• JBB

    Priser på era ringar, bröllop och gäst antal.

    Enligt en undersökning så har lägger dom flesta par ut ca 75000kr på sitt bröllop. Vi planerar bröllop längre fram och min undran är: hur mycket kostar ert bröllop? varför vill ni ha i den prisklassen? hur många gäster har ni? och hur mycket kostar era ringar?

  • Svar på tråden Priser på era ringar, bröllop och gäst antal.
  • ElinFalk85

    Maten/festen är 675kr per person, då ingår: brudskål med snacks, buffé med 3 glas alkoholfri öl eller vin till, kaffe och bröllopstårta. vi har även hyrt festvåningen för 500kr och får då vara där till klockan 01.
    maten/festen: 15350kr
    smink och hår: 500kr (gör själv men behövde lite nytt smink och hårgrejjer)
    Klänning, underkjol och handskar: ca 3000kr inklusive tull.
    Set med väst, slips och näsduk 800kr.
    inbjudningkort: minns inte 300kr kanske
    tackkort: Vet ej men nog samma som inbjudningskorten.
    Vigselprogram ca 150kr
    taxi för alla mellan kyrka och lokal ca 1000kr.
    blommor (min bukett och tärnornas) 1500kr.
    spanatt på yasuragi hasseludden: 4000kr
    ringar ca 7000kr (vigselringar till båda)
    skor till mig 600kr

    summa: 34 500kr men vi säger 36 000 för att vara på säkra sidan =).

  • Amor in aeternum

    Vi har ingen budget direkt, men vi räknar på att det kommer att hamna någonstans runt 20.000:-
    Vi ska bjuda ca 45 personer, men vi tror att vi kommer att hamna på runt 34 stycken inkl oss.

    Lokal. 1900:-

    Brudskål och alkoholfritt: 1500:- (folk får sen ta med sig sin egen alkohol.)

    Mat: 6000:- (får en del i present, inklusive tårtan)

    Klänning och skor: 600:- (Gillar när det är rea)

    Kostym: 1000:-

    Bil från kyrkan: 1500:-

    Musik: Vänner och Spotify

    Blommor: 500:-

    Ringar: 3500:- (omarbetar gammalt guld och värdet på dem blir 16.000:- )

    Dekorationer/Kort: 1000:-

    Plus eller minus några tusenlappar.

  • Stike

    Oj.. vi har nyligen gjort budget för att se om vi har råd att spara ihop att gifta oss nästa sommar och vår budget landade på ca 128 000 kr inklusive resa som är budgeterad på 45 000 kr.. Gästlistan är på ca 80 pers.

    Vi har ju inte köpt något än och inte bokat lokal heller eller så så det är som sagt bara budget. Kan ju förhoppningsvis bli tex en lokal för 2000 kr istället för 10 000 kr. Eller ny kostym för 3000 kr istället för 6000 kr osv osv..

  • J8783

    Gifter oss 1 juni 2012.

    Ca 32 gäster, oss inkl.
    Budgeten ligger på ca 10-15000kr.
    Maten står svärföräldrarna för landar på: 3-4000kr inkl dryck, brudskål (alkohol fritt vin, tilltugg m.m) 
    Nya förlovningsringar inkl gravyr ca 1000kr ( min vigselring passar inte tillsammans med våra gamla, och sambon ville inte ha två utan en bredare)
    Vigselringen till mig: 700kr
    Kläder till mig: klänningen, skor, strumpbyxor, nya underkläder, naglar, frisyr ordnar jag själv, nytt smink, brudväska, ca 2500kr
    Brudgums kläder samt nya underkläder, 1700kr (han har skor sen förut)
    Dekorationer, ca 600kr inkl andra tillbehör för barnen 
    Lokal: 300kr
    Tårta ca 1000-1500kr (våningstårta med dekorationer, sambons kusin är ung företagare inom konditori branchen och gör den för "släkting" pris)
    Brudbukett högst 1000kr ( present från min pappa)
    Mammas cadillac: bensin: minst 1000kr (kör oss fram och tillbaka samt dagen efter hela dagen/kvällen inför en fest)
    Fotograf: Vi anlitade en god vän till sambons familj: Får bröllopsalbum/ korten, tack kort osv i bröllopspresent
    Musik: Spotify
    Sen alla kostnader för allt matrial till inbjudningskort, utskrivna papper om sång under vigseln osv. Vi kommer ha borgerlig vigsel och då har vi gjort egen sång utskriven och egna lekar på papper m.m Bläcket till skrivaren gick på över 700kr + matrial ca 1300kr totalt. 
     
