• Kireina

    Har du/ Har du haft P-stav?

    Hej!

    Jag har själv en p-stav i armen, och har haft sedan januari 2006.

    Nu undrar jag, ni andra som har p-stav, hur mår ni?

    Jag har eventuellt följande biverkningar (med andra ord, jag vet inte om det är biverkningar eller om det bara är mig det är "fel" på)

    Lättirreterad, skäller för massa onödiga saker
    Minskad sexlust
    Sällan mens men OFTA flytningar, nästan varje dag.

    Välkomna in i mitt privatliv.. ;)

    Skämt å sido, är det någon annan med p-stav som upplever detta, eller är detta pga något annat, tror ni. Vad har ni för biverkningar?

    Jag kanske ska vara tacksam helt enkelt när den försvinner, apropå det så undrar jag även hur lång tid tog det innan ni blev gravida, efter att ha slutat med p-stav?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Har du/ Har du haft P-stav?
  • Skonie

    Jag hade långa perioder med mörka flytningar följda av lika långa perioder av inget alls. Det var dock den enda biverkningen jag kände av.

    Nu sen jag tagit ut staven (snart ett år) får jag peridovis hugg och stick i armen där staven satt. Det gör inte ont, men lite obehagligt. Någon som kännt samma?

  • chamor

    Hej! Funderar på att sätta in en stav om några månader.. Ingen som är nöjd?? :P känns ju lite oroväckande att läsa denna tråd.. haha

  • Fröken Larsson
    chamor skrev 2008-05-23 07:31:50 följande:
    Hej! Funderar på att sätta in en stav om några månader.. Ingen som är nöjd?? :P känns ju lite oroväckande att läsa denna tråd.. haha
    Jodå jag är nöjd!
  • EmilOchCia
    chamor skrev 2008-05-23 07:31:50 följande:
    Hej! Funderar på att sätta in en stav om några månader.. Ingen som är nöjd?? :P känns ju lite oroväckande att läsa denna tråd.. haha
    Jag var oxå mycket nöjd när jag hade den!!
  • Sanfor

    jag var mycket nöjd!!
    Slapp mens i tre år
    (plockade bort för lite mer än en månad sedan)

  • Sanfor

    sedan kan jag passa på att lyfta frågan TS också hade: Hur lång tid efter att ni tog bort den blev ni gravida/kom mensen igång?

    Nu har det lite mer än en månad och ingen mens i sikte. När skall man börja oroa sig?

  • NEoMA

    Jag är ganska nöjd är inne på min andra nu, nästan inga biverkningar utom en, mitt ända problem är den minskade sexlusten... SÅ TRIST!

  • Duchess

    Så är det även för mig. Det är ju bra om man har nån lust kvar så att staven får bevisa ordentligt att den fungerar...


    NEoMA skrev 2008-05-23 16:39:31 följande:
    Jag är ganska nöjd är inne på min andra nu, nästan inga biverkningar utom en, mitt ända problem är den minskade sexlusten... SÅ TRIST!
  • NEoMA

    Ja exakt


    Duchess skrev 2008-05-23 18:22:15 följande:
    Så är det även för mig. Det är ju bra om man har nån lust kvar så att staven får bevisa ordentligt att den fungerar...
  • Cissit
    Kireina skrev 2008-05-22 20:59:33 följande:
    tänk vad vi utsätter oss för bara för att få slippa kondomen..Något som däremot är bra med staven, är att mensvärken har minskat avsevärt.. Den lär ju komma tillbaka när man plockar bort staven.Problemet med spiral utan hormoner är väl att den inte är alls lika tillförlitlig som en p-stav..
    Kopparspiral är väldigt tillförlitlig. Mindre än 1 av 100 kvinnor blir gravida per år. Ungefär samma som för en p-stav med andra ord. :)
  • Kireina

    Jag begriper att det är olika för alla..
    Men ni som tagit ut era p-stavar, hur förändrades mensblödningarna? Tog det lång tid innan det blev regelbundet igen? Blev det större, hur fort... Jag är väldigt inne på att ta ut min, men jag är inte helt säker på att jag vill få megablödningar nu på sommaren...

  • brud080419

    Nu har jag inte läst svaren utan bar ts och ts sista fråga..

    Jag tog ut min stav för 2 månader sen o det är det bästa beslut jag tagit. Visst var det skönt med ytterst få och minimala blödningar, men avsaknaden av sexlust (som kom tillbaka typ 2 veckor efter att jag tog ut den! )och känslan av att vara en bitch ständigt o jämt (har väl visserligen inte helt försvunnit, så det kanske inte bara var staven.. ) övervägde.

    Jag är inne på min andra blödning efter uttaget nu, och den första som kom ca en månad efter uttag var ungefär så stor som jag hade innan jag blev gravid (hade ingen ordentlig mens mellan dotterns födsel och att jag satte in staven), men något kortare än förr. Denna gång möjligtvis lite större, men ingen större skillnad.

  • Paeonia

    Inga biverkningar alls men jag har lika regelbunden mens som utan p-stav.....

    Ingen som kan förklara det?

  • Sanfor

    Har bara haft mens en gång efter att jag tagit ut staven för två månader sedan. Den kom ca 1,5 mån efter att jag plockade ut staven och var helt normal, varade i 4-5 dagar.

    Kanske lite mer påtagliga PMS-besvär i form av ömma bröst än innan jag satte in staven, men inget farligt.

  • Kireina

    Ok, nej jag får helt enkelt ta o plocka ut eländet.
    Det där med att vara en bitch känns ju inge vidare faktiskt... Och sexlusten tycker min man definitivt borde komma tillbaka.

    Vad gäller ömma bröst, jag får jätteont i mina bröst. Min man kan knappt nudda dem utan att jag får ont. Är det vanligt?

  • Maria2009

    jag satte in en och tog ut den igen efter tre månader av konstanta blödningar - varje dag! Tydligen kan det bli så för en liten del av kvinnor som använder den...

  • Kireina

    Måste bara säga, att 1.5 vecka efter utplockandet av staven är det en enorm skillnad.

    Dels lusten, jag tror aldrig jag har haft så mycket lust som nu.... (kanske det som påverkar att det fungerar mycket bättre nu med.. Eller så var det även en biverkning av hormoneländena att det gör ont..)
    Flytningar, från nästan dagligen till nada.

    Enligt min man är jag även mycket gladare och orkar mer. Och jag kan hålla med honom.

    Så nu har jag bestämt mig. NO MORE HORMONES IN MY BODY!!

Svar på tråden Har du/ Har du haft P-stav?