• CeciliaA

Hur gör man för att bli lycklig eller iallafall glad?

Hej kära forumare!

Jag är en tjej på 22 år som har det väldigt tufft just nu. Jag gillar att säga just nu men när jag tänker efter har jag nog haft det tufft de senaste 3 åren. Alltsedan jag flyttade till Stockholm och tillsammans med min pojkvän som jag älskar över allt på denna jord. Jag kommer från småland och är uppvuxen med hund och hästar och älskar att leva nära naturen.

Jag har fortfarande knappt träffat några vänner här uppe, har en som jag träffar ofta, vi känner varanndra genom våra hundar men har blivit bra vänner. Men hon ska ha barn nu och kommer förmodligen inte hinna träffas lika ofta ocgh funderar dessutom att flytta tillbaka till dalarna där hon har sin familj. Har en kompis till som jag gått i skolan ihop med men vi träffas mer sporadiskt.

Jag har forfarande inte kommit på vad jag vill läsa och det är säkert en bidragande faktor till att jag känner mig så ensam och ofta ledsen. Sen jag flyttade hit har jag mest jobbat, under en längre tid på swedbank men sa upp mig för det var väldigt dålig stämning på jobbet. Det senaste halvåret har jag pluggat naturämnen på komvux (kanske långsikitgt mål att bli veterinär) och trivts bra med det, men nu är det slut.

Jag har ingen familj här, mamma och pappa och ena systern med familj i småland och två till systrar i göteborg. Jag är väldigt ensam och försöker verkligen lära känna folk men det är svårt, man kan inte direkt bara gå fram till folk på tunnelbanan..

Vi har pratat under det senaste året att flytta till göteborg där jag har mina systrar men det känns så himla svårt att bara flytta dit för min skull, min sambo vill helst bo kvar här (inte så konstigt han kommer härifrån och har hela sitt liv här) men är okej med det och vill följa med. Men jag har fortfarande svårt att bara säga att nu gör vi det för jag blir så orolig hur det kommer gå. Det är ju inte bara att dra, har bostadsrätt här och min kille har fast jobb.

Skolan tog slut igår och jag känner mig ännu mer ensam och börjar känna en stor meningslöshet med allting, går bara omkring här ensam hemma och kommer mig inte för att göra något, för ingenting känns spela någon roll.

Jag har jättesvårt att tala med folk om det här för jag tror det är svårt att förstå om man inte är i samma sits själv, sen vill jag inte riktigt erkänna hur det är heller tror jag.

Vad tycker ni att jag ska göra? Alla kloka tankar och kanske lite peppande ord är värda guld.

/Cecilia

• Svar på tråden Hur gör man för att bli lycklig eller iallafall glad?
  • Tooticki
    CeciliaA skrev 2008-05-27 12:49:02 följande:
    Tooticki: tack för dina kloka ord, tror det är precis så man får göra, ska fundera mer och prata med min sambo om det, kanske är det rätta att göra, har trots allt försökt i över 3 år här. Ska fortsätta få saker att fungera här med, kan inte hoppas att allt bara löser sig sen men det tar ju en bra stund att planera en flytt.Hör absolut av mig om det blir så :)Kram!
    Nej, man ska inte tro att allt löser sig av sig själv men samtidigt kan känslan lite bli att man "ger upp" för att det inte fungerat och aldrig blir bättre. Då kan ett miljöbyte med vighängande nytt och friskt hopp vara det man behöver. Dessutom kommer du närmare dina systrar och närmare familjen i Småland också kanske?

Sen säger jag som de andra, anmäl dig till kurser t ex. Jag anmälde mig till en dykkurs och träffade min man Inte riktigt planerat. Fick mängder med vänner på köpet också.
  • gustafmatilda

Förstår hur jobbigt du har det.

Min fästman är uppväxt här i Linköping och flyttade ner med sin familj till Skåne i början av tonåren, men trivdes aldrig, så han flyttade tillbaka i höstas. Och nu i mars flyttade jag upp till honom från Malmö.

Jag trivs i staden som sådan, den är jättemysig på alla sätt, men jag har inte så många att dela den med. Han jobbar ju på dagarna, och än har jag inte fått något jobb. Hade en tjejkompis här när jag flyttade upp, som var tillsammans med min m2b's släkting. Men strax efter att jag flyttat upp lämnade hon honom och hon verkar inte direkt intresserad av att träffa mig längre. Vet inte om det har med det att göra, men det är trist då vi verkligen klickade i början.

Jag tycker det är riktigt svårt att skaffa vänner. Har inte svårt för att prata med folk i största allmänhet, men har svårt för att skapa en vänskapsrelation. Och brukar tyvärr dras till "fel" vänner, sådana som visar sig inte vara riktiga vänner, som hon i exemplet ovan.

Jag vet inte vad vi ska göra, så jag tar gärna emot alla tänkbara råd som kan dyka upp i den här tråden. Men du är inte ensam Cecilia!

Stor kram!