    Kanske nån kr +/- men vem har sagt att borgerlig vigsel måste vara "billig"
    Vi gör detta en enda gång i livet, trots att vi båda är fattiga arbetssökande har nån kr kunnat stoppas undan och fått hjälp av snälla föräldrar. Vi älskar varandra och vill göra denna dagen till den bästa i vårt liv.
    Men vi kommer inte att åka på bröllops resa, vi tar en stor fest med alla vänner och bekanta dagen efteråt på en raggar träff med artister som uppträder osv. Sen tar vi eventuellt en liten resa eller hyr stuga nästa sommar  

  • lindahhh

    Gifter oss 4 augusti 2012. Antal gäster 70 st. Budget 100.00, exkl. Bröllopsresan som går till USA i december. Ringarna är schalin och kostar 20.000 för båda )ska byta ut min förlovningsring)

  • Memmsan

    Vi har bjudit ca 70 gäster.
    Vi kommer nog lägga runt 70000 kr på vårt bröllop, exkl bröllopsresa. Bröllopsresan kommer vi önska bidrag till från gästerna istället för bröllopspresenter, vilket vi formulerat i en lite ödmjukare framtoning i form av en dikt.
    Våra ringar är väl de som är dyraste posten tillsammans med maten. Ringarna betalar vi 18000 kr för, som smålänning som jag är, svider det lite i plånboken =),  men vi ville satsa på ringarna för de ska vi ha resten av livet. Jag kommer att ha en ring med 12 diamanter i rött guld, min m2b kommer även han ha ytterligare en ring som är slät med en svart diamant.
    Min klänning kostar 7500 kr min m2bs kläder 2500 kr. Klänningen hade jag bestämt innan att jag skulle ha den som jag kände mest för, inte till vilket pris som helst förstås men ändå. Jag vill ha en klänning som är av god kvalité, som sitter bra, har inbyggt stöd för att sitta uppe hela dagen utan oro. En försäljare som är hjälpsam och som gör ändringar vid behov m.m. så därför köpte jag en i butik.
    Maten och dricka kommer landa under 25000 kr.
    Men sen rullar det iväg pengar på alla småsaker man vill ha, dekorationer och annat...
    Det jag framför allt märkt är att det mesta kostar, inte mycket som är gratis när det gäller bröllop =) Dock har vi turen att ha vänner som ställer upp med servering, sång, musik, transport och annat fixande och donande gratis, så visst lite kan man faktiskt få i present av folk =)
    Vi har sparat ihop till vårt bröllop då lån inte är ett alternativ för oss men det gör ju folk som de själva vill..

    Lycka til mer ert bröllop!

  • MariaFredrik12

    Vi kommer landa på ca 100-110 000 kr. Då är inte bröllopsresa eller ringar inräknade.
    Ringar 30 000 men de köpte vi före bröllopsplaneringen startade på riktigt. Vi bjuder 89 gäster.

  • ehlin82

    Budget: i skrivande stund kommer det att gå på 37 000kr. Vill inte lägga allt för mkt pengar på ett bröllop men ändå lite för att få det där lilla extra.


    Ringar: hämtade min vigselring nu. I den har jag 3 briljanter och har även satt i 3 briljanter i min förlovningsring samtidigt. Totalt 3.500kr


    Gäster: 58 bjudna.

  • ehlin82
    ehlin82 skrev 2012-05-02 19:44:23 följande:

    Budget: i skrivande stund kommer det att gå på 37 000kr. Vill inte lägga allt för mkt pengar på ett bröllop men ändå lite för att få det där lilla extra.


    Ringar: hämtade min vigselring nu. I den har jag 3 briljanter och har även satt i 3 briljanter i min förlovningsring samtidigt. Totalt 3.500kr


    Gäster: 58 bjudna.


