• CeciliaA

Hur gör man för att bli lycklig eller iallafall glad?

Hej kära forumare!

Jag är en tjej på 22 år som har det väldigt tufft just nu. Jag gillar att säga just nu men när jag tänker efter har jag nog haft det tufft de senaste 3 åren. Alltsedan jag flyttade till Stockholm och tillsammans med min pojkvän som jag älskar över allt på denna jord. Jag kommer från småland och är uppvuxen med hund och hästar och älskar att leva nära naturen.

Jag har fortfarande knappt träffat några vänner här uppe, har en som jag träffar ofta, vi känner varanndra genom våra hundar men har blivit bra vänner. Men hon ska ha barn nu och kommer förmodligen inte hinna träffas lika ofta ocgh funderar dessutom att flytta tillbaka till dalarna där hon har sin familj. Har en kompis till som jag gått i skolan ihop med men vi träffas mer sporadiskt.

Jag har forfarande inte kommit på vad jag vill läsa och det är säkert en bidragande faktor till att jag känner mig så ensam och ofta ledsen. Sen jag flyttade hit har jag mest jobbat, under en längre tid på swedbank men sa upp mig för det var väldigt dålig stämning på jobbet. Det senaste halvåret har jag pluggat naturämnen på komvux (kanske långsikitgt mål att bli veterinär) och trivts bra med det, men nu är det slut.

Jag har ingen familj här, mamma och pappa och ena systern med familj i småland och två till systrar i göteborg. Jag är väldigt ensam och försöker verkligen lära känna folk men det är svårt, man kan inte direkt bara gå fram till folk på tunnelbanan..

Vi har pratat under det senaste året att flytta till göteborg där jag har mina systrar men det känns så himla svårt att bara flytta dit för min skull, min sambo vill helst bo kvar här (inte så konstigt han kommer härifrån och har hela sitt liv här) men är okej med det och vill följa med. Men jag har fortfarande svårt att bara säga att nu gör vi det för jag blir så orolig hur det kommer gå. Det är ju inte bara att dra, har bostadsrätt här och min kille har fast jobb.

Skolan tog slut igår och jag känner mig ännu mer ensam och börjar känna en stor meningslöshet med allting, går bara omkring här ensam hemma och kommer mig inte för att göra något, för ingenting känns spela någon roll.

Jag har jättesvårt att tala med folk om det här för jag tror det är svårt att förstå om man inte är i samma sits själv, sen vill jag inte riktigt erkänna hur det är heller tror jag.

Vad tycker ni att jag ska göra? Alla kloka tankar och kanske lite peppande ord är värda guld.

/Cecilia

• Svar på tråden Hur gör man för att bli lycklig eller iallafall glad?
  • CeciliaA

marjame: Var i småland bor du?

Du får höra av dig när ni flyttat upp så har du iallafall hittat en ny vän När flyttar ni? Vet du vart ni ska bo?

• gustafmatilda

Tooticki:

Kanske har du rätt. Fast på senare tiden verkar hon lite märklig: hon snackar skit om en del vänner och säger att de personerna inte är några riktiga vänner, och sen några dagar senare är de på lunch ihop. Skönt om de bråkat och lyckats lösa det och allt är bra, men jag tycker det brukar vara lite väl mycka drama queen över det hela för att jag ska orka med. Tror inte att jag vill satsa på den typen av tjejer, blir bara trött på sånt. Så jag undrar om jag inte bör vara glad att hon kanske inte hör av sig när hon säger att hon ska. Men jag verkar "falla" lite för sådana vänner och det stör mig. För vi kopplar på en gång med en massa saker och sen visar det sig att vännerna inte är några riktiga vänner. Saknar att ha en bästa vän, eller ett gäng kompisar som man alltid kan räkna med... Eller så har jag för höga förväntningar på folk kanske. Vet inte, men det är svårt att hitta nära vänner. De man har ska man ta hand om väl!

• Tooticki

gustafmatilda:

Det låter ju inte så trevligt. Bättre med inga vänner än många sådana.

• gustafmatilda
    Tooticki skrev 2008-05-27 13:08:16 följande:
    gustafmatilda:Det låter ju inte så trevligt. Bättre med inga vänner än många sådana.
    Ja det är helt sant! =)
  • PL080802

Du har fått många bra tips och jag håller med att universitetet (både program och enstaka kurser) är en bra plats att hitta vänner. Mina allra bästa vänner är från den tiden. Många är vädligt öppna och söker kontakt och blir jätteglada om du föreslår att ni ska hitta på saker. Lycka till!

