• CeciliaA

Hur gör man för att bli lycklig eller iallafall glad?

Hej kära forumare!

Jag är en tjej på 22 år som har det väldigt tufft just nu. Jag gillar att säga just nu men när jag tänker efter har jag nog haft det tufft de senaste 3 åren. Alltsedan jag flyttade till Stockholm och tillsammans med min pojkvän som jag älskar över allt på denna jord. Jag kommer från småland och är uppvuxen med hund och hästar och älskar att leva nära naturen.

Jag har fortfarande knappt träffat några vänner här uppe, har en som jag träffar ofta, vi känner varanndra genom våra hundar men har blivit bra vänner. Men hon ska ha barn nu och kommer förmodligen inte hinna träffas lika ofta ocgh funderar dessutom att flytta tillbaka till dalarna där hon har sin familj. Har en kompis till som jag gått i skolan ihop med men vi träffas mer sporadiskt.

Jag har forfarande inte kommit på vad jag vill läsa och det är säkert en bidragande faktor till att jag känner mig så ensam och ofta ledsen. Sen jag flyttade hit har jag mest jobbat, under en längre tid på swedbank men sa upp mig för det var väldigt dålig stämning på jobbet. Det senaste halvåret har jag pluggat naturämnen på komvux (kanske långsikitgt mål att bli veterinär) och trivts bra med det, men nu är det slut.

Jag har ingen familj här, mamma och pappa och ena systern med familj i småland och två till systrar i göteborg. Jag är väldigt ensam och försöker verkligen lära känna folk men det är svårt, man kan inte direkt bara gå fram till folk på tunnelbanan..

Vi har pratat under det senaste året att flytta till göteborg där jag har mina systrar men det känns så himla svårt att bara flytta dit för min skull, min sambo vill helst bo kvar här (inte så konstigt han kommer härifrån och har hela sitt liv här) men är okej med det och vill följa med. Men jag har fortfarande svårt att bara säga att nu gör vi det för jag blir så orolig hur det kommer gå. Det är ju inte bara att dra, har bostadsrätt här och min kille har fast jobb.

Skolan tog slut igår och jag känner mig ännu mer ensam och börjar känna en stor meningslöshet med allting, går bara omkring här ensam hemma och kommer mig inte för att göra något, för ingenting känns spela någon roll.

Jag har jättesvårt att tala med folk om det här för jag tror det är svårt att förstå om man inte är i samma sits själv, sen vill jag inte riktigt erkänna hur det är heller tror jag.

Vad tycker ni att jag ska göra? Alla kloka tankar och kanske lite peppande ord är värda guld.

/Cecilia

• Svar på tråden Hur gör man för att bli lycklig eller iallafall glad?
  • misstrixie
    CeciliaA skrev 2008-05-27 12:20:53 följande:
    Tack misstrixie dina ord värmer verkligen. Du har så rätt i vad du säger men det är svårt att se att det kommer bättre tider när man inte mår så bra. För mig har det varit så dåligt under så lång tid så det känns svårt att tro att det någon gång kommer vända och vara så längre än bara någon vecka.. Usch vad negativ jag låter, jag är en positiv och glad tjej i vanliga fall gissar bara att jag är ganska nere just nu..Ingen vore gladare än jag om det fanns några tjejer som ville träffas såklart men jag vågar inte hoppas på så mycket
    Önskar jag bodde närmare, jag tycker det är jättekul att träffa nya vänner och jag har inte så jättemånga där jag bor heller. De flesta som bor i närheten är sambons kompisar från början, och visst kommer vi jättebra överens och de är "mina" nu också, men jag skulle gärna vilja ha fler som var mina från början.

Men du, det är okej att vara negativ ibland och gnälla av sig! Inte konstigt att du är i en svacka nu när det är många problem att hantera på en gång. Har du någon sysselsättning att gå vidare till nu när skolan är slut?

Försök att prata med dem du har omkring dig om hur det känns, ALLA har såna här perioder ibland och det är ingenting att skämmas för. Folk kanske inte förstår exakt hur du har det, men de har säkert erfarenheter av andra jobbiga tider i livet så att de kan relatera en smula ändå. Bara att känna lite extra värme och stöd från omgivningen kan göra livet mycket lättare.
  • Fröken Larsson

Jag flyttade TILL Småland för min fästmans skull och har väl hittat en vän att umgås med här. Snart ska vi dock vidare till en annan stad eftersom fästmannen ska börja plugga där. :S Så jag förstår hur du känner dig! *kramas*

Jag har nog gått i fällan att isolera mig lite för mkt. Det är ju bra att söka sig utåt till aktiviteter som man är intresserad av och så försöka hitta likasinnade där. Ett gym eller nåt aerobics-ställe, en kör, en scrapbooking-kurs, hunddressyr, filmklubb...