    Resan: 2 veckor allinclusive Turkiet för 21000kr
  • MalinH84

    Budget: ca 75 000 - 85 000 kr
    Antal gäster: ca 50 personer
    Mat: ca 15 000 kr (tilltugg vid ankomst, 3-rätters middag, tårta)
    Dryck: ca 10 000 kr
    Lokal: 10 000 kr
    Klänning: 8 500 kr
    Ring: 15 000 kr för min vigselring + 1 500 kr för rengöring av våra förlovningsringar samt gravering i min m2b's ring
    Fotograf: 10 000 kr
    Dekoration till lokal: ca 3 000 kr
    Inbjudningskort, vigselhäften, festhäften: 2 000 kr
    Blommor: ca 2 000 kr (brudbukett, tre tärnbuketter, 3 näbb-buketter, två corsage), vill ha en enkel brudbukett med förmodligen bara liljor, därav att det inte blir så dyrt
    Övrigt: ca 3 000 kr

    Bröllopsresa är ej inkluderad. Då vi båda kommer byta jobb i höst har vi inte lyckats boka in när vi ska åka. Så nu funderar vi på att bara ta en lyxig romantisk weekend i Paris eller liknande. Vi har rest väldigt mycket tidigare, och vill nog helst börja spara till hus så fort vi gift oss.

  • mimi00

    Ny budget visar att vi klarar oss på 30.000-35.000kr, 95 gäster (ingen resa inräknat, kommer använda bröllopspresentpengarna)

  • viplanerar13

    Vi ska gifta oss i februari eller mars. Vi ska gifta oss i ishotellet. Det kommer vara vi två och våra föräldrar. Våra föräldrar betalar för sig själv. Så detta är räknat på vi och våra två barn. Detta kommer även bli vår bröllopsresa då ishotellet är en upplevelse i sig!


    Kyrka: 5600kr


    Natt på ishotellet: 5000kr


    resa dit och hem 2000kr


    Hotell+middag-4000kr


    Finkläder: 3000kr (vi+barnen)


    Brudbukett: ca500kr(ska göra en av brosch)


    Mina bröllopskläder(vi gifter oss i snygga fjällräven jackor och täckbyxor)1500


    Ringar(jag ska byta förlovningsring): 25000kr


    Så vi slutar på en summa på: ca46 000kr


     

  • iSusanna

    Vårt bröllop kostade runt 165.000 kr, varav ringkostnaden 27.000 om jag minns rätt. Vi hade 60 gäster och bjöd på trerätters middag med vin samt vickning. Klänningen kostade 16.000. Makens kläder hyrdes (runt 3.000). Vi bägge köpte skor för någon tusenlapp.

  • papriken

    Vår budget började på 50 000kr. Gifter oss i Stockholm med ca 50 gäster Inga transporter behövs då vi kommer vara mitt i stan. Även t kort där osv.. Trerätters med allt som hör till ex personal, städning dryck till mat osv. -25 000 Min och brudgum kläder och tillbehör -6000 Blommor -1500 Ringar ca 14000 Tot för båda. hade budgeterat denna post till 5000 så det var den beräkningen som sket sig när jag hittade drömringen.. Kommer tillsammans med vänner behöva göra tårta för att minska på utgifterna i och med ring-förändringen.. Kommer nog landa runt 60 000 istället...

  • Anneli256

    Från början trodde vi att vår budget skulle landa på 35000.. men antalet gäster har stigit så nu hamnar vi snarare på 65000. Lokal, dukning (även om vi själv vill göra det) inkl bordsdekoration (men d har vi också valt att själv göra) servetter, serveringspersonal 3 st, städning- 4000Kr..Resa till Rom fyra dagar 6500,


    Då har vi ändå hittat ganska billiga alternativ tex trerätters inkl tilltugg vid ankomst till lokalen 260/ person. Frisör som ska fixa mig, mina tre tärnor, vår solist och min mamma 1000 kr- (frisörelever till tärnorna, läraren en väninna ordnar mitt hår, inkl hårförlängning) smink- stylistelever 50 /person. Brudbukett, tärnbukett corsage från floristläraren. Tårtan fixar en väninnas släkting, bil ordnar en god vän.(bensinkostnad). alkohol från Tyskland. Jag tror att det hade blivit åtskilligt mycker dyrare om vi inte hade haft dom möjligheter vi har.Min klänning är köpt från Kina, mannen har redan en frack som bara ska kemtvättas.. Band en god vän 5000, plus komp i kyrkan 500.


