• Vicka81

Betala skatt på utlandsvaror (USA) , regel eller undantag?

Jag har aldrig förut beställt från usa och vet att man får skatta om de kontrolleras i tullen. Ni som brukar beställa, hur ofta får man skatta? Kollar de alla varor eller mest stickprover? Jag har såklart räknat med denna merkostnad (gäller ringar) men lever såklart på hoppet att få lite bonuspengar till övers

• Svar på tråden Betala skatt på utlandsvaror (USA) , regel eller undantag?
  • 27juni2009

är det mycket billigare med ringar från usa? vill du länka till någon sida?

• Sommargrönt

I regel får man alltid betala när man köper från affärer i USA. Det syns på utsidan av paketet att det kommer från en affär och alltså är köpta saker. Vill man komma undan får man be någon i USA packetera om så det ser ut att komma från en privatperson. Men då kan man åka i ett stickprov ändå...Så man ska räkna med merkostnaden...

• Ankan80

Jag köpte nyligen ett kristallhalsband med örhängen från USA vilket kostade 345 kr inkl. frakt.
    Igår fick jag en avhämtningsavi där jag skulle betala från tullverket (skatt) samt postavgift. Summa 128 kr

• phly

har också alltid betalt tull. var noga med mått på ringen, det blir nog svårt att byta om man köper från usa. känns säkrare att köpa här i Sverige tycker jag.

• anna 1976

Det kommer tull på det jämt. Fast det blir billigare för det mesta ändå!

• Nice08

Det verkar vara ganska olika.. Har beställt 2 olika saker från samma företag med 2 veckors skillnad i vår.. Fick betala tull på det ena bara..

• tolonta

Det är svårt att säga. Men företag i USA gör inte som företag i t.ex. Kina, och falskdeklarerar, eller skriver ner värdet.

Så det som avgör om man får tull är, enligt mina egna erfarenheter (som är mer omfattande än bröllopsgrejer):
    - ju högre värde, desto oftare tull (ibland orkar de inte förtulla en struntsumma)
    - ju större paket, desto oftare tull (de små paketen är väl mer osynliga)

Dock får de sina ryck och är mer nitiska ibland. Detta gäller paket som levereras via posten. Förs paketen in i Sverige med fraktfirma, typ DHL eller Fedex så får man ALLTID tull, garanterat!!!

• påskharen

Jag har beställt från Usa två gånger det ena kom via posten och det andra via Ups. Jag slapp tull på båda.

• ekpo1

Jag hittademina drömklänningarna på House of brides i USA. I sverige kostar de runt 9 - 11000, där kostar de mellan 5 - 6000. Funderar på att beställa därifrån (prova de här först).
    Ringde till tullverket och frågade om tullavgifter och sånt...
    de svarade att jag måste betala 12% tullavgift + 25% moms + kan tillkomma postens expeditionsavgift...det blir då lika dyrt som i Sverige.
    Har nagn förslag på hur man kan beställa därifrån utan att betala tullavgiften?

Svar på tråden Betala skatt på utlandsvaror (USA) , regel eller undantag?