e la bara att gå dit, dom tar betalkort om du har d.
    ja det är bra, fast innerst inne hoppas ju att jag slipper helt :) Men som de flesta här så har jag räknat med tullavgift/moms

tack för hjälpen!!!
  • flora82
    tolonta skrev 2008-07-16 15:37:49 följande:
    Då har de nog, helt sanningsenligt, kryssat i att det är en gåva. Man behöver inte betala tull coh moms för en gåva. Sedan kan jag förtydliga att inte bara är tull, utan även moms man betalar. Momsen är olika på olika grejer, böcker har inte så hög moms (6%), och ingen tullavgift. Så det kanske har bedömts som onödigt av tullen. De får in mängder med paket, och att priorieteringen då är att ta de paket som ger mest pengar är ju ganska förståeligt. Utöver detta kan man även få betala administrationsavgift för köpet. Här finns en lista över vad tull och moms är för olika varor: www.tullverket.se/sokordao/i/internethandelfr...
    du som verkar ha koll på saker jag var inne på tullens hemsida och där tolkade jag det som att man får betala direkt innan man får sina grejer. Men det går emot vad många skriver här? kan företag som fedex eller liknade göra lite som de vill? har du koll? eller någon annan?
  • Vicka81

Hmmm... flera veckor sen jag fick mina varor h ingen och ingen avi ännu...

• tolonta
    flora82 skrev 2008-07-16 20:16:16 följande:
    du som verkar ha koll på saker jag var inne på tullens hemsida och där tolkade jag det som att man får betala direkt innan man får sina grejer. Men det går emot vad många skriver här? kan företag som fedex eller liknade göra lite som de vill? har du koll? eller någon annan?
    Posten och andra fraktföretag har bara olika rutiner... När Fedex levererar paket till Sverige, så är de notoriskt duktiga med att följa reglerna, och skickar ut en faktura på tull och moms efteråt.

Posten har en annan hantering, jag (som bor i hyreshus) brukar få hämta paketen på utlämningsstället, och betalar då tull och moms direkt då ("löser ut" paketet). Jag har inte varit med om att de kommer ut med paketet, men posten skickar i alla fall inga fakturor efteråt. Så om du inte behöver betala för att få paketet så ska det inte komma något efteråt, om posten levererar. I alla fall har jag aldrig hört talas om att man får betala i efterhand.

Kan inte svara för övriga fraktbolag, eftersom jag själv bara har erfarenhet från Fedex.
  • tolonta
    sandybee skrev 2008-07-16 16:19:36 följande:
    Har precis pratat med Posten där mina tärnklänningar beställde från GoJane fastnat. 15% moms + 12% tullavgift kommer jag att få betala på klänningarnas pris OCH på fraktavgiften samt ev försäkringsavgift! Att betala för klänningarna var väl en sak men att betala moms på frakt och försäkring tycker jag är att ta i. Det verkar vara mer regel än undantag nu att man åker på att betala tull och moms.
    Du får betala tull och moms på den summa du har betalat till ett företag utanför EU, kan man säga... Därför innefattar det även frakt och försäkringsavgift. Litet surt, håller jag med om, även om jag på sätt och vis kan förstå logiken i det hela...
  • Tooticki

Vill bara påminna om att det är olagligt att inte tull- och momsdeklarera varor man importerar.

Svar på tråden Betala skatt på utlandsvaror (USA) , regel eller undantag?