    Jag tror att vår ursprungliga budget sprack dels på att det tillkommit småsaker som vi inte räknade med.många små bäckar...och att det blir fler gäster än vi från början tänkt oss. Ballonger för borddekoration 1500. Ring 7000


    Endast 21 dagar kvar

  • 1700tal

    Totalt landar vi nu på ca 110 000 kr och vi är 90 gäster. Varför den prisklassen? Mja, vi har bra inkomst, inga barn och bor väldigt billigt och med få utgifter. Så varför inte? Efter sommaren sätter vi igång med nya sparmål för andra prioriteringar. Hursom, vi hyr ett tomt slott, möbler, catering och alkohol står vi själva för/hyr in. Budgeten är exklusive bröllopsresa än så länge eftersom vi inte vet hur det blir med semestrar osv.


    Lokalhyra: 15 000 kr


    Catering: 20 000 kr


    Alkohol: 5000 kr


    Serveringspersonal: 6000 kr


    Tårta: 2000 kr


    Blommor: 3000 kr


    Hyra av bord/stolar: 4500 kr


    Hår+smink: 3500 kr


    Fotograf: 9500 kr


    Klänning: 10 000 kr


    Ny kostym: 2000 kr


    Ringar: 23 000 kr


    Underkjol, skor, slöja: 1000 kr


    Hotellsvit: 2000 kr


     

  • Happy Bride

    Vi har 100 bjudna gäster. Vi skulle ha gift oss för 3 år sedan, men då fick ja veta att jag väntade vår dotter. Så mycket hade jag redan köpt in då. Men på ett ungefär så kommer vårt bröllops kosta så här:

    Klänning - 1000 kr (köpte den för 3 år sedan)
    underkjol + skor+ sjal+ tiara - 600kr (köpt för 3 år sedan)
    brudväska- 200 kr
    kostym- 1500 kr
    näbbklänning+skor- 650 kr
    ringar- 1500 kr (smälte ner min mammas o pappas vigselring)
    inbjudningar- 500 kr (gjort själv)
    lokal- 1000 kr (en hel folketspark inkl. folketshus)
    musik- 5000 kr
    blommor- 1500 kr
    kuvertavgift för gästerna - 250 kr (ingår, välkomstdrink, snacks, buffe, 2 glas vin öl/läsk, tårta och kaffe)
    (tar mat från catering)
    kvällsvickning- 2000 kr
    serveringpersonal- 1500 kr
    naglar- 300 kr
    hår/smink- en av tärnornas mamma fixar de gratis
    vigselprogram/festprogram- 250 kr (gör själv)
    Alkohol+läsk- 8500 kr
    dekoration- 1500 kr

    så ca 28 000 kr kommer det gå på (men då är ej kuvertavgiften inräknad) oxå är de utspritt under året mycket utav de.

  • augusti2012

    Vi gifter oss 4/8 2012.
    Antal gäster: mellan  60 och 70
    var? Jönköpingstrakten
    Budget: cirka 40-45  000 kr

    Hur går vi till väga? vi gör mycket själva när det gäller festprogram och pyssel.
    Köper mycket på ebay, tradera och blocket. och rea framförallt. 
    Blommor gör en släkting till ett lite billigare pris.
    Vi lägger pengar på: solist i kyrkan, transport därifrån. Smink och hår.

    Vi kör thailändsk buffe, och tårtbuffe efteråt.
    Ring använder vi 2 ringar vi har till bruden. Kommer göras en ny av dessa.
    Av budgeten får vi 15 000 av brudens föräldrar i present.
    Resten betalar brudparet än så länge.
    Det ingår ingen bröllopsresa i budgeten men en hotellnatt på hotell i  jönköping (bröllopsnatten)

     

  • aviman

    Vår ursprungliga budget var på 35 000kr. Vi satte det som tak för "operation Bröllop", men nu allteftersom vi kollar upp och anpassar efter vår smak, stil och önskningar så sjunker kostnaderna kopiöst!