• CeciliaA

PL080802: vet att det stämmer bra, jag håller på att läser upp naturämnen på komvux, (läste samhäll på gymasiet) med sikte på att läsa till veterinär så jag hoppas på att träffa fler nya vänner där i höst när jag fortsätter läsa.

Men det är en lång sommar innan dess med...

• snaily
    CeciliaA skrev 2008-05-27 13:20:52 följande:
    PL080802: vet att det stämmer bra, jag håller på att läser upp naturämnen på komvux, (läste samhäll på gymasiet) med sikte på att läsa till veterinär så jag hoppas på att träffa fler nya vänner där i höst när jag fortsätter läsa. Men det är en lång sommar innan dess med...
    Känner igen mig jättemycket i dig från mitt första år i Uppsala då allt bara kändes ensamt och vilset och eländigt och jag pluggade ämnen jag inte var intresserad av. Sen började jag på just veterinärutbildningen och allt föll på plats, det var verkligen den roligaste tiden i mitt liv (hittills i alla fall!). Tror det är omöjligt att gå just den utbildningen utan att få nära vänner för livet. Hoppas allt ordnar sig snart, och du vet väl att sommaren är kort!
  • Tooticki

Hmm, kom på en sak: du vet att det inte finns någon veterinärutbildning i Gbg va?

• Fröken Larsson
    CeciliaA skrev 2008-05-27 13:03:25 följande:
    Fröken Larsson: Coolt där har jag gått gymasiet och är uppvuxen 4 mil därifrån. Kan förstå om det är svårt att hitta vänner där, eksjöborna har en förmåga att tro att de är lite förmer än alla andra ;) Skumt faktiskt..
    Instämmer! Alla är väldigt artiga och trevliga men man känner ändå att man är "utifrån". Folk har attityden "Kommer du och hälsar på så är det trevligt, kommer du inte så gör inte det nånting heller, vi bryr oss egentligen inte".
  • brudaug

Har själv flyttat från Umeå-trakten till Stockholm för drygt 2 år sedan. Började plugga direkt och gör fortfarande det, vilket givetvis har underlättat. Men när studietillfällena är få och många bor inne i själva storstan, blir man lite "ensam" här hemma när sambon jobbar.

Det handlar ju inte om att bara skaffa vänner och bekanta, utan skaffa vettiga sådana som man alltid kan vända sig till. Många kan vara trevliga, men lite ytliga när det väl kommer till kritan. Har i alla fall katten Sigrid Nä...så illa är det inte

• rosesarered

Hej CeciliaA,

Känner igen mig i din berättelse. Har inte själv heller så många kompisar och har själv flyttat till ny stad för ungefär 1 1/2 år sedan.
    Har ett par nära vänner från gymnasietiden som jag håller kontakten med men de flesta har ju flyttat till andra städer/ utomlands och man växer ifrån varandra.
    Går en utbildning men det är inte alltid lätt att få vänner då heller

Jag bor dessutom i Stockholm!

• Babajaga

Gå med i en förening som du är intresserad av. Gå till kyrkan och se vad de har för aktiviteter där. I kyrkan hittar man folk som tänker på varandra, du kan hitta fina vänner där. Börja träna på gym, till slut känner man igen stammisarna och börja snacka, kan bli vänskap där också.
    Involvera dig i hjälparbete/biståndsarbete, där kan du också hitta nya vänner.
    Lycka till!

• CeciliaA

Njae inget vidare faktiskt. Tyvärr. Fick några svar här om folk som ville träffas me nsen hände inget mer. Har nog tyvärr mer eller mindre gett upp.

• Tooticki

Hmm, vad tråkigt!

Ska du inte skaffa ett nytt intresse då? Börja en kurs? Fallskärmshopp, kajakpaddling, klättring, mountainbiking, skrivarkurs, drömtydning, språk, line dance... det var det jag kunde komma på nu

Ibland kan det vara skönt att ha en naturlig mötespunkt där man kan träffa andra människor och "nosa" sig fram till nya vänner

Sen kan jag tipsa dig om att börja träffa dina gamla vänner mer, åk hem och hälsa på, bjud upp dem till dig. Det kommer säkert göra dig gladare och kanske mer benägen att ta kontakt med nya människor.

Svar på tråden Hur gör man för att bli lycklig eller iallafall glad?