• Vicka81

Betala skatt på utlandsvaror (USA) , regel eller undantag?

Jag har aldrig förut beställt från usa och vet att man får skatta om de kontrolleras i tullen. Ni som brukar beställa, hur ofta får man skatta? Kollar de alla varor eller mest stickprover? Jag har såklart räknat med denna merkostnad (gäller ringar) men lever såklart på hoppet att få lite bonuspengar till övers

• Svar på tråden Betala skatt på utlandsvaror (USA) , regel eller undantag?
  • SweetSun

jag fick betala 1000kr i tullavgift för kläder utav ett värde av 2500.

• Sommargrönt

Du måste hitta någon som beställer till amerikansk adress och sedan skickar det i vanligt postpaket till dig så det ser ut som en kompis skickat det. Men det är ingen garanti.

ekpo1 skrev 2008-06-10 20:17:45 följande:
    Jag hittademina drömklänningarna på House of brides i USA. I sverige kostar de runt 9 - 11000, där kostar de mellan 5 - 6000. Funderar på att beställa därifrån (prova de här först). Ringde till tullverket och frågade om tullavgifter och sånt...de svarade att jag måste betala 12% tullavgift + 25% moms + kan tillkomma postens expeditionsavgift...det blir då lika dyrt som i Sverige.Har nagn förslag på hur man kan beställa därifrån utan att betala tullavgiften?
  • Dsy04

du kan be de från företagen att de skickar det som en kompis paket för begagnade grejer o preseter betalar man inte skatt

men om du kanske berättar du till de du köper att man åker på skatt?

kag köpte mig en tavla från usa den jag har i min profil och den gikc på ca 1000 kr o betalade till tullen 120 kr eller nåt sånt.

• Dsy04

va dålig man skrev men jag ville skriva att
    om en kompis eller släkt skickar paket eller det du har handlat är begagnad så betalar man inte tullen.

men om det är ny så betalas i tullen

• ekpo1

Tack för råd!
    Jag har ngra kompisar som kommer att plugga i Kanada. Funderar på att be företaget att skicka paketet till de och sedan skickar de det till mig eller så tar de bara med det när de kommer tillbaka till Sverige.

• sandybee

*suck* ... hade jag råd hade jag själv åkt till USA och handlat. Undrar hur mycket skatter och avgifter man egentligen betalar till staten varje år. Om den statliga förvaltningen skötts på ett bra och effektivt sätt hade bara en fjärdedel behövts (tro mig, jag har jobbat med verksamhetsutveckling inom offentlig sektor).

Tänkte köpa tärnklänningarna på GoJane.com för totalt knappt 1400 kr, men kommer landa på 2000 kr om man räknar med tullavgift, moms och ev expeditionsavgift.

• Vicka81

Hmm. Hur betalar man tull och moms? Får man hem en avi och får lösa ut paketet? Eller följer avin med leveransen hem? Kommer i efterhand? Får levererat mina ringar imorgon och såhär står det på FedEx spårning:

10:00 PM På lokalt FedEx-kontor
    STOCKHOLM-ARLANDA SE

9:20 AM Frisläppning av int. försändelse
    STOCKHOLM-ARLANDA SE

7:55 AM I sorteringsanläggning vid destinationen
    STOCKHOLM-ARLANDA SE

kan jag ha klarat mig?

• tolonta

Ledsen att göra dig besviken men ALLA paket jag fått med FedEx så har det kommit någon faktura på moms och tull någon månad efter att paketet kommit... De är väldigt duktiga på detta med moms och tull, Fedex...

Men du kommer inte (enligt min erfarenhet av Fedex) behöva betala något för att lösa ut paketet just nu, utan det kommer antagligen senare...

• ösregn

oftast slipper man genom tullen om man får avsändaren att skriva ner värdet till under 50 dollar.... och allra hels kryssar i gift på utsidan också......

• MissieA

Mitt tips är att du går in på tullverkets hemsida och läser lite mer om det. Vi skulle beställa lite saker från Usa och det företaget gick med på att fuska lite och inte skriva varornas riktiga summa utan en mycket lägre, men det lönade sig inte för tullen tar 25 % av summan på varorna. Även om företaget skriver en mindre summa har tullen rätt att öppna paketet.

Så mitt tips är att ni funderar på om det verkligen lönar sig.

Svar på tråden Betala skatt på utlandsvaror (USA) , regel eller undantag?