• Fröken Larsson
    CeciliaA skrev 2008-05-27 12:44:08 följande:
    Fröken Larsson: Dina ord värmer verkligen, tror du förstår hur jag känner. Vart i småland bor du, blev lite nyfiken?Jag har nog på samma sätt som du isolerat mig för mycket, när jag känner mig ensam och ledsen så tapapr jag helt enkelt lusten och förmågan att hitta på saker för det känns så deppigt att göra saker helt ensam. Men ska försöka ta tag i det och hitta saker som man kan göra och samtidigt lära känna nya vänner.Kramar tillbaka!
    Jag bor i lilla gulliga Eksjö nu.
  • marjame

Jag bor för tillfället i Småland, men ska flytta till Stockholm efter bröllopet. Jag är själv väldigt nervös inför flytten. Rädd att jag inte kommer att trivas (jag är ju i hjärtat en smålandstjej), att jag inte kommer att finna nya vänner, etc.

Mitt tips till dig är att faktiskt börja läsa. Jag förstår vad du menar med att du inte vill börja något som känns halvrätt. Men det finns många som läser enstaka kurser på universitetet bara av intresse + lära känna nytt folk. Väl där blir de inspirerade och får idéer om vad de faktiskt vill göra. Fundera på det!

Önskar dig lycka till!
    Kramar!

• paradisfågel

Cecilia, även om de känns jobbigt, kanske du ska försöka ge stockholm en chans till? Nu har du en del nya sätt att prova att få kontakt med folk, och även om de känns jobbigt så tror jag de kommer ordna sig för dig.. Det funkar ju inte för alla, för vissa hjälper de bara om man flyttar och börjar om på ny kula.. Men för mig börjar de ordna upp sig och jag känner mig inte fullt lika ensam som jag gjort tidigare.. Hoppas att de gör de för dig också!

• Tooticki
    gustafmatilda skrev 2008-05-27 12:53:47 följande:
    Förstår hur jobbigt du har det. Min fästman är uppväxt här i Linköping och flyttade ner med sin familj till Skåne i början av tonåren, men trivdes aldrig, så han flyttade tillbaka i höstas. Och nu i mars flyttade jag upp till honom från Malmö.Jag trivs i staden som sådan, den är jättemysig på alla sätt, men jag har inte så många att dela den med. Han jobbar ju på dagarna, och än har jag inte fått något jobb. Hade en tjejkompis här när jag flyttade upp, som var tillsammans med min m2b's släkting. Men strax efter att jag flyttat upp lämnade hon honom och hon verkar inte direkt intresserad av att träffa mig längre. Vet inte om det har med det att göra, men det är trist då vi verkligen klickade i början. Jag tycker det är riktigt svårt att skaffa vänner. Har inte svårt för att prata med folk i största allmänhet, men har svårt för att skapa en vänskapsrelation. Och brukar tyvärr dras till "fel" vänner, sådana som visar sig inte vara riktiga vänner, som hon i exemplet ovan. Jag vet inte vad vi ska göra, så jag tar gärna emot alla tänkbara råd som kan dyka upp i den här tråden. Men du är inte ensam Cecilia! Stor kram!
    Det kan ju vara ett missförstånd. Du kan ju alltid höra av dig och fråga om det är något som är fel eller om hon tycker att det känns kymigt nu när de inte hänger ihop längre. Kanske är hon rädd att du inte vill umgås med henne av lojalitet mot släktingen. Inget farligt kan hända, kanske blir hon glad att du är rakt på sak och tar kontakt?
  • CeciliaA

gustafmatilda: Stor kram tillbaka, vi får kämpa på och stötta varanndra!

• Zozo

Jag har flyttat fran Skane till min man i Frankrike och nu har vi tillsammans flyttat till Luxemburg. Det är sällan enkelt att bryta upp fran allt som är vâlkänt och de som är en kära.. Jag har bott utomlands i 10 ar nu och saknar fortfarande familjens närhet och att se systerns barn vâxa upp. Som det är nu ser jag dem ju inte manga ganger om aret...

Fôr mig gick det enkelt att hitta jobb och med det nagra vânner ocksa, när jag först kom till Frankrike. Sedan fanns ju makens vânner, som jag kände sedan innan.
    Dâremot sa är inte vânkretsen allt - man maste kunna underhalla sig själv lite ocksa, man maste ha en sysselsâttning (jobb, skola eller vad det vara mande) som är hyfsat givande etc etc för att ma bra.
    Om du inte vet vad du vill plugga sa är det kanske dags att ta en riktig tänkare och fundera ut det. SKULLE det bli fel sa har du ju tid att byta; bâttre det än att sitta och vânta pa att du ska fa iden med stort I. Skolan är ju dessutom ett suveränt ställe att träffa folk. I synnerhet universitetet (tyckte jag).
    Vill killen nu flytta sa varför tvekar du? Se bara till att minst en av er har jobb pa det nya stället innan ni sticker. Det praktiska är bara fisar i Atlanten.. det viktiga är att ni mar bra bada.

• CeciliaA

Fröken Larsson: Coolt där har jag gått gymasiet och är uppvuxen 4 mil därifrån. Kan förstå om det är svårt att hitta vänner där, eksjöborna har en förmåga att tro att de är lite förmer än alla andra ;) Skumt faktiskt..

Svar på tråden Hur gör man för att bli lycklig eller iallafall glad?