• Timba

75 pers, egenlagad mat, lågbudget- men vad kan det kosta??

Jag är i uppstarten av bröllopsplanering och inte alls insatt i läget. Vad kostar det egentligen att gifta sig?

Vi hyr församlingslokalen, ska laga maten själv, köpa spriten utomlands, hyra billiga kläder (hoppas på att få en klänning under 2000 , behöver ingen frisör, har en kompis som "fotograf", ska inte åka på någon resa...

Det som kostar är väl mat (vi ska köpa älgkött), sprit, ringar, kläder och underhållning? Men hur mycket ska man räkna för ett budgetbröllop för 75 personer?

• Svar på tråden 75 pers, egenlagad mat, lågbudget- men vad kan det kosta??
  • Brudgummarna

Tänk på att fråga om alkohol är tillåtet i församlingslokalen.

Hur mycket det kostar beror helt på vad ni anser är budget. Vissa får kanske ihop det på 15000 kr andra tycker att 50000 kr är en tajt budget med så många.

Vilken typ av underhållning? Vilken prisnivå på ringarna och vad är det ni vill äta utöver älgköttet? Trerätters middag med serveringspersonal eller en enkel buffé gör rätt stor skillnad.

• Balinda

vi var 92 personer och vi lagade allt själva köpte alkohol i Tyskland etc, hela bröllopet gick på ca 25000, det hade kunnat bli billigare men jag lade en del på frisör och klänning.

• Timba
    Balinda skrev 2008-05-10 22:58:41 följande:
    vi var 92 personer och vi lagade allt själva köpte alkohol i Tyskland etc, hela bröllopet gick på ca 25000, det hade kunnat bli billigare men jag lade en del på frisör och klänning.
    Låter inte som något budgetbröllop direkt!
  • Stimpen

25.000 är i alla fall i mina öron budget, i alla fall om man har 92 gäster! Vi försöker också hålla nere kostnaden på vårat bröllop eftersom vi båda är studenter, och är mycket glada om vi lyckas klara oss på 25.000, vilket inte är troligt i nuläget..

• Timba
    Brudgummarna skrev 2008-05-10 22:56:52 följande:
    Tänk på att fråga om alkohol är tillåtet i församlingslokalen.Hur mycket det kostar beror helt på vad ni anser är budget. Vissa får kanske ihop det på 15000 kr andra tycker att 50000 kr är en tajt budget med så många.Vilken typ av underhållning? Vilken prisnivå på ringarna och vad är det ni vill äta utöver älgköttet? Trerätters middag med serveringspersonal eller en enkel buffé gör rätt stor skillnad.
    Har inte sagt någon summa men 30-40.000 känns överkomligt. Underhållningen Dj eller trubadur. Vi ska ha resturangelever som serverar för en billig penning. Potatisgratäng till älgen, parfait till efterrätt. Och så någon förrätt vi ej bestämt ännu. Buffé känns kanske lite rörigt för så många, eller?
  • Timba
    Balinda skrev 2008-05-10 22:58:41 följande:
    Balinda! Jag såg ju helt galet! 25.000! Trodde det var 250.000 (familjen kollar film så det är becksvart omkring mig). DET var lite annat!!
  • Balinda
    Timba skrev 2008-05-10 23:01:26 följande:
    Låter inte som något budgetbröllop direkt!
    jo det tycker jag nog att det är. 92 personer är väldigt många om man ska bjuda alla på mat och alkohol. jag har även räknat ininbjudningar, enkla dekoratationer, blommor etc.
    Om du oxå ska köpa in underhållnig ( det hade vi ej råd med ) så kostar det oxå en hel del.
    Allt kostar 100 gånger mer än man tror.
    vilken summa hade du tänkt dig?
  • Balinda
    Timba skrev 2008-05-10 23:08:55 följande:
    Balinda! Jag såg ju helt galet! 25.000! Trodde det var 250.000 (familjen kollar film så det är becksvart omkring mig). DET var lite annat!!
    ja jag tänke väl, blev helt förvirrad när jag läste din andra inlägg sen..på 30 40000 kommer du ganska långt,, det e lugnt :)
  • Timba

Jag har tänkt (max) 30- 40.000:- Fast helst 25.000 Får jag kopiera ditt bröllop???

Svar på tråden 75 pers, egenlagad mat, lågbudget- men vad kan det kosta??