    Lokal: 0 kr (!!!!!)
    Detta eftersom vi kommer ha betalbar (deras bar) och då tyckte dom att vi inte behövde betala hyra för lokalen, och då står dom dessutom för städningen. 

    Middag: 1200 kr
    Vi kommer äta på restaurang efter vigseln och familjemedlemmar som vill följa med är välkomna men får betala maten själva, så jag och M2B står endast för vår egen middag ;)

    Brudklänning: 0 kr
    Mamma betalar klänningen, men den kommer ändå beställas från Kina och kommer förmodligen kosta kring ca 2000kr.

    Brudens tillbehör: 1000 kr
    Slöja, hårband/fascinator, smycken, skor

    Kostym: ~1000 kr
    Beställer måttsydd från la internet.

    Brudgrummens tillbehör: 500 kr
    Skor, slips

    Morgongåvor: 1000 kr

    Brudbukett + mannens corsage: 300 kr
    Kommer ha en fjäderbukett istället för blommor - mycket billigare visade det sig.

    Fotograf: 4400 kr
    Den dyraste posten på hela bröllopet, och ändå inte farligt mycket pengar för den toppenfotograf som hon verkligen är. Rekommenderar varmt att kolla upp henne! Matilda Holmqvist heter hon.

    Dekorationer: 2000 kr
    Kommer göra pompoms, använda fjädrar och kaffefilter. Kommer göra alla dekorationer själv. Vaser, vackra burkar och ljuslyktor (omän utan ljus i) kommer jag ta hemifrån.

    Ringar: 3000 kr
    Beställer från internet (mina ringar kommer förmodligen köpas från etsy).

    Inbjudningskort & div. trycksaker: 800 kr
    Gör allting själv och beställer från cchobby.

    Musik under kvällen: 0 kr
    Spotify

    Makeup & Frisyr: 0 kr
    Gör det själv

    Tårta: 0 kr
    Min bästa vän är aspirerande konditor

    Vigselförrättare: 0 kr
    M2B's släkting kommer viga oss

    Totalt: 15 200 kr


  • Fannyterez
    Anneli256 skrev 2012-05-05 08:15:59 följande:

    Från början trodde vi att vår budget skulle landa på 35000.. men antalet gäster har stigit så nu hamnar vi snarare på 65000. Lokal, dukning (även om vi själv vill göra det) inkl bordsdekoration (men d har vi också valt att själv göra) servetter, serveringspersonal 3 st, städning- 4000Kr..Resa till Rom fyra dagar 6500,


    Då har vi ändå hittat ganska billiga alternativ tex trerätters inkl tilltugg vid ankomst till lokalen 260/ person. Frisör som ska fixa mig, mina tre tärnor, vår solist och min mamma 1000 kr- (frisörelever till tärnorna, läraren en väninna ordnar mitt hår, inkl hårförlängning) smink- stylistelever 50 /person. Brudbukett, tärnbukett corsage från floristläraren. Tårtan fixar en väninnas släkting, bil ordnar en god vän.(bensinkostnad). alkohol från Tyskland. Jag tror att det hade blivit åtskilligt mycker dyrare om vi inte hade haft dom möjligheter vi har.Min klänning är köpt från Kina, mannen har redan en frack som bara ska kemtvättas.. Band en god vän 5000, plus komp i kyrkan 500.


    Jag tror att vår ursprungliga budget sprack dels på att det tillkommit småsaker som vi inte räknade med.många små bäckar...och att det blir fler gäster än vi från början tänkt oss. Ballonger för borddekoration 1500. Ring 7000


    Endast 21 dagar kvar


    Hej! Kul att det snart är dag för bröllop för dig :) tänkte bara kolla hur många gäster ni har?? vår budget låter ganska lik er och undrar hur det kommer sig att er ökat så mycket, nästan det dubbla! var det bara det att det kom fler gäster eller? Känns lite skräckartat att det blir så mkt dyrare :(
    Lycka till :)
Svar på tråden Priser på era ringar, bröllop och gäst antal.