vi kommer hamna på ca 20-25.000 för ca 65 personer, men vi har tagit i ordentligt med mat och alkohol så det blir nog en del över.
mina bästa budget tips är
hemlagad mat (vi kommer ha varmrätt som serveras som en buffe, alltså att man hämtar själv, där finns det hembakat bröd med fetaost och örter, potatisgratäng, 2 sorters sallad, kycklingfile med bacon och ädelost, fläskfile med getost, honung och pinjenötter, cognac och kantarellsås och rödvinsås)
Köpa klänning från kina, min som finns i galleriet kostade 1500 kr, min kille köpte kostym som han kan använda efteråt, våra kläder betalade vi av våra "fickpengar" och inte det gemensama kontot. Nu har jag räknat in kläder i budgeten men i våran egen budget har jag det inte.
trycksaker kan man göra själv eller köpa på tradera, skor , väska smycken finns billigt på tradera
köpa alkohol utomlands
vi lägger nästan 3000 kr på våran tårta (min pappa ska betala den) annars hade vi nog bakat själva eller dekorerat vita princesstårtor
ringen är från guldfynd 1600 kr
ingen resa och bröllopsnatten spenderas i vårat nybyggda hus, har köpt lite extra fina lakan mm
sminka sig själv, kompisar som frisör och fotograf
vi har inte ordnat transport än men kan man låna av en kompis är det ju det billigaste :)
vi kommer va i byggdegård som kostar 1300 för 4 dagar, församlingshemmet fick man låna gratis men då fick man inte ha alkohol där. att vara i privat lokal sparar massa pengar.
Musik ordnar m2bs bröder istället för att hyra band eller djinabox
dessutom kör vi med vita fina papperdukar istället för att hyra dyra linnedukar och vi har köpt bestick, glas, dekorationer mm billigt på ikea
vi kommer ha lite ost, frukt, snittar istället för förrätt
vi kommer ha 2 elever från resturangskolan som sköter maten och bortplockning
sen har vi förstås lyxat lite också på underkläder, nya parfym, favors till gästerna, ny make up, och jag ska göra naglar och ansiktsbehandling mm man kan inte snåla på precis allt :)
Lycka till!