Funkar det inte så tycker jag nästan att det låter bäst att ni faktiskt flyttar till Gbg för du mår verkligen inte bra av att vara så ensam som du är, och du tycks ha hamnat i en negativ spiral där du inte orkar hitta på grejer där du faktiskt skulle kunna lära känna folk. Visst blir det en omställning för din sambo, men har han sagt att det är ok så får du väl lita på honom. Han ser säkert att du mår dåligt också och vill göra det han kan för att du ska börja må bättre.

Stora kramar!!!

• DanKat

Jag pratade med en kompis häromdagen som funderar på att flytta till Sthlm någon gång i framtiden, och då pratade vi just om det där med att det kan vara svårt att hitta nya vänner, som du säger så kan man ju inte direkt bara gå fram till nån på t-banan... Men hon nämnde då att det finns ju så otroligt stort utbud där, det finns träffpunkter för alla möjliga typer av intressen. Har du inget speciellt som du gillar att göra? Du kanske ska försöka kolla upp om det finns någon träffpunkt för just sådana som har samma intressen som du? Hörde om (tror det var någon på BT som skrev det en gång) att det fanns ett café där stick-intresserade samlades en gång i veckan, en sån grej skulle ju vara jättebra för att lära känna nytt folk kan jag tänka mig! (om man gillar att sticka förstås ) Försök (om du har nån sån där grej som du tycker är roligt att göra) att hålla utkik på anslagstavlor (då kanske du t.om upptäcker något som du inte tänkt på innan ), googla eller försök på annat sätt att hitta träffpunkter. Det är mitt tips

• paradisfågel

Absolut, ska göra det när jag kommer hem! (sitter på jobbet o smygsurfar på bt)

• Tooticki

Du är i en tuff sits och jag förstår att det känns jobbigt. Det jag tycker att du ska göra är att väga att fortsätta må dåligt i Sthlm mot att ta med pojkvännen ner till Gbg. Jag förstår dina tankar där, men om han är beredd att göra det så varför inte? han verkar vara en bra kille, och har säkert ditt välmående för ögonen!

Mitt tips är att du söker jobb och utbildningar nere i Gbg och att ni försöker hitta en lägenhet här. Hyr sedan ut er bostadsrätt i andra hand 6 mån-1 år så att ni känner att ni har någonstans att ta vägen om det inte skulle funka. Kanske kan din pojkvän få tjänstledigt från jobbet så han slipper säga upp sig direkt? Det är ju skönt att ha något att falla tillbaka på.

Flyttar du ner till vackra Göteborg så är det bara att höra av sig så tar vi en promenad i slottskogen eller en fika på Vasagatan.

• CeciliaA

Aleta: Du har väldigt rätt i det men för mig har det varit så svårt just med plugget för jag vet inte vad jag vill plugga och vill inte börja med något som känns halvrätt heller.

Veckopendla skulle nog inte fungera så bra för oss för jag är enormt mörkrädd och inte kan sova ensam :( Visst man vänjer sig men vi skulle inte klara att vara ifrån varann så mycket. Kanske i en övergångsperiod på sin höjd.

• CeciliaA

Fröken Larsson: Dina ord värmer verkligen, tror du förstår hur jag känner. Vart i småland bor du, blev lite nyfiken?

Jag har nog på samma sätt som du isolerat mig för mycket, när jag känner mig ensam och ledsen så tapapr jag helt enkelt lusten och förmågan att hitta på saker för det känns så deppigt att göra saker helt ensam. Men ska försöka ta tag i det och hitta saker som man kan göra och samtidigt lära känna nya vänner.

Kramar tillbaka!

• CeciliaA

Dankat: Ska börja leta efter nya aktiviteter och försöka peppa mig själv att våga slänga mig ut och prova trots att det känns läskigt att gå dit ensam

• CeciliaA

Tooticki: tack för dina kloka ord, tror det är precis så man får göra, ska fundera mer och prata med min sambo om det, kanske är det rätta att göra, har trots allt försökt i över 3 år här. Ska fortsätta få saker att fungera här med, kan inte hoppas att allt bara löser sig sen men det tar ju en bra stund att planera en flytt.

Hör absolut av mig om det blir så :)

Kram!

• grabbarna

jag har inte flyttat men har ändå väldigt tunnsått med vänner så jag förstår ändå hur du känner..men kanske du har nåt intresse så att du kan börja nån kurs eller så? då träffar man ju människor med samma intressen eller så kikar du in på familjeliv.se eller alltförföräldrar.se där brukar folk ordna träffar och man kan även efterlysa någon själv det finns garanterat fler som känner sig ensam runt där du bor...

Svar på tråden Hur gör man för att bli lycklig eller iallafall glad?